Kuinka pieni raha riittäisi, että hoitaisit lapsen kotona 3-vuotiaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöhlö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja pöhlö:
No väännetään rautalangasta. Ymmärrän heitä jotka menevät töihin, koska haluavat ja se on ok. Ymmärrän myös heitä jotka ovat kotona periaatteen vuoksi. Mutta sitten on heitä jotka menevät töihin, vaikka eivät haluaisi. Heitä siis kuulutin... Hannamaria voisit lukea aloituksen, olen siis itsekin menossa keikkailemaan, mutta kaikillahan ei ole sitä mahdollisuutta.

Joo, ei se ollu oikeestaan ap-aiheeseen, vaan kommentti siihen viestiin mihin vastasinkin.

En osaa sanoa, mikä olisi sopiva määrä kotihoidontukea. Riippuu miehen tuloista. Ja toisaalta taas, joss ei kumpikaan olisi töissä, niin henk kohtr mielipiteeni on, ettei silloin kuulukaan pystyä elämään kovin leveästi. Tuollaiset avustukset kun on kuitenkin tarkoitus TUKEA, ei ELÄTTÄÄ toisia verovaroin

Samaa mieltä siitä, että tuo on TUKI. Kyllähän kaikille kelpaa raha, kun raha, jos sen saa ilmaseksi

Tukihan tuo on, mutta mun mielestä lapsenhoito on työtä, josta voisi saada ns. palkan, siis ne ketkä ei mene kodin ulkopuolelle töihin. Tai lähinnä korvauksen siitä, ettei ole töissä ja lapsi ei ole hoidossa. Onhan se yhteiskunnallekin edullisempaa, että mahdollisimman moni hoitaisi lapset kotona. Mutta ei se ollut pointti vaan tosiaan summia kyselin.

kotihoidontukea saan n.450e ja jos menisin töihin saisin käteen n.1200e siitä pois tarhamaksut ja bussilippu eli pari sataa enemmän sais jos töihin menis,ei mielestäni kannata.

No mä olen hoitanut 4 vuotta lapsia kotona. Miehlelä oli pienet tulot. Nyt miehellä on vielä pienemmät, koska jäi työttömäksi.
Meillä raha ei ole ratkaissut, vaan se että haluan hoitaa itse pienet lapseni.

Mun ois pitänyt saada tonni käteen, sitten olis pärjätty. Niin ja töihin menin.

Mutta vakaasti olen sitä mieltä, etteivät tuet voi olla ihan mitä tahansa, jostain nekin rahat on otettava!

Muoks. Lisätään vielä, että töissä ollessa käteen tuli neljä päiväisellä työviikolla jolla aloitin työt 1.600, se oli siis netto. Merkittävästi parempi kuin kotihoidon tuki kuntalisineen.

Ei kotihoidontuen määrää voi laskea mitä yksi tarhapaikka tulee maksamaan.Tarkoitan siis että jos lapsi on hoidossa,niin äiti maksaa veroja palkastaan.Lisäksi lastentarhanopettajia ym henkilökuntaa työllistyy.Verovaroilla ne kotihoidontuetkin maksetaan!!!!!!!!!!!!

Eipä oo kuntalisiä, käteen jää kotihoidontuesta ja lapslisästä 450e. Nyt kesällä elellään leveesti kun ukko on töissä, talvella sit vähänkapeemmin kun ukko on pääasiallisesti koulussa ja tekee töitä satunaisemin.

Tietty mulle kelpais enempikin rahaa, mut tolla pärjää ihan kivasti vaikkei ihan kaikkee saa mitä haluaisi.

Mä olin pojan kans kotona 3v.Kotihoidontuki oli 440e,lapsilisä 146e,asumistuki 310 ja elarit 129.Eli yhteensä n.1000e jäi kuussa käteen.Nyt työttömänä ni 20e enemmän kuussa on rahaa ku ennen.
Kyllä tolla rahalla pärjää,mut mielellään sitä töissä ois ku opintolainaakin pitäs maksaa pois.
Vielä ei vaan oo töitä löytyny vaikka haku ollu päällä vuoden alusta :(

Ei kiitos, nautin oman yrityksen pyörittämisestä joten jatkan samaan rataan että alle 3v on kotosalla auPairimme kanssa ja kolme muuta käy eskaria ja koulua....Ei ole kyse rahasta.

en voisi olla kotona vaikka saisin 1000? siitä kuukaudessa. kaipaan jo töihin. onneksi mummo jää hoitamaan lasta kun kohta palaan työelmään, lapsi silloin 10kk. en kyllä veisi mihinkään kunnalliseen hoitoon noin pientä.

mä saan kahdesta lapsilisät, kuntalisää ja kotihoidontukea yht. käteen n. 650 ?
ja sillä olen kotona ollut miehen ollessa ok palkkasessa hommassa nyt siitä saakka kuin poika syntyi 2005, just täytti sen kolme vuotta, että tippuu tulot.
Vaikkakin marraskuussa toivottavasti syntyvä kolmonen tuo tullessaan taasen äitiyspäivärahaa. Aion olla jatkossakin kotona, töitä ehtii tehdä vielä vaikka 30 vuotta sitten myöhemmin.

lyhyesti, tuolla 650 ? / kk ollaan pärjätty pari vuotta tai siis minä olen. =)

Minulle riitti se 210 euroa kuussa vai paljonko se kotihoidontuki oli. Mies oli töissä ja minä hoitovapaalla, välillä taas päinvastoin.

Eihän se iso raha ollut, mutta kyseessä olikin arvovalinta eikä taloudellinen valinta.

Minä en voisi olla kotona kolmea vuotta, mutta miehen kanssa voisi ehkä vuoroitella. Ansiosidonnainen ja prosentti parempi kuin meillä ollut puolet palkasta. Mulla menee pelkästään reilu tonni lainaan ja asumiseen kuussa, siis oma osuuteni. Joten enemmän tarvitsen...

Yhteistyössä