kuivaksi opettelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivoton äiti

Vieras
Millä keinolla olet opettanut lapsesi kuivaksi? Meillä on tyttö 2 v 8 kk ja hän on vielä vaipoissa. Parisen viikkoa sitten kokeilimme tarra-menetelmää palkkioksi onnituneista pissoista sekä kakoista pöntössä. Mutta se into lopahti lapsella siihen, ei tahtonu enään tarroja. Kokeilimme olla ilmav vaippaa mutta pissas päivän aikana tahallaan housuihin, ei edes yrittänyt tunnistaa hätää vaikka kyselin häneltä onko hätä ja mennään vessaan.

Nyt on taas tehnyt vaippaan kaiken, ehkä kerran päivässä pissa tulee pönttöön, joskus ei sitäkään. Aina kun saan hänet pöntölle (ts.raahatuksi) niin hän kokeilee pissata ja toteaa ettei tuu mitään. Ei sano kun pissa tulee, ja silti on aina vaippaan tehnyt. Motivaatio tuntuu puuttuvan. Voiko lasta lahjoa karkilla? Se voisi olla parempi kannustin,tosin itse olen hiukan sitä vastaan.. Muita keinoja joilla vois kokeilla. Ihan nyt omakohtaisia kokemuksia tulemaan :)

Mä olen kummatkin vain jättänyt taapertamaan ilman housuja sisätiloissa....

Jos on sattunut vahinko ollaan siivottu yhdessä ja hoettu mantraa 'pissa kuuluu pottaan' .
Ja mielettömät fanfaarit ja tanssibileet kun lapsi on tehnyt tarpeensa pottaan.

Oppivat molemmat melko nopsaan, tyttö toki helpommin kuin tämä poika.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä olen kummatkin vain jättänyt taapertamaan ilman housuja sisätiloissa....

Jos on sattunut vahinko ollaan siivottu yhdessä ja hoettu mantraa 'pissa kuuluu pottaan' .
Ja mielettömät fanfaarit ja tanssibileet kun lapsi on tehnyt tarpeensa pottaan.

Oppivat molemmat melko nopsaan, tyttö toki helpommin kuin tämä poika.

Tismalleen samat sanat.

Ollaan ostettu, sellasia pinkkejä ihania :) Tyttökin oli niistä innoissaan,mutta tulin tulokseen sen kastelu kokemuksen jälkeen,että lapsen tulee ensin tunnistaa se itse HÄTÄ vaipoissa ennen kuin siirrymme housuihin. Eli ts. lapsen tulis oppia koko vessassa käynnin idea ensin,kun tuota motivaatiota ei tunnu olevan. Tuntuu joskus että me jopa puhutaan eri kieltä :)

Meillä on poika, 2v11kk, ja on vielä vaipoissa. Kuivaksi opettelu ei suju ei sitten millään, koska saa hirveät raivarit sekä potalla että pytyllä (pienentäjän kanssa, tietenkin). Ei osaa puhua, joten ei pysty sanomaan koska on hätä. Joskus saattaa ottaa kädestä kiinni että nyt vessaan, mutta siinä vaiheessa pissa tai kakka on jo tullut vaippaan.
Pikkuhousuillakin yritettiin, mutta ei uskaltanut tehdä asioitaan silloin mihinkään vaan pihtasi.
Tarratauluakin kokeiltiin että kun on tarpeeksi tarroja, saa palkinnon. Peräti yhden tarran sai kasaan.

Neuvot on siis vähissä täälläkin.

Meillä toimi noi tarrat, ja sitten pissa/kakka tanssi aina kun saatiin onnistunut lopputulos.
Esikoinen (tyttö ) oli kokonaan kuiva 2,5vuotiaana ja keskimmäinen (poika) muutamaa kuukautta myöhemmin.

Pojan kanssa vaippa lähti omasta aloitteesta, yhtenä aamuna vaan tulin kysyneeksi laitetaanko vaippa vai alkkarit ja halus alkkarit. Vaikka oli talvi niin lähdettiin kokeilemaan, kyllähän niitä pissavahinkoja tuli, mutta kun ei siitä tehnyt mitään älyttömän suurta numeroa niin kaikki meni loppujenlopuksi todella nopeasti.
Tietysti tätä ennen häntä oli kiikutettu joka välissä potalle joten se homma oli sinällänsä tuttua.

Matot vaan nurkkaan ja harjoittelemaan ;)
Tuosta innostumisesta sen verran vielä että kannattaa välttää ylilyöntejä koska lapsi saattaa sitä säikähtää ja sitten se ei enää onnistukkaan.

Meilläkin lapsi panttaa kakkaa, maha on sitte niin kovalla että sitä itkun kanssa vääntää tulemaan. Kuten juuri teki tänään.. senkin takia pääasia että tekee sen vaikka vaippaan,kuin että oltais sairaalassa kohta suolitukoksen takia..

Mua ei niinkään haittaa se,että matot kastuis, vaan meillä on tehnyt monet pissat nyt sohvaan ja sohvat haisee jos sellasia sattuu..

Jotenkin tosi vaikeeta opettaa tää kuivaksi-asia, luulin aina ennen että tää olis helpompaa kuin esim tutista vierottaminen. MUTTA EI! :/

Yhteistyössä