kuinka tarpeellinen on rintapumppu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fgfg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On tarpeellinen, vauvalla on niitä tiheenimun kausia ja illalla saatto mennä 4-6h tissillä, joten päiväunien aikaan pumppasin maitoa varastoon jotta pääsisn illalla nukkumaan ja mies anto pullosta maitoa lapselle niin sain nukuttua rauhassa.
Me käytii risteilyllä, kun vauva oli 3kk niin mummi anto sen 24h aikana sitte rintamaitoa vauvalle pullosta.

Itse en sitä ole kummallakaan tarvinnut, vauvat ovat syöneet kaiken mitä on tullut ja maitoa on tullut riittävästi. Mitään reissuja tms. mulla ei täysimetyksen aikana ollut joten senkään takia en pumppua tarvinnut. Kaveri taas ei olisi pärjännyt päivääkään ilman, maitoa tuli niin valtavasti et jos hän ei olisi ensin pumpannut paineita pois olis vauva varmaan tukehtunut. Toisin sanoen et kauheesti voi sitä etukäteen tietää... Äkkiä sä sellasen kaupasta saat jos tarviit.

Mulla tuli pumppu tarpeen kun esikoinen ei jaksanut imeä tarpeeksi (alhaisten verensokereiden takia) ja kuopus jäi sairaalaan osastolle. Pumppu hankittiin jälkikäteen. Toki, jos meinaa pumpata vauvalle esim. pakkaseen maitoja niin onhan se hyödyllinen. Ei nyt normaalisti ehkä ihan ensimmäinen/tarpeellisin ostos kaikissa vauvaperheissä.

Käsin lypsy ei välttämättä onnistu, eikä kaikilla heru maitoa pumpullekaan, vaikka imetys onnistuisi. Mulla auttoi vaihto toisenlaiseen rintapumppuun, kun alun suihkut laantui ja heruminen alkoi olla tiukassa.

Mä jouduin aluksi pumppaamaan pahimpia paineita pois, kun maitoa suihkusi niin että vauvan oli vaikea juoda, ja myöhemmin sitten mies pystyi antamaan niitä pakastettuja maitoja pullosta. Jossain vaiheessa vauva kieltäytyi syömästä rinnalta, ja sain ylläpidettyä maidontuotantoa (ja tarjottua vauvalle omaa maitoa pullosta) pumpun avulla. Ilman pumppaamista imetys todennäköisesti olisi loppunut ennen aikojaan kuten esikoisen kanssa kävi.... Oli siis hyödyllinen! Kaikki ei sitä kuitenkaan tarvitse.

Oli tarpeellinen, sillä aluksi vauva ei saanut rinnasta maitoa riittävästi, joten oli pakko antaa pullosta lisää. Ja tietysti mieluummin halusin antaa omaa maitoa, sekä nostaa samalla maidontuotannon riittäväksi. Aika pian vauva vahvistui niin, että sai kaikki maidot rinnasta, mutta pumppua tarvittiin silti säännöllisesti. Alkukuukausina rinnat aina välillä pakkautui niin, että epäilen että olisi tullut rintatulehdus, jos en olisi saanut pumpattua niitä tyhjiksi. Ja kun kiinteät aloitettiin, pumppasin soseiden pehmitysmaidot ja puuromaidot (en halunnut antaa korviketta ollenkaan, edes puurossa).

Minulla ei ollut rintapumppua valmiina, mutta passitin miehen ostamaan sähköpumpun kun olin vielä synnärillä ja imetyksessä oli ongelmansa. Myöhemmin ostin myös käsikäyttöisen Aventin pumpun reissukäyttöön.

Mutta kyllä siis suosittaisin rintapumpun ostamista jo valmiiksi. Se on minusta hullua, että neuvolassa käskettiin varuiksi ostamaan korviketta, jota kuitenkin saa vaikka keskellä yötä miltä tahansa huoltikselta. Kyllä minusta rintapumppu on huomattavasti tärkeämpi varautumiskeino ongelmiin, eikä sitä ihan koska vaan ja mistä vaan saa ostettua, ainakaan kunnollista.

Meillä mies lähti hakee kaupasta het samana iltana kun päästii sairaalasta kotia..
Maitoa ei tullu riittävästi, niin jouduin pumpun kanssa lisäilee maidon tuloa.

Myöhemkin jouduin pumpulla pehmittää isoja tissejä, ett vauva ees sai imuotteen pakkautuneesta tissinpäästä..

Nykyään prismastakin saa pumppuja, nii aika nopee hommata jos tarvii.

Mä en oo tarvinnu. Paitsi tokan kans ku se oli ekat 6 viikkoa keskolas mutta sillon sain sieltä sähköpumpun lainaksi.
Neljäs oli viikon keskolas mutta sillonkaan en pumppua käyttäny vaan pumppailin käsin ja se riitti.

Käsin oon lypsäny tarvittaessa muutenkin, kolmannen kans tuli maitoa niin paljo että melkeen joka imetyksen välis piti lypsää ylimääräisiä.

Toisaalta siinä vaihees ku tissit on ollu räjähtämispistees niin pumpu on ottanu kipeää ja kumminkaan en sillä juuri maitoa oo saanu irti. Käsin lypsäes taas on tullu tosi helposti.

Mulla siis kuitenki on ollu käsikäyttöinen pumppu varuiksi.

Oli erittäin tarpeellinen. Rinnat meinas räjähtää. Maitoa tuli heti syntymän jälkeenkin niin ettei vauva mitenkään voinut imeä kaikkea. Oli vain pakko välillä tyhjentää niitä aina puoleen ikävuoteen saakka, tuskat oli niin valtaisat. Kärsin usein myös tiehyttukoksista koko imetykset ajan (13kk) ja siinäkin oli oiva apu.

Kysyntä ja tarjonta ei aina kohtaa, joillain ei tule maitoa, ja joillain sitä tulee vaikka muille jakaa...

Jos on taipumusta rinnan osittaiseen tyhjenemisen ja/tai rintatulehduksiin se on aivan välttämätön, että saat kipeän rinnan tyhjäksi/tyhjemmäksi. Se on nimittäin niin kivuliasta että tarvitsee helpotusta heti. Välttämättä kun vauva ei jaksa/ halua/pysty imemään riittävästi. Suosittelen ehdottomasti! Olen tarvinnut kaikkien vauvojeni kohdalla.

Joku ihmetteli ett neuvola pyytäny ostaa korviketta valmiiks.. juu se tetra on aika halpa.. parilla eurolla pärjää jo useemman päivän. Pystyy vaikka keskellä yötä lämmittää heti edes jotain syötävää vastasyntyneelle.

Kun taas jos pumpulle tulee tarvetta, nii parilla eurolla ei pitkälle pärjää, kunnolliseen menee jo sievoinen summa.

Eikä välttämättä siihen ensihätään heru vaikka kuinka pumppais. Sekin vaatii opettelunsa ja rauhan (ei nälässään kirkuvaa vastasyntynyttä murehdituttaa siihen viereen).

Ett vaikka itse olen todellakin äidinmaidon kannattaja, nii kyll se muutama korvike kannattaa varata sinne kaappiin.

Voihan hätävaraks pyytää joltai lainaan pumppua, tai ostaa torista. Et on se pumppu jos sitä yöllä heti tarvii. Ja voi sit ostas kunnollisen euraavana päivänä.

Eikä välttämättä siihen ensihätään heru vaikka kuinka pumppais. Sekin vaatii opettelunsa ja rauhan (ei nälässään kirkuvaa vastasyntynyttä murehdituttaa siihen viereen).

Ett vaikka itse olen todellakin äidinmaidon kannattaja, nii kyll se muutama korvike kannattaa varata sinne kaappiin.

Samaa mieltä, mun mielestä se korvikepurkki tai pari ei ole ollenkaan huono olla hätävarana. Meillä lähin huoltsikka, joka on myöhään illalla tai yöllä auki, on 60km päässä, ja vaikka matkaa olisi vähemmän, kivempihan se on ottaa hädän hetkellä kaapista eikä lähteä hakemaan jostain muualta. Pumpulla ei tosiaan välttämättä saa mitään, ja voihan käydä niinkin, että itsee joutuu lähtemään jostain syystä yhtäkkiä vaikka sairaalaan. Mun mielestä on ihan hyvä, että kotona on edes sitä korviketta kaiken varalta, se on kuitenkin niin pieni satsaus (mutta tarpeen tullen iso apu) :)

Mulle pumppu on ollut molempien lasten kanssa tarpeen jo ensimmäisinä päivinä, joten hankkisin sen etukäteen tai varautuisin niin että sen voi käydä itse tai mies voi käydä ostamassa kun kotiudutaan sairaalasta.

Kannattaa ostaa..Itse olen lypsänyt maitoa ja kun olen itse ollut menossa niin on ollut kotona vauvalle ruokaa :) Lisäksi jos vauva ei jaksa imeä tarpeeksi niin pullosta yleensä uppoaa paremmin ja näin näkee että vauva saa riittävästi ruokaa! Ensimmäiselle lapselle lypsin maitoa ja annoin illalla pullosta,niin vauva ainakin tuli täyteen! Suosittelen siis ostamaan :)

Ekalla ja tokalla oli sairaalasta pumppu lainassa ja siis luovutin maitoa. Kolmannella ostin pumpun ja muutaman kerran annettiin vauvalle lypsettyä maitoa kun kävin jossain. Meillä vauvat ei kuitenkaan suostuneet juomaan tuttipullosta yli kahden kuukauden ikäisinä. Kannattaa mielestäni pumppu olla.

Joku ihmetteli ett neuvola pyytäny ostaa korviketta valmiiks.. juu se tetra on aika halpa.. parilla eurolla pärjää jo useemman päivän. Pystyy vaikka keskellä yötä lämmittää heti edes jotain syötävää vastasyntyneelle.

Kun taas jos pumpulle tulee tarvetta, nii parilla eurolla ei pitkälle pärjää, kunnolliseen menee jo sievoinen summa.

Voihan hätävaraks pyytää joltai lainaan pumppua, tai ostaa torista. Et on se pumppu jos sitä yöllä heti tarvii. Ja voi sit ostas kunnollisen euraavana päivänä.

Normaalisti vauvan kanssa ollaan sen aikaa sairaalassa, varsinkin ensimmäisen kanssa, että imetys sujuu jollain tavalla tai syömiseen on joku muu ratkaisu. Eikä niin, että yht´äkkiä äiti on kotona vauvan kanssa ja vauva kirkuu nälissään, kun tissistä ei tule tippaakaan maitoa eikä mitään muutakaan ole mietittynä.

Jos imetys onnistuu, niin ei sitä pitäisi heti hätäillä sen korvikkeen kanssa, jos sattuu itkuisempi yö tai äitiin iskee joku epävarmuus. Sitä minä tuossa korvikeneuvossa pelkään, että epävarma tuore äiti alkaa turhaan antaa korviketta, kun hetkellinen epävarmuus iskee ja neuvolastakin on annettu kuva, että sitä korviketta tarvitaan sitten heti, jos vauva vaikuttaa nälkäiseltä.

Vauva ei kuole hetkessä nälkään, ei sitä korvikettakaan tarvita keskellä yötä vaikka maitomäärä olisi pikkuisen liian pieni ja vauva siksi tyytymätön. Itse äidinmaitomyönteisenä enemmin alkaisin siinä tilanteessa lisäämään pumppaamalla maidontuloa ja turvautuisin korvikkeeseen vasta jos painonkehitys ja muut turvamerkit antaisi siihen aiheen.

Oli meilläkin kuuliasesti kaapissa ne pari korvikepurkkia, roskiin ne meni, eihän se sopinut edes kahvimaidoksi!

Esikoisen kohdalla laitoin miehen ostamaan pumpun, kun maitoa ei herunut ja vauva ei suotunut imemään.Sain lypsettyä alussa vähän, mutta imetys ei sittenkään alkanut.Kuopuksen kohdalla tarvitsin helpotusta, kun lapsi nukkui ja maito pakkaantui rintoihin.Suihkussa käyminenkin sattui aivan sairaasti rintoihin.

Ilmankin pärjää. Sain siskon vanhan käsikäyttöisen pumpun, mutta vähiin sen käyttö jäi. Käsin lypsäminen on paljon miellyttävämmän tuntuista, keskimmäisen kohdalla katsoivat sairaalassa, että ei ainakaan sitä tekniikkaa tarvitse opettaa. Esikoisen soseisiin usein lypsin suoraan ruoka kippoon maidot joukkoon.
Liiian täysien rintojen tyhjennykseen taas lämmin suihku ja kevyt lypsäminen siellä suihkussa auttaa parhaiten, maidot siinä menee hukkaan, mutta aika vähäinen tyhjennys auttaa oloon.

Pumpuilla olen vaan saanut rinnanpääni kipeiksi. Kuopuksen ollessa teholla lypsin sairaalan sähköpumpulla ja maidot meni maha-nenäletkulla. Onneksi ei tuota tarvinnut kauaa tehdä.

En ole tarvinnut. Omia niin pitkiä menoja ei ole ollut, että tarvitsisi pullosta antaa. Varuiksi on kokeiltu eikä vauva edes suostunut pulloa ottamaan. Imetys on onnistunutkin hyvin kun vauva on saanut olla tarpeensa mukaan rinnalla. Esikoisen kanssa ometys meni puihin kun annettiin pullosta maitoa jos oltiin jossain liikkeellä ja maidon tulo sitten tyrehtyi kun vauva ei rinnalla ollut tarpeeksi. Mulla siis on pumppu ja olen sitä kokeillut, en saanut maitoa herumaan vaikka 15 min pumppasin täydestä rinnasta.

Yhteistyössä