Kuinka usein lapsivapaata on liian usein :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummun mussukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mummun mussukka

Vieras
Meillä on pian 4v. lapsi. Hän on isovanhempiensa ainut lapsenlapsi ja heille kuin silmäterä. Käydään usein mummolassa ja lapsi viihtyy siellä paremmin kuin hyvin ja vanhempani ovat mielissään kun ollaan siellä.
Vauva-aikana tenava oli mummolassa yötä harvakseltaan. Pari kertaa puolen vuoden sisällä. nyt kun on isompi, on mummolassa noin kerran viikossa yötä. Omasta ja isovanhempien halusta.
nyt mun kaveri on alkanut naputtaa, että miten lapsi on niin paljon hoidossa :D Siis kerran viikossa mummolassa, joka on kuin toinen koti :D Mieheni kanssa ollaan yleensä ihan vaan kotona, kun lapsi on mummolassa. Ei siis todella rällätä baarissa tms. nautitaan vaan rauhasta ja hiljaisuudesta.
Onko siis kerta viikossa mummolassa paljon? Itse en asiasta huonoa omaatuntoa kanna, koska lapsi on todella läheinen isovanhempien kanssa ja itse pyytää päästä mummolaan. vanhempani osaavat myös kieltäytyä, jos heille ei sovi, joten hekään eivät kohtuuttomasti rasitu.

Mä tunnen muutaman perheen missä lapset on mummolassa joka viikonloppu ja niin että isovanhemmat eivät edes kovin ilahdu siitä. Usein riitaa hoitoajoista kun vanhemmat haluais enempi ja isovanhemmat vähempi. Tunnen myös perheen missä lapset on illat ja viikonloput isovanhemmilla ja aamut ja yöt kotona ja joskus viikonloput. Ja tnnen myös sellaisen perheen missä toinen lapsista on tädillä hoidossa 6päivää viikosta. Ette te siis pahimmasta päästä ole, ja tärkeintähän on että lapsi, te ja isovanhemmat on tyytyväisia. Kaveri naputaa varmaan kateuttaan :)

Ei tuo varmaan ole paljon. Tutun lapset on viikolla paljon isovanhempien hoidossa ja yleensä joka toisen viikonlopun kokonaan kotoa pois, joka toisen taas isällään. Oon laskeskellut joskus että aika vähän ihan vapaa aikaa tulee vietettyä omien vanhempien kanssa. Mun mielestä tuo on jo paljon ja vähän liikaakin ehkä.

Ei mun mielestä mitään pahaa, meillä on 4kk vauva ja isovanhemmilla ollut nyt 2 kertaa yötä ja ties vaikka kuinka monta kertaa päivällä muutamia tunteja. Ja enemmänkin ottaisivat hoitoon jos vain älyttäisiin kysyä että sopisiko heille. Ja jatkossa aiotaankin kysellä useammin, nyt kun tyttö nukkuu 1 heräämisellä yöt ja päivisinkin viihtyy lattialla jos itse on lähettyvillä.

Meille tuo olis liikaa. En mä haluaisi lapsia noin usein posi kotoa. Koska me vanhemmat sitten nautittaisiin lasten kanssa olemisesta? Kerran pari kuukaudessa on meille sopivampaa :).

Yö per viikko ei kyllä ole liikaa, jos lapsi tykkää ja isovanhemmat myös. :) Tosin itselle olisi ehkä liikaa joten välillä pitäisin "mummolavapaita" viikkoja, ihan vaan siksi että saisin itse viettää enemmän aikaa lapsen kanssa :D

Minusta se on ok jos isovanhemmat haluavat ja lapsi haluaa. Mun äiti ottas tota kyllä usein mut asuu kaukana eikä muutenkaan ole enää siinä kondiksessa että pärjäis villikon kanssa. Ois se luksusta saada yö viikossa itelle.

Jos isovanhemmat ovat eläkkeellä, niin mikäs siinä. Mutta jos se ainoa vapaa-aika eli viikonloppu on aina vaan lapsen vahtimista, tuskin moni jaksaa. Moni taas ihan kaipaa tekemistä lapsenlapsen kanssa ja jotkut haalivat niitä useampia viikonlopuksi :) oma äitini sanoi, että itse asiassa helpompaa jos on useampi lapsi siellä yötä, ovat seuraksi toisilleen.

[QUOTE="Vieras";26400959]Meille tuo olis liikaa. En mä haluaisi lapsia noin usein posi kotoa. Koska me vanhemmat sitten nautittaisiin lasten kanssa olemisesta? Kerran pari kuukaudessa on meille sopivampaa :).[/QUOTE]

No kuutena muuna iltana. Ja päivänä. tenava on vaan muutaman tunnin hoidossa arkipäivisin.

Jos se on kaikille osapuolille sopivasti, se on sopivasti.

Meillä on 2v noin kerran kuussa mummolassa (myöskin kuin toinen koti), eikä meillä mitään menoja ole sen kummempia että sen takia _tarvitsisi_ viedä. Vaan kun mummo, pappa ja lapsi nauttii toisistaan joten sallittakoon se. Tullee isompana olemaan pidempiäkin aikoja esim mökillä isovanhempien kanssa, kesälomalla varsinkin jos me ollaan töissä.

Eiköhän se sopiva määrä ole se mikä sopii vanhemmille ja hoitajalla. Ja tietysti että lapsikin saa sanoa mielipiteensä jos on sen ikäinen että osaa. Ei oikeaa määrää voi kukaa sanoa.

Kuulostaa mukavalta ja kun se sopii teille kaikille, niin sitten se on ok. Toisille sopii toinen ja jollekin muulle muunlainen, mutta kun teille sopiinon, niin en osaa sitä arvostella. Hienoa, että lapsi saa läheisen suhteen isovanhempien kanssa. Kuulostat kyllä rakastavalta äidiltä, kun tällaisia mietit.

En mä tota pahana pidä, onhan se varmaankin keskivertoo enemmän, mut ei siitä lapselle haittaakaan oo. Mä ite oon hirveen huono antaa lapsia hoitoon, meijän esikoinen on nyt 2v5kk ja ei oo ollu kertaakaan vielä yökylässä, jotenkin niin vaikee jättää vaikka on tosi läheinen isovanhempien kans ja nähdään muuten paljon. Mut siis en tarkota et meijänkään "ratkasu" olla viemättä lasta yökylään olis ainut oikee, tää sopii meille ja teille sopii tollanen ja musta se ei oo mitenkään huono kun siitä kuitenkin kaikki asianosaiset tykkää. Turha sitä kaveria on kuunnella, mitä se sitä paitsi sille kuuluu!

´Meillä ei olla yötä mummolassa kuin todella harvoin, mutta päiväsaikaan paljonkin. lapsilla on kaksi mummolaa ja yksi ukkila ihan lähellä. Isovanhemmat kaikki vuorotyössä ja yöt siksi vaikea järjestää kun jokainen vielä uusissa parisuhteissaan ja nuoriakin, eli omia menoja riittää.

Silti joka päivä (lähes) joku soittaa et voinko ottaa uimaan/puistoon/elokuviin jne.. Eli lapset rampaa jonkun isovanhemman mukana melkein päivittäin. Mielestäni ei ole yhtään liikaa. Isovanhemmat tykkää, lapset tykkää ja vanhemmat tykkää.

Pidän myös ajatuksesta ettemme ole lastemme ainoat tärkeät aikuiset,vaan heillä on pieni kylä kasvatuksessa mukana. Isovanhemmilta oppii aina jotain uutta, mitä kotona ei ja huomio on sata prosenttisesti jälkikasvussa. Mitä useampi aikuinen lasta rakastaa ja huomioi, sen parempi!

Ei yksi yö viikossa ole liikaa. Varmaan lapsikin nauttii isovanhempien luona olosta ja siitä, että saa olla silmäterä ja ihailun kohde!

Hämmentävää. Meillä asuu isovanhemmat kilometrin päässä ja lapset (6 ja 3 v) ovat yökylässä noin kerran vuodessa niin, että heidät viedään sinne myöhään ja haetaan aamulla aikaisin. Yleensä ovat hoidossa 2-4 tuntia kerrallaan, noin kerran kuukaudessa ja yleensä silloin on jotain pakollista menoa. Kaipa joka perheessä on oma toimintakulttuurinsa.

Meille olis liikaa. Mutta meillä toki molemmat vanhemmat on töissä viikot joten viikonloppu on sitten kiva viettää lapsen kanssa kotona. Noin kerran kuussa on pari tuntia hoidossa mummulla jos on jotain menoa. Ei koskaan turhaan. Yö kylässä pari-kolme kertaa vuodessa.Toki jos lapsi joskus päättää itse pyytää että haluaa mummulle niin saisi mennä mutta ei sellaista vielä pyytänyt. Nyt jää hoitoon melko vastentahtoisesti joten en pakota olemaan enemmän kuin pakko.

Yhteistyössä