Kuinka pian synnytyksen jälkeen saa tehdä vatsalihasliikkeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Niin, elikkäs mikäs siinä oli synnytyksen jälkeen se varoaika kun ei pidä tehdä vatsalihaksia?

Kertokaas samalla, että mikä treeni/jumppa olisi oikeasti hyvä, kiinteyttävä ja tehokas?

Tässä on nyt tullut tehtyä pari lasta ihan putkeen ja haluisin saada itseni taas kuntoon, mutta en nyt oikein tiedä mistä lähtisin liikkeelle. Ylimääräistä aikaa ei juurikaan ole, joten se vähäninen vapaa-aika mitä on, olisi kiva käyttää oikeasti tehokkaassa jumpassa käyntiin mielummin kuin tehokkaan jumpan etsintään... Tietenkin käyn vaunukävelyllä mahd. usein, mutta jotain jumppaa kaipaisin :)

muistaakseni n.3-4kk päästä.. sitten kun vatsalihakset ovat palautuneet yhteen, eli niitä jäykistäessä ei tunnu rakoa välissä.. joka ilta 50 ja viikottain 10 lisää iltatreeniin nii johan lähtee! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja gwrh:
muistaakseni n.3-4kk päästä.. sitten kun vatsalihakset ovat palautuneet yhteen, eli niitä jäykistäessä ei tunnu rakoa välissä.. joka ilta 50 ja viikottain 10 lisää iltatreeniin nii johan lähtee! ;)

tässä oli hyvää faktaa. Mutta tarkkaile milloin oma rako siinä lihasten välissä palautuu takaisin. Siinä voi mennä yksilöllisesti paljon kauemmin kuin tuo 3-4kk. Mulla meni yli 6kk. Ja olen todella hoikassa kunnossa. Ja 3jälkeen kesti kauemmin kuin ekan jälkeen.

Tosiaan vatsalihasten välisen raon on hyvä olla ummessa ennen kuin alkaa tekemään suoria vatsalihaksia. Itsellä synnytyksestä nyt 6 kk ja vielä uppoaa sormet rakoon :(

Mä tei varmaan viikon päästä kun ei ollut yhtään kipeä olo. Alkuun toki aika kevyitä liikkeitä. Mulla ainakin palautui vatsa toisestakin raskaudesta ihan hyvin, ja teen vieläkin vatsalihasliikkeitä päivittäin. Nuorin on nyt 7 kk.

En ossaa vastata ap:n kysymykseen, mutta kysynpä tässä ketjussa aiheeseen liittyen, että erkaneeko ne vatsalihakset toisistaan pakostikin raskauden aikana? Kun mä en mielestäni missään vaiheessa ole tuntenut mitään rakoa, niin voisiko olla, että vatsalihakset pysyivätkin yhdessä? Onko mahdollista??? Raskausmahani oli nimittäin tosi pieni. Vai onkohan mulla nyt vaan niin paljon laardia tossa vyötäröllä, etten tunne lihaksiani saati mitään rakoja ylipäätään. Nolo...

Kääk mikä vako :D mulla on aina ollu sellanen, jos nyt luulen sen olevan sitä mitä tarkotatte :laugh: ei mul sit oo vissiin koskaan ollut kunnollisia vatsalihaksia vaikka on suht litteä vatsa ollu ennen raskautta... nyt kuukaus synnytyksestä ja ois kiva alkaa tosiaan tekemään jotain "pientä" :)

suorat vatsalihakset oli kiellettyjen listalla, kunnes "vako" on umpeutunut eli "hain selkäevä" ei enää nouse kun puristaa vatsa lihakset, palautuminen yksilöllistä, toisen lapsen jälkeen kestää kauemmin.
staattisia vatsalihaksia saa kuitenkin treenata vaikka heti eli esim "lankku" asento on sallittu.

Kannattaa treenata ensin lantiopohjan lihakset kuntoon ennen kuin rupee vatsalihaksia tekemään. Minua ainakin kätilöt varoitteli että jos vatsalihaksia rupee treenaamaan ennen kuin lantionpohjalihakset on kunnossa niin voi tulla kohdunlaskeuma. Mutta kyllä ainakin tuo 3-4k kannattaa odottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanle:
Kannattaa treenata ensin lantiopohjan lihakset kuntoon ennen kuin rupee vatsalihaksia tekemään. Minua ainakin kätilöt varoitteli että jos vatsalihaksia rupee treenaamaan ennen kuin lantionpohjalihakset on kunnossa niin voi tulla kohdunlaskeuma. Mutta kyllä ainakin tuo 3-4k kannattaa odottaa.

No tää onkin hyvä tietää!
Ei muuta kun lantionpohjalihaksia treenaamaan siis :)

Yhteistyössä