kuinkas toimisitte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissanviikset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kissanviikset

Vieras
Kuvitellaan tää näin, et Matti 5v asuu sadan metrin päässä meistä niinkuin myös Mustosen perhe jossa on kymmen lasta 4v-?. Me asutaan näitä perheitä vastapäätä. Meillä kaks lasta 4ja 5v.
Nämä toisten perheiden lapset tulevat pihallemme päivittäin hyppimään ramppiskalle, jonne he ovat olleet aina tervetulleita. Ja he myös hakevat meidän muksumme heidän pihalle leikkimään. Mutta sitten kun he ovat hyppineet tovin niin, lähtevät ja kieltävät meidän lapsia tulemasta mukaan. Usein siis myös hakevat heidän pihalleen ja kohta ajavat kiusaten pois kotia. Tätä on toistunut nyt jo muutaman viikon ajan ja aina kun kuulen heidän käskevän kotiin olen yrittänyt kysyä syytä mutta en saa vastausta lapsilta.
Olen myös pari kertaa jutellut Matin äidin kanssa asiasta joka on huomannut Mustosten lasten toimivan näin meidän lapsia kohtaan.
Tänään sitten meidän poika 5v tuli pyytämään rahaa viedäkseen sen Matille koska Matti ei muuten kulemma leiki hänen kanssaan. Matti oli käkenyt kotia rahaa hakemaan.
Tää tilanne on ihottava koska lapset törmäävät pihoilla pakostakin. Mutta miten toimisitte? Lapsiahän nää on mut kuitenki painaa minun mieltä tällanen toiminta.

Ja jos Matti on yksin meidän lasten kanssa niin leikit sujuvat hyvin. Mutta kun mustosen lapsia on joukossa, niin Matti menee heidän "mukana". Mutta Matti itse kuitenkin monesti on se joka käskee sitten kotiin tai muualle....

aikas tyypillistä jos Matti on ainoa lapsi on tottunut päättämään omista jutuistaan... olit siis keskustellut Matin äidin kanssa ? mutta et Matin käytöksestä ja rahan kysymisestä ?

Alkuperäinen kirjoittaja ahaa.. :
aikas tyypillistä jos Matti on ainoa lapsi on tottunut päättämään omista jutuistaan... olit siis keskustellut Matin äidin kanssa ? mutta et Matin käytöksestä ja rahan kysymisestä ?

Matilla on pikkuveli 1v. Ja rahan viemisestä en ole vielä ainakaan jutellut Matin äidin kanssa. Tapahtui ihan äsken, tänä aamuna siis. Yksinjättämisestä olen jutellut vain. Matti ja meidän poika menevät ensi syksynä samaan eskari luokkaan, siksikin tilanne on inhottava.

Toi rahanpyyntihomma on asia, johon puuttuisin!
Mutta olen kyllä omille lapsille opettanut, että jos ei joskus leikki maistu naapurin lapsen kanssa, (joka myös päivittäin tulee meidän pihalle leikkimään), niin asian voi reilusti ja kohteliaasti kertoa.
Eilen sit 8-vuotias poika sanoi kohta kaksi viikkoa päivittäin meidän pihaan leikkimään tulleelle naapurin pojalle, että "musta on ihan kiva, kun sää joskus tuut meille leikkiin, mutta ei me välttämättä aina jakseta leikkiä, joten jos nyt leikit mukana vähän aikaa ja sit meet kotiin." :D Isoveli kauhuissaan pyyteli anteeksi pikkuveljensä sanomista, mutta onneksi mummu (joka oli pihalla lasten kanssa) puuttui asiaan ja sanoi, että kyllä pikkuveli on nyt oikeessa.
Eli se leikki ei aina vaan kovin pitkään naapurin lasten kanssa suju, ja sitten on parempi kaikille, että mennään omille pihoille leikkimään.

Onkohan nyt niin, että toisia lapsia kiinnostaa vain se teidän trampoliini ja pyytävät teidän lapsia ulos sen varjolla, että pääsevät itse hyppimään, koska kotonaan heillä ei selaista ole? Että eivät muuten haluaisi leikkiä teidän lasten kanssa, mutta trampoliinin takia pyytävät mukaan. Mä rajoittaisin naapurinlasten trampoliinileikkiä teillä, jos se on ainoa syy olla teidän lasten kanssa ja sen jälkeen vielä kiusta teidän muksuja.

Tähän ei liity mitään riita tilannetta. Olen seurannut leikkiä usein. Tilanne vaan menee että kun he ovat hyppineet aikansa he lähtevät meidän pihasta kieltäen meidän muksuja seuraamasta. Kummallakaan toisella perheellä ei ole trampoliinia.
Ja sielläkään pihalla ei ole ollut Matin äitin mukaan riitoja. Se vaan menee niin, et nuo pois leikistä....
Pitäiskö olla päästämättä omia lapsia sinne kun kuitenkin joutuvat sitten kohta kotia, ja samoin käskeä heidät pois meidän pihasta? Tämä teko tuntuu minusta sitten riidan alottamiselta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onkohan nyt niin, että toisia lapsia kiinnostaa vain se teidän trampoliini ja pyytävät teidän lapsia ulos sen varjolla, että pääsevät itse hyppimään, koska kotonaan heillä ei selaista ole? Että eivät muuten haluaisi leikkiä teidän lasten kanssa, mutta trampoliinin takia pyytävät mukaan. Mä rajoittaisin naapurinlasten trampoliinileikkiä teillä, jos se on ainoa syy olla teidän lasten kanssa ja sen jälkeen vielä kiusta teidän muksuja.

Tätä olen miettinyt, mut kun hakevat sinnekkin kuitenkin usein.

Minäkin rajoittaisin naapurin lasten tramboliinin käyttöä! Jos itse olisin noiden muiden lasten äiti niin puuttuisin kyllä tuommoiseen, että toisten pihassa käydään leikkimässä, mutta heitä ei sitten kuitenkaan oteta mukaan leikkiin, kun paikka vaihtuu. Oletko puhunut vanhempien kanssa tuosta tilanteesta? Eihän lapsia voi toki pakottaa leikkimään keskenään, mutta olisihan se hyvien käytöstapojen mukaista antaa teidän lapsien leikkiä muiden pihalla, jos kerta toisetkin saavat tulla teidän pihalle.

Meillä oli sama tilanne edellisessä paikassa missä asuimme :( tosin tytöt kyseessä. Vuotta vanhempi tyttö pompotteli pienempiänsä eli pyysi meidän 6 vuotiasta leikkimään ja jos ei kaikki tapahtunu hänen mukaansa hän vaihtoi kaveria lennossa ... sekä meillä ollessa halusi piparia, kun ei saanut lähti toisen tytön luokse :O ja kyseessä oli eskaria tuplaamassa ollut 7 vuotias jolla 1 vuotias pikkuveli eli toisinsanoen rinnastettavissa ainokaiseen muksuun joka saanut kaiken tahtonsa läpi aina että hellurei!

Yhteistyössä