Kuinka paljon uskot ala-asteikäisen lapsesi tietävän perheesi raha-asioista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mä olin yllättynyt, kun kolmasluokkalainen poikani kertoi, että he olivat luokkakavereiden kanssa puhuneet siitä, kuinka paljon kenenkin perheellä on rahaa säästössä. Poika on toki joskus ollut koneen äärellä, kun oon maksanut laskuja, mutta en ole huomannut, että poika on tosiaan katsonut, paljonko tileillä on rahaa. Omani osasi sanoa aika tarkasti, paljonko meillä rahaa on, mutta sitä en tiedä, heittelivätkö luokkakaverit omiaan vai tiesivätkö myös. Mä olin kuvitellut, ettei poikaa tuollainen asia kiinnostaisi yhtään.

[QUOTE="vieras";22664390]Mä olin yllättynyt, kun kolmasluokkalainen poikani kertoi, että he olivat luokkakavereiden kanssa puhuneet siitä, kuinka paljon kenenkin perheellä on rahaa säästössä. Poika on toki joskus ollut koneen äärellä, kun oon maksanut laskuja, mutta en ole huomannut, että poika on tosiaan katsonut, paljonko tileillä on rahaa. Omani osasi sanoa aika tarkasti, paljonko meillä rahaa on, mutta sitä en tiedä, heittelivätkö luokkakaverit omiaan vai tiesivätkö myös. Mä olin kuvitellut, ettei poikaa tuollainen asia kiinnostaisi yhtään.[/QUOTE]

Lapset eivät ole vielä koululaisia, mutta sitten ku ovat, niin raha-asioista ei puhuta lasten kanssa. Rahaa on tarpeeksi elämiseen ja muuhun, sen enempää lasten ei tarvitse tietää. Yleensäkin kannattaa muistaa, että lapset tekevät helposti omia johtopäätöksiään ja esim. huono rahatilanne voi aiheuttaa ahdistusta. Älkää kuormittako lapsia omilla murheilla, antakaa lasten olla lapsia.

Toivon että eivät tiedä siinä vaiheessa perheen raha-asioista paljoakaan. Tietysti "rahan arvo" pitää opettaa eikä kuvitella rahan kasvavan puussa.
Minä pienenä jo pääsin stressaamaan yh-äitini taloudenpitoa. Ei ollut kivaa se. Vieläkin, 15 vuoden jälkeen, on kamala syyllisyydentunto rippijuhlista jotka äitini joutui kustantamaan :( Jaksoi pitkään puhua kuinka ne juhlat olivat koko kesän katastrofi meidän perheen taloudelle.

Sen verran tietää, että koska äiti on valinnut hoitaa pikkusiskon kotona, rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen. Ikinä. Ja ollaan juteltu kyllä siitä, että meidän perheellä ei ole varaa tehdä monia niitä asioita joita kavereiden perheet tekevät (matkat, isommat hankinnat jne.). Summista ja siitä, miten vähän rahaa todellisuudessa onkaan ei lapsella tarvitse olla käsitystä.

Yhteistyössä