kuinka usein ulkoilette vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anne

Vieras
Tarkoitan sen ikäistä vauvaa joka ei vielä kävele vaan ryömii vähän ja istuu huterasti. Ei vielä ymmärrä leikkipuistojen päälle eikä osaa leikkiä hiekkalaatikolla.

Itse ulkoilen joka päivä, noin 1-1.5 h. Kävellään, istuskellaan puistossa tai ollaan vähän aikaa keinussa. Vauva nukkuu sisällä koska vaunuissa uni on paljon levottomampaa (=ei mahdu kääntyilemään) eikä ole kiva puolen tunnin välein hyssytellä taas uneen. Hellekesänä oli ihan pää märkänä ulkona kun yritettiin siellä nukuttaa.

Olen saanut nyt pariltakin kaverilta palautetta että kyllä lasten pitäisi olla ulkonakin ja etenkin nukkua siellä. Eivät ole ymmärtäneet ollenkaan :( Miten muut toimii?

mulla 8kk vauva ja ollaan tosi vähän ulkona. mulla on toisen lapsen odotus aluillaan ja oon vaan niin väsynyt etten jaksa pahemmin lenkkeillä. tunnen välillä huonoa omaatuntoa,kun lapsi on ainoastaan sen verran ulkona kun nostan hänet autoon. meillä vauva ei vaunuosaan enää mahdu ja tuntuu pahalta nukuttaa rattaisiin puoli-istuvaan asentoon,kun pää on aina ihan väärässä kun vauva nukkuu, siksi meillä nukutaan sisällä. pitäs kai laittaa matkasänky ulos ja nukuttaa siinä. meillä kyllä muutenkin nukkuminen on varsinaisen työn takana...

Asutaan keskustassa, en varsinaisesti nukuta ikinä ulkona. Kävelyllä käydään päivittäin ja siihen tyttö välillä nukahtaa. Lähinnä kauppa- ja asiointimatkoja nuokin. Viikonloppuisin lampsitaan sitten pidempiä kävelyjä koko perhe. Kai noissa leikkipuistossa ehtii notkua ihan riittämiin sitten, kun tyttö itse niiden päälle ymmärtää. (En varsinaisesti odota innolla.)

Ihanaa että joku muukin myöntää olevansa enemmän sisällä :)
Kesällä kyllä oltiin tuntikausia pihalla, makoiltiin viltin päällä varjossa ja imetinkin ulkona. Nyt tuntuu niin tyhmältä istuttaa pikkuista pitkään rattaissa tai antaa mönkiä pihalla kun se vaan hakkaa naamaansa maahan. Vauvalla tuntuu olevan paljon enemmän kehittävää tekemistä kun se saa mönkiä lattialla sisällä. Parvekkelle tulee liikenteen pölyä (joo, kerrostaloihmisiä ollaan)

odotan kyllä talvea että pääsis leikkimään pulkalla ja lumella!

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Eiköhän tuo ulkona nukuttaminen ole vain yksi keino "ulkoilla", ei se mikään pakko ole. Ne jotka ei viitsi käydä lenkillä nukuttavat ulkona... ?

Asia ei meillä ainakaan ole noin. Meillä ei ole parveketta, ja vauva nukkuu tosi huonosti sisällä, joten lenkkeilen, kun vauva nukkuu.

Vauva 8kk. Me käydään ulkona 1-2 kertaa päivässä. Yhdet päiväunet tulee yleensä nukuttua ulkona. Välillä keinutaan ja harjoitellaan hiekkalaatikolla ryömimistä. Siellä saa kyllä olla kärppänä estämässä hiekan ym syömistä. Illalla käydään usein toinen lyhyt ulkoilureissu.

Jos kotona on paljon hommia tai äitiä laiskottaa tai väsyttää, nukutaan päikkärit sisällä. Silloin tulee huono omatunto. Ei kai tarvitsisi...

Välillä ulkoilma rauhottaa (äitiä ja vauvaa) -ei tarvitse koko aikaa vahtia kiipeämisiä ym.

Vauva 8 kk meilläkin. Nukkuu 2-3 päikkärit ulkona 2* 1,5-2 h ja vikat sitten 30-45 min (nää jäävät toisinaan välistä kokvonaan)
Sisälle ei ole suostunut ihan pikkuvauva-ajan jälkeen nukahtamaan. Nukkumisen lisäksi käydään joka päivä lenkkeilemässä ja saatetaan istuskella meidän rivarin pihassa keinumassa tai hiekkiksellä.

Itse en jaksaisi, jos en saisi jokapäiväistä n. 5 km lenkkiä... välillä tulee käveltyä sitäkin enemmän.

Siis eikös ainakin alle puolivuotiiaan kanssa riitä kun lenkkeillee n. tunnin ulkona. Muistaakseni luin jostain, että lapsen tulee olla ulkoilmassa vähintään tunti päivässä. Meillä vauva nukkuu ulkon 1-2h. päivässä. Ja joinain päivinä tämän lisäksi teemme kävelylenkkejä tai käymme ainakin kaupassa. Vähän vaihtelee. Toki myös ilmat vaikuttavat asiaan. Ei kai tämänkään asian kanssa tarvitse ruveta neuroottiseksi. =)

Meillä on ihan alusta asti käyty ulkona kerran päivässä, n. tunnin ajan kerrallaan. (Vaunu/rataslenkki voi kestää pitempäänkin.) Nyt 1 v. kanssa ollaan hiekkalaatikolla tai muuten pihalla 45min. - tunti. Tämän lisäksi saattaa nukkua päiväunet ulkona.

Jos on kovin sateinen sää, tai äiti on, hmm... estynyt (lue: laiskalla päällä), niin ulkoilu on voinut jäädä väliinkin.

mä olen ulkoillut mun vauvan kanssa 1-2 krt päivässä ulkonanukkumisen lisäksi. mutta jos on esim. satanut vettä tai ollut muuten tosi kylmä viima tms -sitten on oltu sisällä unia myöten.

mä en pidä sellaisesta "velvollisuus-ulkoilusta" enkä sitä harrasta. me ollaan just sen verran ulkona kun mua huvittaa. yleensä huvittaa (en viihdy neljän seinän sisällä paljoa). mutta jos ei - ei siitä omantunnon tuskia tule.

Ei se ulkoilu pakollista ole.. Kovien pakkasten aikaan ei edes voi. Päivärytmiin ja nukkumiseen raitis ilma on lähinnä yksi apukeino... ;) Näin siis MINUN mielestäni.. Meillä lenkkeillään lähinnä äidin mökkihöperyyden poistamiseksi. Ulkona nukuttaminen on parvekkeen puuttumisen ja tampereen keskustassa asumisen takia mahdotonta vai pitäisikö sanoa todella hankalaa. :)

Kyllä poden ajoittain huonoa omaatuntoa kun ulkoillaan niin vähän.. Päiväunet vauva 10 kk nukkuu kyllä ulkona, nukkuu kahdet unet, kerrallaan noin 2 tuntia. Mutta voisihan sitä ulkoilla muutenkin.. hiekkalaatikolla ja keinumassa välillä ollaan, mutta enemmän ei tekisi pahaa, todellakaan, äidillekään! Miten sitä vain ei saa aikaiseksi, aamupäivät menee kotosalla töpötellessä ja sitten onkin jo päikkäriaika. Iltapäivällä sitten mies tulee töistä, ja on taas kaikenmoista hommaa..

Allergiat.... Kun imettän en voi käyttää mulle sopivia allergialääkkeitä, joten tänä kesänä jäi ulkoilut kyllä mitättömiksi... Samoin tää kauhea ampiaiskesä! Ei huvita mennä viuhtomaan ampiaisia ja juoksemaan pakoon kun täällä suorastaan KUHISEE niitä! Joka ikinen pensas, penkki ja puska on siis niiden peitossa! Joka ikinen kertan kun ulos ollaan menty, piuaa ainakin pari ampiaista, vaikkei hakisi kuin postin laatikolta.... Pelkään siksi kun olen hengenvaarassa piston saatuani->allergia, joka voi myös periytyä...

Siis ulos vasta kun alkaa olla kunnon syksy... Sitten alkaakin sateet ja viimat...:( Vauvaa en ole uskaltanut nukuttaa ulkona kun hyönteisverkko ei estä täydellisesti amppareitten pääsyä vaunuun. Oli tänä kesänä yksi sellainen tapauskin jossain, vauva teholla pistosten takia kun oli vaunuihin päässyt...Kamalaa! Eipä sillä, vauvani ei edes pidä vaunuista eikä nukkuisi niissä kun ei pääse kääntymään, nukkuu yleensä mahallaan aina.

Että tämmöstä...

Meillä vauva (tai no melkein taapero 11kk) nukkuu aamupäiväunet vaunuissa ulkona. Lounaan jälkeen lähdetään yleensä rattailla jonnekin, avoimeen päiväkotiin, kauppaan tm. Iltapäiväunet nukutan ulos vaunuihin ja siirrän sitten nukkuvan vaavin pinnikseen sisälle. Päivällisen jälkeen käydään usein vielä kävelyllä, keinumassa, kaupassa, isovanhemmilla tms. rattailla, joten yhteensä ulkoilukertoja tulee meillä keskimäärin 3 ja ajallisesti se merkitsee n. 2-3 h ulkoilua. Mun mielestä ap:n 1-1,5 kuulostaa ihan hyvältä! Ja ulkona nukkumisesta: kaipa se riippuu vauvasta - kuka nukkuu hyvin ulkona, kuka ei - ja todellakin myös säätilasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitä kamalaa tapahtuu jos ei ulkoile? siis oikeasti

Onpa outo kysymys. Ei varmaankaan mitään "kamalaa" tapahdu, mutta vauvalle tekee hyvää olla ulkona. Hän saa raitista ilmaa ja sitä kautta vastustuskyky kasvaa, hän kuulee, haistaa ja näkee eri asioita kuin sisätiloissa. Minusta on sääli jos vauva ei pääse "aistimaan" ulkoilmaa, en tietenkään tarkoita, että Helsingin Mannerheimintie olisi se ihanteellinen ulkoilmapaikka vaan juuri puistot, metsät, pellot, järven/meren rannat ym. joissa ilma on raikasta ja puhdasta.

Asiantuntijatkin suosittelevat parin tunnin ulkoilua päivittäin. Aivot tarvitsevat happea toimiakseen kunnolla ja tämä on monissa tutkimuksissa todettu. Ei ole kauaakaan siitä kun testattiin 7-vuotiaita koululaisia jotka viettivät ulkona aikaa ja jotka eivät viettäneet ja ero oppimisessa ja aivojen työskentelyssä oli huomattava. Toki tähän varmasti vaikuttaa moni muukin asia esim. se miten sisällä helpommin tehdään muutakin haitallisia asioita aivoille kuten ollaan tietokoneen ja tv:n ääressä. Mutta siis mielestäni tämä on jo ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna oleva asia eli ulkoilu ja raitis ulkoilma ja happi on varmasti hyväksi niin keholle kuin mielelle. Ei siinä varmaankaan mitään salaisia aikoja ole, mutta parempi varmasti mitä enemmän. Vähintään se pari tuntia per päivä.

AAArgh!! Voi kun PÄÄSISIKIN ulkoilemaan vauvan kanssa!! Vauva 4kk, ja olen viettänyt koko kesän sisätiloissa. Vauvan ollessa viikon ikäinen lähdimme ensimmäiselle vaunulenkille ja hirveää huutoa ollut siitä lähtien. Ei auta vaikka tanssisi ripaskaa vaunujen edessä, vauva ei viihdy. Ollaan nostettu koppaa, laitettu äidin tuoksuista paitaa vaunuihin, leluja...MIKÄÄN ei auta! Itse olen vielä lenkkeilyä ja ulkoilua rakastavaa tyyppiä joten pikku hiljaa alkaa pää lahoamaan!
Välillä vaan lähden ulos ja ajattelen että nyt saa luvan tottua olemaan vaunuissa, mutta aina 10 minuutin jälkeen sitä palaa kotiin itku kurkussa vauvaa kainalossa kantaen. En sitä vauvaa tehdessäni ajatellut, että oma elämäni on tästä lähin 4 seinän sisällä..nyyh...

Kysymys vähän aiheen vierestä, mutta uskaltaakos teistä kukaan nukuttaa lasta ulkona rattaissa, esim. ikkunan alla? Niin ettei aina tarvitse kävellä sitä kolmea tuntia.

Jensku: Meillä oli 4-5kk iässä samanlaista. Ulkoiltiin vain just se aika, jonka vauva nukkui vaunuissa. Myöhemmin helpotti. Nyt 8kk iässä viihtyy vaunuissa vallan mainiosti, kun osaa jo tarkkailla ympäristöä.

Ja kantoliina tms voisi kyllä olla hyvä kans!

Kerrostalon 4. krs:ssa en uskalla nukuttaa ulkona (paitsi parvekkeella), mutta esim äidin ja anopin luona omakotitalon pihalla ikkunan alla kyllä.

Nukuttaisin kyllä rattaissa vaikka kuinka paljon mutta vauva herää heti kun pystähdytään :( Eli ei toimi niin että nukutan liikkeessä ja annan sitten jatkaa uniaan... Muuten istuskelisin tuolla syysilmassa loputtomiin vaikka kirjan kanssa ja antasin vauvan nukkua. Vahtimatta en jättäisi kerrostalon pihaan. Parvekkeella nukkuisi niitä puolen tunnin pätkiä.

Ajoitan meidän ulkoilut nykyään niin että vauva on hereillä ja ihmetellään maailmaa :)

Rintareppu meillä oli aluksi käytössä, nyt jäänyt pieneksi ja siinä vauvalla tuli niin kuuma ettei tykännyt. Kantoliinaan mahtuu ilmeisesti isompikin vauva, mutta todennäköisesti en jaksa häntä kantaa, painaa jo meinaan 8kg ja selkäni on jo aivan sökönä kaikesta kantamisesta ja hytkyttämisestä. Täytyy toivoa, että sitten viihtyy kun voi laittaa rattaisiin istumaan..tuntuu nämä päivät niin loputtoman pitkiltä niitä aikoja odotellessa.

Yhteistyössä