Kuinka vanhalle syötätte purkkiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lullaby
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lullaby

Vieras
Kuinka vanhalle lapselle on tavallista syöttää pelkkää purkkiruokaa?

Tuttavani 1v 6kk lapsi syö pienille, alkaen 5kk, tarkoitettuja soseita ja puuroja. Kelpaisi kotiruokakin, siis osaa syödä kokkareita, koska söi juuri kotiruokaa yhteisessä kyläpaikassa, jossa olimme. Syy soseiden käyttöön on se, ettei äiti kokkaa kotona (syö itse eineksiä, muttei halua antaa niitä lapselle). Sitä en tiedä, miksi ei osta isommille lapsille tarkoitettuja purkkiruokia.

Sormiruokaakaan lapsi ei saa, eikä esim. leipää. Kysyin tästä äidiltä, ja tähän on kuulemma syy liika sotku. Samasta syystä lapsi ei syö itse vaan syötetään kokonaan.

Eikö liikkuva lapsi tarvitse ravinteikkaampaa ruokaa kuin 5kk ikäinen? Onko jollain tietoa?

Mun lapset on jo niin isoja, etten ehkä ole kartalla pienten ruokinnassa, kummastuttaa silti.

Kertokaa mulle miten asia on, kun jäi jotenkin vaivaamaan.

Mä en usko että ongelmana on ruoan ravinteikkuus, mutta syömistaidot ja näläntunteen säätelyn säilyttäminen kyllä. Ei puolitoistavuotiaalle pääsääntöisesti soseruokaa, eikä syötettynä!!!

Niin kyllä kai se ravinnon puolesta on ok. Itse tarjosin satunnaisesti noin 2 vuotiaaksi saakka, lapsi söi itse. Ei kaitoi noin nuorella vielä haittaa mitään, luulis että myöhemmin tajuis antaa muutakin ruokaa. Onhan sormiruokia paljon jotka ei sotke, ja siinä sais hetken tehtyä jotain muuta kun lapsi keskittyy itse syömiseen.

Suun motoriikan (ja sen myötä puheen kehityksen) kannalta on suositeltavaa, että jo selvästi alle yksivuotiaanakin saisi se suu muutaKIN työtä kuin maidon, soseen ja fletkun silikonilusikan. Vaikka sitten niiden soseiden lisäksi.

Meillä autellaan vielä 3v. syömisessä kun on sellainen haahuilija ja haaveilija. Mutta kotiruokaa syö. Kuka mitäkin minkä ikäisenä. Ehkä tuo ei ole ihan järkevää ettei anna lapsen syödä kotiruokaa ja leipää ym jos haluaisi. Ja meillä en todellakaan syöttäisi jos ei olisi tarvetta...

Kiitos, en noita suun motoriiikkaan ja puheeseen jne. liittyviä asioita tiennytkään. Lähinnä vaan mielessäni ihmettelin, miksi lapsi ei saa itse tehdä pöydässä mitään tai osallistua, kun tuntui aikuisten haarukat kiinnostavan. Lapsi kyllä joi tuttipullosta itse korviketta. Sekin oli musta vähän "vauvamaista", mutta en sitten tiennyt onko nykyään tapana tai joku suositus. Kun ne suositukset aina muuttuu, ja omat lapset ovat jo koululaisia.

Olen itse myös sillä tavalla "vanhanaikainen", että ajattelen ruuanlaiton kuuluvan tavalliseen perhe-elämään. Että yhdessä kokataan ja syödään ja opetellaan maistamaan jne. Tajuan kyllä, ettei oma elämäntapani ole kaikkien tai paras, silti kummastelen sitä ettei lapsiperhe tee ikinä kotiruokaa. Äiti kertoi moneen kertaan, että "meillä ei kokata".

täh? SOTKEE?! Koska se lapsi ajatteli opetella sitten syömään? Yhtäkkiä osaa siististi, jos ei koskaan saa harjoitella? Ei herrajumala.. meidän 1v 3kk ei suotu syömään, jos ei saa itekin kauhoa ruokaa napaansa.. saa purkista satunnaisesti jossain reissunpäällä, jos on jotain hankalasti pilkottavaa kylässä tarjolla/ollaan ulkona syömässä. Muuten kotona samaa kun mammaki.

Ja puolivuotiaalle jo suositellaan nykypäivänä ihan mukista juomista.. vähintään nokkamukista. Tutistaki pitäs luopua viimeistään siinä puolentoistavuoden paikkeilla.

Yhteistyössä