Kuinka paljon teidän kotiäitien miehet tienaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Ei tullut vastauksia tuohon toiseen ketjuun niin kysynpä tässä.

Ja paljonko menee asumiskustannuksiin rahaa? Montako lasta? Auttaako isovanhemmat / onko säästöjä joista ottaa?
Meillä tienaa 1300 ja tiukkaa tulee kotihoidontuella olemaan. 2 lasta, velaton auto, asumiskustannuksiin menee ihan kaikkineen 790 euroa / kk.
Ei tule lehtiä, ei juoda, ei polteta, ei harrasteta, pienelle vaatteet käytettynä, isommalle alennuksista tarpeen mukaan, itselle kun on pakko. Isovanhemmat ei avusta. Vaikka mies on pienituloinen niin täyttä hoitolisää ei tulla saamaan.

2 lasta alle 3v. Mies on tehtaassa töissä ja tienaa ihan kohtuu hyvin. Sukulaiset ei auta, eikä tarvikkaan. Miehellä on säästöjä ja jotain pörssisysteemejä (en tiiä) 2 omaa autoo ( ei uutta) velallinen talo jota lyhennetään päälle 700?/kk
Mä saan kotihoidontukee en hoitolisää. Ihan hyvin pärjätään, ainakin vielä.

5kk ikäinen vauva ja kani :D Mun äippäraha vaihtelee joka kuukausi, mut on n.650-700e. Ukko tienaa 1900/kk ja siitä tietty verot pois. Vuokra on n.520e ja vanha farmari on. Vuokra ja sähkölaskut vaksetaan puoliksi. Mä kustannan vauvan vakuutukset, vaippatarvikkeet ja pääosin vaatteet. Ruoka maksetaan puoliksi. Ukko maksaa auton kulut, kotivakuutuksen ja netin. Hyvin pärjätään ja pärjättiin silloinkin, kun molemmat oltiin työttömänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Liittyykö tämä taas tähän miten pärjätä kotona kh-tuella? Ei siihen miehen tienaamiset vaikuta, vaan ne omat/perheen menot.

Kyllä se näin on. Suomessa verotus kyllä huolehtii, että yhden palkasta menee veroja ihan kivasti, oli palkka mikä tahansa.

Ai niin.. ja säästöjä on kummallakin, mie oon säästänyt niistä työttömyyskorvauksista :D Välillä juodaan muutamaa pullo illalla, mut juhlintaa ei harrasteta kuin ehkä pari kertaa vuodessa. Tupakkia ei polteta ja ulkomailla käydään kerran vuodessa jos sitäkään. Lehtiä tulee mulle kolme ja ukolla ainakin viisi. Kestovaippoja käytetään ja ne on itsetehtyjä. Maksavia harrastuksia meillä ei ole. Meikkiä en käytä ja kampaajalla käyn harvoin. Itse värjään tykkääni harvoin. Mun suku ei auta rahallisesti, joskus saadaan jotain tavaraa. Ukon suku on rikas ja sysää sille tai pojalle rahaa.

Liittyykö tämä taas tähän miten pärjätä kotona kh-tuella? Ei siihen miehen tienaamiset vaikuta, vaan ne omat/perheen menot.

No totta kai vaikuttaa vai luulitkos ettei mies osallistu perheen menoihin? Mielenkiintoinen näkemys kyllä, perusteluja kaipaisin.
Asumiskustannuksia ei voi pienentää kuin muuttamalla vuokrakaksioon jolloin asumismenot hyvällä tuurilla laskisi johonkin 600 euroon. Opintolainaa on pakko lyhentää, sitä tehdään minimin mukaan. Kaikkea muuta yritetään tehdä minimin mukaan mutta ruoasta ei haluta tinkiä. Siis ihan normiruokaa syödään muttei mitään makarooni-tonnikala-kalapuikkolinjaa enää haluta.

Ja joo ei saada ihan täyttä hoitorahaa. Paria kymppiä vaille. En tiedä miksi näin, kai sillä Kelalla omat laskutapansa on.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

No totta kai vaikuttaa vai luulitkos ettei mies osallistu perheen menoihin? Mielenkiintoinen näkemys kyllä, perusteluja kaipaisin.
Asumiskustannuksia ei voi pienentää kuin muuttamalla vuokrakaksioon jolloin asumismenot hyvällä tuurilla laskisi johonkin 600 euroon. Opintolainaa on pakko lyhentää, sitä tehdään minimin mukaan. Kaikkea muuta yritetään tehdä minimin mukaan mutta ruoasta ei haluta tinkiä. Siis ihan normiruokaa syödään muttei mitään makarooni-tonnikala-kalapuikkolinjaa enää haluta.

Ja joo ei saada ihan täyttä hoitorahaa. Paria kymppiä vaille. En tiedä miksi näin, kai sillä Kelalla omat laskutapansa on.

Niin ja meilläkin on käytössä kestovaipat, itse teen soseet paitsi hedelmäsoseet ja mahdollisuuksien mukaan leivon eikä syödä valmisruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen äippä:
Meillä 3 alle 12v lasta, koira ja marsuja:) Iso ok-talo josta PALJON velkaa. Mies tienaa 4960e/kk. Suku ei todellakaan auta rahallisesti.

Mun mies alko arvostamaan sitä, kun sairastui syöpään ja seurasi 8 kuukautta kotona sairaslomalla sitä mun kotiäitiyttäni.

Saakohan se 2500e, en muista :ashamed: Vuokra on reilu 800e, lainat kai 700e (mä en maksa laskuja, en tiedä summia.)
Ja mä oon nyt työtön. Pärjätään paremmin ku koskaan ennen, ja siks mä haluunkin vaan osa-aikasta työtä ettei lasten tarvii jatkossakaan olla täyttä päivää tarhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua edelleen kiinnostaa, että miksi ap ei muka saa täyttä hoitolisää jos mies tienaa 1300e/kk ja minä saan kuitenkin lähes täyden vaikka mies saa 1700e/kk?

Mies saa siis nettona 1300 euroa. Hoitolisää tulee 143 euroa miinus verot. Bruttopalkka + laskennallinen lomaraha niin tuon verran tulee..

Mua edelleen kiinnostaa, että miksi ap ei muka saa täyttä hoitolisää jos mies tienaa 1300e/kk ja minä saan kuitenkin lähes täyden vaikka mies saa 1700e/kk?

Mies saa siis nettona 1300 euroa. Hoitolisää tulee 143 euroa miinus verot. Bruttopalkka + laskennallinen lomaraha niin tuon verran tulee..

Mistä näitä vieläkin sikiää jotka ilmoittaa nettopalkan. Yleensä kun puhutaan palkasta niin puhutaan bruttopalkasta. Mikä se brutto siis on? Mun mies saa bruttona 1700e/kk ja minä saan hoitolisää jotain 161 euroa... Tai no nyt oon äitiyslomalla taas eli tulee tulojen mukaan, mutta hoitovapaalla sain ton ja sit taas äitiysloman jälkeen jään hoitovapaalle.

Mistä näitä vieläkin sikiää jotka ilmoittaa nettopalkan. Yleensä kun puhutaan palkasta niin puhutaan bruttopalkasta. Mikä se brutto siis on? Mun mies saa bruttona 1700e/kk ja minä saan hoitolisää jotain 161 euroa... Tai no nyt oon äitiyslomalla taas eli tulee tulojen mukaan, mutta hoitovapaalla sain ton ja sit taas äitiysloman jälkeen jään hoitovapaalle.

Yleensä kyllä ilmoitan bruttona, mutta tässä tapauksessa halusin tietää nettotulot juuri sen takia että halusin tietää kuinka paljon kotiäitien perheillä sitä rahaa on käytettävissä.
Vastailen kysymykseeni ehkä sitten kunhan saan sen ystävällisemmässä muodossa. :)
Kela on tuon päätöksen tehnyt ja sen mukaan mennään. Veroprossa on kyllä varulta ehkä 2-3 % korkeammalla kuin pitäisi.

Yleensä kyllä ilmoitan bruttona, mutta tässä tapauksessa halusin tietää nettotulot juuri sen takia että halusin tietää kuinka paljon kotiäitien perheillä sitä rahaa on käytettävissä.
Vastailen kysymykseeni ehkä sitten kunhan saan sen ystävällisemmässä muodossa. :)
Kela on tuon päätöksen tehnyt ja sen mukaan mennään. Veroprossa on kyllä varulta ehkä 2-3 % korkeammalla kuin pitäisi.

Siis kysymykSeesi.

Ei tullut vastauksia tuohon toiseen ketjuun niin kysynpä tässä.

Ja paljonko menee asumiskustannuksiin rahaa? Montako lasta? Auttaako isovanhemmat / onko säästöjä joista ottaa?
Meillä tienaa 1300 ja tiukkaa tulee kotihoidontuella olemaan. 2 lasta, velaton auto, asumiskustannuksiin menee ihan kaikkineen 790 euroa / kk.
Ei tule lehtiä, ei juoda, ei polteta, ei harrasteta, pienelle vaatteet käytettynä, isommalle alennuksista tarpeen mukaan, itselle kun on pakko. Isovanhemmat ei avusta. Vaikka mies on pienituloinen niin täyttä hoitolisää ei tulla saamaan.

käteen jää n.1300e.
1 lapsi
talolyhennykseen 450e/kk
ei ole rahaa isovanhemmillakaan eikä kyllä otetaskaan, tietty joulunja ja synttäreinä ollaan jotai saatu.

mies saa käteen 2000? kuukaudessa ja mä n.1000? kuukaudessa. jos mies tekee ylitöitä tai on kauempana töissä rahaa tulee enemän. viimekesänä tienasi tonninenemän. ehkä taas kohta tulis kauempaa hommia. meillä kohta 3 lasta. asuntolaina ja yhtiövastike on 1245?/kk ja käyttösähkö siihen päälle. en tiä oisko se sit n.50? kuussa. muita laskuja ei ole. nyt tein lehti tilauksia,mutta nehän tulee oleen kertapaukut. ruokaan menee 500? kuukaudessa. bensaankin perkeleesti,varmaan 300? kuussa. ylimääräistä siis on n.900? luulis sillä pärjäävän. aina se silti kuluu nopeesti johonkin. kohta säästän tissirahastoon 340?/kk =) saan sit ensvuonna tissirempan. menen luultavasti aika nopeesti töihin,eli kun tuleva kuopus on reilun vuoden ikäinen. pieni,mutta rahaa ei koskaan ole liikaa.

tienaa bruttona n.4000e/kk, ei auta sukulaiset, autot on velattomia, omakotitalosta maksaa lainaa n.700e/kk. Hienosti pärjätään, matkustellaan, saan viettää päivät shoppaillen, en edes muista koska olen viimeksi ruokakaupassa katsellut hintoja :whistle:

Yhteistyössä