Kuinka pitkä koulutus sinulla on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Koulutuksen pituudesta on ollut monessa ketjussa. Millaisia koulutuksia teillä on? Itselläni on aika paljon koulutusta, olen se pahamaineinen ikuinen opiskelija. On kaksi akateemista tutkintoa ja kaksi ammatillista erikoistumiskoulutusta työn ohessa. Ensimmäinen tutkinto tuli neljässä vuodessa, toinen kahdessa, erikoistumiskoulutukset kestivät yhteensä kuusi vuotta (4 +2v. ). Joten peruskoulun jälkeistä koulutusta on yhteensä 12 vuotta.

Aloittaja tässä vielä, kyse on siis lukion jälkeisestä koulutuksesta. Unohdin koko lukion. Jos se lasketaan, niin koulutusta on siis 15 vuotta.

Peruskoulu oli aika turha. Sen olisi voinut käydä puolet nopeammin.

Liian pitkä enkä ole tehnyt päivääkään työtä missä olisi vaadittu koulutustani, FM olen siis + hieman jatko-opintoja, jotka jätin kesken tajutessani etten tahdokaan tutkijaksi.

Koulutuksen pituudesta on ollut monessa ketjussa. Millaisia koulutuksia teillä on? Itselläni on aika paljon koulutusta, olen se pahamaineinen ikuinen opiskelija. On kaksi akateemista tutkintoa ja kaksi ammatillista erikoistumiskoulutusta työn ohessa. Ensimmäinen tutkinto tuli neljässä vuodessa, toinen kahdessa, erikoistumiskoulutukset kestivät yhteensä kuusi vuotta (4 +2v. ). Joten peruskoulun jälkeistä koulutusta on yhteensä 12 vuotta.
Montako päivää oot tehny oikeita töitä?

Liian pitkä enkä ole tehnyt päivääkään työtä missä olisi vaadittu koulutustani, FM olen siis + hieman jatko-opintoja, jotka jätin kesken tajutessani etten tahdokaan tutkijaksi.
Monet yliopistotutkinnot ovat sellaisia, missä työkokemusta pitää alkaa hankkia jo ensimmäisinä opiskeluvuosina. Luoda verkostoja ja suhteita ja rakentaa CV:ta. Jos vasta opintojen loppuvaiheessa tai valmistuttua ryhtyy siihen hommaan, on jo pahasti myöhässä, koska muilla on oman alan työkokemusta.

Tässä yliopistoilla on peiliin katsomisen paikka. Erityisesti ei-akateemisista perheistä tulevilla nuorilla ei välttämättä ole tästä tietoa ja kuvitellaan, että työpaikkoja saa tutkinnolla. Nykyisin tietääkseni yliopisto-opintoihin kuuluu myös työelämävalmennusta pakollisena. Ainakin omassa aikuisena suorittamassani tutkinnossa sellainen jakso oli ja hankin itselleni työpaikan, tosin en tule sillä alalla koskaan työskentelemään (tein tutkinnon vain omasta mielenkiinnosta).

Mutta eihän opinnoista koskaan haittaa ole. Työkokemus on silti tärkeämpää nykyajan työelämässä.

Olet niin erinomainen ihminen kuin olla ja voit, suorastaan toisten yläpuolella 😂

Olisikin :D Säästyisi todella paljon rahaa, jos peruskoulun voisi suorittaa omassa tahdissaan. Suurin osa selviytyisi nopeammin, koska vaatimustaso oli jo kasarilla viritetty niin alhaiseksi. Myös kiusattujen piina voisi helpottua, kun voisi suorittaa omassa tahdissa eikå olisi sidottu omaan ikäluokkaan.
Et huomioi lainkaan muita oppimiseen liittyviä asioita kun pelkästään "kirjatiedon ja kokeet".

Et huomioi lainkaan muita oppimiseen liittyviä asioita kun pelkästään "kirjatiedon ja kokeet".
En huomioinut tuossa vastauksessani, olet oikeassa. Ajattelen, että luokattoman oppimismuodon voisi järjestää myös niin, että suhteita omaan viiteryhmään vaalitaan. Itse asiassa voisi olla enemmän ja monipuolisempia suhteita muihin oppilaisiin, kun eri aineissa edetään eri tahtiin. Eritahtisen etenemisen voisi järjestää monella tavalla.

En huomioinut tuossa vastauksessani, olet oikeassa. Ajattelen, että luokattoman oppimismuodon voisi järjestää myös niin, että suhteita omaan viiteryhmään vaalitaan. Itse asiassa voisi olla enemmän ja monipuolisempia suhteita muihin oppilaisiin, kun eri aineissa edetään eri tahtiin. Eritahtisen etenemisen voisi järjestää monella tavalla.
Ennen oli tasokurssit mm matematiikassa ja kielissä eli suppea, laaja jne ja vapautettu.
Valinnat yleensä teki vanhemmat ja niinpä tuli opiskeltua laajat.

Totta, olen itsekin ollut yläasteella silloin kuin oli tuo systeemi. Sen voisi palauttaa.
Tämä käytäntö oli jo ala-asteella eli silloisessa kansakoulussa v 1968. Vanha juttu mutta katsottiin että se kohteli oppilaita epätasa-arvoisesti ja heikensi heikkojen oppilaiden oppimistuloksia.
Tasapäisyys otettiin käytäntöön koska nähtiin hyvien oppilaiden positiivisen vaikutuksen myös huonojen oppilaiden oppimistuloksiin eli nykyinen peruskoulu.
Tuolloin aloitettiin myös ns ryhmätyöt.

Yhteistyössä