Kuinka vuosia jatkunut koulukiusaaminen vaikuttaa yhä elämääni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiusattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiusattu

Vieras
Haluan kertoa nimettömänä osan tarinaani, jotta ne jotka vähättelevät kiusaamista ja sen vaikutuksia, voisivat havahtua.

Koulukiusaamiseni alkoi jo ensimmäisellä luokalla. R- ja S-viat keräsivät sormilla osoittelua, sanojen toistoa sössöttäen, nauramista ja lopulta porukasta eristämistä.
Kakkosluokalla koulussa pidettiin toistuvasti puhutteluita miten käyttäydytään, mutta oli selvää että luokassamme oli ne hyvät tyypit ja me muutamat kiusatut. Joukkoomme kuului luokan lihavin poika, papin poika, äiditön tyttö ja minä. Myöhemmin saimme pullean tytön ja maahanmuuttajatytön myös seuraksemme.

Vaihdoin ala-asteella koulua eri kaupunkiin, vanhat luokkatoverit toivottivat tervemenoa ja tyttö jota luulin ystäväkseni, paljasti oikeat karvansa. Se siitä luottamisesta.

Uudessa koulussa minua ei kiusattu enää puhevian vuoksi, mutta hammasrautojen kyllä, sekä siksi että olin ujo. Lopulta päädyin yhden ongelmapojan silmätikuksi ja muistan yhä välitunteja kun juoksin tyttöjen vessaan karkuun häneltä tai hän heitti minut pihalla seinään / jalkkismaalin verkkoon.
Talviaikaan tämän toimesta koko luokan pojat saattoivat hypätä niskaan, se oli joku heidän oma leikkinsä mihin en olisi halunnut mukaan.
Eväsmandariinini oli kädessä ja tämä yksi tulee puristamaan nyrkkini kiinni niin että mehut valuu. Yksi luokan "ykkös"tyttö nipisti minulle ikuisen arven käteeni, en vieläkään tiedä miksi piti kynsillä vääntää haava iholle.

Yläasteella pääsin toiseen luokkaan ja sain olla rauhassa, mutta tuo kiusaaminen jätti jo jälkensä. Jo ykkösluokalta lähtien uloslähteminen on ollut yhtä tuskaa. Sillä hetkellä kun pitäisi astua ovesta ulos, vatsani menee ihan kuralle ja on päästävä heti vessaan. Näin on edelleen, vaikka ikää on jo 25 vuotta. Mikään keliakioita ym. ei ole löydetty.

Yläasteen lopulla jouduin vaihtamaan koulua muuton myötä ja uudessa paikkakunnassa olin taas yksin. Ihan totaalisen yksin. En päässyt uudella luokalla muiden mukaan, osasyynä ehkä että luokalle tuli toinen tyttö joka jo tunsi piirejä ja hänet hyväksyttiin. Ei kai siinä mitään, 16-vuotiaana olin masennuksen vuoksi osastohoidossa psykiatrisessa sairaalassa ja kävin vuosia terapeutilla. Sain lääkitykset masennus- ja ahdistuneisuushäiriöihin ja pahimmillaan tilanteet olivat sellaisia että sain paniikkikohtauksen kun luokkahuoneen ovi suljettiin (=ei pääse pois), tai jouduin täpötäyden torin keskelle. Joskus en uskaltanut mennä edes ruokakauppaan ja halusin vain piiloutua.

Että kiitos teille lukuisille kiusaajille, en vieläkään tiedä mitä pahaa muka tein ansaitakseni tämän että mursitte itsetuntoni, vaikeutitte tulevaisuuttani ja elämääni huomattavasti. Teitte minusta katkeran, olen joutunut kulkemaan h*lvetin pitkän tien jotta voisin elää normaalielämää, opikselemaan ja käymään töissä ja olemaan normaali, täysipainoinen äiti lapsilleni.

Kiitos. Mainittakoon vielä että vanhempani tiesivät kiusaamisesta ja nostivat asian esille aina kun jotain tapahtui. Oma luokanopettaja uhkasi ihan suoraan poliisilla eräällä tunnilla kun asia ei uponnut perille. Olisi varmaan kutsunutkin ellen olisi ehtinyt vaihtamaan ensimmäistä koulua.

On todella kurjaa kun yksi tai kaksi oppilasta saa muun luokan mukaan hyljeksimään tiettyjä oppilaita. Yhdeltä liikuntatunnilta palattuani pukuhuoneeseen ulkovaatteeni oli viillelty, joko puukolla tai saksilla. Oli siinäkin itku herkässä ja mukava mennä kotiin rikkinäisten vaatteiden kera.

Mitä toivot, että vanhempasi olisivat tehneet tilanteessa toisin? Vanhempana sitä miettii, että jos oma lapsi joutuisi vastaavaan, miten kannattaisi toimia? Pitäisikö vaihtaa lapsi toiseen kouluun nopeasti, ennen kuin lapsi ehtii kärsimään liikaa? Toisaalta kiusaajanhan siinä pitäisi lähteä, mutta näiden selvittelyyn menee äkkiä aikaa jopa vuosia, joka on lapsen elämässä pitkä aika.

Kyllähän se pitkään jatkunut koulukiusaaminen jättää arpensa ja vaikuttaa ehkäpä jopa koko loppuelämän. Muakin kiusattiin, välillä enemmän ja välillä vähän vähemmän. Kavereita oli kuitenkin onneksi aina välillä, joten ihan yksin en nuoruuttani joutunut olemaan... Mutta kyllä mä olen puinut mielessäni omaa ajoittaista epävarmuuttani uusien ihmisten seurassa ja epävarmuuttani etenkin siitä, pidetäänkö minusta, ja ehkäpä siitä yksi osa on nimenomaan koulukiusaamisen tulosta. :/ Ihmisten pitäisi todellakin miettiä, miten lähimpäänsä kohtelee.

Kyllä se eletty elämä jättää aina jälkensä. Olen todella pahoillani puolestasi.

Joskus mietityttää, että miksi ihminen ei ikinä opi. Se kiusaaminen kun monesti jatkuu vielä työelämässäkin. Ja kyllä sen palstallakin monesti huomaa. Sen sijaan, että keskityttäisiin asiaan, niin naljaillaan ja ilkeillään toisille. Huoh.

Ap kokemus pistää hiljaiseksi.
Uskomatonta, että hallitus on niin huolissaan kreikkalaisten jaksamisesta mutta omassa maassa nuorten hyvinvointi on sitten listalla viimeisinä tehtävinä

Olen vilpittömän pahoillani kokemuksestasi. Tiedä että et ole yksin. Minä kannan omaa kiusaamismuistoa ikuisesti mukanani. Luokkatoveri, poika, potkaisi minua häntäluuhun täysillä takaa päin koulun portaissa. Häntäluu jäi vinoon.Oireilee yleensä kuukautisten yhteydessä vihlomalla. Jälki jäi eikä vain henkinen sellainen.

Toivotan vilpittömästi tsemppiä elämääsi. Kyllä minulle ainakin jäi elinikäiset jäljet jo ihan fyysisenä vammana. Henkisistä puhumattakaan.Kenenkään ei pitäisi joutua kiusatuksi. Kokemuksestani viisastuneena( olin aivan yksin) päätin, että jos minä jota kuta voin auttaa niin sen teen ja sitä olen noudattanut. Työelämässä olen puolustanut työkaveria esimiestä vastaan. Olkapää olen ollut ja mielelläni sen olen tehnytkin.Kukaan ei auttanut minua mutta minä voin auttaa jotakuta toista.

Valoa ja toivoa elämääsi toivon!

:hug: Koskettava kertomus.

Itse olen myös ollut koulukiusattu yläasteella. Mun kohdalla se vaan oli pääasiassa sitä että olin kuin olisin ollut ilmaa ja huuhailin yksin vuoden koulussa.Mutta oli myös piilovittuilua tekemisistäni, perheestäni yms.

Hyvää jatkoa sinulle!

En tiedä mitä vanhempani enää olisivat voineet tehdä.
Koulun vaihtaminen oli aina kamalaa, vaikka antoi mahdollisuuden aloittaa puhtaalta pöydältä. Ensimmäisessä koulussani oli hyvä että muutimme ja pääsin uuteen kouluun, luokka oli niin selkeästi jakautunut kiusaajiin ja kiusattuihin. Uudessa koulussa olisi ollut helpompaa passittaa se yksi häirikkö muualle, mutta mitäpä sillä kahdella vuodella enää oli väliä.

Koin aina kiusallisena kun etenkin äitini lähti naarasleijonan tavoin ajamaan asiaa, kiusaaminen jatkui hiljaisena ja näkymättömänä.

Ongelmat loppuivat vasta luokattomassa lukiossa, ryhmät vaihtui ja oli helppo löytää ne omat ystävät, ikävien tyyppien kanssa ei tarvinnut istua koko päivää samassa huoneessa ja viihtyä taukojenkin aikana heidän silmien alla. Itse asiassa en tiedä oliko lukiossa edes kiusaajia, siellä elämäni lähti kukoistamaan ja näyttämään aurinkoiselta, kun olin viimeinkin saanut itselleni omaa elämää ja löytänyt kantavia vahvuuksia.

Jälkikäteen olen itsekin puolustanut altavastaajia, mutta huomaan että ensimmäinen ajatukseni on aina että tämä kostautuu tavalla tai toisella minulle. Joskus niin on käynytkin.

Minuun vaikuttaa vieläkin se jatkuva väkivalta jota lapsesta asti on joutunut kokemaan. Tappeluja tappeluiden perään, niin ja en minä ollut se turpaan saaja joka kerta vaan myös vedin turpaan monta kertaa.

Olen aina ollut herkkä ihminen vaikka olen mies, mutta silti tässä maassa ei pärjää jos ei ole väkivaltainen. Siihen kannustetaan ja sitä pidetään hienona asiana kun mies tai poikaa hakkaa jonkun.

Suomi on sairas maa, eikä kovin moni ymmärrä että väkivalta jättää pysyvät jäljet ihmiseen, varsinkin jos on muutenkin herkkä.

Luulen, että harvalla ihmisellä ei olisi jäänyt mitään arpia lapsuudestaan tai nuoruudestaan. Se kuinka antaa asian vaikuttaa myöhempään elämään, on jokaisen oma asia. Toisaalta itse olen kiitollinen, että olen kokenut lapsena ja nuorena sellaisia asioita, joita ei toivo kenenkään kokevan, nyt osaan suojella omia lapsia niiltä. Se mikä minä tänä päivänä olen, on muovautunut vuosien saatossa, aina ei ole helppoa, mutta minä pärjään ja näytän kaikille, että minähän perkele pärjään.

Yhteistyössä