Kuinka pitkälle ex voi päättää asuinpaikkamme? Faktatietoa olen vailla kiitos!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emmi"

Vieras
Tilanne on se että minä asun paikkakunnalla X alaikäisen lapsemme kanssa (meillä yhteishuolto) ja mies asuu paikkakunnalla Y. Välimatkaa n. 200km.
Olen nyt jäämässä työttömäksi ja tällä nykyisellä paikkakunnalla ei juuri avoimia työpaikkoja ole.

Voinko muuttaa lapsen kanssa paikkakunnalle Z, jolloin välimatka isän ja lapsen välillä kasvaisi 100km? Siis ilman ex:n suostumusta tai lupaa?
Onko ex:llä KAIKISSA tapauksissa oikeus kieltää minua muuttamasta lapsen kanssa? Entä jos muutto tapahtuisi lähemmäksi häntä?

Takana siis se, että tämä paikkakunta jossa asumme on ex:n lapsuudenpaikkakunta, jossa hänellä sukulaisia ja ystäviä, eli käy täällä muutenkin paljon, lapsensa katsomisen ohessa. Täällä hänellä on "helpompi" käydä, kuin jossain muualla.
Voiko hän todellakin estää työnhakuni muualta?

ET tarvitse exän lupaa muuttoon, niin kauan kun pysyt Suomen rajojen sisäpuolella. Eri tilanne olisi silloin, jos lapsi olisi kirjoilla hänen asunnossaan, mutta jos lapsi on sinun luonasi kirjoilla, voit muuttaa ihan vapaasti.

[QUOTE="vieras";23141558]Sinustako on reilua että ex joutuu maksamaan kohtuuttomia summia tavatakseen lastaan?[/QUOTE]

Ja sinustako ap:n pitäisi olla työtön, että isä voi helposti tavata lastaan?

[QUOTE="vieras";23141558]Sinustako on reilua että ex joutuu maksamaan kohtuuttomia summia tavatakseen lastaan?[/QUOTE]

Minusta on reilua, että me MOLEMMAT pystymme edelleen maksamaan kulut yhdessä, kuten tähänkin asti. Matkakulut maksettu PUOLIKSI ja näin tehdään edelleen. Ja sitäpaitsi nehän pienenevät jos muutan vähän lähemmäksi

[QUOTE="vieras";23141583]1200 Kilometriä kun joutuu autolla? ajamaan viikonlopussa että saa tavata lastaan edes hetken on aika kohtuutonta. Jos siis kotiansa hakee ja tuo takasin.[/QUOTE]

Ompa kurjaa jos jollakin on noin pitkä välimatka :(

[quote="vieras";23141583]1200 kilometriä kun joutuu autolla? Ajamaan viikonlopussa että saa tavata lastaan edes hetken on aika kohtuutonta. Jos siis kotiansa hakee ja tuo takasin.[/quote]

200+100=1200? :d

[QUOTE="vieras";23141618]hakeminen 300km + 300km ja tuominen 300km + 300km on 1200km[/QUOTE]

Eihän me olla noin, hyvänen aika, tehty tähänkään asti! Jos lapsi menee isälleen, kulkee itse junalla tai bussilla tai joskus ollaan molemmat ajeltu puoliväliin ja vaihdettu siinä.
Tuommoinen ajaminenhan olis ihan hullun hommaa!

Mielestäni jos ex ei ole valmis maksamaan aloittajan toimeentuloa, niin on ihan vain reilua, että aloittaja muuttaa sinne mistä töitä löytyy. Mikä sinun ehdotuksesi on? Se että jää työttömänä roikkumaan nykyiselle paikkakunnalle?

[QUOTE="a p";23141625]Eihän me olla noin, hyvänen aika, tehty tähänkään asti! Jos lapsi menee isälleen, kulkee itse junalla tai bussilla tai joskus ollaan molemmat ajeltu puoliväliin ja vaihdettu siinä.
Tuommoinen ajaminenhan olis ihan hullun hommaa![/QUOTE]

No sitte.

Monet naiset eivät välitä tippaakaan siitä miten kalliiksi ja aikaa vieviksi isien lastenhakemiset ja tuomiset tulee.

Ja monesti se omalla autolla ajaminen on ainut vaihtoehto.

[QUOTE="a p";23141576]Minusta on reilua, että me MOLEMMAT pystymme edelleen maksamaan kulut yhdessä, kuten tähänkin asti. Matkakulut maksettu PUOLIKSI ja näin tehdään edelleen. Ja sitäpaitsi nehän pienenevät jos muutan vähän lähemmäksi[/QUOTE]

Kauemmashan sä olit muuttamassa?

Johan nyt on kumma jos joku voisi määrätä toisen asuinpaikan. Perustuslaki takaa kaikille oikeuden valita asuinpaikkansa. Työtäkin saa hakea vapaasti koko EU:sta.

Lapsen yhteishuoltajuus tuo toki omia lisävelvollisuuksia, mutta mikään ei sentään perustuslain edelle voi mennä.

Mikä muuten määrittää sen että isän etäisyys äidistä merkitsee, mutta äidin etäisyydellä ei ole merkitystä. Oletan että kulkemisen kustannukset tasataan. Ja se kulkee ken haluaa.

Ei kai lapsen tapaamisen helppous mene ihmisen toimeentulon edelle. Haloo.

[QUOTE="tööt";23141690]Kauemmashan sä olit muuttamassa?[/QUOTE]

Vaihtoehdot olivat 100km kauemmaksi tai vähän lähemmäksi (jolloin pienenisi). Fakta on vaan se että ex ei halua että muutamme MINNEKÄÄN tältä paikkakunnalta. Kyse ei ole matkarahoista, se ei ole se pointti, vaan hänen mukavuudestaan käydä juuri täällä missä muuta sukua ja ystäviä myös.

Mun kaverilla on sovittu niin että jos jompi kumpi vanhemmista muuttaa kauemmaksi hän on silloin velvollinen maksamaan/hoitamaan lapsen kuljetukset. Ensin asuivat lähekkäin, nyt ex on muuttanut noin 40km kauemmas ja sen jälkeen kaverini 20km toiseen suuntaan. Matkat/ kustannukset menee niin että exmies hoitaa suurimmaksi osaksi matkat, kaveri vie ehkä joka toinen kerta lapsen mutta muuten exmies hoitaa kuljetukset.

Yhteistyössä