kuitin antaminen/tarjoaminen asiakkaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
tuli tuosta lippuhinnasta mieleen..

kuinka te ymmärrätte tämän kohdan laista:

Elinkeinonharjoittajan on tarjottava tavaran tai palvelun ostajalle maksusuorituksesta laadittu kuitti, jos maksu suoritetaan käteisellä rahalla tai siihen rinnastettavalla maksutavalla. Kuitti voidaan tarjota myös sähköisesti.

FINLEX ® - Säädökset alkuperäisinä: 658/2013

eli pitääkö kassan antaa asiakkalle se kuitti,vai kysyä haluatko kuitin?
enkä siis tarkoita et vedetään kassan ohi, vaan sitä et jos asiakkaista 99% ei ota sitä kuittia, niin onko se kuittikone oltava kuitenkin kokoajan päällä,vai voiko vasta myönteisen vastauksen saatuaan painaa koneesta sellaisen valinnan et se tulostaa kuitin.
(tietokone pohjainen kassa, jolloin vaikka seuraavalla viikollakin vielä saa asiakkaalle sen kuitin etsittyä, jos vaan päivä ja kellonaika on tiedossa )

en tiedä tuliko tuo uudistus kaikkiin kauppoihin, mutta baareissa on nyt vuodenvaihteen jälkeen ollut pakollista ojentaa kuitti fyysisesti asiakkaalle, ei siis riitä että kysyy haluaako kuitin vaan se on tulostettava ja lykättävä käteen, asiakas saa sitten nakata sen roskikseen/lattialle/baarimikon päälle jos ei tarvitse.

Pitää tarjota, eli kysyä että haluatko kuitin? Edelleen saa järkeä käyttää, eli jos asiakas sanoo heti: en halua kuittia kiitos, niin ei sitä sen jälkeen enää ruveta tyrkyttämään.

en tiedä tuliko tuo uudistus kaikkiin kauppoihin, mutta baareissa on nyt vuodenvaihteen jälkeen ollut pakollista ojentaa kuitti fyysisesti asiakkaalle, ei siis riitä että kysyy haluaako kuitin vaan se on tulostettava ja lykättävä käteen, asiakas saa sitten nakata sen roskikseen/lattialle/baarimikon päälle jos ei tarvitse.

mä käväsin viime perjantaina yhdessä pubissa ja siellä kyllä kysyttiin et haluanko kuittia, eikä sitä mulle käteen lykätty.

Pitää tarjota, eli kysyä että haluatko kuitin? Edelleen saa järkeä käyttää, eli jos asiakas sanoo heti: en halua kuittia kiitos, niin ei sitä sen jälkeen enää ruveta tyrkyttämään.

näin sen itsekkin käsitän, mut sain tänään valitukset kun näin toimin, ja uhkauksen et ilmoitetaan veroviranomaisille/poliisille et vedetään ohi kassan..

Sääntö on että se kuitti on pakko kirjoittaa ja se pitää tarjota asiakkaalle, mutta asiakkaalla on oikeus kieltäytyä sen vastaanottamisesta. Eli tulostuiko sulla kuitti/kirjoititko sen käsin ja tarjosit? Se kuitti on tehtävä, vaikka kysyykin asiakkaan halukkuutta se ottaa.

Sääntö on että se kuitti on pakko kirjoittaa ja se pitää tarjota asiakkaalle, mutta asiakkaalla on oikeus kieltäytyä sen vastaanottamisesta. Eli tulostuiko sulla kuitti/kirjoititko sen käsin ja tarjosit? Se kuitti on tehtävä, vaikka kysyykin asiakkaan halukkuutta se ottaa.

no just tätä tarkoitan, et tarvitseeko sen koneen kirjoittaa se kuitti, vai voinko vaan tarvittaessa sen printata.
eli ilmeisesti se tarvitsee, mä taas olen käsittänyt tuon erilailla, koska meillä tosiaan saa tulostettua viime marraskuussa tehdystä ostoksesta kuitin, jos asiakas sitä jälkikäteen pyytää.
mut joo, aletaan siis printtaamaan kaikki kuitit.

onpa muuten harvinaisen typerä laki, paperin tuhlausta.Meillä ehkä 1-2 asiakasta päivässä haluaa sen kuitin, muut jättää ottamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29669554:
mä käväsin viime perjantaina yhdessä pubissa ja siellä kyllä kysyttiin et haluanko kuittia, eikä sitä mulle käteen lykätty.

jeps, eihän tuota läheskään kaikki jaksa noudattaa, siksikään että on lakina harvinaisen typerä. baarit eivät muutenkaan ole kovin kuuluisia lainsäädäntöjen tarkasta noudattamisesta. mutta jos tarkastaja näkee ettei kuittia ojenneta fyysisesti niin siitä tulee usean sadan euron sakko.

Yhteistyössä