Kuivaksi opetteleminen -neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pirskaus

Vieras
Ongelma on tämä: poika 2 v 10 kk pysyy kuivana koko päivän, kunhan vaan vanhemmat vievät 1-2 tunnin välein pöntölle/potalle pissille. Mutta kakkaa lapsi ei suostu tekemään pönttöön tai potalle eli joko tekee kakan housuun (jolloin samalla tulee myös pissat) tai panttaa kakkaa niin kauan että vatsa menee kovalle -tai panttaa niin kauan että saa yövaipan päälle ja tekee kakat sitten vaippaan illalla sängyssä.

Oikeastaan meillä on kaksi ongelmaa. Toinen on tuo, että lapsi pitää aina viedä vessaan pissille äidin tai isän toimesta. Poika ei siis itse oma-aloitteisesti mene vessaan eikä edes ilmoita itse että olisi pissahätä. Eikä myönnä edes kysyttäessä. Me vain enempiä kyselemättä käytämme hänet 1-2 tunnin välein vessassa ja näin olemme saaneet homman toimimaan.

Toinen ongelma on se kakan tekeminen. Kaikki mahdolliset houkutuslahjat on luvattu ja lopulta ostettiin mieluinen lelu kirjahyllyn reunalle seisomaan näkösälle. Lapsi tietää että kun sitten kun suostuu tekemään kakan pönttöön tai pottaan, hän saa sen lelun käyttöönsä. Ei ole toistaiseksi auttanut. Hankalinta tässä on se, että lapsi yleensä tekee kakan aamupäivällä eli ulkoiluaikaan. Toisaalta ei viitsisi pilata hyvin sujuvaa vaipattomuutta sen takia, mutta ei kyllä huvita jatkuvasti siivota niitä pissi-kakkoja puistossa! Uskon, että kun nyt saataisiin se läpimurto eli ensimmäinen kakka pottaan tai pönttöön, sekin homma lähtisi sujumaan.

Kun on kesä ja lämmintä, anna lapsen olla pylly paljaana. Potan voi tuoda nähtäville uloskin.
Meillä ainakin toimi se viime kesänä että potta oli joka paikassa missä lapsikin ja lapsi kokonaan ilman housuja. Kehotimme kyllä potalle menemään mutta kun oppi milloin se hätä tulee annoimme lapsen itsekeen huomata että nyt on hätä ja ohjasimme sitten potalle kun ensimmäiset tipat oli jo tulollaan, tai kun ilme muuttui ponnistavaksi niin potta alle. Ja järjettömän suuret kehut onnistumisesta sekä alkuun pieni namipalkkiokin :)

[QUOTE="mamma";28632575]Kun on kesä ja lämmintä, anna lapsen olla pylly paljaana. Potan voi tuoda nähtäville uloskin.
Meillä ainakin toimi se viime kesänä että potta oli joka paikassa missä lapsikin ja lapsi kokonaan ilman housuja. Kehotimme kyllä potalle menemään mutta kun oppi milloin se hätä tulee annoimme lapsen itsekeen huomata että nyt on hätä ja ohjasimme sitten potalle kun ensimmäiset tipat oli jo tulollaan, tai kun ilme muuttui ponnistavaksi niin potta alle. Ja järjettömän suuret kehut onnistumisesta sekä alkuun pieni namipalkkiokin :)[/QUOTE]

Meillä on potta mukana ulkona (puistossa) mutta tietysti housuttomana voi olla vain kotona ja kotipihassa. Omassa pihassa ei juuri olla oltu, kun on siellä niin yksinäistä + aurinkoisena päivänä paahtaa aika kovasti -puisto on varjoisampi ja vilpoisampi paikka. Lisäksi meillä ei omassa pihassa ole mitään viihdykkeitä vaikka ok-talossa asummekin (ei ole hiekkalaatikkoa, liukumäestä ym puhumattakaan).

Meidänkin pojan naamasta näkee, että kakka on tulossa, mutta siinä ei potalle ohjaamiset auta. Lapsi alkaa huutaa ja vastustella ja kieltäytyy ehdottomasti.

Tuo kakka- asia kuulostaa aivan samanlaiselta kuin mitä se oli meidän nuorimmaisen kanssa :). Hän kävi kyllä oma- alotteisesti vessassa pissillä ja oli siten päiväkuiva mutta aina kun kakitti, niin ei tullut kuuloonkaan että olisi pytylle/potalle mennyt vaan mieluummin meni ja vaihtoi itse pikkarinsa vaippoihin, minne sitten helpottuneena teki asiansa.

Ja näin annoimmekin mennä, koska näimme kuinka pytyllä kakkaaminen ahdisti pientä, se ei tullut kysymykseenkään. Kuitenkin kakan panttaamisella voi olla paljon hurjempia seuraamuksia kuin siinä, että tekee sen vaippaan - ja tämä kestää vain oman pienen aikansa. Kun lapsi on itse siihen kypsä, kun hänen on hyvä olla asioimassa pytyllä/potalla. Meillä oli myös houkuttimena kaikenmaailman vessatarrat ja "kakkakirjat", turhaan. Ja tuli se päivä sieltä, kun hän ei enää halunnutkaan kakkavaippoja laittaa vaan meni itse oma- alotteisesti pytylle tekemään asiansa :).

Voi sitä riemua :)! ELi rennolla otteella - mun mielestä - ja lapsen ehdoilla. Koska jos lähtee painostamaan potalle/pytylle, niin siitä saa vain pahempaa aikaiseksi. Postiivinen kannustava ilmapiiri kuitenkin ja jos/kun ne kakat tulevat vaippaan - niin sitten tulevat. So what - hyvä että vatsa toimii :).

Kaikki aikanaan :)!

[QUOTE="FreezeCat";28632653]Tuo kakka- asia kuulostaa aivan samanlaiselta kuin mitä se oli meidän nuorimmaisen kanssa :). Hän kävi kyllä oma- alotteisesti vessassa pissillä ja oli siten päiväkuiva mutta aina kun kakitti, niin ei tullut kuuloonkaan että olisi pytylle/potalle mennyt vaan mieluummin meni ja vaihtoi itse pikkarinsa vaippoihin, minne sitten helpottuneena teki asiansa.

Ja näin annoimmekin mennä, koska näimme kuinka pytyllä kakkaaminen ahdisti pientä, se ei tullut kysymykseenkään. Kuitenkin kakan panttaamisella voi olla paljon hurjempia seuraamuksia kuin siinä, että tekee sen vaippaan - ja tämä kestää vain oman pienen aikansa. Kun lapsi on itse siihen kypsä, kun hänen on hyvä olla asioimassa pytyllä/potalla. Meillä oli myös houkuttimena kaikenmaailman vessatarrat ja "kakkakirjat", turhaan. Ja tuli se päivä sieltä, kun hän ei enää halunnutkaan kakkavaippoja laittaa vaan meni itse oma- alotteisesti pytylle tekemään asiansa :).

Voi sitä riemua :)! ELi rennolla otteella - mun mielestä - ja lapsen ehdoilla. Koska jos lähtee painostamaan potalle/pytylle, niin siitä saa vain pahempaa aikaiseksi. Postiivinen kannustava ilmapiiri kuitenkin ja jos/kun ne kakat tulevat vaippaan - niin sitten tulevat. So what - hyvä että vatsa toimii :).

Kaikki aikanaan :)![/QUOTE]

Minkä ikäinen teidän nuorimmainen oli, kun alkoi tehdä kakatkin pönttöön? Mekin ollaan yritetty välttää kaikenlaista pakottamista ja mielipahaa, joten ei olla väkisin yritetty raahata poikaa vessaan kakalle.

Me ei siis olla nyt pidetty vaippaa päivällä, ei edes kakan varalta, koska ollaan juuri saatu pissihommat toimimaan joten kuten, eikä haluta vesittää sitä. Mietin vaan, että jatkanko sitkeästi ulkoilua ilman vaippaa ja siivoan puistossa pissi-kakkoja (tympeää) vai laittaisinko kuitenkin vaipan puistoreissuille. Mökillä, kotipihassa ym. ei ole niin väliä vaikka tulisi kakka housuun, kun on yksityisempää.

Mä opin esikoisen kanssa sen että ei lasta opettamalla kuivaksi saa. Sitten kun LAPSI ITSE kiinnostuu käymään vessassa, niin silloin on siihen valmis. Oma järki siinä vaan menee kun joutuu koko ajan miettimään koska pitää käyttää vessassa. Älä kiirehdi, kyllä jokainen normaali lapsi kuivaksi oppii ennemmin tai myöhemmin.

Minkä ikäinen teidän nuorimmainen oli, kun alkoi tehdä kakatkin pönttöön? Mekin ollaan yritetty välttää kaikenlaista pakottamista ja mielipahaa, joten ei olla väkisin yritetty raahata poikaa vessaan kakalle.

Me ei siis olla nyt pidetty vaippaa päivällä, ei edes kakan varalta, koska ollaan juuri saatu pissihommat toimimaan joten kuten, eikä haluta vesittää sitä. Mietin vaan, että jatkanko sitkeästi ulkoilua ilman vaippaa ja siivoan puistossa pissi-kakkoja (tympeää) vai laittaisinko kuitenkin vaipan puistoreissuille. Mökillä, kotipihassa ym. ei ole niin väliä vaikka tulisi kakka housuun, kun on yksityisempää.

Hän oli 3, 5- vuotias, kun sitten itse halusi mennä pytylle asioimaan. Tosin olihan ne ensimmäiset kerrat aika..no, haasteellisia varsinkin lapselle itselleen, koska halusi jo niin kovin olla iso mutta samalla se isojen asiointi potalla/pytyllä hirvitti - jostain syystä. Kahdella muulla vanhemmalla ei edes ollut tällaista vaihetta, vaan heiltä tämä kävi aivan toisin - sen tähden tässä saikin olla vanhempana ihan eri tavalla asiassa mukana ja myös aivan eri tavalla herkkänäkin :). Näin he ovat hurjan yksilöllisiä ja erilaisia!

Meillä kyllä ulkoilut sujuivat pikkaressa eli silloin ei tullut hätää mutta heti kun kotiin saavuttiin niin....viuh!

Ehkä mä tekisin puistoilu- ulkoilussa niin, että laittaisin kuitenkin vaipan. Kuitenkin se puistoilu on yksi lapsen kohokohdista kun pääsee kunnolla temuamaan ja leikkimään kavereiden kanssa - ja varsinkin kun se vessassa asioiminen ei ole vielä lapsilähtöistä. Ihan rauhassa vain hyvällä mielellä eteenpäin :).

[QUOTE="noh";28632749]Mä opin esikoisen kanssa sen että ei lasta opettamalla kuivaksi saa. Sitten kun LAPSI ITSE kiinnostuu käymään vessassa, niin silloin on siihen valmis. Oma järki siinä vaan menee kun joutuu koko ajan miettimään koska pitää käyttää vessassa. Älä kiirehdi, kyllä jokainen normaali lapsi kuivaksi oppii ennemmin tai myöhemmin.[/QUOTE]

Varmasti on näin. Sen vuoksi mekin aloitettiin harjoittelu vasta ihan hiljattain ja poika on siis jo (tai "jo") 2 v 10 kk. Muutaman vaikean päivän jälkeen pissihommat alkoi onnistua yllättävän hyvin eli poika pysyy kuivana kun muistetaan käyttää tarpeeksi usein vessassa.

Ei kai tässä sitten muu auta, kun sitkeästi kestää ne ulkoilu-kakat ja niiden siivoaminen. Toisaalta luulisi, että mitä useammin lapsi (tässä iässä) tekee tarpeensa housuun sitä nopeammin oppisi/kiinnostuisi tekemään kakat vessassa/potalla?

[QUOTE="FreezeCat";28632916]Hän oli 3, 5- vuotias, kun sitten itse halusi mennä pytylle asioimaan. Tosin olihan ne ensimmäiset kerrat aika..no, haasteellisia varsinkin lapselle itselleen, koska halusi jo niin kovin olla iso mutta samalla se isojen asiointi potalla/pytyllä hirvitti - jostain syystä. Kahdella muulla vanhemmalla ei edes ollut tällaista vaihetta, vaan heiltä tämä kävi aivan toisin - sen tähden tässä saikin olla vanhempana ihan eri tavalla asiassa mukana ja myös aivan eri tavalla herkkänäkin :). Näin he ovat hurjan yksilöllisiä ja erilaisia!

Meillä kyllä ulkoilut sujuivat pikkaressa eli silloin ei tullut hätää mutta heti kun kotiin saavuttiin niin....viuh!

Ehkä mä tekisin puistoilu- ulkoilussa niin, että laittaisin kuitenkin vaipan. Kuitenkin se puistoilu on yksi lapsen kohokohdista kun pääsee kunnolla temuamaan ja leikkimään kavereiden kanssa - ja varsinkin kun se vessassa asioiminen ei ole vielä lapsilähtöistä. Ihan rauhassa vain hyvällä mielellä eteenpäin :).[/QUOTE]

Ok. Mietin vielä tuota vaipan laittoa puistoon. Kyllähän toki se vaippakin näin kesällä vaihdetaan, mutta säästyisi ainakin vaatteet.... Toisaalta on ollut kivoja ne kerrat, kun puistossa kakkaa ei ole tullut, mutta olen käyttänyt lapsen potalla (jossain syrjemässä) ja kun on saatu pissit pottaan on kiva jatkaa leikkejä housut kuivina ja äidin stressitaso matalampana ;)

Kylmästi vaan vaipat pois tuon ikäiseltä, sanoisin. Nyt on herkkyyskausi asian opetteluun, se kannattaa hyödyntää, samoin tämä helppo vuodenaika kun ei tarvitse pukea haalareita ylle. Niin kauan kun vaipat ovat mukana "varmuuden vuoksi", lapsen on liian helppo turvautua niihin. Me yritimme ensin opettaa potalle niin että vaipat oli silti käytössä mutta homma ei edennyt yhtään. Vasta kun päätimme että vaipat pois ja antaa tulla vahinkoja, edistystä alkoi tulla. Pahimpina iltoina tuli neljätkin vahingot mutta sitten vaan pestiin vähän enemmän pyykkiä ja tsempattiin lasta kun kuitenkin yritti. Ei tehty asiasta isoa numeroa, onnistui tai ei. Tunnin parin välein mekin vietiin potalle, itse ei olisi sinne mennyt. Mutta todellakin parissa viikossa hän sitten oppi kuivaksi joten oli kyllä kaiken tuon arvoista. Huom lapsemme oli vieläpä sitä tyyppiä jota ei yhtään haitannut kulkea märissä tai kakkaisissa vaipoissa, oli vähän laiska siinä mielessä, mutta kyllä se housuun tekeminen oli näköjään liian tympeää hänenkin mielestään :) Nyt 2v 8kk eikä käytä enää öisinkään vaippoja, tosi mukavaa. Ja vaikka alussa käytettiin tosi usein potalla niin nykyään menee jo monta tuntia, ei tarvitse enää tunnin välein muistutella ja usein menee jo ihan oma-alotteisestikin.

Minä myös ehdotan, että vaipat vaan pois tai niin itse tekisin. Ei sen kakan pesuun mene kuin hetki. Meillä nyt pian 3 täyttävät kaksoset ja kakka meilläkin tulee vielä ajoittain housuun. Meillä on jo saatu kakkoja pyttyyn ja tietävät saavansa tarran aina kun kakka tulee pyttyyn/pottaan. Meidän esikoinen teki aikoinaan niin, että haki kaapista vaipan kun alkoi kakittaa ja pyysi laittamaan sen. Ns päiväkuiva oli ollut jo iät ja ajat. Kaikki oppii ajallaan.

Joo, ehkä sitten jatkan lapsen kanssa ilman vaippaa myös puistossa ulkoillessa, kuten viime aikoina on tehtykin. Eihän se julkinen kakan siivoamisoperaatio mikään päivän kohokohta ole, mutta uskon että sillä lailla lapsi oppii nopeammin.

Yhteistyössä