Kuinka pieni raha riittäisi, että hoitaisit lapsen kotona 3-vuotiaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöhlö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöhlö

Vieras
Kotihoidontukihan on alle 300 e/kk, lisäksi lapsilisä n. 100e/kk ja mahdolliset kunta-ja hoitolisät, niin yhteensä taitaa tulla max. 700e/kk. Kuvitellaan siis, että yksi alle 3-v. kyseessä.

Itse en saisi hoitolisää, koska puolison tulot on hyvät. Rahaa tulisi kotihoidontuesta, lapsi- ja kuntalisästä yhteensä n.530 euroa ja meidän menoilla sillä ei elä. Ratkaisuni onkin tehdä ilta-ja viikonlopputöitä, niin paljon kuin parisuhde antaa myöden ja "ottaa" kotihoidontuki ja lapsilisä. Kuntalisää ei ainakaan meidän kunnassa saa, kun tekee töitä. Eli alle 400 e tulee valtiolta ja loput pitää tienata.

Jos saisin n.1000 euroa (siitä verot), niin voisin hoitaa lapsen kotona ilman, että tarvii tehdä töitä ja kuluttaa parisuhdetta lennokkailla vuoronvaihdoilla. Tuli vaan mieleen, kun ei kaikilla ole mahdollisuutta tehdä esim. vkl-vuoroja ja he päätyvät hakemaan hoitopaikkaa. Eli kysymys kuuluu, kuinka paljon kotihoidontuen yms. pitäisi olla kuussa bruttona, että jäisit kotiin?

ekanankin, mää en sais mitään kunta-tai hoitolisiä. mulla on iso vero%, joten vastaan tähän, että mun pitäsa saada 1000 egeä nettona, että voisin kuvitellakaan elättäväni kahta murkkua ja kahta alle 3vee (kuten meillä on)

Alle 300 sain ja hoidin kunnes koulu jatkui eli poika oli 1v4kk kun meni hoitoon. Kyllä siihen olis pitänyt ainakin puolet tulla lisää, että olisin pystynyt olemaan siihen asti kotona kun poika täyttää 3

Joo siis itsekin aion hoitaa, mutta tämä olikin ehkä enempi suunnattu teille, jotka haluaisivat olla kotona, mutta rahan takia joutuvat menemään töihin ja järjestämään lapselle hoitopaikan.

Ei ole kokemusta kotihoidontuesta. Miehen palkalla + minun opintotuella ja satunnaisilla tuloilla elimme kohtalaisesti, kun olimme kaksin ja meillä oli puolta pienempi ja yli puolta halvempi asunto kuin nyt. Johtopäätös: emme siis mitenkään eläisi, jos saisin vain kotihoidontuen (vaikka miehenkin tulot ovat tuosta ajasta nousseet). Opettajan töitä ei pysty tekemään viikonloppuhommina, mutta sivutienastia saattaisin saada jonkin verran.

Vastaus kysymykseen voisi olla lähellä tuota tonnia.

Mä saan käteen 341? + lapsilisä. Ei oo kuntalisiä :( Tarvisin kyllä 500? käteen jotta pärjäis. Mutta osittaisella hoitovapaalla jää vähän aikaa nauttia kotielämästäkin, mikä siis kohta alkaa. Mut jos ois kaksi lasta, niin sitten toinenkin saisi olla pidempään kotona. En kyllä jaksaisi kahta taaperoa hoitoo rahdata. Lisäksi tuntuu että tuo 1,5v kyllästyy jo kohta kotona oleen...vilkas tapaus ja äidin ohjematoimisto tuntuu ehtyvän varsinkin nyt kun kesällä ei oo kerhoja.

No kyllä tuo nykyinen riittää meille ihan hyvin.. ei kai kukaan enemmästä kieltäytyisi, mutta sillä ja tietenkin miehen ym. tuloilla kyllä pärjätään ihan hyvin.
En ole kotiäitinä tuen takia vaan lapsieni.
Nyt en saa edes mitään kotihoidontukea vaan hoidan silti lapsiani kotona.
Meille on tulossa 3. lapsi eikä äitiyslomani ole vielä alkanut, mutta nuorin ehti jo täyttää 3.

Laskeskelin juuri että n.800euroa kun saisin niin sitten varmaan pärjättäis. Ja vähän tuon allekin. Mies kun on pienituloinen (mieheksi) ja lainaa vielä useaksi kymmeneksi vuodeksi, ja lyhennykset n.900eur kuussa yhteensä, niin ei paljon vähemmällä pärjää.

Tosi monelle tuntuu riittävän tuo mitä annetaan ja vaikka ei riittäisikään, niin silti sillä kitkutetaan. Ymmärrän ja nostan hattua! Mutta missä ovat kaikki, jotka ovat joutuneet viemään lapsen hoitoon, kun tuo raha ei riitä? Ehkä töissä vielä?

Alkuperäinen kirjoittaja pöhlö:
Tosi monelle tuntuu riittävän tuo mitä annetaan ja vaikka ei riittäisikään, niin silti sillä kitkutetaan. Ymmärrän ja nostan hattua! Mutta missä ovat kaikki, jotka ovat joutuneet viemään lapsen hoitoon, kun tuo raha ei riitä? Ehkä töissä vielä?

Ei se ole välttämättä niin että olet JOKO kotiäiti TAI käyt töissä. Esim keikkahommista/vajaasta tuntimäärästä saa jo paljon taloudellista etua, mutta ei tartte viedä lapsia hoitoon kun sovittaa omat työaikansa isännän vapaisiin;)

mä olen mennyt töihin..jollain nuo asuntolaina laskut ja menot on katettava..
sitä kerkee sitten eläkkeellä kotona olemaan :whistle: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Mä hoidan jokaisen lapseni kolmivuotiaaksi kotona sillä summalla mitä kelalta saa =)

Näin myös meillä. Mutta olen usein pohtinut että jos saisin sen mitä sain äitiyspäivärahaa (700?) lasten hoitamisesta niin se olisi sellainen sopiva summa. Ei olisi jatkuvaa pennin venytystä ja tulisi ihan riittävän hyvin toimeen.

semmonen 600e riittäs miulle. nyt saan 225e kodinhoidontukea ja 100e lapsilisää. että ei pitkälle pötki tlitä on tehtävä. että pärjätään. joskus kyllä ihmetyttää että eikös kaikilla pitäs olla samansuurunun kodinhoidontuki, mutta tuntuu että jotkut saa tosiaan sen 300e melkein. ei oo miun tilillä näkynyt semmosta summaa. veerojalähtee se 14.5%

No väännetään rautalangasta. Ymmärrän heitä jotka menevät töihin, koska haluavat ja se on ok. Ymmärrän myös heitä jotka ovat kotona periaatteen vuoksi. Mutta sitten on heitä jotka menevät töihin, vaikka eivät haluaisi. Heitä siis kuulutin... Hannamaria voisit lukea aloituksen, olen siis itsekin menossa keikkailemaan, mutta kaikillahan ei ole sitä mahdollisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
semmonen 600e riittäs miulle. nyt saan 225e kodinhoidontukea ja 100e lapsilisää. että ei pitkälle pötki tlitä on tehtävä. että pärjätään. joskus kyllä ihmetyttää että eikös kaikilla pitäs olla samansuurunun kodinhoidontuki, mutta tuntuu että jotkut saa tosiaan sen 300e melkein. ei oo miun tilillä näkynyt semmosta summaa. veerojalähtee se 14.5%

Joo sori tohon aloitukseenkin tuli se summa ennen veroja. Muutkin ovat saattaneet ilmoittaa ne verottomana.

No väännetään rautalangasta. Ymmärrän heitä jotka menevät töihin, koska haluavat ja se on ok. Ymmärrän myös heitä jotka ovat kotona periaatteen vuoksi. Mutta sitten on heitä jotka menevät töihin, vaikka eivät haluaisi. Heitä siis kuulutin... Hannamaria voisit lukea aloituksen, olen siis itsekin menossa keikkailemaan, mutta kaikillahan ei ole sitä mahdollisuutta.

Joo, ei se ollu oikeestaan ap-aiheeseen, vaan kommentti siihen viestiin mihin vastasinkin.

En osaa sanoa, mikä olisi sopiva määrä kotihoidontukea. Riippuu miehen tuloista. Ja toisaalta taas, joss ei kumpikaan olisi töissä, niin henk kohtr mielipiteeni on, ettei silloin kuulukaan pystyä elämään kovin leveästi. Tuollaiset avustukset kun on kuitenkin tarkoitus TUKEA, ei ELÄTTÄÄ toisia verovaroin

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

Joo, ei se ollu oikeestaan ap-aiheeseen, vaan kommentti siihen viestiin mihin vastasinkin.

En osaa sanoa, mikä olisi sopiva määrä kotihoidontukea. Riippuu miehen tuloista. Ja toisaalta taas, joss ei kumpikaan olisi töissä, niin henk kohtr mielipiteeni on, ettei silloin kuulukaan pystyä elämään kovin leveästi. Tuollaiset avustukset kun on kuitenkin tarkoitus TUKEA, ei ELÄTTÄÄ toisia verovaroin

Samaa mieltä siitä, että tuo on TUKI. Kyllähän kaikille kelpaa raha, kun raha, jos sen saa ilmaseksi

Yhteistyössä