Kuinka paljon teillä menee autoihin rahaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Rupesimme vuoden alusta laskemaan, kuinka paljon meillä menee autoihin rahaa ja summa oli kyllä karmea. Mies hoiti laskelmat, otti huomioon melkeinpä kaiken:

- Auton vuosittainen arvonlasku (2000-3000 euroa vuodessa per auto)
- Polttoaineet (Meillä 3500)
- Vakuutukset sun muut (3000)
- Huollot, korjaukset (2500 kun paljon ajaa)

Eli vuodessa autoihin menee meillä 14 000 euroa! Nettotulomme ovat n. 63000 eli yli viideosa kaikesta!

Monihan ei huomioi auton arvon laskua.

Saakeli kun ei täällä maalla kulje kunnolla julkinen. Yhdellä autolla pärjättäis jos toinen kävis julkisilla ja liippukaan ei olis kuin jotain satkun kuussa. Mutkun aikataulut ei vaan sovi.
 
Rupesimme vuoden alusta laskemaan, kuinka paljon meillä menee autoihin rahaa ja summa oli kyllä karmea. Mies hoiti laskelmat, otti huomioon melkeinpä kaiken:

- Auton vuosittainen arvonlasku (2000-3000 euroa vuodessa per auto)
- Polttoaineet (Meillä 3500)
- Vakuutukset sun muut (3000)
- Huollot, korjaukset (2500 kun paljon ajaa)

Eli vuodessa autoihin menee meillä 14 000 euroa! Nettotulomme ovat n. 63000 eli yli viideosa kaikesta!

Monihan ei huomioi auton arvon laskua.

Saakeli kun ei täällä maalla kulje kunnolla julkinen. Yhdellä autolla pärjättäis jos toinen kävis julkisilla ja liippukaan ei olis kuin jotain satkun kuussa. Mutkun aikataulut ei vaan sovi.

Ettehän te aja paljon mitään jos vuodessa menee bensaan vain 3500€.
 
En todellakaan laske mitään arvon alenemista ja mun autossa jos se olisi 3000 niin oltais aika pahasti miinuksilla oltu jo monta vuotta :D
Mutta vero on kyllä kallis vanhassakin kulkupelissä vaikka pieni moottori onkin
 
Suomi on niitä maita joissa kannattaa todellakin ajaa yli 15-vuotiaalla bensiinikäyttöisellä romulla:
- arvonalenema ja pääomakulu 0 €
- pakollinen liikennevakuutus 400 €/vuosi
- bensaan menee aika tarkalleen 1 000 €/vuosi
- huoltoihin ja korjauksiin menee 200 - 400 €/vuosi
- renkaisiin menee 40 €/vuosi
- ajoneuvoveroa en muista paljonko on, ei hirveästi kuitenkaan.

Parilla tonnilla selviää vuoden. Sellaisen reilun vitosen maksaa päivässä! :D Sillä rahalla ei maaseudulla pysty kulkemaan bussilla kiitos Matkahuollon Suomi-hinnoittelun.
 
Auton arvonlaskun lisäksi pitää laskea autosta maksetulle pääomalle korkokulu. Tämän tuotto kun jää tulematta, koska raha on kiinni autossa eikä esim. riskittömällä korkeakorkoisella pankkitilillä. Nykyään korot ovat toki lähellä nollaa.
 
Kannattaa asua noin 50.000 asukkaan kaupungissa: kävellen pääsee joka paikkaan ja asunnot ovat halpoja.
Siinähän sitten korottelevat rauhassa autoiluun liittyviä veroja.
 
Eivät yksityisautoilijat paskaa Suomen luontoa, olet propagandan uhri.
Kuka/mikä ne loput vuosittain kuolevaa 60.000 "murhaa"?

Hyvin perusteltu tuo ensimmäinen. (y)

Niin, tosiaan, unohdin autoilun epäsuorat vaikutukset, enkä myöskään ottanut huomioon sairaalakuluja niiden "melkein kuolleiden" osalta.

Vaadin, että julkinen terveydenhuolto lopettaa auto-onnettomuuksissa hoitamisen, jos autoilun verotus tuntuu kohtuuttomalta. Samalla vaadin joukkokannetta autoilijoita vastaan keuhkosairauksiin kuolleiden puolesta. Tulee siis tilastollisesti toinen 100 henkeä/vuosi ihan vain tästä.

Jos yksityisautoilijat eivät tuijottaisi vain omaa napaansa, niin nämä uhrit jäisivät tulematta.
 
Rupesimme vuoden alusta laskemaan, kuinka paljon meillä menee autoihin rahaa ja summa oli kyllä karmea. Mies hoiti laskelmat, otti huomioon melkeinpä kaiken:

- Auton vuosittainen arvonlasku (2000-3000 euroa vuodessa per auto)
- Polttoaineet (Meillä 3500)
- Vakuutukset sun muut (3000)
- Huollot, korjaukset (2500 kun paljon ajaa)

Eli vuodessa autoihin menee meillä 14 000 euroa! Nettotulomme ovat n. 63000 eli yli viideosa kaikesta!

Monihan ei huomioi auton arvon laskua.

Saakeli kun ei täällä maalla kulje kunnolla julkinen. Yhdellä autolla pärjättäis jos toinen kävis julkisilla ja liippukaan ei olis kuin jotain satkun kuussa. Mutkun aikataulut ei vaan sovi.

No ihan ekana lähtisin kyllä tarkistuttamaan nuo vakuutukset ja kilpailuttaisin ne. Hinnat kuulostaa aika koville, mikäli teillä ei ole kahta 100000€ autoa...
 
Vakuutuksessa mukana verot, toinen on diesel niin siitäkin paukkuu. Kaskot toki molemmissa, tuli kenties laitettua hiukan yläkanttiin.

Mutta kyllä huomannut, että täällä maalla monella on hienot autot (minkä ymmärrän kun paljon ajaa, niin olis kiva ettei ihan rötisköllä menis). Helsingissä kun asuin, olimme välillä jopa autottomia.
 
Suomi on niitä maita joissa kannattaa todellakin ajaa yli 15-vuotiaalla bensiinikäyttöisellä romulla:
- arvonalenema ja pääomakulu 0 €
- pakollinen liikennevakuutus 400 €/vuosi
- bensaan menee aika tarkalleen 1 000 €/vuosi
- huoltoihin ja korjauksiin menee 200 - 400 €/vuosi
- renkaisiin menee 40 €/vuosi
- ajoneuvoveroa en muista paljonko on, ei hirveästi kuitenkaan.

Parilla tonnilla selviää vuoden. Sellaisen reilun vitosen maksaa päivässä! :D Sillä rahalla ei maaseudulla pysty kulkemaan bussilla kiitos Matkahuollon Suomi-hinnoittelun.

Bensaan kuluneesta rahasta päätellen ajat noin 7000km vuodessa. Kilometriä kohden rahaa palaa melkein 30snt. Jos ajaisit 20000km niin kuin normaalit ihmiset niin rahaa meniskin jo kuus tonnia.
 
Hyvin perusteltu tuo ensimmäinen. (y)

Niin, tosiaan, unohdin autoilun epäsuorat vaikutukset, enkä myöskään ottanut huomioon sairaalakuluja niiden "melkein kuolleiden" osalta.

Vaadin, että julkinen terveydenhuolto lopettaa auto-onnettomuuksissa hoitamisen, jos autoilun verotus tuntuu kohtuuttomalta. Samalla vaadin joukkokannetta autoilijoita vastaan keuhkosairauksiin kuolleiden puolesta. Tulee siis tilastollisesti toinen 100 henkeä/vuosi ihan vain tästä.

Jos yksityisautoilijat eivät tuijottaisi vain omaa napaansa, niin nämä uhrit jäisivät tulematta.
Autojen liikennevakuutuksesta maksetaan henkilövahingoista aiheutuvat kulut, jopa niiden jalankulkijoiden jotka jäävät auton alle kävellessään punaisia päin.

Autoijat muka itsekkäitä rahoittaessaan hyvinvointiyhteiskuntaa 16 miljardilla (16.000.000.000) eurolla?
 
Hyvin perusteltu tuo ensimmäinen. (y)

Niin, tosiaan, unohdin autoilun epäsuorat vaikutukset, enkä myöskään ottanut huomioon sairaalakuluja niiden "melkein kuolleiden" osalta.

Vaadin, että julkinen terveydenhuolto lopettaa auto-onnettomuuksissa hoitamisen, jos autoilun verotus tuntuu kohtuuttomalta. Samalla vaadin joukkokannetta autoilijoita vastaan keuhkosairauksiin kuolleiden puolesta. Tulee siis tilastollisesti toinen 100 henkeä/vuosi ihan vain tästä.

Jos yksityisautoilijat eivät tuijottaisi vain omaa napaansa, niin nämä uhrit jäisivät tulematta.

Auton päästöistä pienhiukkaspäästöt ja typen oksidit vaikuttavat keuhkosairauksiin. Ne ovat ajoittain ongelma suurissa kaupungeissa. Pahimpana lähteenä ovat julkisen liikenteen ja tavaralogistiikan dieselmoottoriset ajoneuvot.

Mutta sinullehan kysymys ei ole ympäristöongelmista vaan ideologiasta. Sana yksityisautoilija paljastaa sinut. Miten auton omistusmuoto vaikuttaa päästöihin?
Voin vastata itse - yhteiskäyttö lisää päästöjä. Miksi? Koska auto pitää hakea ja paluttaa muualle kuin omalle pihalle (turhaa ajoa). Yhteiskäyttöautot eivät korvaa omistusautoilua vaan vaan julkista liikennettä:
https://yle.fi/uutiset/3-10329263?origin=rss

Ja olet varmaan huomannut että julkiset vessat ovat usein "hieman" epäsiistimpiä kuin yksityiset. Sama autoissa:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005775160.html
 
Auton päästöistä pienhiukkaspäästöt ja typen oksidit vaikuttavat keuhkosairauksiin. Ne ovat ajoittain ongelma suurissa kaupungeissa. Pahimpana lähteenä ovat julkisen liikenteen ja tavaralogistiikan dieselmoottoriset ajoneuvot.

Mutta sinullehan kysymys ei ole ympäristöongelmista vaan ideologiasta. Sana yksityisautoilija paljastaa sinut. Miten auton omistusmuoto vaikuttaa päästöihin?
Voin vastata itse - yhteiskäyttö lisää päästöjä. Miksi? Koska auto pitää hakea ja paluttaa muualle kuin omalle pihalle (turhaa ajoa). Yhteiskäyttöautot eivät korvaa omistusautoilua vaan vaan julkista liikennettä:
https://yle.fi/uutiset/3-10329263?origin=rss

Ja olet varmaan huomannut että julkiset vessat ovat usein "hieman" epäsiistimpiä kuin yksityiset. Sama autoissa:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005775160.html
Aivan: yksityisautoilua vastustavat ovat viherfasisteja.
 

Yhteistyössä