kuinkahan vaarallista... (raskausdiabeteksesta..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Irski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Irski

Aktiivinen jäsen
23.01.2012
1 618
1
36
Eli, söin tossa pitaleivän.. juu jännää :D mutta tosiaan mulla on toi gdm, ja sokerit pitäs ruoan jälkeen pysyä alle 7.8, ni nyt ku mittasin ni oli 8.7.. mut ku se puolen tunnin päästä oli sit taas raja-arvon alla, ni kuinkahan vaarallista se on vauvalle "lillua sokerivedessä" tunnin/puoltoista? ja ylipäänsä, jos vaikka just kerran viikossa käväsis sokerit jonkin verran koholla, eli ei siis missään 15 oo koskaan ollu, ni kuinka vaarallista se olis? oon nyt rv 37+3, tiedän, että just loppuraskaudessa pitäs olla tarkempi..

ja voinko ajatella, että kun vauva on joka päivä tosi pirteä ja potkii hirveästi, että jos se olis jo kauhea sokerivauva, ni se ois tuolla mahassaki jo ns. laiskempi? ja ku neuvolassa aina pysyny käyrien mukana, ja kasvukontrolli ultrassa ei näkyny, että ois ollu "läski" :) kiitos vastauksista, joiden ei siis tarvitse sisältää kommentteja "lopeta mässääminen, läski" ym ;))

No jos mulla tuo tauti todettaisiin, niin kyllä tekisin kaikkeni, että ne raja-arvot pitäis. Kyllä sitä ehtii mässätä senkin jälkeen, kun lapsi on syntynyt, eihän sullakaan enää montaa viikkoa edes ole. Lapsen terveys menis mun omien mielihalujen edelle.

• Tykkää
Reactions: waninka
minulla on raskausajan diabetes, ei se haittaa jos kerran arvot on yli mutta toistuvasti haittaa. suurinpiirtein rv 37mulle tuli noi lääkkeet käyttöön jolla sitten saatiin arvot kuriin , mutta paljon on minustakin tietty kiinni. otitko tuon verensokerin tunnin vai kahdentunnin jälkeen syömisestä?

No lapsi on tietysti vilkas ja liikkuu paljon kun se saa paljon sokeria, ainahan ne masuvauvat ruoan jälkeen liikkuu paljon. En lähtis kokeilemaan miten usein raja-arvot uskaltaa ylittää, varsinkin jos alateitse meinaisin synnyttää.

otin tunnin päästä ja tosiaan sit uusiks puolen tunnin päästä, ni oli jo ok. niin sitä mä mietin kans että nouseeko sokerit herkemmin, mitä viimesimmillään on? [QUOTE="joo";27062483]minulla on raskausajan diabetes, ei se haittaa jos kerran arvot on yli mutta toistuvasti haittaa. suurinpiirtein rv 37mulle tuli noi lääkkeet käyttöön jolla sitten saatiin arvot kuriin , mutta paljon on minustakin tietty kiinni. otitko tuon verensokerin tunnin vai kahdentunnin jälkeen syömisestä?[/QUOTE]

joo, en nyt puhunukkaan mässäämisestä , vaan yhestä pitaleivästä.. en ois uskonu, että menee arvojen yli, onneks meni vaan 0.7mmol yli, ettei huidellu pilvissä! että kiitos vaan huolenpidosta, kyllä olen taistellut mielihalujani vastaan siitä asti, kun tää todettiin, ja nyt ekaa kertaa vasta meni ylitte[QUOTE="vieras";27062423]No jos mulla tuo tauti todettaisiin, niin kyllä tekisin kaikkeni, että ne raja-arvot pitäis. Kyllä sitä ehtii mässätä senkin jälkeen, kun lapsi on syntynyt, eihän sullakaan enää montaa viikkoa edes ole. Lapsen terveys menis mun omien mielihalujen edelle.[/QUOTE]

eli sulla jäi kanssa kiinni 1h jälkeisessä arvossa sokeri rasituksessa? eipä kai nuo joilla ei ole ollut raskausajan diabetestä niin ymmärrä, mä ymmärrän suo niin hyvin! tässä olis likki joka on ollu mulle hyödyllinen http://www.time-to-run.com/suomi/ravitsemus/hiilihydraatit/ruokaryhmat.htm

lääkäriki itse on myös minulle sanonut että pieni kohtuullinen herkuttelu kerran viikossa ei ole pahasta :) ja kun sun vaavi ei ole ollut salittua isompi en olisi kauhean huolissaan mutta pitäisin silti itseni kurissa ;)

• Tykkää
Reactions: Irski
itse asiassa mulla pomppas se kahen tunnin päästä otettu sokeri, mitä oon kyllä itekki ihmetelly, että kotosalla sit aina sekä tunnin että kahen päästä ok! ei ne neuvolassakaan osannu selittää, miks se kahen tunnin päästä oli korkeampi, ku luulis jotenki, että se ois aina tunnin päästä, eli ku syömisestä vähemmän aikaa, ni korkeempi.. mut toisaalta siellä sokerirasituksessahan se litku mitä juodaan, vastaa vissiin puolta suklaalevyä, että ei ihme, että herkemmin pomppaa, ku mitä kotioloissa.. ei nimittäin diagnoosin jälkeen oo tullu paljo suklaalevyjä mutustettua :D

otin tunnin päästä ja tosiaan sit uusiks puolen tunnin päästä, ni oli jo ok. niin sitä mä mietin kans että nouseeko sokerit herkemmin, mitä viimesimmillään on?

Mitä pidemmällä raskaus on, sen heikompi voi sokerinsietokyky olla.

Mä jouduin lääkitykselle kolmatta skidiä odottaessani rv 37+3. Ei pysyneet enää sokerit aisoissa, eikä kyse todellakaan ollut siitä että olisin mässäillyt ja siksi sokerit nousi (silloinhan ongelma olisi ratkennut mässäilyn lopettamisella), vaan ihan oikeaoppinenkin sapuska nosti niitä. Ei aina, mutta tyyliin 5 krt viikon aikana oli sokerit yli sallitun rajan.

Mun eka sokerivauvani syntyi rv 40+5. Pituutta 50 cm ja painoa 2855 g. Hänellä oli sokereissa hiukan häikkää syntymän jälkeen, mutta ei kuitenkaan joutunut tippaan tms, ja sai koko ajan olla vierihoidossa.

Kolmas lapseni, toinen sokerivauvani, syntyi 10 viikkoa sitten raskausviikolla 41+3. Hän oli 53,5 cm pitkä ja painoi 2920 g. Sokeriarvot hänellä olivat koko ajan hyvät, mutta muista syistä joutui tehohoitoon. 2 ekaa vuorokautta tarkkailtiin sokereita, mun pyynnöstä vielä kolmantenakin vuorokautena (olin hieman hysteerinen, mikä oli kai ihan luonnollista siinä tilanteessa), eikä arvoissa ollut missään vaiheessa vikaa. Ja lääkäri kovasti kehui mua siitä, miten hienosti olin hoitanut raskausdiabetekseni :p

Eli ei mun kohdussa makeaan elämään tottuneet vauvani ainakaan isokokoisia olleet, päinvastoin :). Esikoinen oli vilkas ihan synnytykseen saakka ja sen aikanakin, toka sokerivauveli hiljentyi 3-4 päivää ennen synnytystä mutta liikkui silti selkeästi (ja sille hiljentymiselle oli muu syy kuin mun raskausdiabetes).

• Tykkää
Reactions: Irski
ok, hyvä tietää.. pitääki nyt tarkemmin mittailla, ja sit torstaina neuvolassa jutella aiheesta :) joo oon jotenki niin tuudittautunu siihen, että ei ne nouse vaikka melkeen mitä söis... esim ei toi pitaleipä ois vielä kuukausi sitte nostanu sokruja! joskus oon testannu sietokykyä (mikä sinänsä tyhmää), syöny esim kismetin, ni siltikään ei oo ollu koholla! nyt en enää tohtis :D

Mä jouduin lääkitykselle kolmatta skidiä odottaessani rv 37+3. Ei pysyneet enää sokerit aisoissa, eikä kyse todellakaan ollut siitä että olisin mässäillyt ja siksi sokerit nousi (silloinhan ongelma olisi ratkennut mässäilyn lopettamisella), vaan ihan oikeaoppinenkin sapuska nosti niitä. Ei aina, mutta tyyliin 5 krt viikon aikana oli sokerit yli sallitun rajan.

Mun eka sokerivauvani syntyi rv 40+5. Pituutta 50 cm ja painoa 2855 g. Hänellä oli sokereissa hiukan häikkää syntymän jälkeen, mutta ei kuitenkaan joutunut tippaan tms, ja sai koko ajan olla vierihoidossa.

Kolmas lapseni, toinen sokerivauvani, syntyi 10 viikkoa sitten raskausviikolla 41+3. Hän oli 53,5 cm pitkä ja painoi 2920 g. Sokeriarvot hänellä olivat koko ajan hyvät, mutta muista syistä joutui tehohoitoon. 2 ekaa vuorokautta tarkkailtiin sokereita, mun pyynnöstä vielä kolmantenakin vuorokautena (olin hieman hysteerinen, mikä oli kai ihan luonnollista siinä tilanteessa), eikä arvoissa ollut missään vaiheessa vikaa. Ja lääkäri kovasti kehui mua siitä, miten hienosti olin hoitanut raskausdiabetekseni :p

Eli ei mun kohdussa makeaan elämään tottuneet vauvani ainakaan isokokoisia olleet, päinvastoin :). Esikoinen oli vilkas ihan synnytykseen saakka ja sen aikanakin, toka sokerivauveli hiljentyi 3-4 päivää ennen synnytystä mutta liikkui silti selkeästi (ja sille hiljentymiselle oli muu syy kuin mun raskausdiabetes).

juu kuten itekki kommentoin sain lääkkeet noin rv 36-37 oli aamupaastot perseellään eli asia johon ei voinnu mitenkään vaikuttaa(söin iltasin ohjeiden mukaan)

Yhteistyössä