Kuinka sinuun vaikuittaisi tälläinen? Mielenkiinnosta kysyn.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Meillä on miehen kanssa mielestäni oikein hyvä ja toimiva, joskin aavistuksen räiskyvä suhde. Yksi mutta vain on matkassa, tosin senkin kanssa olen oppinut elämään. Mieheni tissuttelee iltaisin, juo siis lähes joka ilta 2-4tölkkiä olutta. Harvemmin vetää kännejä, mutta kun sen tekee, tekee sen suunnittelematta, sotkien perheen suunnitelmat siltä ja seuraavalta päivältä.
No, nuo vain tausta tietoa.

Olen itse viimeisillä viikoilla raskaana, ja tein miehelle selväksi, että jos hän ei ole ajokuntoinen kun synnytys käynnistyy, en häntä huoli taksiinkaan, vaan synnytän yksin. Mies lupasi ja lupasi, että synnytkseen saakka ottaa korkeintaan yhden oluen illassa, kuulema sen jälkeen voi vielä ajaa. Lupaksen teon jälkeen on mies ollut joitain iltoja juomatta kokonaan, mutta on myös vetänyt kännit kerran, ja niinä iltoina kun on juonut, on juonut vähintään kaksi tölkkiä.

Kuinka suhtautuisit itse? Itseäni ei jollain tapaa hetkauta, ainakaan niin paljon, että jaksaisin asiasta alkaa kriisiä tekemään, vaan varaudun yksin synnyttämään.

No kuulostaa että sun miehelläs on alkoholiriippuvuus josta olis syytä päästä eroon. Jos olisi mun mies olisin jo todella huolissani ja yrittäisin saada hänet tajuamaan tilanteen ja hakemaan apua.

Varautuisin yksin synnyttämään mutta en olisi hankkinut lasta miehen kanssa jolla ongelma alkoholin kanssa. Vaikkei juo paljoa, kun on pakko juoda, se on ongelma. Ja miten mies voisi hoitaa lastakaan jos juo arvaamattomattomasti. Jos olisin poissa pitempään ja mies hoitaisi lasta ja alkaisi juoda...huh.

Olet niin tottunut miehesi juomiseen, siitä suhtautumisesi. Jos ei voi olla juomatta lainkaan niin on riippuvainen alkoholista. Ei kaikki alkoholista riippuvaiset juo kaatokännejä joka ilta tai ole tukevassa humalassa.... suurimman osan ongelma on juurikin tuo ilta tissuttelu...

[QUOTE="Vieras";24082859]Varautuisin yksin synnyttämään mutta en olisi hankkinut lasta miehen kanssa jolla ongelma alkoholin kanssa. Vaikkei juo paljoa, kun on pakko juoda, se on ongelma. Ja miten mies voisi hoitaa lastakaan jos juo arvaamattomattomasti. Jos olisin poissa pitempään ja mies hoitaisi lasta ja alkaisi juoda...huh.[/QUOTE]

Peesi tähän.

Hei haloo, jos se päivittäistä on ollut, miehesi on riippuvainen. Mä viskoisin kaikki oluet pois ja pakottaisin olemaan ilman vaikka koko kesän mikäli aikoo jäädä kanssani suhteeseen.

Huolestuttavaa on, jos on luvannut juomisen pysyvän yhdessä tölkissä per ilta eikä tätä lupausta ole pystynyt pitämään. Kovin suurista määristä tässä ei puhuta, mutta luulisi lähestyvän synnytyksen olevan syy olla koko ajan ajokunnossa. Kuten aikaisemmat kirjoittajat vastasivat, olisin enemmän huolestunut siitä, kuinka kantaa vastuun tulevasta lapsesta ja minkälaisessa kunnossa on hänen seurassaan. Kyllä nainen pystyy synnyttämään ilman miestä, mutta kännissä oleva isä on kyllä riski lapselle.

[QUOTE="Vieras";24082859]Varautuisin yksin synnyttämään mutta en olisi hankkinut lasta miehen kanssa jolla ongelma alkoholin kanssa. Vaikkei juo paljoa, kun on pakko juoda, se on ongelma. Ja miten mies voisi hoitaa lastakaan jos juo arvaamattomattomasti. Jos olisin poissa pitempään ja mies hoitaisi lasta ja alkaisi juoda...huh.[/QUOTE]

Asiat on harvoin noin yksinkertaisia ja yksiselitteisiä. Luultavasti alkoholin käyttö on pikkuhiljaa lisääntynyt parista saunaoluesta joka iltaiseksi käytöksi. Siihen tottuu huomaamatta koko perhe.
Ja aika harva on kännissä yhdestä tai kahdesta oluesta.

Hei haloo, jos se päivittäistä on ollut, miehesi on riippuvainen. Mä viskoisin kaikki oluet pois ja pakottaisin olemaan ilman vaikka koko kesän mikäli aikoo jäädä kanssani suhteeseen.

Voi, kun se olisikin noin yksinkertaista. Jos toinen on alkoholiriippuvainen, niin siinä ei oluitten viskominen tai raittiuteen pakottaminen auta. Halu juomisen lopettamiseen täytyy tulla täysin häneltä itseltään.

Kuten joku aiempikin sanoi, en olisi huolestunut siitä, että joudun synnyttämään yksin, vaan siitä, kuinka elämä lapsen synnyttyä menee alkoholiriippuvaisen miehen kanssa.

Mun exä oli tuollalinen. Oli muutenkin kylllä vastuuton arkiasioissa, mä hoidin kaiken mikä oli pakko hoitaa. Siksi on exä. Ei sen kanssa olisi perhe-elämästä oikeasti mitään tullu.
Mut jos sä jaksat olla se aikuinen ja vastunkantaja ja antaa toisen tissutella ja olla vaan, niin mikäs siinä. Olettaen ettei mies ole väkivaltainen tms.
Mä inhosin tuota tissuttelua niin paljon että päätin etten koskaan enää sellaista katso, nykyinen ihana mieheni onkin absolutisti, kuten minäkin, eikä lasten tarvii katsella alkoholin käyttöä kotonaan.

Miten minuun vaikuttaisi. Hmm.. Jos mietin että ennen lapsia ja esikoista odottaessa olisi tilanne ollut tuo, olisin varmastikin kokenut sen ongelmaksi sillä mikään päivittäinen käyttö ei ole normaalin rajoissa, siihen ei ole mitään järkiperäistä perustetta joten ongelma on riippuvuudessa. Jos edes lupauksesta vähentää ei olisi pystynyt pitämään kiinni, olisin joko lähtenyt itse tai pistänyt miehen pihalle, synnyttänyt yksin ellei olisi siihen mennessä näyttänyt että voi edes jokusen päivän olla ilman ja todennäköisesti lapsen syntymän jälkeen olisi saanut pysyä täysin kuivana tai kaukana lapsesta.

Vaikka miten olisi tottunut päivittäiskäyttäjä, herpaantuu huomio pienessäkin hiprakassa sen verran että normaalisti huonolta tuntuva idea (vaikkapa jättää lapsi hoitopöydälle kun lähtee itse vessaan) voi olla ihan ok ajatus hieman turtuneena. Itse olin jo loppuraskaudessa niin väsynyt että piti todellakin skarpata että pystyi pitämään itsensä ja ajatukset kasassa, en olisi kestänyt jos olisi pitänyt siihen lisäksi aikuisen kokoista pikkulasta paimentamaan ja vahtimaan, saati pelätä että se sitten satuttaa lastani täysin omaa tyhmyyttään.

kyllä tuo varmasti vaivaa sinuakin, kyllä hänen juomisensa hallitsee liikaa elämäänne jos sen mukaan synnytyksen mukaan suunnittelukin menee uusiksi. nyt on hyvä keskittyä sinun hyvinvointiisi tuossa tilanteessa mutta kirjoita vaikka sydäntäsärkevä kirje tästä vaikeasta asiasta miehellesi: sinä joustat liikaa, jos joka päivä pitää ottaa se on liikaa ja yksikin juomisen takia uusiksi mennyt suunnitelma on liikaa. ole vahva, ajattele itseäsi ja lastasi, älä myy teidän elämäänne miehesi juomiselle. ole kiltti, päätä nyt, että et tue miehesi juopottelua. mitä tapahtuu jos kerrot että sinulle ei sovi juoppo mies? jos hän on kiltti ja rakastava, hän ymmärtää sen.

Minä katselin vuosia miestä, joka tissutteli sen 2-6 pulloa illassa. Pyysin useampaan otteeseen, että vähentäisi juomistaan, ei vähentänyt. Oli alkoholiongelmainen. Mainio mies, kiltti ja hyvä, mutta sellaisen kanssa en perhettä lähtenyt perustamaan. Otin ja lähdin, en todellakaan halunnut lapselleni sellaista isää, jonka on pakko juoda joka päivä ne muutamatki bisset. Enpä ole päivääkään katunut :)

kiitos teille vastauksista.
VAlotan nyt taustaa sen verran, että meillä on ennestäänkin lapsia, ja jos noita satunnaisia harvoin tapahtuvia ryyppyreissuja ei lasketa, ei tuo juominen vaikuta muuten meidän perhe elämään. juo vain iltaisin ennen nukkumaan menoa, ennen kuin lapset nukkuvat.

Muutama vuosi sitten ryyppäsi todella paljon ja usein, joten ehkä siihen verraten nykyinen tilanne tavallaan tunnu pahalta. Vaikka kyllähän se tottakai harmittaa, jos sinne synnytykseen joutuu yksin lähtemään. Ja syöhän tietenkin luottamusta jollain tapaa tuollainen, että lupaa omasta tahdostaan, mutta ei pidä lupaustaan.
Olen tosin ajatellut niin, että vielä enemmän se harmittaa miestä itseään, ja saattaa vähän pysäyttää miettimäänkin, jos ei näe lapsensa syntymää.

Terveen aikuisen kohtuuden raja-arvot ovat:

Miehillä 0-24 annosta ja naisilla 0-16 annosta viikossa niin, että juodaan enintään muutama annos kerralla ja jaetaan käyttö kolmeen tai useampaan päivään.

[QUOTE="Päihdelinkki";24087004]Terveen aikuisen kohtuuden raja-arvot ovat:

Miehillä 0-24 annosta ja naisilla 0-16 annosta viikossa niin, että juodaan enintään muutama annos kerralla ja jaetaan käyttö kolmeen tai useampaan päivään.[/QUOTE]

tuon nyt tiesinkin.
Pointti ei alotuksessani niinkään ollut se, että onko mieheni alkoholisti vai ei, vaan kuinka muut suhtautuisivat jos itsellään olisi vastaava tilanne.

Kuulostaa melko tutulta. Huolestuttavinta on mielestäni se, ettei miehesi ole pitänyt sulle tekemiään lupauksia juomisen suhteen. Noin munkin yli käveltiin raskausaikana, ja vauvan syntymän jälkeen se vain paheni. Erohan siinä lopulta tuli, kun riidat juomisesta vain pahenivat ja pahenivat, ja ryyppyreissut pitenivät ja pitenivät. Alkoholiongelma ei parane hyssyttelemällä, muttei valitettavasti myöskään vaikka läheiset tekisivät mitä. Juopon on itse tunnustettava tosiasiat ja haluttava lopettaa juominen, kukaan muu ei sille asialle mitään voi. Mun exmieheni ei vielä tänä päivänäkään koe, että hänellä olisi ongelmaa juomisen suhteen. Ei, vaikka vaimo ja lapsi lähtivät sen takia. :'(

[QUOTE="Päihdelinkki";24087004]Terveen aikuisen kohtuuden raja-arvot ovat:

Miehillä 0-24 annosta ja naisilla 0-16 annosta viikossa niin, että juodaan enintään muutama annos kerralla ja jaetaan käyttö kolmeen tai useampaan päivään.[/QUOTE]
Juupa juu, vai kohtuukäytön rajat. Ei todella ole, vaan kyseessä on riskikäytön rajat. Kohtuudesta noissa määrissä ei ole enää kyse.

[QUOTE="a.p";24087199]tuon nyt tiesinkin.
Pointti ei alotuksessani niinkään ollut se, että onko mieheni alkoholisti vai ei, vaan kuinka muut suhtautuisivat jos itsellään olisi vastaava tilanne.[/QUOTE]
No alkoholistin kanssa en seurustelisi enkä sille tekisi lapsia. Kai ymmärrät mitä tämä tarkoittaa lapsen tulevaisuudelle. Hän joutuu elämään alkoholistiperheessä.

[QUOTE="a.p";24082806]Meillä on miehen kanssa mielestäni oikein hyvä ja toimiva, joskin aavistuksen räiskyvä suhde. Yksi mutta vain on matkassa, tosin senkin kanssa olen oppinut elämään. Mieheni tissuttelee iltaisin, juo siis lähes joka ilta 2-4tölkkiä olutta. Harvemmin vetää kännejä, mutta kun sen tekee, tekee sen suunnittelematta, sotkien perheen suunnitelmat siltä ja seuraavalta päivältä.
No, nuo vain tausta tietoa.

Olen itse viimeisillä viikoilla raskaana, ja tein miehelle selväksi, että jos hän ei ole ajokuntoinen kun synnytys käynnistyy, en häntä huoli taksiinkaan, vaan synnytän yksin. Mies lupasi ja lupasi, että synnytkseen saakka ottaa korkeintaan yhden oluen illassa, kuulema sen jälkeen voi vielä ajaa. Lupaksen teon jälkeen on mies ollut joitain iltoja juomatta kokonaan, mutta on myös vetänyt kännit kerran, ja niinä iltoina kun on juonut, on juonut vähintään kaksi tölkkiä.

Kuinka suhtautuisit itse? Itseäni ei jollain tapaa hetkauta, ainakaan niin paljon, että jaksaisin asiasta alkaa kriisiä tekemään, vaan varaudun yksin synnyttämään.[/QUOTE]

Se vaan johtas loppujen lopuks eroon jos kiellät aina taksi jolla pääsee. On niitä pahempiakin juovat ja lähtevät kavereiden kanssa bailaamaan vaikka oot raskaana.

Yhteistyössä