Kuinka pitkiä äitiyslomia/lapsnehoitovapaita olette pitäneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jo mummeliisa on aloista kiinnostunut, niin tämä keikkalainen on yksityisellä turvallisuusalalla. Keikkatöinä mm. tapahtumaturvallisuuteen liittyviä tehtäviä, sijaistamisia "päivätöissä", näyttötutkintojen vastaanottamista/arviointia alan oppilaitoksessa. Ja olen minä karaokeakin joskus vetänyt.:cool:

mä menin töihin,kun tyttö oli 2,5 v..mun työsopimus edellisestä työpaikasta päättyi ennen ä-lomaa ja sitä ei sitten enää jostain syystä uusittu :whistle: aloin hakemaan töitä tytön ollessa 2 v..

Minun ammatissani ei oikein voi tehdä keikkahommia, valtiolla tiettyyn toimipisteeseen sidottua työtä. Jo yli parin kuukauden poissaolo tarkoittaa tiettyjä lupamenetelmiä, että voi palata töihin. Joten siksi pois sen minkä on pois ja sitten palataan.

Lapsi meni 1,5v hoitoon mutta jäin uudelleen hoitovapaalle ennen hänen 2v synttäreitään sairastelun ja kamalan korvakierteen vuoksi. Nyt lapsi täyttää sunnuntaina 3v ja maanantaina mulla alkaa opiskelut. Joten 1,5v putkeen olin kotona.

Jo mummeliisa on aloista kiinnostunut, niin tämä keikkalainen on yksityisellä turvallisuusalalla. Keikkatöinä mm. tapahtumaturvallisuuteen liittyviä tehtäviä, sijaistamisia "päivätöissä", näyttötutkintojen vastaanottamista/arviointia alan oppilaitoksessa. Ja olen minä karaokeakin joskus vetänyt.:cool:

Muita joiden tiedän tehneen keikkaa suhteellisen aikaisin on
- lääkäri.
- proviisori.
- toimittaja.
- liikkeenharjoittaja.
- fysioterapeutti...

*etsii yhteistä nimittäjää - ja alkaa epäillä ettei sellaista ole*
:)

• Tykkää
Reactions: Lex
Minun ammatissani ei oikein voi tehdä keikkahommia, valtiolla tiettyyn toimipisteeseen sidottua työtä. Jo yli parin kuukauden poissaolo tarkoittaa tiettyjä lupamenetelmiä, että voi palata töihin. Joten siksi pois sen minkä on pois ja sitten palataan.

Valtion ja kunnan työt voisi olla yksi yhteinen nimittäjä niille, jotka EIVÄT keikkaile jo kun muksu ihan pieni?

Esikoisen kanssa reilun vuoden, sitten meni sukulaiselle hoitoon puoleksi vuodeksi, kunnes jäin itse uudestaan äitiyslomalle.
Töihin palasin, kun toinen lapsi oli 11kk ikäinen (mies jäi lasten kanssa vielä reiluksi vuodeksi hoitovapaalle).
Nyt olen kolmannen kanssa hoitovapaalla, pojalla ikä 1v4kk. Töihin palaan syksyllä, poika täyttää silloin just sen 2vuotta.

Ja minä en ole tehnyt keikkoja vapaiten aikana. Työskentelen kirjanpitäjänä.

Esikoisen ja kakkosen kohdalla aloin kummassakin tapauksessa keikkailun lasten ollessa 9kk (hoitoala). Lapsilla on ikäeroa 1v3kk joten heidän välissään en vakituiseen työhön palannutkaan vaan nuo keikat riitti.

Kakkosen ollessa 1v palasin töihin miehen jäädessä koti-isäksi seuraavaksi puoleksi vuotta. Seuraavat vuodet hyödynsin säästöön jääneitä vanhempainpäiviä (asutaan Ruotsissa) tekemällä 75% työaikaa sekä pitämällä lasten kanssa ylimääräisiä lomia.

Kuopus on nyt 1v2kk enkä ole vielä palannut töihin lain. Tämän hetkisenä suunnitelmana olisi hoitaa lapsi kotona 3v asti niin että itse alkaisin keikkailun kesällä/syksyllä ja muuten jatkaisin kotiäitinä kunnes lapsi on 2v, sitten olisi miehen vuoro jäädä kotiin.

Tosin muutoksia voi tulla kun on näitä vaihtelevia olosuhteita.

Mun ei oo tarvinnut keikkailla :saint: ja mulla on pian 3 lasta ja 2 tutkintoa (plus tietty ylioppilastutkinto jostain muinaishistoriasta) & työkokemusta kahdesta eri maasta. Olen saanut aikaan juuri sen verran kuin olen halunnutkin tähän mennessä :)

Ei se taida monellakaan tarpeesta lähteä vaan halusta ;) Haaroja nyt osaa kuka tahansa levittää mutta hurjalta kuulostaa että melkein nelikymppinen ollut 10 vuotta pois työelämästä :O Hyvä kuitenkin että aion työelämään palata pian :)

Valtion ja kunnan työt voisi olla yksi yhteinen nimittäjä niille, jotka EIVÄT keikkaile jo kun muksu ihan pieni?

Nämä tosiaan voisivat olla sellainen ryhmä, jossa keikkailu on hankalampaa. PAITSI että heti tulee mieleen hoitotyö, jossa keikkailu on käsittääkseni aika yleistä. Ovathan hoitotyötä tekevätkin kunnan palkkalistoilla.

Vai olisiko rajaus ennemminkin kunnan tai valtion "paperihommissa" olevat työntekijät?

Mä lähihoitajan työstä pidin sen 3v hoitovapaan toisesta lapsesta. Eka lapsi oli kotona 1.5v, sit muutaman kk hoidossa kunnes jäin sairaslomalle odotusaikana ja synnytyksen jälkeen siis olin 3v kotona.

Nyt olen raskaana ja aion kyllä pitää lapsen kotona todennäköisesti koko sen 3v, mutta keikkatyötä aion nyt tehdä. En kylläkään lähihoitajana :)

[QUOTE="vieras";25614700]Ei se taida monellakaan tarpeesta lähteä vaan halusta ;) Haaroja nyt osaa kuka tahansa levittää mutta hurjalta kuulostaa että melkein nelikymppinen ollut 10 vuotta pois työelämästä :O Hyvä kuitenkin että aion työelämään palata pian :)[/QUOTE]
Ei pitäisi olla sun ongelma - meillä asia ratkaistiin niin että mies kävi (ja käy yhä) töissä ja mä olin kotona lasten kanssa. Sitten lähdin opiskelemaan toista tutkintoa kun entinen ala ei enää kiinnostanut. Se sopii mulle, mun miehelle, meidän lapsille, kaikille joilla on merkitystä, joten älä tosiaan pientä päätäsi sillä vaivaa. Kyllä mä olen töissäkin ehtinyt olla ja tulen ehtimään vielä jatkossakin, näin 35-vuotiaana en ole ihan vielä eläkkeelle jäämässä.

Halua keikkatyön tekemiseenkään ei tosiaan ollut silloin kun lapset oli pieniä, muttei ollut tarvettakaan. Haittaakse? Nyt on, kun ala on erittäin mieluisa. Ehkä teenkin keikkaa jo äitiyslomalla, ehkä en.

Suhteellisen yleistä, että keikkoja aletaan tehdä jo muutama kuukausi synnytyksen jälkeen? Saman huomannut omassa tuttavapiirissäni. Harva täyden äitiysloman pitänytkään on oikeasti "vai" kotona ollut vaan erilaisia keikkoja on ollut enemmän tai vähemmän koko ajan...

Olisi jännä tietää millaisissa töisäs ovat ne, jotka pitävät täyden äitiysloman ja ehkä kodinhoitovapaata sen jälkeen ilman mitään keikkaa.
Löytyisiköhän jokin työjakauma... missä ammatissa mitenkin?

:)

No mun työ on semmoinen, että pitää olla joko kokonaan töissä tai kokonaan pois - projektit on aika isoja ja niitä on vaikea jakaa ns. työvuoroihin. Oon asiantuntijana it-alalla.

Itse olen ollut kotona esikoisen kanssa 2v6kk ja kuopuksen kanssa vähän alle 2v.

6 kk jokaisen lapsen jälkeen. Tyypillisesti äitiysloma kestää meillä (Espanja) vain 16 viikkoa ensimmäisestä lapsesta (seuraavista lapsista saa kaksi viikkoa lisää äitiyslomaa jos nyt ihan oikein muistan). Puolet tuosta 6 kk:n ajasta on palkatonta virkavapaata. Isyyslomakin on huimat 2 viikkoa ja tuon pitävät lähinnä vain työttämät tai matalapalkka-alalla työskentelevät isät.

Lapset olivat 3-vuotiaaksi asti mun tädin luona hoidossa ennen kuin menivät esikouluun.

Ei pitäisi olla sun ongelma - meillä asia ratkaistiin niin että mies kävi (ja käy yhä) töissä ja mä olin kotona lasten kanssa. Sitten lähdin opiskelemaan toista tutkintoa kun entinen ala ei enää kiinnostanut. Se sopii mulle, mun miehelle, meidän lapsille, kaikille joilla on merkitystä, joten älä tosiaan pientä päätäsi sillä vaivaa. Kyllä mä olen töissäkin ehtinyt olla ja tulen ehtimään vielä jatkossakin, näin 35-vuotiaana en ole ihan vielä eläkkeelle jäämässä.

Halua keikkatyön tekemiseenkään ei tosiaan ollut silloin kun lapset oli pieniä, muttei ollut tarvettakaan. Haittaakse? Nyt on, kun ala on erittäin mieluisa. Ehkä teenkin keikkaa jo äitiyslomalla, ehkä en.

Sehän hermostui. Ei se iso pää isoja aivoja takaa ;)

Uusimmat

Yhteistyössä