Kuinka te pienten lasten äidit olette jaksanneet yöheräilyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
Olen kohta 5 kk vanhan vauvan äiti ja TODELLA väsynyt. Vauva on alusta asti heräillyt n. 2 tunnin välein yöllä syömään tissiä. On siis täysimetyksellä. Noin viikko sitten aloimme maistelemaan soseita, kun vauva osoitti suurta kiinnostusta ruokaa kohtaan. Jonain päivinä, kuten tänään, väsymys tuntuu niin ylitsepääsemättömän suurelta, että tuntuu vaikealta puristaa edes kättä nyrkkiin...Olisiko mitään vinkkejä kuinka saisin vauvan nukkumaan pidempiä pätkiä öisin? Kuinka te muut äidit olette jaksaneet näin tiheän heräilyn? Lisäyksenä vielä vauva ei nuku yleensä päivisin kuin puolen tunnin mittaisia päiväunia. Olen myös yrittänyt antaa hänelle tuttia tissin sijään yöllä, mutta se ei oikein kelpaa, ei päivälläkään sitä syö...

Pakko sanoa etten minä sitä kovin hyvin jaksanutkaan, välillä oli aikoja kun en muuta jaksanut kuin itkeä. Silloin piti ottaa aikalisä ja lähteä muualle nukkumaan edes se yks kokonainen yö. Meillä asiaa helpotti se että imetys ei ottanut onnistuakseen ja pojan paino ei noussut joten alusta asti hän tottui pulloonkin jolloin isä pystyi jäämään lapsen kanssa ja minä pystyin lähtemään "lomalle" lataamaan akkua ja kirimään univelkaa kiinni. Mutta hemmetin hankalaa aikaa se oli. Eikä ole mitään ruusuisia kuvitelmia tämän uudenkaan tulokkaan nukkumisesta vaan olen varautunut pahimpaan.

Kaikista parhaiten jaksoin niin että vauva nukkui vieressä tuon tiheimmän heräilyn ajan, ja lykkäsin vaan tissin suuhun ja jatkoin itsekin unia... Ja vauvakin rauhoittui sitten nopeasti syömisen jälkeen eikä jäänyt hereille. Meillä myös auttoi se että mä heräilin yöt ja monesti mies nousi sitten aamulla ylös ja mä sain hetken vielä nukkua.

Meillä vauva ei suostu pullosta syömään, oma vikahan se on, kun emme ole sitä hänelle tarjonneet...Tuntuisi taivaalliselta saada nukkua yksi kokonainen yö...Minuakin vaan itkettää ja tunnen itseni huonoksi äidiksi, kun tuntuu ettei jaksaisi ja vauvakin varmaan aistii alakuloisuuden...

meilläkin vauva nukkui vieressä enkä muista yleensä heränneeni edes niin kunnolla että olisin osannut sanoa monta kertaa syötin. Eli se auttoi hurjasti oman jaksamisen kannalta kun ei tarvinut erikseen ruveta nousemaan aina syötölle.

kasvaako vauva kuitenkin hyvin? No, mä epäilen, että lapsi jää nälkäiseksi kerta soseetkin menee kuin kuumille kiville. Voisko olla, että sulta tulee maitoa hieman liian vähän lapsen tarpeeseen nähden? Meillä poika oli osittaisimetyksellä 2,5 kk ja lopetti sitten itse tissimaidon syönnin. Korviketta on siis saanut alusta alken. Siitä lähtien kun tissittely loppui, poika söi max. kaks kertaa yössä ja vuoroteltiin miehen kanssa syötöt. Sillä tavalla olen jaksanut olla reipas ja pirteä :) Tosin se oli vain meidän tapa, enkä kadu, että niin tehtiin. Vauvalla ei ole mitään allergioita ja kaks flunssaa+vauvarokko on tähän mennessä sairastettu. Ikää nyt 8,5 kk.

Vauva nukkuu meidän kanssa, se on luultavasti ainoa tapa, miten saan itse edes vähän nukuttua...Eikä vauva oikein herää kun tahtoo tissiä, vaan lutkuttaa aikansa ja nukahtaa. Kyllä minäkin saan unen päästä kiinni, mutta on vaan raskasta herätä niin monesti yön aikana...

En jaksanut hyvin...meinsin ihan katketa unenpuuteeseen. Puolen vuoden ikä oli kaikista pahin. Sen jälkeen alkoikin siten mennä rutiinilla. Nyt lapsi kaksi vuotta ja MINÄ heräilen edelleen öisin, lapsi ei niinkään.

Todella huonosti. Ne on niitä kausia joiden yli on päästy jollain ihmeenkaupalla, mutta ne ajat ovat menneet sumussa ja kyynelissä. Taas on yksi kausi menossa, tosin ei niin paha kun vauva aikoina.

Alkuperäinen kirjoittaja mam86:
kasvaako vauva kuitenkin hyvin? No, mä epäilen, että lapsi jää nälkäiseksi kerta soseetkin menee kuin kuumille kiville. Voisko olla, että sulta tulee maitoa hieman liian vähän lapsen tarpeeseen nähden? Meillä poika oli osittaisimetyksellä 2,5 kk ja lopetti sitten itse tissimaidon syönnin. Korviketta on siis saanut alusta alken. Siitä lähtien kun tissittely loppui, poika söi max. kaks kertaa yössä ja vuoroteltiin miehen kanssa syötöt. Sillä tavalla olen jaksanut olla reipas ja pirteä :) Tosin se oli vain meidän tapa, enkä kadu, että niin tehtiin. Vauvalla ei ole mitään allergioita ja kaks flunssaa+vauvarokko on tähän mennessä sairastettu. Ikää nyt 8,5 kk.

Missä kohtaa sanoin, että soseet menevät kuin kuumille kiville? Sanoin, että olemme viikon verran maistelleet...Ja vauva on kasvanut syntymästään asti todella hyvin ja maitoni on riittänyt.

Ja sen vielä lisään, että se auttoi jaksamaan, ettei jäänyt kotiin vain vauvan kanssa. Vaan lähtee liikkeelle, kävelylle, kauppaan, perhekerhoon, ystäville... Mulla ainakin silloin pahin väsymys "unohtui", vaikka välillä olikin todella vaikeaa saada ittensä lähtemään jonnekin.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti:

Missä kohtaa sanoin, että soseet menevät kuin kuumille kiville? Sanoin, että olemme viikon verran maistelleet...Ja vauva on kasvanut syntymästään asti todella hyvin ja maitoni on riittänyt.

okei. Ei sitten. Ymmärsin väärin. Sori.

Minäkin olen melko liikkuvainen vauvan kanssa ja todella auttaa unohtamaan väsymyksen...Mutta aamut ovat vaan niin kamalia, kun vauva herää kunnolla ja täytyy nousta...

siihen varmaan tottuu..??

mä herään kerran pari yössä vieläkin ja poika kohta 3v.
imetin 6kk täys ja 1v osittain..ja poika nukkui vieressä. iskin tissin suuhun ja jatkoin unia. nukuin myös päivällä. poika tissi suussa.
7-8kk iässä lopetin yösyöttämisen mutta silti öisin herätään,siis vieläkin. aina eri syistä.

Auttaisiko vauvalle unikoulu vai minkä ikäisille se oikein on? Tekstin perusteella kaipaat todellakin kunnon pitkää yöunta. Yritä järjestää se itsellesi keinolla millä hyvänsä. Pumppaa rintamaitoa varastoon ja sen jälkeen lyö tuttipullo miehen kouraan ja mene itse toiseen osoitteeseen nukkumaan.

Annan vertaistukisympatiaa. En mäkään meinannut sitä kestää. Olin ihan hirveä järkyttävä nalkuttava akka sekä miehelle että esikoiselle koko viime talven. Olisko sun mahdollista lähteä nukkumaan yksi yö jonnekin muualle ja jättää vauva miehelle? Ei se (vauva) siitä rikki mene.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinkki:
Auttaisiko vauvalle unikoulu vai minkä ikäisille se oikein on? Tekstin perusteella kaipaat todellakin kunnon pitkää yöunta. Yritä järjestää se itsellesi keinolla millä hyvänsä. Pumppaa rintamaitoa varastoon ja sen jälkeen lyö tuttipullo miehen kouraan ja mene itse toiseen osoitteeseen nukkumaan.

Ei taida unikoulut olla vielä tämän ikäiselle...Ja pulloa tyttö ei ole huolinut

meetkö päivisinkin viereen nukkumaan? Onko teillä kokonaan pimeetä ja rauhallista, kuorsaako jompikumpi? Nukutteko ihan kiinni toisissanne ja ootko kokeillu muitakin tapoja nukkua? Ite oon perhepedin kannalla mut jotkut vauvat vissiin ihan oikeesti tahtoo nukkua rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vau:
Annan vertaistukisympatiaa. En mäkään meinannut sitä kestää. Olin ihan hirveä järkyttävä nalkuttava akka sekä miehelle että esikoiselle koko viime talven. Olisko sun mahdollista lähteä nukkumaan yksi yö jonnekin muualle ja jättää vauva miehelle? Ei se (vauva) siitä rikki mene.

Minäkin olen välillä ihan kauhea miehelle, kuten tänä aamuna...pitää varmaan yrittää tuputtaa vauvalle pulloa jos hän joku päivä siitä suostuisi syömään...

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti:

Meillä oli vähän vastaavanlainen tilanne ja yöt alkoi helpottamaan kun aloin antamaan yöllä korviketta. Julmalta kuulostaa eikö vain.... vauva täysimetyksellä ja hyvin kasvoi ja silti piti opettaa pullolle. Mutta se auttoi ja myös mieheni pystyi hoitamaan yösyöttöjä.

Yhteistyössä