K
"Kati"
Vieras
Tuossa oli ketju, jossa mietittiin lastensuojeluilmoituksen tekemistä, koska lasta ei ole viety lomamatkalle. Tulipa tässä mieleen, että paljon virikettä/viihdykettä lapsille sitten pitää lomalla järjestää? Minun lapseni ovat 5-vuotiaita, aina liikkeellä ja tuntuu, että koko ajan pitäisi olla järjestämässä jotain. Olimme viikon reissussa sukulaisten luona Suomessa ja lapset kyllä jaksoivat sen oikein hyvin, vaikka oli paljon kyläpaikkoja ja maisemat vaihtoivat nopeasti. Ehkä he jopa nauttivat siitä... Nyt kotosalla on oltu jo yli viikko ja tuntuu, että nuo rasavillit ovat monta kertaa päivässä aivan turhautuneita. Joka päivä heille on järkätty joku "ohjelma". Arkena tunnin uimakoulu ja iltapäivällä on käyty toisinaan myös jossain kylässä tai leikkipuistoissa jos heillä on riittänyt virtaa. Mutta kun tuntuu, että silti vaan kitistään, tapellaan ja naristaan. Meidän lapset leikkivät paljon keskenään, kavereita näkevät silloin tällöin. Parhaimmat kaverit viettävät aikaansa nyt mökillä ja sukuloimassa. Minun mielestäni aikuisten ei tarvitse olla koko aikaa järjestämässä viihdykettä lapselle. Meilläkin on oma piha, ulkoleluja ja taloyhtiön piha, jossa voivat leikkiä. Tuntuu vaan, että eivät lähde pihailemaan jos ei mene mukaan. Minun mielestäni olisi kyllä jo aika, koska ovat sen verran isoja, meidän taloyhtiö on pieni ja turvallinen ja ikkunasa näen mitä touhuavat. Suorastaan kadehdin niitä äitejä, joiden lapset lähtevät aamulla reippaasti kavereiden kanssa ulos ja käyvät vain välillä syömässä ja sitten taas kavereille. Kun meidän lapset ovat isompia, laitan kyllä heidät jonnekin leirille muutamaksi päiväksi, että saa edes hetken olla rauhassa tuolta kiukuttelulta ja ylienergisyydeltä. Ja kyllä, voi olla, että lapsemme ovat ylienergisiä ja heillä on huonot hermot. Olen itse vähän samanlainen luonteeltani.....