Kuinka yleistä keskenmenot on? Tosi moni ystävistäni saanut keskenmenon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iuooitp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iuooitp

Vieras
Taas eilen yksi ystäväni sai toisen keskenmenon, tuntui tosi pahalta minustakin.. kun itselläni 5 lapsi tulossa eikä yhtään keskenmenoa..

Yllättävän moni on saanut keskenmenon.

Oletko sinä?

mä oon saanut kerran aivan alkuraskauden keskenmenon. en edes tiennyt olevani raskaana, ihmettelin vaan hyytymiä. en silloin laskenut menkkojen kiertoa.. :snotty:
sen jälkeen 3 vuotta synntyin terveen tytön, ja nyt 10 v tästä ensimmäisestä oon taas raskaana, viikoilla 10+4 ja vielä ei ainakaan ole mennyt kesken. toivottavasti ei menekään.

En kyl tunne ketään joka olisi saanut keskenmenon.

Olen miettinyt samaa. Meillä 2 lasta, ei yhtään keskenmenoa. Mietin, että jos 3 joskus haluttais, onko keskenmeno "väistämätön" siinä kohtaa. Että voiko joku saada montakin lasta ilman keskenmenon kokemista...

Äkkiseltään tunnen 5 joilla keskenmeno tai useampi. Itsestäni en ole varma onko ollut kerran alkuraskaudessa. Mut kaikkien kanssa en oo puhunu asiasta joten en tiedä montako heitä oikeasti on.

Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Mä en tiedä ketään joka olisi saanut km:n. Varmaan joku tutuistani on saanut, mutta siitä ei ole puhuttu.

Mulle ainakin on käynyt niin, että kun sain keskenmenon ja siitä puhuin yhtäkkiä ympäriltäni löytyi valtavasti ihmisiä, jotka olivat asian kokeneet. Siitä ei vain puhuta. Itselläni takana 4 keskenmenoa ja onneksi myös 3 lasta. Keskenmenojen yhteenlasketut raskausviikotkin ohittavat minulla kirkkaasti yhden täysiaikaisen lapsen odotusviikot.

Omalla äidilläni 5 lasta ei yhtään keskenmenoa, minulla 3, eikä yhtään keskenmenoa. Toisille taas niitä tulee useinkin. Tiedä sitten mistä johtuu.

Hyvin monihan niitä on saanut tietämättään, ennen kuin on ehtinyt testiäkään tehdä. Ja tiedetyistä keskenmenoista ei välttämättä puhuta, osa ei puhu edes lähimmilleen...

Itse koin vastikään keskenmenon, alkion kehitys oli pysähtynyt rv 5+ ja asia huomattiin ultrassa rv 7+. Lääkkeellisesti käynnistettiin rv 9+.

Kivittäkää vaan, mutta keskenmenot tuntuu lisääntyneen suorassa yhteydessä yhä aikaisemmin ja aikaisemmin raskauden näyttävien testien kanssa.
Luonnollisestikin.
Moni keskenmeno kun voi olla ihan vain muutaman päivän myöhässä olleet menkat.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Olen miettinyt samaa. Meillä 2 lasta, ei yhtään keskenmenoa. Mietin, että jos 3 joskus haluttais, onko keskenmeno "väistämätön" siinä kohtaa. Että voiko joku saada montakin lasta ilman keskenmenon kokemista...

Niinpä. Itse odotan nyt kolmatta rv 20+ ja on kyllä meinaa koko ajan pelko, että tämä ei menee hyvin. Juuri sen takia, että kaksi lasta minulla jo on ja yhtään keskenmenoa en ole kokenut. Omasta kaverinpiiristä olen ainut 20-35v naisista, jolla ei ole yhtäkään keskenmenoa ollut.

Mulla lähipiirissä on lapsettomuudesta kärsiviä (tai vain hoidolla lapsia saaneita), keskenmenon kokeneita. Vauvoja myös syntynyt niin aikaisilla viikoilla, että ovat menehtyneet.

Olenkin aika usein pysähtynyt mietimään, miten hyvin meillä on asiat, kun raskaudet ovat alkaneet helposti, ei ole ollut keskenmenoja, syntymät lähellä laskettua aikaa. Kaksi tervettä lasta nyt. Aika vähissä vaan on se seura, jossa voi avoimesti tästä iloita...

Yhteistyössä