Kuinka usein syöttää?

Heinämasukki

Jäsen
07.05.2007
61
0
6
Hei,

olen ymmärtänyt että vauvalle voi aina tarjota ruokaa kun esim. heräilee....ainakin meillä hamuilee ja maiskuttelee ihan älyttömästi...Voiko tästä olla haittaa eli siis ylensyöttää? Varsinkin nyt kun näyttää etten saa imetettyä, niin annan pullosta vuoroin omaa maitoa (sikäli mikäli oon saanu pumpattua) ja sitten Nan korviketta? Esim. tänään on illansuussa vauveli heräillyt tunnin välein ja tankannut sellaiset 40ml joka kerta pullosta...

Toki voi tarjota, mut mä kyl aina odotan, että osoittaa nälänmerkkejä(kitinää) ennen kun annan. Yölläkin annan ensin tuttia ja se riittää joskus useaksi tunniksi, mut sit kun ei asetu sänkyyn ja alkaa kitistä niin tiedän, että on nälkä. Toki, jos edellisestä syömisestä on kulunut monta tuntia niin sit saatan antaa pian heräämisen jälkeen.

kannattaa odottaa että pikkusen antaa merkkiä mutta toiset ei osaa pyytää. Meillä oon syöttäny ensimmäisen viikon kellon mukaan kun sillä eholla päästiin sairaalasta pois..Jotta koita pitää 1-2h väliä ja sitten antaa...ja tarjoa vaan rohkeasti rintaa niin rupeaa maito nousemaan.

Juu ei kaikki vauvan kitinät ja maiskuttelut ole nälkää. Jos joka merkistä antaa ruokaa niin silloin ei kyllä ehdi muutakuin vauvaa syöttää ja samalla vauvalle tulee siitä vain tapa. Tutin tarjoaminen on viisasta jos vauva vaan syö tuttia.
Synnärillä ruokaväleiksi annettiin 3-4tuntia ja 7 x vrk, ja tästä aika pitkälti pidin kiinni.
Mulla kaveri oli semmonen että antoi rintaa USEIN ja sille neuvolassa sanottiinkin että ei joka kitinään tissiä suuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Juu ei kaikki vauvan kitinät ja maiskuttelut ole nälkää. Jos joka merkistä antaa ruokaa niin silloin ei kyllä ehdi muutakuin vauvaa syöttää ja samalla vauvalle tulee siitä vain tapa. Tutin tarjoaminen on viisasta jos vauva vaan syö tuttia.
Synnärillä ruokaväleiksi annettiin 3-4tuntia ja 7 x vrk, ja tästä aika pitkälti pidin kiinni.
Mulla kaveri oli semmonen että antoi rintaa USEIN ja sille neuvolassa sanottiinkin että ei joka kitinään tissiä suuhun.

niin n, mä en ainakaan anna ennenku kitisee tai tiedän et on ollut yli 4h väli. JÄtkä nyt 2kk vähän ylikin. Näin saan itsekin nukuttua ja kasvaa tuo silti ihan hyvin, eikä sitten "huvitutteile" tissillä...

Jos kannattaa lapsentahtista imetystä, kyllä tissiä voi tarjota vaikka kuinka usein. Lapsi itse tietää milloin on nälkä. Kannattaa käydä lukemassa tästä imetystukilistan sivuilta. Imetysvälien pitoa ei silloin kannata pitää. On normaalia että lapsi syö 3-4h välein tai 3-4 krt tunnissa tai jopa 3-4h putkeen

Itse olen antanut maitoa lapsille aina kun ovat nälkäisiä (odotan ensin että antaa "merkin"). Väliä ruokailuissa on voinut olla 1-4tuntia, eli kellon mukaan en ole syötellyt vaan ihan lapsentahtisesti ja todella tyytyväisiä lapsia on olleet kaikki.

vastasyntynyt ei juuri heräile muuta kuin nälkäisenä. ihan pikkuvauvalle tarjosin aina ensin rintaa (en halua tuttia käyttää) ja useimmin osuikin oikeaan

aika pienenä siitä alkoi jo kuulla itkusta, minkä sortin huoli on kyseessä. mahakipu-itku on mein vauvalla ainakin yleensä korkeampaa, semmoista "iiik". nälkäitku taas tulee matalemmalta, ja on semmoinen "perinteinen lapsen itku". mikäli on vain pikkuisen nälkä, muttei vauva oikein ole vielä varma, söiskö vai ei, se tuhisee ja touhuaa ja pitää semmoista hiljaista "äh, puh"- ääntä. jos vauvalla on muuten vain tylsää, se pitää semmoista epämääräistä natinaa.

jos en tiedä, mikä on, tarjoan ensin rintaa ja katson mitä tapahtuu.

ei se vauva syömällä halkea. ainakin niin kauan kuin saa vain rintamaitoa, vauvan toive on paras aikataulu. ja rinnalta vauva hakee paljon muutakin kuin ruokaa. lohtua, läheisyyttä, imun tarvetta... suosittelen imetystukilistan nettisivuja. itse lueskelin niitä jo odotusaikana, kun olen aina pitänyt imetystä tärkeänä. ja lapsentahtisuus on vauvalle hyvä syöttörytmi. en ole herätellyt syömään, mutta syötän heti kun siltä tuntuu. kuten täällä on jo kerrottukin, joskus menee monta tuntia, ja joskus tarvii lisää maitoa jo vartin päästä. älä katso kelloa vaan vauvaa.

Yhteistyössä