Kuinka paljon työnantaja sallii sairaspoissaoloja lapsen sairauden takia muille isoille perheille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4+1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4+1

Vieras
Entä kuinka monta työpäivää arviolta olette vuodessa poissa lapsen sairauden takia töistä?

Meillä perheessä 4 alle kouluikäistä lasta ja yksi koulussä jo oleva. Töistä olemme vuorotellen miehen kanssa poissa silloin jos lapsista joku/jotkut sairastavat.
Laskin viime vuonna olleeni poissa töistä yhteensä 15 työpäivää, sekä omien sairastelujen että lasten vuoksi. Arviolta 9 sairauspäivää lasten vuoksi.
Nyt työnantaja harkitsee, että rajoittaa sairaspoissaoloja 10 työpäivään.

Ja mietin kauhulla, mitä elämästä sitten tulee jos lapset sattuvatkin tänä talvena sairastamaan normaalia enemmän tai vaikkapa saamme vesirokon. Ymmärrän, että kolme päivää kerrallaan saa olla lapsen sairauden takia poissa, mutta koska lapsia on näinkin monta, kertyy aika helposti se 10 päivää, jos vaikkapa sairastelevat vähän eri aikoina. =/

Miten teillä töissä suhtaudutaan näihin juttuihin?

eihän työnantaja voi sairaspoissaoloja mitenkään rajoittaa? Kyllä se on ihan sun oikeutesi jäädä kotiin hoitamaan tai järjestämään hoitoa pienelle lapselle, samoin kun on sun oikeutesi jäädä kotiin jos olet itse sairas. Työnantaja voi vaatia lääkärintodistusta myös lapsen sairastumisesta mutta ei se poissaoloa kieltää voi.

Aiemmassa työpaikassa sai olla 6 kertaa vuodessa palkallisesti max 3 päivää kerrallaan. Jos oli enemmän, sai lakisääteisesti olla pois, mutta palkattomasti. Lapsilukumäärällä ei ollut merkitystä vaan tuo 6 kertaa oli työntekijäkohtainen.

Olin ihan pöyristynyt kun kuulin, että joissain kunnissa on 10 päivän sairaspoissaolokiintiö. Siis työnantajani kertoi ja kertoi, että harkitsee meille samanlaista systeemiä. Mietin vain kauhulla, että miten täsäs käy.

Kertokaas te joilla on tuo kiintiö, että miten toimii?

Meillä siis vaaditaan _aina_ lääkärintodistus sairaspoissaoloista, lastenkin takia, ei kelpaa hoitajan todistus tai terkkarin vaan lääkärin todisut oltava, ja yksityiseltä saatu ei käy, pitää olla omalääkäriltä terveyskeskukselta saatu.

[QUOTE="vieras";27462359]eihän työnantaja voi sairaspoissaoloja mitenkään rajoittaa? Kyllä se on ihan sun oikeutesi jäädä kotiin hoitamaan tai järjestämään hoitoa pienelle lapselle, samoin kun on sun oikeutesi jäädä kotiin jos olet itse sairas. Työnantaja voi vaatia lääkärintodistusta myös lapsen sairastumisesta mutta ei se poissaoloa kieltää voi.[/QUOTE]
Ei voi rajoittaa sairaspoissaoloja, mutta palkanmaksua voi.

Poissaolot lapsen sairauden vuoksi on taalla (Englannissa) ihan "on manager's discretion", eli periaatteessa et saa yhtaan palkallista poissaolopaivaa jos pmo nain paattaa. Kylla tuo 15 paivaa vuodessa kuulostaa todella paljolle takalaiseen systeemiin verrattuna.

Olen ollut tämän vuoden aikana saikulla 4 päivää joista taisi yksi olla lapsen sairastumisen takia. Ja lasten sairastuessa vuorotellaan miehen kanssa sen mukaan, mikä työtilanne kummallakin on siis että kumman on "helpompi" jäädä kotiin.

Ei niitä sairauspäiviä kovin monia kerry per vuosi, ei itselle eikä lapsille *koputtaa puuta* eli onnekkaita ollaan siinä mielessä :) Lapset 3 ja 8 v.

Olin ihan pöyristynyt kun kuulin, että joissain kunnissa on 10 päivän sairaspoissaolokiintiö. Siis työnantajani kertoi ja kertoi, että harkitsee meille samanlaista systeemiä. Mietin vain kauhulla, että miten täsäs käy.

Kertokaas te joilla on tuo kiintiö, että miten toimii?

Meillä siis vaaditaan _aina_ lääkärintodistus sairaspoissaoloista, lastenkin takia, ei kelpaa hoitajan todistus tai terkkarin vaan lääkärin todisut oltava, ja yksityiseltä saatu ei käy, pitää olla omalääkäriltä terveyskeskukselta saatu.

jopas! en ole moisesta kuullutkaan. Eihän sille mitään voi jos lapset sairastaa ja kaikilla ei ole mitään mummoja tms. jotka voisi auttaa. Aika vähän sulla kuitenkin ollut noita poissaoloja. Mä oon ollut yhden lapsen sairastelujen vuoksi viimeisen vuoden aikana muistaaksen 8 päivää pois töistä ja mies suunnilleen saman verran,itse sairastin 2 päivää.

Viime vuonna kahden alle 4v lapsen kanssa poissaoloja tuli viikon verran. Osan järjestin niin, että mummo hoiti tai menin töihin vähän myöhemmin, jolloin mies kerkes tulla kotiin. Miehellä ei ollut poissaoloja lainkaan. Eli aika paljolta tuo omiin korviin kuulostaa jos molemmilla on 15 päivää poissaoloja. Sehän tekee koko kuukauden ja työpäivissä ylikin.

palkattomalla tai sitten järjestää lapsille hoitajan. Näin meillä on toimittu, on ollut pakkokin silloin kun kumpikin oli töissä. Oli vesirokot putkeen ja milloin mitäkin.

Meillä töissä on niin, että jos on esim. 3 päivää pois kuukaudessa säännöllisesti ( omien tai lasten sairauden takia ) niin sitten aletaan tekemään työntekijälle "kartoitus" työterveyshuollon puolelta ja aletaan miettiä syitä jne.

siis se 15 sisältää omat sairauspoissaolotkin, koska sairastuin infuenssaan viime talvena...

Lasten takia 8 sairaspoissaolopäivää itselläni, miehellä suunnilleen sama. Ja lapsia tosiaan viisi kappaletta.

vähän asian vierestä, mutta miksi ei käy yksityiseltä lääkäriltä saatu todistus? Kiva maksella niitä sairasvakuutuksia että pääsee heti (erikois)lääkärille ja sitten kuitenkin hakea todistus tk:sta.. ihme hommaa jos noin voi vaatia.

• Tykkää
Reactions: erinys
Mun muksu aloitti viime vuoden alussa päiväkodissa, kun minä aloitin työt. Kevään aikana sairasteluja tuli valehtelematta 1-2 vkoa per kk :( Se oli aivan kamalaa lapsen kannalta ja minunkin, koska olinhan minä koeajalla :( Mies piti minkä pystyi ja minä sitten loput.

No työsuhdetta silti jatkui ja nyt minä olen esim kesän jäljiltä ollut nolla päivää pois lapsen sairastelun takia :) Lapsi on viimeksi ollut kipeänä joskus keväällä kaksi päivää. Pomo silloin viime vuonna minua lohdutti, että se päiväkodin aloittaminen on aina tuota -> kaikki pöpöt iskee, mutta siitä se vastustuskyky kasvaa ja kyllähän kasvoi :)

Ihana työpaikka siis ja ymmärtäväinen pomo :)

Tuli kanssa mieleen noi rokotukset. Juuri tuon takia annettiin kaikille kolmelle vesirokkorokotus. Päiväkotiin se tulikin viime keväänä ja lapsille tuli tauti, mutta jokaisella kesti vain 2-3 päivää.

Mun mielestä 15 sairaspäivää koko vuoden aikana ei ole paljon. Onpa omituista toimintaa teillä töissä. Mitäköhän laki sanoo näistä? Siis muuta kuin sen, että saa olla poissa 3 (tai 4) päivää kerrallaan sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi.

Kannattaa olla yhteydessä joko työpaikan luottamusmieheen (tai jos sellaista ei ole niin suoraan liittoon) koska he osaavat selvittää asian jos eivät tiedä suoraan, ja todennäköisesti asiasta on ennakkotapauksia ja tulkintaohjeita olemassa.

Yhteistyössä