Kuinka todennäköistä on, että pystyn autoilemaan rv. 34-35 työssäni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva mamma

Vieras
Olen ihan terve, 30 v. nainen ja odotan esikoistani :)

Sain vasta uuden työpaikan, johon sisältyy paljon autolla ajoa päivän aikana.
Käytännössä siis olen ratin takana 2-5 tuntia/100-350 km/työpäivä.

En ole ilmoittanut vielä työnantajalle raskaudestani, sillä se on vielä niin alussa.

Koska minulla ei ole kokemusta loppuraskauden olotiloista ja ongelmista, kyselen nyt teiltä viisaammilta :)

Millaiset todennäköisyydet minulla on suoriutua kunnialla töistäni äitiyslomaan saakka..?

Kertokaa kokemuksistanne!

No, minä olen sairaanhoitaja vuodeosastolla ja rv 28 jäin sairauslomalle työn takia (paljon nostoja, väkivaltaisia potilaita, eristyspotilaita, lääkkeiden laimentamista jne jne ). Nyt olen rv 30 ja edelleen lääkäri miettii voinko palata töihin. Jos olisi istumatyö niin mitään ongelmia ei olisi. Ei myöskään autolla ajaminen ole ollut yhdessäkään raskaudessani ongelma (tämä 3 raskauteni ) ainoastaan tuo koko päivän seisominen, jaloilla oleminen, nostelu aiheuttanut ongelmia. Ensi viikolla taas lääkäri ja voi olla, että laittaa kokeilemaan töissäoloa. Ei noista lääkäreistä koskaan tiedä.

Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa autoilussa loppuraskaudessakaan (paitsi esikoista odottaessa kun mulla oli sellainen auto ettei rattia saanut säädettyä niin en vaan yksinkertaisesti mahtunut hyvässä asennossa ajamaan :D).
Monilla saattaa kuitenkin auton kyydissä istuminenkin olla kurjaa jo pienemmilläkin viikoilla.

Suurimmalla todennäköisyydellä suoriudut. Itselläni lyhyenä on ollut vaikeuksia mahtua ratin taa loppuraskaudesta, mutta pakonsanelemana olen ahtautunut siitäkin. Muuta syytä en keksi, ehkä jotkut selkävaiva voivat pakottaa sairaslomalle.

Kun eipä sitä voi etukäteen tietää mitenkään....itselläni raskaus jouduttiin päättämään jo vkolla 33 ja maha oli aika iso jo silloin. Sitä ennen oli pahoja selkävaivoja, jolloin istuminen missään oli hankalaa. Kun vauva vaihtoi asentoa, loppui se ongelma, jo ennen sektiota. Silti pitkään istuminen sattui mahaan.

Että voi olla, ettei sulle tule mitään ongelmaa, mutta VARAUDU siihen ajatukseen, että noin pitkät matkat voi olla tukalia (vaikka sulla olis turvavyön pidennyskpl). Pissattaa tiuhaan ainakin ;-)

Kandee mennä tilanteen mukaan siis.

Ei voi tietää. Periaatteessa pystyin ajamaan loppuun saakka ja ajoinkin mutta välillä olin pakkolevossa ja muutenkin autossa istuminen aiheutti aina supistuksia.

Viime raskaudessa en pystynyt oikein kyydissäkään istumaan, ainakaan monttuisilla hiekkateillä, kun oli niin paljon lapsivettä että tuon valtamerialtaan hölskyminen oli liian massiivista.
Nyt, rv33, pystyn ihan hyvin, mutta välillä sitä vaikeuttaa liian vilkas vauva jonka potkut sattuu. En pystyisi niin pitkiä matkoja oikein keskittymään ainakaan.

Eli luultavasti voit, jos muksu on rauhallinen eikä ylimääräisiä kremppoja ilmene =)

Ei voi ennustaa. Mutta itse kyllä pystyin hyvin autoilemaan, työmatka n.65 km suuntaansa sujui aina ongelmitta. OIkein pitkillä matkoilla, yli 100 km tms. on jo hyvä nousta välillä jaloittelemaan.

Mutta koskaan ei voi tietää. Mutta kannattaa lähteä oletuksesta että pystyt ihan hyvin.

Itse pystyn vielä hyvin autoilemaan ja huomenna tulee 36 viikkoa täyteen. Mutta tosiaan ongelmia saattaisi aiheuttaa se etten kyllä voi olla kahta tuntia käymättä pissalla. Joillekin pitkät istumiset aiheuttavat supistuksia, turvotusta ja suonenvetoja. Eli ei oikein voi tietää..

Hmm.. Muistelisin et ite en enää noilla viikoilla ajellu, tuntu niinepämukavalta.. ja ku ei meinannu sit ylettyy polkimille, vaikkei maha nyt mikään niin jätti ollu, mut kuitenki.. semmonen tukala asento siinä!

Yhteistyössä