Kuinkahan pitkään toi 2v pärjää syömättä..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TiukkisMami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TiukkisMami

Vieras
Kun ei suostuisi syömään (itse) enää mitään. On ilmeisesti taantunut taidoissaan ihan vauvan tasolle. Pöydässä vaan tuijottaa ruokaansa eikä tee elettäkään tarttuakseen lusikkaan eikä varsinkaan viedäkseen lusikkaa suuhunsa. Ei auta maanittelut eikä uhkaukset. tossa 1v:stä n.2V:ksi söi itse hyvällä ruokahalulla lähes kaikkea. Tietenkin jos kiisseliä tai pullaa olisi, niin osaisi vaivatta syödä itse nytkin...
Kaikki virikkeet ruokatilanteista on karsittu pois, ei telkkareita, radiota, leluja, lehtiä tms mikä veisi huomion muualle. 100% varmasti aamullakin oli nälkä, 12 tunnin yöunien jälkeen, vaan ei riisipuuro ja marjat (herkkua olleet ainakin ennen) kelvanneet, toisen kerran puuron lämmitettyäni syötin lusikallisen ja kun ei omatoimisuutta edelleenkään ilmennyt niin annoin olla. Olisi halunnut nokkamukiin velliä :) No sitä olisikin varmaan syönyt vaikka litran mutta en tuon ikäselle kyllä ala vauvojen ruokaa laittamaan.
Samat temppuilut päivän joka aterialla. Ulkoillaan paljon ym eli ruokahalua luulisi olevan mutta omatoimisuus on täysin hukassa. Housut tippuu jo päältä, kun on niin hoikistunut tänä syksynä.
En haluaisi antaa tuon ikäiselle enää periksi eli antaa vaan herkkuruokia siksi, että saan lapsen jotain syömään. Millonhan se routa ajaa tän porsaan kotiin vai kuoleeko tuo nälkään sitä ennen?

Meillä tehosi kiristys... :whistle: "Jos et syö ruokaa riittävästi, sinun täytyy ottaa lusikallinen oliivi/hamppu/kalaöljyä, että tiedän sinun saaneen energiaa..." Muutaman kerran öljy voitti, mutta alkoi ruoka maistua nopeasti.

olisiko se ihan kauheeta, jos tosiaan vaikka tv olisi päällä tai joku muu mikä veisi hieman huomiota ruuasta pois..... jos se auttaisi... eihän se nyt välttämättä kauheen hyvä juttu ole, jos lapsi laihtuu ihan kauheesti..... ottaisin yhteyttä neuvolaan tai lääkäriin

No juu noi syöttämiset ja telkkarin kattomiset samalla vois toimia kerran-kaksi, jos tosiaan sit homma alkais taianomaisesti taas toimimaan... Vaan pahoin pelkään, et meidän luupään kanssa ei sit jatkossakaan ruokaa sais muulla keinoin menemään... Siks en halua lähtee poppakonstien linjalle.
Mitä apua neuvolasta tai lääkäriltä sit vois tällaseen juttuun saada? Todennäköisesti pitävät mua vaan hössöttävänä mammana "kyllä ne lapset sit syö, kun on oikeesti nälkä" tai "ei kukaan ole nälkään kuollut" tms :) Siis onko joku OIKEESTI saanut jotain konkreettista apua ko.asiaan? Ja missähän vaiheessa sit jotain alettais tosiaan tutkimaan..?
Hyväntuulinen tuo on, nukkuu hyvin, leikkii kovasti jne. siis aikki muut perushommat ok paitsi tuo syöminen. Mut oishan se riittävä ravitsevan ravinnon saantikin kasvavalle lapselle hirmu tärkeetä...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
ja tosiaan veisin lääkäriin laihtumisen takia.
ja en todellakaan ymmärrä miksi 2-vuotiaan täytyisi olla täysin omatoiminen :o kerro se myös lääkärille.

Ei TÄYSIN omatoiminen mutta esim.tämä syömisen taito on hänellä ollut jo 1-vuotiaana, miksei sitä siis häneltä voi nyt vaatia?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No juu noi syöttämiset ja telkkarin kattomiset samalla vois toimia kerran-kaksi, jos tosiaan sit homma alkais taianomaisesti taas toimimaan... Vaan pahoin pelkään, et meidän luupään kanssa ei sit jatkossakaan ruokaa sais muulla keinoin menemään... Siks en halua lähtee poppakonstien linjalle.
Mitä apua neuvolasta tai lääkäriltä sit vois tällaseen juttuun saada? Todennäköisesti pitävät mua vaan hössöttävänä mammana "kyllä ne lapset sit syö, kun on oikeesti nälkä" tai "ei kukaan ole nälkään kuollut" tms :) Siis onko joku OIKEESTI saanut jotain konkreettista apua ko.asiaan? Ja missähän vaiheessa sit jotain alettais tosiaan tutkimaan..?
Hyväntuulinen tuo on, nukkuu hyvin, leikkii kovasti jne. siis aikki muut perushommat ok paitsi tuo syöminen. Mut oishan se riittävä ravitsevan ravinnon saantikin kasvavalle lapselle hirmu tärkeetä...

no siis mä syötän välillä meidän lapsia, kyllä ton ikäisiä ja vähän vanhempiakin saa joskus vauvattaa.

ja en todellakaan ymmärrä miksi 2-vuotiaan täytyisi olla täysin omatoiminen :o kerro se myös lääkärille.

Ei TÄYSIN omatoiminen mutta esim.tämä syömisen taito on hänellä ollut jo 1-vuotiaana, miksei sitä siis häneltä voi nyt vaatia?

kyllä meidänkin lapsilla on taito ollut tuosta iästä, ja joskus toivovat että heitä syötetään.

kyllä meidänkin lapsilla on taito ollut tuosta iästä, ja joskus toivovat että heitä syötetään.

JOSKUS joo mutta enkös mä nyt selkeesti kirjottanut jo, että tällasta on joka aterialla ja ollut jo pidempään. Vauvattaa täällä muitakin kuin 2v lapsia välillä.

no oletko kokeillut tytön antaa itse osallistua ruoan tekoon tai laittaa itse annoksen lautaselle?
joku kirja väliaikaisesti ruokahetkeen, tai esim. jos tyttö näyttäis vaikka nallelle/nukelle miten syödään.
me joskus tehään voileipiä missä on kasviksista tehty naamankuva eli yrittää keksiä siihen ruokaan jotain uutta..

Mut voisko olla kuitenkin niin, että vaikka äidistä tuntuu, että lapsi "ei syö mitään", sitä ruokaa sit kuitenkin menee jossain välillä jonkun verrqan, koska tuskin muuten jaksaisi olla iloinen ja hyväntuulinen, leikkiä ja ulkoilla..
Mut jos on ihan oikeesti kovasti laihtunut, niin kyllä lääkärillä kävisin..

Toki meidänkin vähän reilu 2v on nyt menettänyt sitä vauvanpyöreyttään, mut kyllähän normaalikasvuisen pikkulapsen paino silti tulisi olla noususuuntainen

Yhteistyössä