Kuinka usein lapsenne käy mummolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietiskelijä"

Vieras
Lapsen molemmat isovanhemmat asuvat lähellä ja minun äitiäni poikaa tapaa pari krt viikossa kun tulee käymään tai nähdään kaupoilla yms.. Mutta varsinaisesti hoidossa äitini luona poika ei ole ollut yli puoleen vuoteen koska en ole tarvinnut apua eikä poika halua viettää öitä muualla. Ihan itse sen on ilmaissut, ikää siis 3v8kk. Sitä ennen poika kävi siellä n. 1 kerran kk yökylässä. Silloin olin työelämässä ja oli mukavaa saada omaa aikaa joskus viikonloppuisin. Mutta nyt olen ollut pitkään kotona sairauslomalla ja poika on päiväkodissa päivät joten ei ole ollut mitään tarvetta hoitoon laittaa vielä sen lisäksi.

Toiset isovanhemmat eli eksäni vanhemmat tuntuvat vaativan poikaa hoitoon parin viikon välein. Ei yöksi, yöksi en ole heille antanut ikinä koska he ovat pojan kanssa lähentyneet vasta viimeisen vuoden aikana. Isäänsä poika tapaa 1kerran kk, valitettavasti niin harvoin. Ja myös ne tapaamiset tapahtuu täällä isovanhempien luona (tähän on monia syitä). Tuntuu että he "vaativat" poikaa viikonloppuisin kylään vaikka juuri seuraavalla viikolla olisi muutenkin tarkoitus mennä sinne isää tapaamaan. Saattavat soittaa että "nyt on kulunut jo 3 viikkoa, joko saisi poikaa taas"
Tulee aina sellainen olo että ihan kuin heillä olisi joku tapaamissopimus joka sanoo että he saavat poikaa vähintään kerran kk päiväksi hoitoon! aaaa.... että se ärsyttää! Sitten jos poika on ollut juuri kipeänä ja en suostu puolikuntoista lasta antamaan niin siitä heti loukkaannutaan..

Piru että voi ärysttää. Eikö mummolaan kuulu mennä vain joskus? Silloin kun tuntuu siltä eikä noin että jatkuvasti vaaditaan?! Poika saattaa itsekkin sanoa minulle että "taasko pitää mennä" vastahan olin"

Itse haluan viettää aikaa oman lapseni kanssa ja viikonloppuisin minullakin on siihen vain mahdollisuus kunnolla. Poika käy kuntouttavassa päivähoidossa ja siksi on 5krt viikossa päiväkodissa.

Miten muilla? Onko tämä ihan tyyppillinen käytäntö?

Jokainen perhe määrittelee itse omat norminsa. Meillä on nyt viikon aikana ollut mummin ja vaarin luona yökylässä jo 3x, ei tarvetta ole ollut vaan on itse halunnut. Oli reilu vuosi väliä yökyläilyssä, kun ei vain suostunut menemään. Se vaihe ohi ja seuraavaa odotellaan. Lapsi on nyt 4v6kk.

Yleensä käy vain päiväkylässä n. kerran viikossa tai vähintää jokatoinen viikko ja aina arkena, eli on sitten vapaata pk:sta.

Anopin luona ei ole ollut koskaan yökylässä ja näillä näkymin ei menekkään, koska on hänelle aika vieras. Ei vieraile meillä ja me käymme hänen luonaan joitakin kertoja vuodessa (asuu toisella paikkakunnalla), kännyllä juttelevat useammin.

Joo no sen ymmärrän oikein hyvin jos lapsi itse haluaa mennä mutta kun meillä saattaa alkaa itkeskely jo edellisenä iltana kun kerron että huomenna mummille ja vaarille. Ei haluaisi lähteä mutta silti sitten kun takaisin heiltä tulee niin on ollut kivaa mutta ei selvästi seuraavalla kerralla taaskaan halua lähteä. Ja varmistaa aina että ettei tarvitse jäädä yöksi.

Meillä on tyttö ainoa lapsenlapsi kahdessa suvussa ja on tosi tärkeä isovanhemmilleen ! Miehen vanhemmat asuvat naapurissa ja tyttö on ollut siellä aika pienestä pitäen 2 kertaa viikossa, mutta ei öitä. Minun vanhempani asuvat 70 km päässä ja tyttö on heillä kolmen viikon välein pari yötä, pitemmillä lomilla enemmänkin. Mielellään menee mummoloihin "hemmoteltavaksi", koska he jaksavat vielä leikkiä ja keksiä tekemistä lapselle ja tehdä herkkuruokia ! Tyttö on nyt 6 vuotta. Mummot ja ukit ovat hänelle hyvin tärkeitä ihmisiä.

Lapset eivät mene oikeastaan koskaan mummoloihin. Käydään koko perheen voimin muutaman kerran vuodessa. Vaikka mummolat on kummatkin 10kilometrin sisällä.... Surullista, mutta meidän lasten mummoilla ja papoilla ei ole halujakaan tavata lapsia useammin. :( Ja lapset ovat jo lakanneet kaipaamasta niihin, koska tietävät ettei kutus aoikeasti kuitenkaan koskaan tule....

Voin hyvin hatarsti kuvitella kuinka rasittavaa tuollainen lapsen kinuaminen kylään voi olla.... ;) Itsellä kun ei kokemusta tuollaisesta.

Meillä toinen mummola on 50 km päässä ja siellä käydään porukalla noin kerran kahdessa kuukaudessa, isovanhemmat käyvät meillä harvemmin. Poika on ollut siellä vasta kaksi kertaa yksin yökylässä eikä ole innokas sinne menemään. Toinen mummola on 350 km päässä ja siellä käydään noin 4 kertaa vuodessa ja siellä ei ole yksin ollut koskaan. Pojalla ikää 3 v. Joten tästä meidän tilanteesta ei ole sinulle apua.. Mutta veljeni tyttö, nyt 9v., näkee isäänsä kerran kahdessa viikossa ja lisäksi on noin kerran kuukaudessa yhden yön vanhemillani yökylässä. Näin on ollut erosta lähtien eli silloin tytö oli 2 v. Asuvat 30 km säteellä toisistaan. Ja luonnollisesti sukujuhliin, meillä käymään jne. tytö pääsee halutessaan myös.

Onko poikasi kerrallaan yhden vai useamman yön? Minusta yksi yö kerran kahdessa viikossa on ihan kohtuullinen, mukaanlukien tuo isäviikonloppu. Eli poika voisi olla kerran kuussa kaksi yötä ja kerran yhden yön paitsi kipeää tai puolikuntoista lasta en antaisi kyllä kylään. Mitä jos esittäisit yökyläilyn sijaan useampaa lyhyttä visiittiä esim. omien menojesi ajaksi?

[QUOTE="alkup.";22894828]Joo no sen ymmärrän oikein hyvin jos lapsi itse haluaa mennä mutta kun meillä saattaa alkaa itkeskely jo edellisenä iltana kun kerron että huomenna mummille ja vaarille. Ei haluaisi lähteä mutta silti sitten kun takaisin heiltä tulee niin on ollut kivaa mutta ei selvästi seuraavalla kerralla taaskaan halua lähteä. Ja varmistaa aina että ettei tarvitse jäädä yöksi.[/QUOTE]

ihan samaa meilläkin oli aikanaan ja se pitää hyväksyä, se on ohi menevää, kestää aikansa. Jos isovanhemmat eivät sitä ymmärrä, niin sitten eivät. Ole vain tiukkana ja viet vain päiväksi, haet sitten illalla pois. Jos se ei heille sovi, niin sitten lapsi ei mene ollenkaan, lapsen ehdoilla menet tietenkin.
On siis ihan normaalia, että lapsella on tuollainen vaihe. Ja painota sitä isovanhemmille, se menee ohi.

[QUOTE="mmm";22894932]Meillä toinen mummola on 50 km päässä ja siellä käydään porukalla noin kerran kahdessa kuukaudessa, isovanhemmat käyvät meillä harvemmin. Poika on ollut siellä vasta kaksi kertaa yksin yökylässä eikä ole innokas sinne menemään. Toinen mummola on 350 km päässä ja siellä käydään noin 4 kertaa vuodessa ja siellä ei ole yksin ollut koskaan. Pojalla ikää 3 v. Joten tästä meidän tilanteesta ei ole sinulle apua.. Mutta veljeni tyttö, nyt 9v., näkee isäänsä kerran kahdessa viikossa ja lisäksi on noin kerran kuukaudessa yhden yön vanhemillani yökylässä. Näin on ollut erosta lähtien eli silloin tytö oli 2 v. Asuvat 30 km säteellä toisistaan. Ja luonnollisesti sukujuhliin, meillä käymään jne. tytö pääsee halutessaan myös.

Onko poikasi kerrallaan yhden vai useamman yön? Minusta yksi yö kerran kahdessa viikossa on ihan kohtuullinen, mukaanlukien tuo isäviikonloppu. Eli poika voisi olla kerran kuussa kaksi yötä ja kerran yhden yön paitsi kipeää tai puolikuntoista lasta en antaisi kyllä kylään. Mitä jos esittäisit yökyläilyn sijaan useampaa lyhyttä visiittiä esim. omien menojesi ajaksi?[/QUOTE]

Nyt vasta hokasin että et annakaan yökylään. Kyllä minusta kerran kahdessa viikossa kyläily on ihan ok, voisiko se olla myös viikolla joskus? Eihän siellä ole pakko montaa tuntia kerralla olla?

meil näkee mummoja jokaviikko.
mummot hoitaa ehkä yhden tai kaks yötä kk. yhden yön yleensä anoppi. isompi likkahan ois aina menossa mummoloihin ja kaikille mun kavereille yöks, rakastaa tommosia "seikkailuja".
mut pienempi ei viel tajua. vaan viihtyy sekin tuol anopilla kun pienest asti tottunu siel olla yötä sillontällön.
jos mun äiti ottaa niin ottaa vaan ton vanhemman. ja ain vaan jos likka ite pyytää. ja usein kyllä pyytääkin mut harvemmin pääsee.
pääasia että näkevät usein! oli sitten yötä tai mummot meil kyläs tms.

Meillä lapset on yökylässä mummolassa 2kertaa kuussa, ja usein kaksi yötä.
Lapset ovat tosi tärkeitä heille, ja haluavat vielä olla heidän kanssaan, kun jaksavat.
On tietenkin kuukausia jolloin he ovat yhden yön kylässä.
isompi oikein kinuaa, että pääsee yökylään. Ja nuorimmainen menee perässä.

Meillä poika on yli 40 tuntia viikossa mummolassa, kun mamma ja pappa hoitavat häntä päivisin meidän ollessa töissä. Sen lisäksi yökylässä siellä käy harvoin, koska en halua enää enempää viedä mummolaan, jotta mamma ja pappa saavat levätä. Eli vain silloin, kun meillä on pakottava tarve.

Toisessa mummolassa käydään viikonloppuisin. Siellä mummi on jo niin huonossa kunnossa, joten ei ole kertaakaan ollut siellä yökylässä.

[QUOTE="Monika";22895032]Meillä lapset on yökylässä mummolassa 2kertaa kuussa, ja usein kaksi yötä.
Lapset ovat tosi tärkeitä heille, ja haluavat vielä olla heidän kanssaan, kun jaksavat.
On tietenkin kuukausia jolloin he ovat yhden yön kylässä.
isompi oikein kinuaa, että pääsee yökylään. Ja nuorimmainen menee perässä.[/QUOTE]

niin son meiläki että lapsenlapset ovat tärkeitä :) äiti soittaa monesti perjantai iltana että jos pojat tulis mummolaan yökylään la-su yöksi. ihana tietää että lapsilal on hyvät välit mummoon ja vaariin, sielä on omat lelut lapsilla, pulkat, rattikelkat yms. joten aika kuluu :)

Yhteistyössä