Kuinka usein "sallitte" miehillenne ylimääräsiä menemisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Eli siis mikä määrä tuntuu teistä vielä hyvältä miehenne menemisten suhteen? Omalla kun on taas ollut reilu kuukauden sisään kuudet juhlat, tänään ollut puolestapäivästä alkaen rälläämässä ja luultavasti aikoo olla myöhään yöhön. Menot ovat siis olleet tavallaan "pakollisia", kun ovat kuuluneet hommaan, jonka mies ihan vapaaehtoisesti omasta halustaan ottanut vastaan.

Ja mulla alkaa tässä mitta jo vähän tulla täyteen, etenkin kun viime vuonna oli myös useita kertoja kuukaudessa, joinain aikoina muutaman kerran viikossakin menossa. Ja silloin lupaili että ensi vuonna tilanne kyllä rauhottuu. Mutta eipä ole rauhottunut, kiitos tämän jutun jonka otti vapaaehtoisesti hoitaakseen. Enäähän sille ei mitään voi ja "velvollisuudet" loppuvat ensi viikolla, mutta ottaa vaan päähän.

Ja mietin että olenkohan nyt ihan tyhmä nalkuttava ämmä, kun haluaisin että tuo viettäis vaapa-aikansa, joka oikeilta velvollisuuksilta jää, suurimmaksi osaksi perheensä kanssa. Meillä siis reilu vuoden ikäinen lapsi.

Enkä siis nyt ole miestä jättämässä ja muuten hyvä mies ja isä on, mutta ei vaan oikeen tunnu ymmärtävän sitä, että ei voi mennä ihan samalla tavalla mitä ennen lasta ja avovaimoa. Haluaisin vaan kuulla muiden mielipiteitä siitä, että mikä tuntuu teistä hyvältä määrältä puolison "vapaa-ajalle".

Mulle olisi ihan ok, jos mies kävisi vaikka kerran viikossa viihteellä.

Kunhan ei kotiin tullessaan örvellä ja herätä koko perhettä, eikä makaa koko seuraavaa päivää krapulassa. Ei oo kyllä niin tehnyt kertaakaan yli 10 v yhteiselon aikana.

Ei se kyllä käy kovinkaan usein missään.

Riippuu menoista, ei tuohon mitään tiettyä määrää voi sanoa. En kyllä hyvällä katsoisi, jos mies kävisi ulkona/juhlimassa ihan vain huvikseen useamman kerran viikossa, tai edes vaikka yhtenä iltana joka ainoa viikko. Työmenojenkin suhteen mielestäni on oikeutettua edellyttää tiettyä priorisointia, eli kyllä siellä töissäkin pitää uskaltaa ja osata sanoa välillä ei ja kieltäytyä menoista, jos kotona on noin pieni lapsi.

Aina menee kun haluaa. Esim. nyt on yötä poissa kotoa, kuten myös toissavknloppuna. Mun miehellä myös "pakollisia" menoja, eli itse ottanut erään vapaaehtoisen vastuutehtävän niskoilleen, ja siihen liittyy sitten erinäisiä virkistysiltoja ja illanviettoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24735935:
Meillä saa mennä, kun haluaa. Oli silloin ukko ihan ihmeissään, kun ruvettiin olemaan yhdessä, kun en kieltäny menemästä omille menoilleen.

Mun mielestä ero on kuitenkin sillä, että elelläänkö kahdestaan vai onko myös lapsia. Ilman lapsia on ihan sama, vaikka useammin kävisi ulkona, mutta mielestäni on kyllä epäreilua juosta joka ilta ulkona, jos toinen on kotona yksivuotiaan lapsen kanssa. Mutta kukin tietysti tyylillään.

Saa mennä vaikka miten. Nytkin lähtee lätkäreenejään kattoo ku itte vähän kipee.. Se ei mene ees viihteelle vaikka sanon että mee nyt välillä. Hyvä kun 2 krt vuodessa menee :D

Pari kertaa viikossa suunnilleen. Viimeisen kuukauden aikana mies on ollut kaksi kertaa viihteellä, siis baarissa, tosin toinen kerta liittyi myös harrastukseen. Lisäksi harrastuksiin liittyviä menoja, jotka ei aina kyllä olisi mitenkään pakollisia, on vähintään kerran viikossa. Ei minua haittaa, vaikka meillä on noin kuukauden ikäinen vauva ja uhmaikäinen esikoinen. Pitää miehenkin saada harrastaa ja rentoutua, minä otan myös oman aikani jolloin mies on lasten kanssa. Mahdollisuuksien mukaan mies (kuten minäkin) ottaa joko toisen tai molemmat lapset mukaan. Ainoa mistä on sovittu, on, että iltamenojen jälkeen seuraavana päivänä täytyy pystyä olemaan apuna vauvan hoidossa.

[QUOTE="...";24735965]Mun mielestä ero on kuitenkin sillä, että elelläänkö kahdestaan vai onko myös lapsia. Ilman lapsia on ihan sama, vaikka useammin kävisi ulkona, mutta mielestäni on kyllä epäreilua juosta joka ilta ulkona, jos toinen on kotona yksivuotiaan lapsen kanssa. Mutta kukin tietysti tyylillään.[/QUOTE]

Meillä on lapsia, kohta ihan yhteisiäkin, ja en aio silloinkaan kieltää menemästä. Kyllä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää, ilman toisen kieltämistä, kuinka paljon on ok mennä...:whistle:

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja Minskii
En ole kyllä itsekään oikeastaan ikinä sanonut ettei saisi mennä, mutta olen kyllä sanonut että musta ei tunnu hyvältä kun niin usein täytyy käydä jossain. Näitten ei-pakollisten menojen lisäksi kun on ihan niitä pakollisia menoja jo tarpeeksi, niin haluaisi sitten viettää yhdessä perheenäkin sitä aikaa.

Kyllähän minä itsekin käyn viihteellä välillä eikä siinä mitään pahaa ole, täytyy sitä aina välillä saada aikaa ilman perhettä, mutta tää tuntuu musta ainakin hirveän paljolta. Ja jotenkin tuntuu siltä, että onko sitten se aika oman perheen kanssa niin raskasta, ettei sitä kestä ilman, että käy viihteellä 1-2 kertaa viikko, etenkin kun jo niitä pakollisia menoja on jo paljon, eli todellakaan kovin paljoa aikaa muutenkaan yhdessäoloon ole.

no enää kerran kuussa, jos sitäkään
ehkä jos osais ottaa kohtuudella niin vois mennä useamminkin.
se nyt itse onneksi on älynnyt olla menemättä, tosin ei sillä ole enää rahaakaan kun mä vien ne kaikki :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24735978:
Meillä on lapsia, kohta ihan yhteisiäkin, ja en aio silloinkaan kieltää menemästä. Kyllä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää, ilman toisen kieltämistä, kuinka paljon on ok mennä...:whistle:

Käsittääkseni aloittajan ongelma oli kuitenkin siinä, että mies (vaikka aikuinen lienee onkin) ei tuota ymmärrä, vaan on käy ehkä liikaa ulkona. Tällöin aloittajaa tuskin auttaa se, että joku kirjoittaja tulee pätemään ketjuun sillä, kuinka itse kyllä antaa miehensä ravata ulkona ihan niin paljon kuin mies ikinä haluaa.

[QUOTE="...";24736087]Käsittääkseni aloittajan ongelma oli kuitenkin siinä, että mies (vaikka aikuinen lienee onkin) ei tuota ymmärrä, vaan on käy ehkä liikaa ulkona. Tällöin aloittajaa tuskin auttaa se, että joku kirjoittaja tulee pätemään ketjuun sillä, kuinka itse kyllä antaa miehensä ravata ulkona ihan niin paljon kuin mies ikinä haluaa.[/QUOTE]

Miten aikuinen ihminen ei muka itse tajuais, kuinka paljon on ok perheellisen ihmisen riekkua menoissa, ilman, että toisen on se hälle kerrottava? Ei mahdu mun järkeen, enää.. Exää ja sen menoja yritin kontrolloida, joo, ja sehän toimi. Nyt kun ei kieltele, eipä tuo missään ravaakaan, yksinkertaista :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24736108:
Miten aikuinen ihminen ei muka itse tajuais, kuinka paljon on ok perheellisen ihmisen riekkua menoissa, ilman, että toisen on se hälle kerrottava? Ei mahdu mun järkeen, enää.. Exää ja sen menoja yritin kontrolloida, joo, ja sehän toimi. Nyt kun ei kieltele, eipä tuo missään ravaakaan, yksinkertaista :D

Jos et ole joku parikymppinen, vielä elämänsä alkukynnyksellä kompuroiva mamma, niin ihailtavan naivina olet kyllä säilynyt ;)

[QUOTE="...";24736154]Jos et ole joku parikymppinen, vielä elämänsä alkukynnyksellä kompuroiva mamma, niin ihailtavan naivina olet kyllä säilynyt ;)[/QUOTE]

Testattu käytännössä, toimii :D Se nalkutus ja mäkätys harvakseltaan tuppaa toimimaan, tai meillä ainakin, muista en tiedä. Kannattaa ekalla kierroksella tehdä kaikki mahdolliset mokat, niin toinen kierros on sitten lasten leikkiä.

Meillä on nykyään sellanen periaate, että oma osansa täytyy tehdä myös kotona - sitten voi mennä niinkuin tykkää. Ja myös niin että molemmat pääsee omiin menoihinsa, ei vain toinen. Joku aika sitten oli vähän miehen harrastuksen suhteen ongelmaa, tuli töistä, söi, lähti harrastuksen pariin ja tuli vasta lapsen iltatoimille kotiin. Musta se oli ja on epäreilua, mulle jäi näin ollen kaikki kotityöt työpäivän päälle. No, otin asian (pienen hermostumisen jälkeen..) puheeksi ja nykyään tuo ymmärtää että nyt kun hoitovapaan jälkeen ollaan molemmat töissä, ei voi kotihommat olla vaan toisen vastuulla ja itse mennä rellestää niinkuin tykkää. Sitten mennään kun aikaa on. Baarissa tuo ei juurikaan käy, kun ei kiinnosta eikä ole liikoja rahojakaan moiseen. Mä käyn ehkä kerran kuussa jossain viihteellä (en edes baarissa välttämättä vaan vaikka kaverilla istumassa iltaa) ja mies ehkä kerran kahdessa kuussa. 1-2 iltaa viikossa on "varattu" kummankin omiin menoihin, loput illat vietetään perheenä ja toimii meillä. Ei yleensä tule mentyäkään kuin kerran viikossa jonnekin, kun ei halua olla lapsesta erossa yhtään ylimääräistä.

Me "kysytään luvat" miehen kanssa aina ennen menoja. Siis käytännössä siksi, että kun on yhteisiä lapsia, niin kyllähän menot pitää sopia, ettei tuu päällekkäisyyksiä. Vastuu lapsista on täysin yhteinen, kumpikaan ei voi olettaa, että toinen hoitaa ja itse voi mennä. Fiksu vanhempi tajuaa tämän. Lapset on sellainen vastuu, joka rajoittaa menemistä. Itse en kyllä edes ilman lapsia haluaisi olla sellaisen miehen kanssa, joka jatkuvasti laukkaisi omissa menoissaan. Joskaan en myös kestäisi sellaista, että aina kyhnätään kahdestaan. Sopiva määrä yhteistä ja erillistä. Hyvä, jos pariskunta on keskenään samaa mieltä siitä, mikä on sopiva määrä. Sehän on sitten ihan sama, mitä mieltä muut siitä ovat.

Meillä saa ukko mennä miten usein lystää, minä vaan pidän kiinni siitä, että saan ite saman verran olla omissa menoissa.. Meillä siis 1,5v lapsi kotona. Eipähän tarvii tapella ja valittaa toisen menemisistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24736168:
Testattu käytännössä, toimii :D Se nalkutus ja mäkätys harvakseltaan tuppaa toimimaan, tai meillä ainakin, muista en tiedä. Kannattaa ekalla kierroksella tehdä kaikki mahdolliset mokat, niin toinen kierros on sitten lasten leikkiä.

Mulla on ihan sama kokemus. Periaatekeskustelu kannattaa käydä siinä vaiheessa kun lapsia on tulossa, mutta se nalkutttaminen ja valittaminen kyllä vain lisää miehen menoja.