Kuinka usein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kylpyyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän tyttö inhoaa kylpemistä - siksi kylvetään vain kerran viikossa, eikä se minusta ole liian vähän, noin pieni kun ei hikoile ja kyllähän peseytyä voi kuitenkin joka päivä.

Herää siis sinä joka väitit, että ne jotka eivät kylvetä joka päivä jäävät jostakin paitsi - kaikille se ei ole mikään rauhallinen, mukava hetki!

Me haluttiin jollain lailla alkaa vauvalle viestimään, että nyt on ilta ja otettiin heti laitokselta kotiin tultaessa rutiiniksi joka iltainen kylpy.
Se olikin ainut rutiini meidän vauva-perheessä :)
Jollain lailla oli mun mielestä hyvä vauvalle viestittää että nyt on ilta ja sitten yö jne...
Meillä vauveli on saanut jokaikinen ilta kylpynsä ja siitä kyllä nauttii :) Potkii kovasti ja mässyttää suutaan :) Neidillä siis nyt ikää reilu 2kk.
Kylvyn jäkeen neiti hetken touhuaa, haluaa syödä hyvin että jaksaa ja nukahtaa aina melkein kellon tarkasti 22.00 :)

En tiedä onko kylpyrutiinilla mitään tekemistä sen kanssa, mutta nautinpa itsekkin niistä hetkistä, samoin kuin neiti :)

Kertaakaan en ole kylpyveteen lisännyt mitään öljyä tai muuta, joskus rasvailen tai öljyän ihoa kylvyn jälkeen, mutta todella harvoin ja iho on tosi hyväaaä kunnossa. Liekö tällä jokapäiväisellä kylvettämisellä jotain vaikutusta siihen että karstaa ei ole nähtykään meidän perheessä, saati punottavaa pyllyä. :)

Mutta kukin tyylillään. Meille tämä menettely sopii mainiosti!

Moi!

Meidän poika 7,5 kk käy kylvyssä joka ilta tai ainakin saunassa ja sen jälkeen suihkussa. Iho on samettisen pehmeä ja hyvä.

Pyllyn putsaukseen käytän kosteuspyyhkeitä, ei tuota rimpuilevaa kaveria enää kovin helpolla lavuaarissa pese ja toisekseen kakka on niin kiinteää, että yleensä pikku pyyhkäisy riittää ja siistiä tulee.

Näin meillä. Totta muuten, että aina ei jaksaisi, mutta joka kerta kylpy palkitsee, näkee miten poika nauttii ja loiskuttaa ja sit maistuukin puuro ja velli posket punaisina!

tytöllä ikää neljä viikkoa ja eläissään kylpenyt neljä kertaa eli kerta per viikko. kerran myös suihkussa käyty. myöskään meillä ei ole nähty punoittavaa pyllyä ei iho ole kuiva. myöskään karstaa ei ole ollut ollenkaan. joka päivä myös meillä pestään ihon monet poimut, kasvot ja kädet. pestään aina vaipanvaihdon yhteydessä pylly paitsi jos vain pissa ja ollaan kylässä niin sitten vain pyyhkäisen niillä niin paljon parjatuilla kosteuspyyhkeillä:) laitan myös aina kun pylly pestään valkovaseliinia ja olen todennut tämän hyväksi koska vaippaihottumaa eikä punoitusta ei ole esiintynyt vaikka meillä yöllä ei vaippaa vaihdetakkaan.
oma kantani on että kukin tyylillään. henkilökohtaisesti olen ajatellut asian niin että näin alkuun meillä kylvetään harvemmin sen vuoksi että ihon omat talirauhaset saavat alkaa rauhassa ilman ylimääräisiä rasvailuja toimia ja sen vuoksi en viitsi kylvetellä liikoja ettei iho pääse kuivumaan. itse olen nääs hyvinkin kuiva ihoinen:(
meillä myös nautitaan kylpemisestä ja en malta odottaa aikaa jolloin kylpemisen voi ottaa osaksi joka iltaa ja sielä myös voidaan olla ja leikkiä:)

Kaksi kertaa viikossa suihku tai kylpy. Ihoon ei ole koskaan tarvinnut rasvaa, talkkia tai mitään. Puhdistuspyyhkeitä emme käytä kuin matkoilla. Takapuoli pestään kakan jälkeen vedellä ja muutoinkin yön jälkeen (paljon pissaa vaipassa) vedellä.

Kodinhoitohuoneessa on vesipiste hoitopaikan vieressä joten siinä pestään joka päivä kainalot, naama, jalat yms. joten pesemätöntä pinta-alaa jää päivittäin aika vähän, sen verran sitä vettä roiskuu kun huuhdellaan tyttöä. Paita vaihtuu joka päivä yms.
l
Meille läheisyys on muutakin kuin kylpyhetki eikä tyttö itke nukkumaan mennessään, tutin joskus haluaa mutta sitten nukahtaa noin parissa minuutissa.

Olen alkanut vihaamaan tätä palstaa, huomaan sen, niin syyllistäviä ja yksinkertaisia naisia täällä liikkuu.

Rasvaatteko muuten vauvan ihoa vain varmuuden vuoksi tai laitatteko kylpyveteen öljyä varmuuden vuoksi, vai miksi? tämä on ihan viaton kysymys kun en ole käyttänyt noita ollenkaan. Iho on ihan pehmeä ja hyvä.

Ärsyttää.

jokailta kylvetään enkä suoraan sanottuna voisi pitää vauvaani kylvettämättä 6-7 päivää kuten täällä joku sanoo. Kysymys, jos te viitsitte jollain pesulapulla huiskis haiskis pyyhkiä sitä vauvaanne puhtaaksi niin eikö olis paljon helpompaa laittaa ammeeseen vesi ja pistää vauva sinne, tulee kertalaakista puhdasta ? ja allekirjoitan kyllä tuon että jokapäiväinen kylpy kuivattaisi ihoa, tietty kuivattaa jos lasket oikeen kuumaa vettä ja käytät emäksistä saippuaa mutta eihän vauvaa niin kylvetetä vaan haalealämpöisessä vedessä ja mielellään ihan vedessä. Rasvailen 1-3 krt viikossa lähinnä sen takia että vauvani nauttii saadessaan hierontaa siinä samassa. Yhteenveto, mielestäni olette laiskoja jotka ette kylvetä vauvojanne kuin 1-2 krt viikossa, en tarkoita että joka päivä pitäisi kylpeä kaikkien mutta hei pientä rajaa...kerran viikossa ????

Selittäkää nyt miten pieni vauva likaantuu niin, että pitäisi päivittäin pistää kylpyyn?! Eiväthän ne hikoile ja pylly/naama/kädet tietysti pestään erikseen monta kertaa päivässä. Mutta muu kroppa? Minun vauvanikaan ei tykkää kylvystä ja viehän se aikaa muusta leikistä...

Joku intomieli taitaa nyt unohtaa että vauvan hoito on aika pitkälti MAKUASIA ja vauvat on erilaisia. Jos teillä tykätään kylvettää vauvaa joka päivä, hyvä juttu, mutta ei kerran viikossa kylpemisessä ole mitään väärää. Joskus on vaikea tajuta että on muitakin oikeita tapoja toimia kuin se oma... :-)

Meillä vauva on kylvetetty viimeksi elokuussa ;-) No joo, kädet peppu huudotaan usemman kerran päivässä, naama aamuin illoin ja kokosuihkussa käydään yhdessä vauvan kanssa n. kerran viikossa (itse kyllä käyn niinä ""välipäivinäkin""...). Rasvoja tarvitaan tosi harvoin.

että homman nimi tässä ketjussa on nyt se että osalla on esim alle 6kk vauvoja jotka eivät esim istu vielä itse ja täten kokevat kylpyammeessa olon epämiellyttäväksi, ja toisilla taas on vanhempia vauvoja jotka siis nauttivat kylpemisestä ja siellä leikkimisestä. Se on eri asia sitten että kuinka usein joka tapauksessa vauvaa pestään. Itse olen kylvettänyt lastani ihan 2 viikkoisesta lähtien päivittäin ja se on jokailtainen rutiini joka rauhoittaa, luo säännöllisyyden tuntua ja sitä seuraa iltapala ja nukkumaan. Rauhallisesti nukkuu läpi yön eikä ole ikinä ollut iho-ongelmia. Meillä se vaan kuuluu osana arkeen ja se on molemminpuoleinen hauska hetki josta nautitaan ja sitä odotetaan.

Siis miksi lapsi pitäisi kylvettää joka ilta? Eihän pieni vauva (meillä 7 viikkoinen) mitenkään likaannu niin että hänet pitäisi joka päivä kylvettää, itsekään en käy joka päivä koko suihkussa.

""viitsitte jollain pesulapulla huiskis haiskis pyyhkiä"" Tiesitkö että noilla hoitopyyhkeillä voi oikeasti putsata lapsen huolellisestikin?

""ja allekirjoitan kyllä tuon että jokapäiväinen kylpy kuivattaisi ihoa, tietty kuivattaa jos lasket oikeen kuumaa vettä""
Ei minulle ainakaan, tuskin muillekaan, tule mieleen kylvettää vauvaa kuumassa vedessä. Vaikkakin 37 astetta on myöskin aika lämmin, ja kyllä se voi ihon kuivattaa.
Ei jokaisella teinilläkään ole aknea, miten sitten jokaisen pienen vauvan iho voisi olla samanlainen?

Minusta myös tämä palsta on kumma paikka. JOtkut äidit(?) vaan eivät näe sitä, että heidän tapansa toimia ei ole se ainoa oikea ja että asioita voidaan tehdä eri tavoin ja jokaisen oma tapa saattaa sopia omalle perheelle parhaiten. Miksi täällä mollataan ja arvostellaan muita vain sen takia, etteivät he toimi samalla tavalla kuin sinä?

Meidän vauva kylpee kahdesti viikossa ja oikein puhtaana pysyy jokailtaisten PESULAPUILLA, kyllä pesulapuilla puhdistamisen jälkeen. Jotka muuten ovat hellävaraisempia kuin vesi koska sisältävät iholle luonnollista kosteutta antavia ainesosia (vesihän niitä ei sisällä)..

Ärsyttää minuakin.

siis ei ole vielä keksitty sellaisia pesulappuja jotka olisivat lapsen iholle hellempiä kuin vesi. Haloo, avaa silmäsi. Kaikkihan nuo pesulaput ovat täynnä kemikaaleja, jos haluat varella lapsesi ihoa niin sä peset sen pelkällä vedellä ja käytät jotain todella mietoa vartalovoidetta muutaman kerran viikossa...kaikkeen te menette...äidin laiskuutta moinen pesulappuruljanssi sanon minä !

Onpa tosiaan jollain ilmeisesti tekemisen puutetta kun täytyy täällä tiukkapipoisena vouhottaa.
Todellakin: Tärkeää olisi ymmärtää, että EI OLE YHTÄ AINUTTA OIKEAA TAPAA!!!! Ja jokainen hoitaa vauvansa kuten haluaa, tärkeintä on että tulee hoidettua! Meillä siis myös käydään edelleen kylvyssä kerran- kaksi viikossa, vauva on viisiviikkoinen. Se on meille riittävästi, ja kukin tekee tyylillään.

Joo, kyllä on maailma täynnä kaikennäköistä sakkia.. mutta sehän on vaan rikkaus että meitä on moneen junaan, joskus joutuu jotkut jäämään asemallekin ja nämä ""MINUN TAPANI ON AINOA OIKEA""-tyypit taitaa olla niitä asemalle jääneitä...:))

Meillä tyttö pikkasen päälle vuoden ja saunassa käydään kaks kertaa viikossa. Saunassa istutaan lauteilla hetken aikaa sit kylpyyn johon oon nyt ihan vasta alkanu lisäämään normaalia lasten shampoota ja sit lopuksi suihkutellaan. Ihan vauvasta asti kylvetty kahesti viikossa. Saunomine alotettiin n4kk ikäisenä. Vuoteen en lisänny kertaakaan kylpyveteen mitään pesunesteitä tai kylpyöljyjä. Ihan vauvana n.3-4ekaa kuukautta puhdistin vauvan silmät, korvantaukset, kainalot, kämmenet ja kasvot sekä kaulan vedellä kostutetulla vanulapulla. Tämä siis joka aamu ja ilta. N.5kk ikäsenä ku mukaan tuli joka aamuinen ja iltainen hampaiden pesu, jätin tämän vanulappujen käytön ja pestiin sitten ihan hanan alla. vauva oli silloin jo jäntevämpikin ja helpompi pestä lavuaarin ääressä kasvot ja muut. Pyllyn pyyhin välillä kosteuspyyhkeillä ja välillä ihan pesen vedellä. Kakan jälkeen pestään aina, vaikka olisi vain pieni kova kakka. Yleensä aina illalla ja aamulla pylly pestään ihan vedellä. Näin meillä siis pesu hommat. =)

Silloin kun vauva oli ihan pieni, kylvyssä käytiin kerran viikossa (oli vielä talviaika). Tietysti peppu pestiin monta kertaa päivässä, aina kakan jälkeen. Lisäksi päivittäin pyyhittiin vanulapuilla kaulapoimut, kainalot, silmät jne.

Noin puolivuotiaasta asti on sitten käyty suihkussa/kylvyssä vähän fiilisten mukaan. Kesällä useammin kun oli kuuma (taisi olla päivittäin) ja nyt talvella aina saunapäivisin ja joskus muulloinkin, keskimäärin noin 3 kertaa viikossa.

Taapero on nyt 1v. ja mitään pesunestettä ja öljyjä ei olla vielä kertaankaan käytetty. Rasvaustakaan ei ole tarvitty, paitsi poskiin on laitettu aina iltaisin perusvoidetta. Nyt varsinkin pakkasilla tuntuvat kuivuvan aika lailla.

Käytetään pojalle kylpyöljyä veden pehmentämiseksi ja pojan pesemiseksi, öljy hoitaa myös karstaista päälakea. Kylpy silloin kun poju on likainen / kaipaa herkkää hetkeä isukin kanssa. Veteen lisätty öljy tuntuu mukavalta tavalta pehmittää ihoa ilman rasvailuja, kärsin itse kuivasta ihosta, jota ihan pelkkä vesikin kuivattaa lisää. Pojalla (4 kk) ollut hyvä iho koko ajan.

No johan on ketju :)
Lueskelin tätä sen takia että tietäisin kuinka usein vauvoja yleensä kylvetetään, meidän viiikon ikäisellä kun tuo kylpeminen on tapahtunut vasta tasan yhden kerran. Mutta jestas sentään, tuosta pesemisestähän pitää tehdä ongelma ;)

Niin ja vastaus alkup. kysymykseen, olen siis tähän mennessä kylvettänyt sen kerran viikossa. Paha ? ;)

meillä joko suihkuillaan tai kylvetään päivittäin. En ole ikinä käyttänyt kylpyveteen öljyä tms, enkä rasvannut jälkeenpäin. En myöskään pese millään aineella.

Tässä teille tyhjentävä vastaus ammattilaisen suusta(meillä oli tänään neuvola): SAA KYLPEÄ JA SUIHKUTELLA IÄSTÄ RIIPPUMATTA NIIN PALJON KUIN NAHKA KESTÄÄ JA HYVÄLTÄ TUNTUU!!!

Nyt tuli kyllä ongelma. En todella enää tiedä miten vauvaani pesisin. Täytyy tilittää miehelle illalla että nyt on maailman kirjat sekaisin.Ketä uskoisin? apua? auttakaa, miten uusavuton äiti nyt hoitaa lastaan kun kukaan ei osaa vastata?

Tämä oli provo.

Jokainen kylvettää lastaan niinkuin tahtoo ja parhaaks näkee. Sen myönnän, että kun poika oli pieni niin käytin liikaa näitä kaupan puhdistuslappuja. Niitä sai aina raahata kaupasta ja vedellä se pylly parhaiten puhdistuu. Niitä tuli käytettyä myös niin, että ensin lapulla peppu puhtaammaks ja sitten hanan alle.

Olen kyllä ihmetellyt näitä britti dokumentteja lapsiperheistä, kun niissä lapset kylvetetään joka ilta. On siinä äideillä touhua. Meillä poika 1 v nauttii kylpemisestä ja saunomisesta ja kaks kertaa viikossa sellaista touhutaan. Muuten tehdään ilta- ja aamupesut hanan alla. Hyvässä kunnossa aina ollut iho.

Minun oma iho ei kestä päivittäistä suihkuttelua. Kilokaupalla saisi silloin rasvaa laittaa. Mutta sen tiedän, että esim. psoriaasis iho tarvitsee useasti pesua, jotta pöpöt ei pääse aiheuttamaan tulehduksia.

Yhteistyössä