Kuiva päänahka iso ongelma!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Menee hermo!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Menee hermo!

Vieras
Ollut jo ongelmana vuoden enemmän tai vähemmän...välillä ärtyy ja punoittaa. Kutittaa ja joskus hilseilee. Nyt olen kokeillut System 4:ta, Sebamedin urea-shampoota, eilen kosteusvoidetta päähän yöksi...mikään ei auta! Apua :(. Jopa tämä sebamedin shampoo erittäin kuivalle päänahalle kuivattaa ja taas kiristää ja kutittaa, mitä ihmettä??
Pakko kai mennä ihotautilääkärille.

Kookosöljyhoito ja oliivioljysaippualla shampoon korvaaminen auttoi mulla.

Eli siis laitat kookosöljyä koko pähän ja annat olla 30min-tunti ja sitten peset pois.

Mutta käy ihmeessä myös ihotautilääkärillä, jos mikään ei auta.

Mulle suositeltiin viime syksynä päänahan kutinaan ihotautilääkärillä Aqualan geeliä ( http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/AQUALAN-GEL ) ja se auttoi melkein heti.

Koitappa bio plussan hilsesampoota. Mulla auttaa, sillä saa kutinan pois. Heti ku vähäki alkaa kutiseen, pesu tolla ja johan kutina häviää. Kuiva iho siis mullakin ongelmana. Kaupan shampoista ja hoidoista XZ:n suklaavanilja (?) jossa lukee rauhoittava, ovat ainoot mitkä ei kutinaa aiheuta. Ilmeisesti muut shampoot liian peseviä, jolloin kuivattavat liikaa.

Mulla oli kans vajaa vuoden samanlainen ongelma. Päänahka kutisi ja oli tosi ärtyny. Menin lääkäriin ja sain nestemäistä kortisoniliuosta päänahkaan, se auttoi heti muutaman käyttökerran jälkeen. Kannatti, nyt voin pitää mustia paitoja, eikä päänahka kutise, suosittelen lääkäri käyntiä.

Onko oikeasti kyse kuivuudesta vai onko kyse seborreasta, johon toimii ihan painvastaiset ohjeet? Jopa selkean rasvoittuvasta paanahasta karsivat usein kuvittelevat karsivansa kuivuudesta. Lisaantyyko kutina ja hilseily, jos pesusta on aikaa?

Mulla kutina johtuu ihan siitä, että oon allerginen melkein kaikille shampoille. Vain Systen 4 -sarja käy ( ei siis tuo heti helpotusta, mutta ajan kanssa oireet lakkaavat, koska ei aiheuta allergiaa). Itse käyttäisin ensin päänahkaan kortsonia, jotta saat tilanteen rauhoittumaan ja sitten kokeilet yksitellen tuotesarjoja, jotta tiedät, mikä käy ja mikä ei. Vaikeaa voi olla löytää se oikea, koska sensitive-sarjatkaan eivät takaa yhtään mitään.

Mie myös vuosia työnsin päänahkaani jis jonkinmoisia tököttejä ja ne auttoi juuri sen ajan, mutta jos ei käyttänyt, kutisi ja oli riekaleina. Nykyisin syön omegaa säönöllisesti ja päänahka pysyy kunnossa... paitsi jos oon pidempään syömöttä. Omegatableteissakin on eroa eli kaikki ei minulla ole auttanut. Kannattaa siis kokeilla erilaisia.

Yhteistyössä