Kuinka usein...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samba Simba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Samba Simba

Vieras
Kuinkas usein teillä vuosikkaat käy suihkussa/ kylvyssä/ saunassa?

Onko mielestänne harvoin, kun meillä vaan kerran viikossa? Silloinkin saunassa ja ihan löylyjen kera :)

Muuten kyllä aamuin illoin on tuo normaali pylly/ naama/ käsi/ varpaanvälit/ hampaat ja joskus tarpeen vaatiessa tukka pesukin..

Ja ihan puhtaalta tuo meidän lapsi vaikuttaa :0)

ihan samoin, pääosin kerran viikossa, kesällä joutuu sit pesemään suihkussa useammin kun oikein ryvetään nurmikossa ja hiekkakasalla ja joskus muutoinkin viikolla pääsee extra-kerran punkkaan jos "ohjelman puutetta", sielä kun on mukava loiskia. mut siis 1-2x viikossa menee meidän vuodenvanha ja kolmivuotias.

Meidän vuosikas käy kylvyssä joka ilta, ja on käynyt ihan pienestä pitäen. Meistä se on kiva iltarutiini ja muutenkin toimiva käytäntö. Minusta kerran viikossa kuulostaa aika vähäiseltä, mutta tiedän monien tekevän niinkin. Tapoja on monia!

Mun tyttö käy usein samaan aikaan kun itsekin peseydyn. Itse olen suihkussa ja tyttö ammeessa sillä välin. Kerran viikossa on mielestäni silti ihan riittävä. Joskus oon huomannut että tytön iho kuivuu kun käy usein pesulla.

Brittiläinen jokailtainen kylvetys ei oikein ole suomeen juurtunut asia, joka johtuu varmasti pitkälti siitä, että entisaikoina peseytyminen talvisin olisi vaatinut aikamoisen lämmittämisrumban saunan ja pesuveden lämmittämistä myöten.

Itselleni esikoiseksi sattui kuivaihoinen poika, jonka ihonhoito-ohje oli selkeä: likaisena ei tarvitse olla, mutta pesua mahdollisimman harvoin. Niinpä häntä pestiin vannassa vain kerran viikossa ja silloinkin pesuveteen laitettiin loraus öljyä. Nuoremman lapsen kanssa sama tapa jäi eikä lapsi vaikuttanut likaiselta, vaikka vain kerran viikossa tulikin pestyä.

Nykyisin lasten ihot ovat tosi terveen ja kauniin näköiset enkä rasvaa ihoa lainkaan. Uskon, että liika peseminen on jopa pahasta, sillä eiköhän ihmisen oma talineritys pidä ihon parhaana verrattuna siihen, että pesee luonnollisen talin pois ja sitten laittaa tehdastuotettua rasvaa iholle.

Muuten, luin hiljattain jutun vartalovoiteista. Tutkimuksen mukaan pitkäaikaiskäytössä (en muista aikaa, mutta oli ainakin 20 vuotta) ihoon imeytyy jopa 13 (!!!) kiloa vartalovoiteesta ja arvioidaankin, että noin 60 % vartalovoiteesta imeytyy ihosoluihin. Voiteita suuressa mittakaavassa on käytetty vasta varsin vähän aikaa (vasta muutaman kymmenen vuotta), joten pitkäaikaisseurauksia ei vielä tiedetä. Vaikkei VIELÄ ole todettu niiden mahdollista vaikutusta sairauksiin, niin kannattaa kuitenkin tiedostaa, että pitkäaikaisella käytöllä voi olla joitakin vaikutuksia ihmisen terveyteen.

Meillä poika 10kk kylvetetään kerran viikossa ja lisäksi on vauvauinti kerran viikossa jossa käytetään uinnin jälkeen suihkussa. Muuten pestään vain hampaat 2 krt päivässä ja pylly aina kakan jälkeen (1-4 krt päivässä). Iholle sivellään joskus kylvyn jälkeen öljyä (jalat kuivuvat joskus pyllynpesujen takia) ja sitten tosi harvoin pyllyyn / vaipan reunojen kohtaan laitetaan sinkkivoidetta tai Bepanthenia jos punoittaa. Naama pyyhitään ruoan jälkeen sieltä missä ruokaa on ja käsiä pestään tarpeen mukaan. Iho on todella siisti ja poika ei vaikuta likaiselta. Tietysti ulkoleikit olis eri asia, mutta tämänikäinen vain kököttää pulkassa tai nukkuu kärryissä ;) (ainakin meillä)

Meillä kylvetään joka ilta, kuuluu meidän iltarutiiniin.
Rasvoja ei käytetä, tosin ei myöskään pestä. Eli saippualla tmv pesen vain tarvittaessa esim oksennuksen hajun pois iholta, en muuten. Pelkällä vedellä ei iho mene pahaksi joten ei tartte rasvoja.
Hiukset pesen tytöltä kerran viikossa, parissa, kundilta kerta kuussa jos ei haise.

En mä itsekään pese itseäni saippualla kun varpaanvälit ja kainalot.

Poikamme käy suihkussa meidän kanssamme joka ilta. Se on juurtunut iltarutiini ja vaikea oppia pois.. Hyväähän se ei iholle tee, mutta laitamme paksun rasvakerroksen suihkun jälkeen!

Anteeksi tyhmyyteni, mutta jos joka aamu pestään naama, pylly, kädet, jalat ja mahdollisesti hiuksetkin, niin eikös se nyt ole samansorttista peseytymistä kuin jos suihkussa kävisi?

No mutta, meillä suihkutellaan tai kylvetään joka ilta, saunotaan pari kertaa viikossa (toinen niistä on uintikerta). Iho normaali,ei vaadi rasvausta.
Saippualla pestään vain kerran viikossa, ellei jotain erityistarvetta pestä useammin.

Kyllä tiheä peseminen kuivattaa ihoa ja toisaalta se "tuhoaa" ihon pinnalta elintärkeitä suojamekanismeja. Iho on ihmisen suurin elin ja yksi tärkeimmistä "pöpöjen" vastustajista, näin opittiin jo koulussa biologian tunnilla. Mä oon sitä mieltä että liika puhtaus ja peseminen lisää allergioita ja sairauksia, mutta ei se tarkoita sitä että meillä lapset kynnenalustat mustana ja takapuoli paskassa kulkis tai haisis. 1-2x vkossa riittää kokovartalopesu taaperoille näin talvisaikaan, kesällä joutuu tosiaan putsinkia tekemään sitten helposti parikinkertaa päivässä niinkuin joku totesi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä poika:
Poikamme käy suihkussa meidän kanssamme joka ilta. Se on juurtunut iltarutiini ja vaikea oppia pois.. Hyväähän se ei iholle tee, mutta laitamme paksun rasvakerroksen suihkun jälkeen!

Just rasvaa vaan!! Lueppas tuo "kuivaihoisen äitin" kirjoitus! Kyllähän se on niin että jo vauvana iho tottuu siihen että ei tuota enää oma kosteutta tai talia kun aina vaan rasvaillaan! sitä saa sitten rasvata koko loppuelämänsä... no sehän on sinun valinta, ei lapsen..

Jokainen tavallaan. Jos pesette kriittiset paikat joka ilta, niin vauvoille/taaperolle voi hyvin riittää kerran viikossa kunnon kylpeminen.

Meillä hyväihoinen taapero. Käydään ehkä "liikaakin" suihkussa. Käyn itse ainakin kerran päivässä suihkussa ja lapsi mukana. Ihan pienestä pitäen. Yleensä en lasta pese saippualla, kuin 1-2 kertaa viikossa. Mutta tulee kanssani suihkuun leikkimään vesileikkejä.

Emme rasvaile käytännössä ollenkaan, en rasvaa myöskään itseäni. Iho kestää ihan hyvin ilman rasvaamista, niin taaperolle kuin itsellä. Toki jos iho kuivuu niin sitten rasvataan. Mutta en rasvaa, koska ei oikeastaan ole tarvetta. Toki itse käytän kasvoille rasvaa jne muu kasvojen ihonhoito.

Meille annettiin OYSsta ohjeet atooppisen ihon hoitoa koskien että pestään joka ilta (nopea pesu ja mieluiten rasvan kanssa). Tämä siksi että hiki + lika pahentavat kutinaa. Normaali-ihoisella riittää varmasti paljon harvenpikin pesu.

pakko oli vain laittaa ihan asian vierestä, liittyen edelliseen kirjoitukseen.. Itse olen psoriaatikko, ja en kyllä kykene pesemään ihoani joka päivä, pari kertaa viikossa max 3. Tietenkin intiimit paikat pesen päivittäin, mutta näin talviaikaan iho kuivuisi aivan liikaa vaikka sitä kuinka rasvaisi.

Ja sitten asiaan, meillä vuosikas käy suihkussa yleensä kerran viikossa, usein saunassa samalla kertaa. Toisinaan saatamme käydä useammin. Kädet, kasvot, pylly yms pestän päivittäin. Ja iho on mielestäni hyvässä kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja atoopikon äiti:
Meille annettiin OYSsta ohjeet atooppisen ihon hoitoa koskien että pestään joka ilta (nopea pesu ja mieluiten rasvan kanssa). Tämä siksi että hiki + lika pahentavat kutinaa. Normaali-ihoisella riittää varmasti paljon harvenpikin pesu.

Näin myös meillä atoopikon ihoa hoidetaan eli samat ohjeet olemme saaneet eri sairaaloista. Pesu iltaisin Humektanilla ja sen jälkeen perusvoide.

Meidän 1v3kk pikkuneiti on varsinainen vesipeto ja jos häneltä kysyttäisiin, niin asuisi suihkussa (; Jos vaan jompikumpi vanhemmista menee ilman lasta suihkuun, niin alkaa hirmuinen huuto ja vaatteiden repiminen. Ja jos esim. riisun sukat ja menen kosteaan pesuhuoneeseen pyykkiä ripustamaan, niin tyttö tulkitsee sen suihkuun menoksi ja alkaa em. tavalla viestittää haluavansa mukaan (=

Suihkuun tyttö pääsee noin joka toinen ilta. Ei viihdy ammeessa kuin sen aikaa, että saa istua siellä suihku kädessä ja täyttää ammetta. Sen jälkeen haluaa suihkun/hanan alle läträämään. Siispä ammeesta on luovuttu ja suihkuleluina on pari hiekkamuottia ja taikinakulho, joita sitten täyttää ja kaataa vuoron perään. Itse peseydyn siinä samalla, mikä meinaa kyllä välillä olla hankalaa, kun lapsi olisi tulossa oman "lika"pesuveden allekin läträämään.

Ilta- ja aamupesuna meillä pestään peppu (ilman saippuaa) hanan alla ja siinä ne varpaatkin huuhtoutuu. Kädet ja naama (ja välillä tarvii vähän puuroa tukastakin pestä...) pestään joka ruokailun jälkeen. Suihkussa sitten pesen vauvashampoolla tytön hiukset ja miedolla saippualla kainalot, jalat ja pepun. Rasvaa en ole hyväihoisella tytöllä käyttänyt kuin poikkeustapauksissa karhentuneisiin poskiin tai punoittavaan peppuun.

Meillä kylvetään punkassa n. joka toinen päivä, joka toinen kylpykerta vesi on terästetty miedolla kylpysaippualla (hajuton, väritön ja säilöntäaineeton, vauvoille suunniteltu). Pepun puhdistan joka vaipanvaihdon yhteydessä pesulapuilla (itse kastelen eli vain vettä niissä), pesen tarvittaessa eli useimmiten kerran niinä päivinä, kun ei käydä kylvyssä. Kädet pestään saippualla kerran-pari päivässä, huuhdellaan tarvittaessa. Kasvot pyyhitään veteen kostutetulla harsovaipalla tarvittaessa. Lapsellani on jonkin verran atooppista ihottumaa ja muutenkin kuiva iho, rasvaa laitetaan aamuin illoin.

Kauheata lämpimän ja puhtaan veden ja sähkön tuhlausta käyttää vauvaikäistä joka päivä kylvyssä tai suihkussa. Järki käteen! Ei ihme, että ilmastonmuutos on kiihtyvää! Meillä käytetään kaksi kertaa viikossa kylvyssä ja kesällä se käytetty vesi annetaan kukille ja takapihan nurmikkoon...

samaa mietin minä kun toi edellinen... meillä vauva kylpee 2xvko. isommat lapset käy liikunnasta riippuen viikolla n.2x suihkussa ja koko perhe käydään saunassa 1-2x(paitsi vauva). joka päivä pesen vauvan kädet jalat pyllyn ja kasvot (yleensä vain iltapesulla, ja tarvittaessa sitten) isommat pesee ammuin illoin kädet,naaman,hampaat ja alapesut sekä jalat. itse myös.

Sen huomaa näin omakotitalossa ja varaajan armoilla oltaessa kuinkapaljon sitä on tuhlannu vettä... ja ihan turhaan!

Yhteistyössä