Kuinka saada 5 vuotias liikkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
Olen juuri tajunnut että ollaan taidettu päästää tuo lapsi vähän turhan helpolla :/ Jos ei ole jaksanut koko matkaa kävellä ( vaikka matka ei olisi pitkäkään ) niin narinan kuuntelun sijaan on päässyt pikkusiskonsa rattaisiin siskonsa kanssa jne.
Nyt oikeasti havahduin siihen että ikätoverit kävelevät paljon reippaammin, narisematta, pidempiäkin matkoja ja meidän lapsi jää jälkeen. Miten saada kannustettua lapsi kävelemään ilman että se menee siihen että lapsi tulee 7 metriä perässä laahustaen ja kiljuen ettei jaksa? :/

Minä olen ottanut sen linjan, että 5-vuotias vain yksinkertaisesti kävelee perässä. En ole juurikaan kuunnellut marinoita. Olen tietysti kannustanut lasta välillä. Kävelemme yli viidenkin kilometrin lenkkejä välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Minä olen ottanut sen linjan, että 5-vuotias vain yksinkertaisesti kävelee perässä. En ole juurikaan kuunnellut marinoita. Olen tietysti kannustanut lasta välillä. Kävelemme yli viidenkin kilometrin lenkkejä välillä.

no huh, kuulostaa aika pitkältä matkalta. mä yritän saada kävelemään pieniä matkoja kerrallaan. jos pakottaa kävelemään, hiihtämään ja pitkää matkaa niin seuraava kerta on entistä vaikeampi.

Ei ole onneksi koskaan ollut ongelmaa, vaikkei paljoa kävelläkään. Silloin kun kävellään, menee niin 3veeltä kuin 5veeltä useempi kilometri. Just eilen käytiin kaupassa ostamassa herkkuja ja matkaa tuli 4-5km. Ja mukisematta kävelivät, välillä piti laskee jotain mäkee jne.

Pitkää pinnaa sulle :) Voi viedä aikansa ennenkuin poika uskoo todella ettei aina pääse narinalla rattaisiin.
-Aloittakaa siitä että johonkin kivaan paikkaan kävellään .
-Lähde joskus pojan kanssa kaksistaan jolloin ei ole ollenkaan niitä rattaita mukana.

Noin vuosi sitten pohdin samaa 3-vuotiaan kanssa. Vaati jatkuvasti kantoa jos ei ollut rattaita. Mitään pitkiä reissuja ei kävellen edes yritetty. Ihan alkukeväästä ilmoitin että tänä kesänä emme voi tehdä mitään mukavia retkiä esim. Muumimaailmaan, jos et opi kävelemään valittamatta. Tehosi hienosti! Toki pitää itse hieman miettiä minkä verran voi lapselta vaatia.

Huijaamalla. "Hei, tuu katsomaan mitä täällä on, esim. jälkiä lumessa..." Mielikuvitusta käyttämällä: "Onkohan tuolla oravan pesä..."
Kehumalla!! Kun kävelee reippaasti, muista kehua kuinka iso ja reipas lapsi on.

Alkuperäinen kirjoittaja vaikeaa meilläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:

no huh, kuulostaa aika pitkältä matkalta. mä yritän saada kävelemään pieniä matkoja kerrallaan. jos pakottaa kävelemään, hiihtämään ja pitkää matkaa niin seuraava kerta on entistä vaikeampi.

En nyt tietenkään ole heti lähtenyt kävelemään noin pitkiä matkoja. 3-vuotiaana esikoisella oli käytössään kävelylautakin. Vuosi sitten luovuimme sen käytöstä kokonaan. Lapsi ei tarvinnut sitä enää.

Ja kun meinaa puhti loppua, niin otatte yhdessä kukon askelia ja sitten kymmenen jättiläisen askelta jne.. Meillä on reipas kävelijä, mutta nuo tehoaa, jos meinaa kävely alkaa tuntua puulta kesken matkan.

Yhteistyössä