Kuinka "terveellisesti" syötte/ laitatte ruokaa?

iltatähtien äippä

Aktiivinen jäsen
06.06.2004
1 563
0
36
Käyttekö kuinka usein syömässä ns. roskaruokaa ja löytyykö sille maistuvia vaihtoehtoja esim. ruishampparit, täysjyväpitsapohjat jne... Käytättekö ruuanlaitossa tummaa riisiä ja makaronia? Jaksatteko laittaa salaattia tms päivittäin...Aamulla puuroa/ täysjyvämuroja vai kahvia ja suklaamuroja?
Juodaanko teillä light mehuja ja limsoja( lapset) jne....Onko muksuilla karkkipäivää?
Kiinnostais tietää mitä "tavis" perheet syö?

Mä teen tavallista kotiruokaa päivittäin. Käytän paistijauhelihaa ja broiskua enimmäkseen. Kalaa tulee tehtyä aivan liian harvoin kun minä ja poika ei olla kalan ystäviä. Pasta ja riisi on aina täysjyvää/tummaa. Salaatin teen lähes joka päivä, vaikka välillä kyllä laiskottaa ja pilkon jotain vaan lautasen reunalle (esim. kurkkua ja paprikaa).

Leipänä meillä on useimmiten ruisleipää tai sitten jotain täysjyväleipää. Vaaleaa vehnäleipää on tosi harvoin.

Puuroa teen välillä aamuisin, mutta ihan liian harvoin. Yleensä syödään leipää aamupalalla.

Light mehut ja limsat on meillä vallan. Mä tykkään niiden mausta enemmän ja itse oon pahasti koukussa Pepsi Maxiin. Myös poika juo noita ( :ashamed: ) vaikkakin kyllä kannustetaan myös vettä juomaan janoonsa.

Karkkipäivä on pojalla perjantai tai lauantai.

Niin ja roskaruokaa syödään ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa. Lisäksi teen välillä kotona pizzaa tai sitten koko perheen herkkua tortillaa.

Vaihtelevasti.
Aikoihin ei olla käytetty esim. vaalea riisiä eikä vaaleaa makaronia. Tykätään kalasta, käytetään paljon kasviksia, leipä on mahdollisimman kuitupitoista jne.
Mutta, joskus kyllä ostetaan suklaamuroja, käydään mäkkärissä ja ostetaan limsaa ja karkkia.
Kai se tasapaino on tärkein, ei mitään ylilyöntejä kumpaankaan suuntaan :)

Aamuisin puuroa tai rahkaa.

Ruuanlaitossa ei eineksiä eikä vaaleata makaronia eikä riisiä. Salaattia joka päivä.

Limsoja ei juoda arkena, ei laittina eikä sokerillisina. Herkkupäivä on kerran viikossa, ei välttämättä karkkia vaan jotain muuta hyvää.

Hampurilaisia tehdään itse, roskaruokaa ulkona tosi harvoin. Jäätelöllä käydään. Jos mennään ulos syömään niin sitten ihan ravintolaan eikä mäkkiheseen.

Yritän opettaa jälkikasvulle terveelliset elämäntavat melko rennolla suhtautumisella. Niin ettei herkun ainoa synonyymi ole karkki.

Mä en välitä hampurilaisista, mutta junnu syö niitä pari kertaa vuodessa. Varsin usein eli usemman kerran kuukaudessa otan töistä tullessani mukaani jotain take away -ruokaa, mieluiten intialaista. Riisit ja pastat ovat aina tummia, samoin leipäkin suurimmaksi osaksi. Jonkun ruokaisan salaatin kanssa saatan tarjota patonkia. Salaattia on tarjolla joka aterialla, keittoja lukuunottamatta. Light mehut jää kaappiin, joten niitä on turha meille ostella. Limsaa tulee juotua aina silloin tällöin, kesähelteillä varsinkin. Viime aikoina on syöty aamulla puuroa, aiemmin syötiin leipää. Muroja ostan vain harvoin, tosin nyt on speltti-hunaja-muroja. Pyrin ostamaan pääsääntöisesti vain luomuruokaa. Karkkipäivää mun lapsilla ei ole koskaan ollut. Itse kun en karkkia syö, niin unohdin aikoinaan koko karkkipäivän.

Melko terveellisesti nykyään kun itse karppaan enkä laita peruna- /pastaruokia vaan kasviksia ja salaattia on lisätty tilalle. Ruisleipää pääasiassa ostellaan. Mies ja lapsi syövät melko vapaasti mutta osittain on oma ruokavalio on vaikuttanut heidänkin syömisiin.

Kokkaan hyvin vähän punaista lihaa, käytän lähinnä luomuvihanneksia kalaa ja jonkin verran kanaa. Vauvalle teen soseet enimmäkseen itse. Tummat riisit ja pastat -ja luomua. Itse asiassa aina kun on luomuvaihtoehto otan sen.

Lapsille ei pikaruokaa, joskus tosin thai takeawayta tms. Ei ranskiksia, sipsejä, karkkeja, eikä varsinkaan limuja. Light versioissa on niitä myrkkymakeutusaineita joten niitä ei lapsille. Ovat vielä pieniä, joten eivät ole juurikaan osanneet kaivata karkkeja ja sen sellaisia. Ajattelin että mun ei tarvitse niitä heille esitellä. Eivätköhän he sitten jostakin ne keksi ja katsotaan sitten. :) Epälenpä että koskaan alan rahdata kotiin sipsipusseja ja limuja kun niitä me ei miehenkään kanssa koskaan ostella.

Ei jättiannoksia ruokaa. Me aikuiset syödään usein salaatti illalliseksi tai itse tehtyä initialaista tai thaita. Lapsille teen niistä joko vähemmän tulisen version tai jotain muuta. Joka aamu luomupuuroa ilman suolaa ja sokeria.

Sain itse asiassa juuri kehuja lääkriltä ruokavalion terveellisyydestä ja mittasuhteista. Se oli kivaa. :)

Sanoisin, että varmasti terveellisemmin syömme kuin enemmistö suomalaisista. Harvoin käytämme pastaa tms., mutta jos käytetään, niin tummaa. Murot ovat meillä harvinaista herkkua ja silloinkin ne ovat sellaisia, joista 66% on leseitä. Leipänä vain 100% ruisleipää. Perunamuusin sijaan tehdään kukkakaalimuusia. Käytämme paljon linssejä, papuja jne. proteiinin lähteitä.

Roskaruokaa emme syö. Limsaa meillä ei ole kotona koskaan, eikä sipsejä tms. Myös karkkilakossa olemme. Paljon salaatteja, kalaa, riistaa. Mahdollisimman paljon tehdään itse, ei osteta eineksiä tms.

Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, tosin ite tykkäisin enemmän täysjyväpastasta mutta neiti ei sitä syö niin en viitsi pakottaakaan. Light-mehuja juodaan ruoan kanssa, ei muuten. Neiti juo tavallisia limuja silloin kun mulla on rahaa ostaa niitä eli ei joka päivä, ehkä pari kertaa kuukaudessa enintään. Ite syön arkisin mikrossa tehdyn kaurapuuron lounasaikana mutta viikonloppuna pidän kaurapuurosta taukoa ja syön vaikka muroja tai jotain muuta. Roskaruokaa meillä syödään ehkä kerran kuussa. Nyt kun laihdutan niin senkään takia en viitti kauheesti syödä roskaruokaa mutta joskus sitä on kiva syödä muutakin kuin terveysruokaa. Salaatteja teen yleensä vain silloin kun grillataan ja joskus arkipäivisinkin, muuten syödään ruoan kanssa kurkkua ja tomaattia ja leivän päällä myös salaattia.

Syömme terveellisesti.
Mieheni on kasvissyöjä, joten teen aika kasvispainotteista ruokaa. Suosimme tummaa leipää, perunaa, tummaa pastaa ja kalaa. Sämpylät leivon itse. Salaattia on kaikkien muiden ruokien paitsi keittojen lisukkeena.
Sipsejä tms. roskaruokaa syömme ehkä pari kertaa kuussa. Minä en itse välitä karkista, mutta mieheni on makealle perso ja huolehtii lapsemme karkkipäivästä. Pizzan leivon ehkä kerran parissa viikossa itse viikonlopun kunniaksi. Edellisestä pizzan tilauksesta kotiin on kai ainakin kolme kuukautta aikaa?!

säännöllisesti ja suht terveellisesti syödään.n.kerta kahdessa viikossa ostetaan pizzaa,limsaa samoin.grillataan pari kertaa viikossa(tomaattia,ananasta,herkkusieniä,pekonia,porsaanpihvejä,broilerivartaita...) karkkipäivä on kerran viikossa,yhden pullan päivässä saa lapset.keksiä en oo vähään aikaan ostanu ollenkaa. kotiruokaa teen jokapäivä ja puurot syödään aamuruuaksi klo.11. ruuan kanssa aina maitoa. leipää syödään paljo,välipalalla myös. jäätelöä 2-3 kertaa viikossa,mutta nyt vähän lipsunu =) hedelmiä syödään päivittäin,vihanneksia liian vähän,mutta lähes päivittäin. ruuassa käytän rasvana öljyä tai joskus voita.(mies haluais aina voita) mulla itsellä kolesteroliarvot vähän koholla,joten olemme pyrkineet "parempaa" rasvaa käyttämänn enemmän. minä syön joka päivä 2-3 palaa tummaa suklaata. jaas... empä keksi muuta,mutta tulipa stooria...=)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
säännöllisesti ja suht terveellisesti syödään.n.kerta kahdessa viikossa ostetaan pizzaa,limsaa samoin.grillataan pari kertaa viikossa(tomaattia,ananasta,herkkusieniä,pekonia,porsaanpihvejä,broilerivartaita...) karkkipäivä on kerran viikossa,yhden pullan päivässä saa lapset.keksiä en oo vähään aikaan ostanu ollenkaa. kotiruokaa teen jokapäivä ja puurot syödään aamuruuaksi klo.11. ruuan kanssa aina maitoa. leipää syödään paljo,välipalalla myös. jäätelöä 2-3 kertaa viikossa,mutta nyt vähän lipsunu =) hedelmiä syödään päivittäin,vihanneksia liian vähän,mutta lähes päivittäin. ruuassa käytän rasvana öljyä tai joskus voita.(mies haluais aina voita) mulla itsellä kolesteroliarvot vähän koholla,joten olemme pyrkineet "parempaa" rasvaa käyttämänn enemmän. minä syön joka päivä 2-3 palaa tummaa suklaata. jaas... empä keksi muuta,mutta tulipa stooria...=)
ja lisään,ruisleipää menee eniten,pasta on aina täysjyvää ja murot cheerios,muista ei tykätä.itse en juurikaa muroja syö. "koneleipää" (paahto) on myös suosittua meillä.

Tavallista, terveellistä ruokaa. Erittäin harvoin syödään mitään roskaa. Yllättävänkin terveellistä perusruoka. Herkkuja tulee joskus syötyä ylimääräistä...

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Sanoisin, että varmasti terveellisemmin syömme kuin enemmistö suomalaisista. Harvoin käytämme pastaa tms., mutta jos käytetään, niin tummaa. Murot ovat meillä harvinaista herkkua ja silloinkin ne ovat sellaisia, joista 66% on leseitä. Leipänä vain 100% ruisleipää. Perunamuusin sijaan tehdään kukkakaalimuusia. Käytämme paljon linssejä, papuja jne. proteiinin lähteitä.

Roskaruokaa emme syö. Limsaa meillä ei ole kotona koskaan, eikä sipsejä tms. Myös karkkilakossa olemme. Paljon salaatteja, kalaa, riistaa. Mahdollisimman paljon tehdään itse, ei osteta eineksiä tms.

Saako kysyä mitä teillä on synttäreillä tai muissa juhlissa tarjolla?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:

Saako kysyä mitä teillä on synttäreillä tai muissa juhlissa tarjolla?

Saa kysyä. Minusta ehdottomuus on maailman rumimpia asioita ja synttäreillä on täytekakkua, keksejä ja sen sellaista. Kaksi lasta on, ei niitä synttäreitä ole kuin kerran vuodessa. Myös itse synttäreille mennessään en kiellä lapsia syömästä herkkuja.

Eiköhän se ole tärkeämpää, että 363 päivänä vuodessa syö terveellisesti kuin se, että juhlissa nipottaisi?

Kylläpäs te syötte terveellisesti! Mun täytyy myöntää että meillä poika syö arkisin päiväkodissa puuron, lämpimän aterian ja välipalan, iltapäivällä saa kotona usein eineksiä jos ei pakkasesta löydy mitään jämiä. Hoitopäivän jälkeen en ala tekemään ruokaa, me syödään miehen kanssa työpaikalla lounas ja iltapäivällä vaan leipää tms.
Vapaapäivinä poika saa kotona aamupalaksi lähes poikkeuksetta puuroa ja hedelmän.
11 ruoka saattaa olla eines (eli joku valmis piltti/muksu/tms) mutta sitten iltapäivällä saa päivälliseksi jo kunnon kotiruokaa jota saa sitten seuraavana päivänä lounaalla ja taas päivällisellä on valmiina uusi ruoka.
Salaattia meillä ei ole ruuan kanssa juuri koskaan, salaatit syödään sitten erikseen niin että joku päivä ruokana on esim. kanasalaatti tai joku wokki.

Leivän päältä, keitoista ja "napostelu lautasilta" kuitenkin löytyy niin hedelmiä kuin kasviksiakin..

Mutta juu, silti mielestäni poika saa suht terveellistä ruokaa vaikka einekset onkin tiuhaan käytössä kotiruuan ohella.

Karkkipäivä on n. kerran viikossa ja sillon saa korkeintaan 10 irtokarkkia/jäätelön tai muutaman keksin.

Yhteistyössä