Kuinka yleistä on, että vauva kuolee napanuoran "puristukseen"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Teea

Vieras
Siis kuinka yleistä se on, että napanuora kertyy vauvan kaulan ympärille ja vauva kuolee ennen syntymäänsä?

Mua pelottaa ihan hirveästi, että minun vauvalleni tulee käymään näin. :'(
Neuvolasta jo karehtuivat kun "jatkuvasti" tämän pelkoni vuoksi sinne soittelen.

Omalle kohdalle kun tämä sattui, niin silloin tuolla tilastokeskuksen sivuilla useasti vierailin niintä taulukoita lukemassa. Suomessa tapahtuu n. 400 kohtukuolemaa vuodessa. Vuonna 2006 napanuorakompikaatioita oli 52. Joten aika harvinaista se on, mutta kun se omalle kohdalle sattuu niin...Lisäksi on lukuisia muita syitä kohtukuolemalle.

Uskon, että sinua pelottaa, mutta Suomessa syntyy kuitenkin lähes 60000 elävää lasta. Elä tätä päivää ja nauti vauvasi liikkeistä. Murehdi vasta sitten, jos aihetta tulee. Itse olen saanut elävän lapsen tuon enkelipojan jälkeen. Jotenkin sitä vain meni raskauden läpi päivä kerrallaan.

Yritän pyristellä näistä kammottavista tuntemuksistani eroon, mutta jotenkin pelosta on tullut minulle pakkomielle. :(

Ehkä osaan nauttia ja olla pelkäämättä, mutta luulenpa että hengähdän vasta sitten, jos/kun saan lapsen elävänä syliini.

Vanha kansa sanoo, ettei raskaana ollessa saa istua jalat "ristissä", menee napanuora vauvan kaulan ympärille.
vanhan kansan uskomuksia, ja kolmannella raskaudella annoin huutia moiselle. Minä istun miten huvittaa.

Onneksi vauvani syntyi suunnitellulla sektiolla. Muuten olisi kuollut, en usko että oltaisi ennätetty pelastaa. Napanuora oli kaulan ympärillä, vauvan kasvot siniset. Ei ollut siis mikään 10 pisteen vauva, vaan taisi olla 8, koska kasvot siniset.

Käsittääkseni ei ole mitään jäänyt. On tavallisen terve lapsi, aika iso jo.

Neljännellä raskaudella noudatin kyllä ihan vanhan kansan neuvoja, en istunut polvet päällekkäin kertaakaan edes vahingossa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kävelevä katastrofi:
Alkuperäinen kirjoittaja Teea:
mutta luulenpa että hengähdän vasta sitten, jos/kun saan lapsen elävänä syliini.

Siitä se huolehtiminen vasta alkaakin. :kieh:

No kyllä minä siinä tilanteessa todellakin hengähdin, ja mies kysyi kätilöltä, että onko se elossa.

Tottakai elävien lasten kanssa on sitten uudet huolet ja murheet.

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Vanha kansa sanoo, ettei raskaana ollessa saa istua jalat "ristissä", menee napanuora vauvan kaulan ympärille.
vanhan kansan uskomuksia, ja kolmannella raskaudella annoin huutia moiselle. Minä istun miten huvittaa.

Onneksi vauvani syntyi suunnitellulla sektiolla. Muuten olisi kuollut, en usko että oltaisi ennätetty pelastaa. Napanuora oli kaulan ympärillä, vauvan kasvot siniset. Ei ollut siis mikään 10 pisteen vauva, vaan taisi olla 8, koska kasvot siniset.

Käsittääkseni ei ole mitään jäänyt. On tavallisen terve lapsi, aika iso jo.

Neljännellä raskaudella noudatin kyllä ihan vanhan kansan neuvoja, en istunut polvet päällekkäin kertaakaan edes vahingossa =)

No voi hyvänen aika, älä nyt itseäsi syytä, jalat ristissä istuminen ei tuohon vaikuta millään tavalla!

Mun ekan lapsen napanuora oli myös pahasti kiertynyt kaulan ympäri ja vartalon ympäri, mut sairaalassa kun synnytin niin hätäsektio pelasti. Toisen lapsen napanuorassa ei ollut mitään vikaa. (Enkä muuten vältellyt risti-istuntaa kummassakaan raskaudessa). On täysin sattumasta kiinni, miten vauva siellä mahassa saa itsensä pyöriteltyä, onneksi todella harvinaista on, että napanuoran puristumiseen vauva kuolee.

Vaikka napanuora olisikin kaulan ympärillä, ei se tarkota sitä että vauva kuolisi siihen. Mulle sanottiin että yleensä vauva voi syntyä ihan normaalisti vaikka napanuora olisikin ympärillä.

Meidän tytöllä oli myös napanuora kaulanympärillä, mutta syntyi siksi sektiolla kun supistusten aikana vauvan sydänäänet laski liikaa. Jälkikäteen sanottiin että johtui luultavasti napanuorasta. Mutta siitäkin selvittiin nykytekniikan ansiosta ja 10 pisteen tyttö tuli.

Älä turhia mieti koska luultavasti kaikki menee hyvin.

Mun esikoisella oli napanuora 2 krt kaulan ympärillä... Sydänäänet vähän laski just enne ulostuloa, mutta muuten ei mitään ongelmaa. Napanuora olikin sitten 95 cm pitkä.

Koitahan olla huolehtimatta! :hug: Toisaan siellä kohdussa vauva on hyvässä turvassa, PALJON paremmassa kuin pystyt kehosi ulkopuolella häntä pitämään.

Syntyminen napanuora kaulan tai vartalon ympäille kiertyneenä on varsin yleistä. Yleensä sitä ei aiheudu mitään vahinkoa laspelle, vaikka se voikin vanhemmista tyntua hurjalta.

Minullakinoli napanuora 2 kertaa jaulan ja ainalon ympärillä ja hengissä ollaan. n ole koskaan kuullut, et siihen olis joku kuollut...eli ei varmaan mitään kauheen yleistä!

Kyllähän nuo huolenaiheet on ihan normaaleja ja ainahan kannattaa varautua myös siihen,ettei kaikki meni hyvin, liian optimistikaan ei saa olla. Kuitenkin on tosi harvinaista, että lapsi kuolee vatsaan napanuoran kiertymiseen kaulan ympäri, aika yleistähän on, että vauva syntyy napanuora kaulan ympäri, mutta kätilö kiertää sen pois ja kaikki on hyvin. Jos jotain on sattuakseen se voi tapahtua vaika synnytyksessä, mutta ei sellaista kannata pelätä, kun ei asioille voi itse mitään.

Ekan kohdalla en edes tiennyt,tai osannut ajatella, että vauvalla voi vatsassa napanuora mennä kaulan ympärille. Toista odottaessani tuttavalleni kävi niin:( Ihan loppumetreillä vauva kuoli vatsaan, pitkä napanuora oli koitunut pienen kohtaloksi:´( Kyllähän se oli järkytys ja suuri suru ja antoi loppuraskauteeni monta ajattelimisen aihetta. Tuon karmeuden kokenut tuttuni jaksoi hokea minulle, että se on tosi harvinaista. Meillä ei vauvalla sitä ongelmaa ollut, mutta oli suurempi kuin kokoarvion mukaan piti olla ja juuttui kiinni synnytyksessä, mutta onneksi kaikki meni loppujen lopuksi hyvin. Esikoinen leikattiin, joten ainakin meidän kohdalla tuo sectio oli riskittomämpi synnytystapa.

Kyllähän kuitenkin suurin osa synnytksista sujuu täysin normaalisti ja tuloskena on terve lapsi. Ei kannata pelätä melko varmasti kaikki menee hyvin, onnea odotukseen.

Ja sekin on totta, että vauvan synnyttyä tulee taas uusia pelonaiheita, kätkytkuolema ym. Sellaista se äidin elämä on sitten on ikuista huolta, se kuuluu asiaan.

Mulla molemmat lapset ovat syntyneet napanuora kaulan ymparilla. Molemmilla sydanaanet laskivat synnytyksessa. Eka jai myos kiinni, imukupilla ulos, vauva harmaa, 2 pist., mutta virkosi hyvin, ei ongelmia. Toisella myos sydanaanet laskivat, sain puskettua ulos, taas 2 pist, mutta virkosi hyvin.

Ystavan ystavalla vauva kuristui napanuoraansa 35 rv:lla. Tapahtuuu sita, mutta harvinaista se on :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Minullakinoli napanuora 2 kertaa jaulan ja ainalon ympärillä ja hengissä ollaan. n ole koskaan kuullut, et siihen olis joku kuollut...eli ei varmaan mitään kauheen yleistä!

Kolme tapausta tiedän. Ei se kaulan ympäri vielä kovin vaarallista ole, mutta että on lisäksi vartalon ympäri ja jalan, se onkin jo vaarallisempaa.

Mulla molemmat lapset ovat syntyneet napanuora kaulan ymparilla. Molemmilla sydanaanet laskivat synnytyksessa. Eka jai myos kiinni, imukupilla ulos, vauva harmaa, 2 pist., mutta virkosi hyvin, ei ongelmia. Toisella myos sydanaanet laskivat, sain puskettua ulos, taas 2 pist, mutta virkosi hyvin.

Ystavan ystavalla vauva kuristui napanuoraansa 35 rv:lla. Tapahtuuu sita, mutta harvinaista se on :hug:

Meillä syntyi myös napanuora kaulan ympärillä. Ihana täydellinen kolmen pisteen vauva <3
Hyvin virkosi ja nopeasti. Harvinaistahan tuo kuoleminen on, kun sydänääniä kuitenkin tarkkaillaan koko ajan ja sairaalassa on valmius hätäsektioon tarvittaessa. Ja muista että suurin osa synnytyksistä menee hyvin.

Kolmosen kaulaun ympäri oli napanuora ja ponnistus vaiheessa tarvi hetkeks lopettaa ponnistus.Terve tyttl syntyi.Nelosen ympäri oli kokovartalon ympäri kiertäynyt napannuora.Syntyi ilman komplikaatioita.
Katotaan miten tämän masussa olevan tilanne kesällä on.

Omalle kohdalle sattu niin, et esikoisella on napanuora 2 kertaa kaulanympärillä ja kiirehän siinä sitten tuli. Se kuitenkin huomattiin ajoissa ja saatiin poika ihan ehjänä ja elävänä pihalle. Imukupilla kyllä tosin.

Mulla on kolme synnytystä takana. Kahdessa on napanuora ollut kaulan ympärillä. Kätilö on sen sitten saanut liuutettua pois, leikkaamatta. Sitä en tiiä miten olis käyny jos mahassa oloa olisivat jatkaneet.

Yhteistyössä