vauvalla liikaa virikkeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkusisko ja sen vauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikkusisko ja sen vauva

Vieras
Voiko pienellä vauvalla olla liikaa virikkeitä? Meillä on 8 kk ikäisellä monenlaista lelua ja viihdykettä pikkuiselle, mutta siskoni sanoi että on liikaa virikkeitä. Vauva kuitenkin voi hyvin ja on iloinen. Siskon omat lapset eivät ole saaneet näin paljon huomiota pieninä ja ovat viettäneet pitkiäkin aikoja yksikseen sitterissä tai sängyssä. Sisko antoi välillä hetken itkeä yksinään enne kuin meni luokse. Itse olen taas tehnyt toisin, jos lapsi itkee menen luokse ja selvitän miksi itkee ja lohdutan jos tarvitsee tai annan tutin tms. Välillä vauva tietenkin itkee enemmän esim. väsyneenä, mutta en jätä pidemmiksi ajoiksi yksikseen parkumaan

Mietin vaan tuota virikeasiaa. Pikkuinen on iloinen vauva, eikä ainakaan näytä kärsivän näistä virikkeistä. Eikä hänen kanssaan aina tarvitse leikkiä, osaa itsekin viihdyttää itseään. Siskoni arvostelee kuitenkin tätä asiaa lähes joka kerta kun tavataan ja se ärsyttää vähitellen. Olen sanonutkin siitä, mutta isosiskon roolissaan hän huomauttelee näistä "epäkohdista".

No vauvoissa on kyllä suuria eroja tuon itsekseen viihtyvyyden suhteen, meillä on molemmat lapset viihtyneet hyvin lattialla enkä kyllä joka inahduksesta ole aina syliin nostamassa eikä ole aina edes mahdollistakaan kahden kanssa.
Mut en mä nyt usko että leluja tuon ikäisellä voi sillä tavalla liikaa olla, tosin mä annan omalleni aina muutaman mitä katsoo ja koskettelee, ei siis makaa kamalan röykkiön keskellä..
:D

kaikki lapset ovat yksilöitä. Mulla on jo isot lapset, pienenä aina saivat olla sylissä ja lähellä, leikittiin ja puuhailtiin kaikenlaista. Joku tietenkin sanoi, että ovat pilalle lellittyjä ja tarviiko aina heti reagoida itkuun tms. Mutta nyt kun ovat isoja, he ovat kivoja, itsenäisiä nuoria.

Ja meihin vanhempiin heillä kaikilla on erittäin hyvät välit.

En minäkään "joka inahduksesta" riennä vauvan luokse, kyllä kun katse- ja kuuloetäisyys säilyy niin olen turvallisella mielellä. Mutta se että meillä on noita virikkeitä vauvalle "liikaa" tuntuu oudolta.

En tiedä, joskus mietin että sisko on kateellinen kun mun anoppi ostelee kaikenlaista ihanaa pikkuiselle eikä hänellä ole sellaista anoppia. Ja muutenkin ollaan eläväisempiä ihmisiä minä ja mieheni kuin mitä mun sisko on. Sen lapsetkin on ilottomampia. Ehkä on kateellinen vaan kun nälvii ja kritisoi usein?

Meillä taas ei ole noita virikkeitä niin paljon, mutta lapsen mummolla on. Ja poika tykkää valtavasti! On vähän reilu 1v ja osaa jo kaivata mummolaan kun siellä on eri lelut kuin meillä täällä kotona. Heillä on pojalle rakennettu oma leikkkinurkkauskin ja kauniisti laitettu kaikki matalalle ja turvallisesti.

Minusta on vaan ihanaa kun on niin ihana mummola jossa on hankittu lapsenlapselle kaikenlaista. Kotona on arkisempaa ja kyllä se lapsi siihen sopeutuu taas kun tulee kotiin. Ja kun poika on mummolassa kyläilemässä tai joskus jo ollut hoidossa, tiedän että hoito on 100 prosenttisesti hyvää ja virikkeitä riittää.

Yhteistyössä