Kuivaksi oppimassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pahvi-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pahvi-76

Vieras
Aloitetaankos ketju kuivaksioppimisesta. Nythän on lämmintä ja ulkonakin voi olla vähissä vaatteissa. Eli otollinen hetki oppia kuivaksi.
Annetaan tukea ja ideoita :)

Meidän tilanne: Tyttö 2v kotona nakuna ja tekee pissat & kakat pottaan lähes ilman vahinkoja.
Kun housut laitetaan jalkaan, niin pissa tulee surutta housuun vaikka kotona potan vieressä...

Nyt ollaan neljättä päivää kokonaan ilman vaippaa ja neiti pissii housuun ulkona. Kuljetan myös pottaa mukana, mutta sinne neiti ei osaa mennä ilman hätistelyä.

Onkohan tuo vain liian nuori (ilmottaa kyllä esim iltasella, että pissahätä tai kakkahätä) vai meneekö tähän housuunpissimiseen kovinkin pitkä aika? Tuntuu siltä, että tyttö ei vain käsitä tai muista, että jalassa on pikkarit eikä vaippa.

Meillä esikois-poika oppi 2,5v ihan ykskaks kuivaksi; tuumasi vain yks päivä ettei enää vaippoja. Olihan hän jo aiemminkin käynyt potalla ja varsinkin iso tuote tuli ihan hyvin jo sinne, mutta pisut vaippaan. Niinpä pyynnöstä jätin vaipat pois, mutta varasin nipun pikkareita lähistölle, että kun alkaa kastumaan... ei alkanut, ja samalla kerralla jäi yövaippakin pois :) eikä ole tuon päivän jälkeen vaippoja tarvinnut.

No, keskimmäinen lapsi, poika hänkin, olikin sitten paljon haastavampi tapaus. Vaikka hän oli tehnyt pääsääntöisesti isot asiat pottaan jo 2kk iästä saakka, niin pisut oli mukava lirauttaa vaippaan. Vajaan kolmen vuoden iässä alettiin opettelemaan oikein toden teolla kuivaksi. Anopin ohjeiden mukaan laitoin pikkarit jalkaan, ja ulos leikkimään, olihan kesä juuri alkanut. No, tämäpä herra lirutteli pitkin päivää housuun, ja saamani ohjeen mukaan, en vaihtanut housuja kertaakaan. Ajatus oli josko märät housut alkaisivat tuntua tympeältä. Ei alkanut.
Lopulta kyllätyin ja väsyin tuohon tekniikkaan, ja päätin, että joka kerta kun menee pisut housuun, mennään pesemään pylly, viileällä vedellä. Siis sellaisella vedellä, millä usein käsiä pestään, ei mitään kylmää siis.
Se tepsi. Tokihan viileä vesi takamuksissa tuntuu kylmemmältä kuin käsissä, joten kai se oli se syy, että pottakin löytyi nopeasti, kun alkoi pissattamaan :) viikossa oppi täysin kuivaksi, juuri 3-vuotissynttäreille, eikä sen jälkeen ole vaippoja tarvinnut, yölläkään.

Kolmas lapsi, tyttö, oli 2,5v, kun aloimme tosissaan harjoittelemaan vaipattomuutta. Oli ihanan lämmin kesä. Hän niinikään tottunut tekemään ison asian pottaan 2kk iästä saakka, joten tarvitsi keskittyä vain pisu-puoleen :). Pihalla oli piha-potta, ja joskus, kuin varkain sitä käytettiinkin. Mutta usein tuli suu mutrulla valittamaan, että housut olivat märät.
No, elokuussa alkoi taas päiväkoti, ja harmittelin, etten ehtinyt saada neitiä kuivaksi ennen päiväkodin alkua. Vaan sielläpä olikin pätevä hoitaja, joka tuumasi neidillemme, että eikö olis jo aika luopua vaipasta, ja simsalabim! Vaipat jäi ekan päivän jälkeen pois, eikä sen jälkeen ole tarvinnut.

Joten meillä on aika helposti loppujen lopuksi tuo kuivaksi oppiminen sujunut. Neuvolassakin ovat sitä ihmetelleet, että kun ei yövaippojakaan ole tarvinnut käyttää, eikä vahinkojakaan ole sattunut :)

Meillä on juuri kaksi vuotta täyttänyt tyttö, jonka kanssa olemme vaipattomuutta aloittamassa. Tänään on eka päivä, että tyttö on ilman vaippaa. Saa nähdä, kuinka käy, sillä hän ei ole tähän mennessä ollut mitenkään erityisen innostunut pottailusta. Tyttö on kyllä päivittäin tehnyt pottaan 1-3 pisut, mutta vaihtelevalla mielialalla, ja kakka on pottaan onnistuttu saamaan vain pari kertaa.

Tuntuu, että olemme nyt aloittamassa hommaa myöhään, sillä esikoisemme (poika) oli 2-vuotiaana jo täysin kuiva, ei ollut yövaippaakaan enää käytössä.

Hyvä ketju, kiitos aloittajalle :)

Vinkkejä täälläkin kaivattas. Poika on nyt 2v 2kk. 8 kk ikäisestä pottailtu ja 10 kk iässä pika ilmoitti aamuisin haluavansa potalle ja teki sinne kakat. Pisutkin aina silloin tällöin tulivat pottaan. Toki tuo pottailu ei ollut mitään säännöllistä, lähinnä totuttelua.

1½v jälkeen alkoi pikku hiljaa ilmetä ns. pottalakkoa. Nykyään potalla tai pöntöllä kyllä istuu ja luklee kirjaa, mutta mitään ei siihen tee. Kakan tullessa vaatii vaipan. Itsekin olen hankkinut alushousuja ja ajetellut, että nyt kesällä pidettäsiin niitä , mutta saa nähdä. Kaikkia palkkioitakin on luvattu, mutta ei...

Antakaa neuvoja, jos jollakin olisi samanlaisesta kokemusta. Välillä harmittelen,että tuli aloitettua tuo pottailu niin aikaisin, kun yleensähän se aloitetaankin n. 2v.

meillä vaipat jätettiin sunnuntaina pois (yövaippa on). ikää on 2v 1kk. potalla ollaan käyty säännöllisesti 7kk iästä. kakka on sinne tullutkin lähes koko ajan, muutamia vahinkoja tietenkin. pissakin on aina tullut, mutta osa aina vaippaan, kun ei malta leikkimiseltä potalle lähteä. muutama viikko oltiin vaippa kuivana, kun helteet iski, ni päätin et ny jää vaipat hiostamasta. ekana päivänä meni useemmat housut, mut pari päivää jo yksillä/kaksilla housuilla. tänään tuli liraus housuihin ennen kuin kerkes kakalle potalle.

meillä asiaa hankaloittaa puheen puuttuminen/vähäisyys; ei osaa sanoa koska hätä on. käytän tasaisesti 2h välein potalla, istuu, jos on hätä.

meillä ei pottalakkoa ole ollut, vaikka aikaisin aloitettiinkin. välillä kyllä istutaan 15min, leikkien ja piirrellen. ootellaan et rauhottuu tarpeeksi pissaamaan (elohiiri, joka olisi aina menossa).

KOLMENÄITI: miten olet saanut 2kk potalle? kiinnostaa, kun on pikkusisko 4kk. pojan kanssa aloitettiin, kun osasi istua. miten pienemmän kanssa. nykyään tyttö kakkii usein hoitopöydällä pyyheliinan päällä (tuntuu et homma onnistuu häneltä niin paremmin+ vähemmän pesemistä ;)

Kaura: oikeastaan se tapahtui aivan vahingossa.
Meidän keskimmäisellä oli heti syntymästä lähtien kipeitä vatsavaivoja, ja kun huomasin, että niillä oli yhteys kakan ulostulon kanssa, päätin kokeilla "luonnollista" asentoa sen ulos saamiseksi.
Eli oikeastaan ekat pottakerrat oli siinä 3vkon iässä, mutta selkein "halu" potalle kakan tekoon ilmeni siinä vajaan 2kk iässä. Eli aina silloin kun alkoi kakka-äkinä, alkoi vauva liikehtimään levottomasti. Heti kun oltiin asento saatu potalla, hän rauhoittui, ja keskittyi kakkaamiseen.
Siis en todellakaan tarkoita, että vauva itse olisi istunut potalla, vaan pidin kädet kehon ympärillä siten, että asento muistutti potalla istumista.

Tämä keino havaittiin erittäin hyväksi ja toimivaksi myös tyttärellä, jolla ei kylläkään ollut vatsavaivoja, mutta olihan vauvastakin mukavampi kakata pottaan, kuin vaippaan. Ja vähemmän pesuhommiahan siitä tuli :)

Suosittelen kyllä kokeilemaan, vaikkei vatsavaivoja olisikaan. Sen kyllä pian huomaa, jos ei ole sopiva juttu omalle vauvalle :)

Meillä tyttö juuri 1,5-vuotias. Talvella syntyneenä on vähän väärässä aikataulussa siinä mielessä, että nyt kesällä taitaa olla liian pieni oppimaan potalle, vai kannattaisiko yrittää? Meillä on uusi potta, ja muutaman kerran on istuttu, mutta vielä ei ole tullut mitään. Elokuussa aloittaa päivähoidon. Mitä suosittelette, aloitanko intensiiviset harjoitukset vai pidänkö vaippoja hoidossa ja kotona ensi kesään asti? Tytön sanavarastoon kuuluu kakka, mutta ei mitenkään oikeaan aikaan eikä muuten juttele vielä juurikaan.

Meillä 2-v.käy usein itsenäisesti pöntöllä kakalla tai pissalla,pikkuhousuja pitää kotona ja autoillessa ja kylässä vaippaa.
Isoveli 3-v.pissaa tai kakkaa sekä pikkuhousuihin että vaippaan, käy tosi harvoin pöntöllä tarpeilla.Vastustaa ihan selkeesti kuivaksiopettelua...Kai tuo 2-v.on joku sopiva herkkyysikä oppia kuivaks...

Meillä poika 1v7kk ei suostu ollenkaan potalle. Nyt olen muutamana päivänä tehnyt niin, että olen vienyt pojan kylppäriin riisunut vaatteet+vaipan ja sitten lattialle poika on lörötellyt pissin. Pottaa olen tarjonnut ja jos olen kerinnyt olen tuikannut potan pojan lähelle, kun pissi tulee ja näin osa pissistä on tullut pottaan. Tällä olen yrittänyt saada pojan oivaltamaan potan ja pissimisen yhteyttä. "Palkinnoksi" pissimisestä poika saa käydä suihkussa (tykkää siitä hulluna) ja sen jälkeen saa alasti pelkissä alkkareissa olla jonkin aikaa...

Mut nyt siis KYSYMYS: kuinka tiuhaan lapsi suurinpiirtein pissaa? Eli kuinka kauan menee aikaa kun lapsella on seuraavan kerran pissahätä? Tuntuu, etten kauhean kauaa uskalla poikaa ilman vaippaa pitää, koska sitten saattaa tehdä pissat sohvalle, jonne tykkää kiivetä, mut en koko aikaa ja vähän väliä viittsis toista roudata vessaan. Meillä siis poika ei osaa sanoa, kun on hätä.

Kovin taitaa olla yksilöllistä tuo pissaamisvälin pituus. Päiväkodissa työskentelevä kaverini on sanonut, että heillä kuivaksi opettelevat istutetaan harjoitteluvaiheessa potalle puolen tunnin, tunnin välein. Meidän esikolla on ollut aina ilmeisesti suuri rakko, sillä pissaa ei todellakaan ole noin tiheästi tullut. Kyselin aluksi parin tunnin välein, pissittääkö, ja aina oli vastaus ei. Lopulta annoin pojan hoitaa homman itse, kun hän kerran tuntui itse pienestä pitäen tietävän, milloin hätä oli, milloin ei. Hänellä pissausväli on pitkä, jopa 4-5 tuntia. Pikkusiskonsa, joka siis nyt on kuivaksi opettelemassa, pissii huomattavasti useammin, 1,5-2,5 tunnin välein.

Meidän tytöllä pottailu alkoi tosi aikaisin mutta takapakki tuli 1,5 v iässä ja kesti puoli vuotta. Sitten vajaa 2v jäi päivävaippa pois kokonaan. Vahinkoja tulee harvoin. Öisin on vielä vaippa varmaan kauan, yöllä tulee aina pissa ja on niin sekaisin yöllä ettei ole potalle menijäksi!

Ei kai siinä auta pottailun opettamisessa kun kärsivällisyys ja toisto...

Paljon tsemppiä harjoitteluun kaikille

mitäs vinkkejä antaisitte mull: poika 2 v 1kk. pissit tekee pottaan, kakkoja ei koskaan. kerrostaloasunto, joten ulkona ei koko aikaa voi olla tai sit pitää kantaa hirveetä housusäkkiä mukana :)

ja ongelma siis on että kun poika iloisena potalle menee ja pissit tekee, ei häntä sieltä saa pois :/. tekisi sitten vaan koko ajan ja viimein hermostuu kun ei enää pissiä -tietenkään- tule...

Alkuperäinen kirjoittaja omppu12:
mitäs vinkkejä antaisitte mull: poika 2 v 1kk. pissit tekee pottaan, kakkoja ei koskaan. kerrostaloasunto, joten ulkona ei koko aikaa voi olla tai sit pitää kantaa hirveetä housusäkkiä mukana :)

ja ongelma siis on että kun poika iloisena potalle menee ja pissit tekee, ei häntä sieltä saa pois :/. tekisi sitten vaan koko ajan ja viimein hermostuu kun ei enää pissiä -tietenkään- tule...

Me asuimme kanssa kerrostalossa, kun esikoinen opetteli kuivaksi. Mä tein sen ratkaisun, että vaikka ulkona ei koko aikaa voitukaan olla, ilman vaippoja poika oli koko ajan hereillä ollessaan. Sohvalle levitettiin suoja, parhaimpia mattoja rullailtiin syrjemmälle. Näillä varotoimilla ei haitannut, vaikka pissit olisivatkin lirahtaneet muualle kuin pottaan. Hyvin toimi!

Tuossa potalta pois tulo -kiistassa mä varmaan tekisin niin, että kylmän viileesti kantaisin lapsen pois vessasta ja sitten selittäisin, etteivät aikuisetkaan istu pöntöllä koko päivää. Ja sitten jotain lasta erityisesti kiinnostavaa tekemistä heti pottailun jälkeen, niin hän ei sitten enää toivottavasti muistaisi, että ei saanut potallaan istuksia niin kauaa kuin olisi halunnut.

kiitti vinkistä. tänään sitä potalta poistumista jo sovellettiin ja matot meillä on jo pois käytöstä :) ilman vaippaa on hereillä ollessaan mut ei aina hoksaa mennä vessaan itekseen. joka kerta kyllä menee kun kysyy et onko hätä.

silloin ilme oikeinn kirkastuu ja poika menee kiireellä vessaan, tekee pissit ja nyt lähtee pois kun luvataan et pääsee takaisin heti kun hätä MUTTA nyt se hätä on olevinaan sit 5-10 minuutin päästä :/

no, ajan kanssa, ajan kanssa :D

luitteko uusinta pilttipiiri-lehteä..? Siinä asiantuntija sanoi että lapsen pitäisi olla kokonaan kuiva 5-6 vuotiaana. Lapsen fysiikka ei paljoa ennen tuota ole vielä kohdillaan, välttämättä.

Huomenta!

Ajattelin vain pikaisesti kysyä, miten teillä muilla kuivaksi opettelu etenee? Mä olen aivan mykistynyt siitä, miten meillä tyttö on innostunut vaipattomuudesta. Eilen ei tullut yhtäkään pissavahinkoa, ja tänään tytsy ensimmäisen kerran ilmoitti, että kakka on tulossa. Pikkuruinen kikkale ennätti tulla pöksyyn, mutta varsinainen tavara mätkähti pottaan. Tähän asti hän on aina tehnyt kakit pöksyyn, vaikka pissit on pottaan lirauttanutkin.

Omppu12: Tsemppiä pottaruljanssiin!

Liitynpä minäkin tähän keskusteluun, kun kovasti ajankohtainen on meilläkin. Meidän 2 v 5 kk poika laitettiin viikko sitten vaipattomalle linjalle. (Hoidossa on koko kevään käynyt muiden mukana potalla, vaikka vaippa ollutkin käytössä, kotosalla sitten vähän heikommin.) Vaipattomuuden tulokset olleet hyviä niin kotona kuin hoidossakin: Innoissaan pitää "pikkareita" jalassa ja pissat käy oma-aloitteisesti tekemässä pottaan. Mutta kakan haluaa tehdä vaippaan ja itku tulee, jos yritämme nätisti puhua tekemään isoa asiaa pottaan. Luulisi, että olisi helpompi äkistellä istualtaan pottaan kuin seisoaltaan vaippaan..? Auttaneeko tuohon muu kuin aika? Päikkäreiden ajaksi ja yöksi olemme laittaneet vaipan ja olen huomannut, että poika koklaa kädellä, onko hällä vaippa päällä ja jos sattuu olemaan, niin surutta lorottelee sinne... Yövaippa on joitakin kertoja ollut kuiva aamulla. Milloin olette uskaltaneet jättää yövaipan pois ja millä menestyksellä?

Meillä edistystä tapahtunut. Poika on viikonpäivät tehnyt päivisin kaikki pissat ja kakat pottaan. Ulos ja yöksi olen vaipan laittanut.

Pylly paljaana on poika sisällä viiletellyt ja itse potalle hakeutunut :)

Seuraava vaihe on laittaa pikkuhousut jalkaan ulos. Kerran sisällä kokeilin, mutta niihin lorahti pisut, ei osaa vielä niitä kai tarpeeksi nopeaa riisua.

Mä liityn vielä joukkoon, jos mahtuu...
Meillä tyttö on vajaa 1½ vuotta ja päiväkuiva (potalla "säännöllinen" istuminen aloitettiin 8kk:n kohdalla ja on aina ollut helppoa varsinkin kun oppi vasta 1v 2kk iässä kävelemään). Vaipattomuus lähti liikkeelle kun tyttö itse rupesi kertomaan pottatarpeesta siinä 1v3kk iässä. Nyt vaipat on enään yöllä, päikkäreillä ja selkeästi pidemmillä reissuilla...
Yövaippa saa olla varmasti vielä pitkään...ja sitten kokoajan "odotan" sitä takapakkia mitä sanotaan aikaisemmin pottailun aloittaneilla olevan.

Tänään kun juttelin asiasta lastentarhanopettaja-tätini kanssa niin hän sanoi, että päiväkodissa he käyttävät lapsia potalla tiheään ilman, että edes kaikki pyytävät. Ennen ulos tai nukkumaanmenoa, ruokailun jälkeen, päiväunien jälkeen jne. Ja neuvoi minua, että kun lapsi menee syksyllä hoitoon niin varaan vain läjän vaihtovaatteita mukaan enkä enään "sortuisi" käyttämään vaippoja uudestaan.
Tällä hetkellä vahinkoja on noin kerran kahdessa viikossa...mutta hoidossa tietenkin kun on niin paljon muuta touhua, niin ei malta käydä potalla ja vahinkoja voi sattua useammin.
Jotenkin outoa kun homma on mennyt niin helposti...jos se takapakki sitten vielä tuleekin!

Yhteistyössä