kuivaksiopettelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisa

Vieras
Mul oli haaveena et opeteltas kuivaksi tuon meidän 2½v:n tytön kans täs kesän aikana.

Nyt aamulla käy pissalla ja laittaa pikkarit, ei taho suostua pissalle (jos ei vain vie ja sillonki toisinaan huudon kans), käytän tiheeseen (n.30min max välein pissalla). Tyttö on ylen onnellinen ku pissa tulee pyttyyn ja saa ite vetästä pytyn.
Mut sit ku tulee se päivän ensimäinen pissavahinko, ni neiti ei suostu enään laittaan pikkuhousuja jalkaan.

En tiiä onko oikein pakottaakkaan.. meinasin et jätän vaipat kauppaan, mut toisaalta tyttö on aamulla ihan märkä (vaik iltajuomista rajoitettu) et yövaipan vielä tarvii.

Meil on reissu tulossa 1vk päästä ni mietin jos sit tekis siten et nostaa vaipat yläkaappiin ja sieltä otetaan vaippa vain automatkoille (meil kauppaan 30km matka yhteensuuntaan) ja yöksi, sekä mahdollisesti kyläreissuille voitais laittaa harjotteluhousut.

Miltä teistä kuulostaa? Oon kokeillu tarra systeemiä, mut meil ei vielä tuo palkitseminen ole toimiva

Kuinka kauan teillä on tätä harjoiteltu? Jospa pitäisit pienen tauon, kun neitiä selkeesti suututtaa se, kun hän ei osaakaan vielä. Ainakin meillä tauko oli paikallaan, kun lapsi alkoi itse vaatia vaippaa.

Itse haluaisin tietää miten yövaipasta pääsee eroon..? Meillä on 3-vuotias poika joka muuten on kyllä kuiva, mutta öisin tulee lähes aina pissat vaippaan.

meil on tehty tätä harjoittelua pitkin kevättä, välilä aktiivisemmin ja sit pidetty taukoa. Nyt on parisen viikkoa menty näin.. tosiaan voi olla permpi et pidetään nyt tauko (jos laps haluaa saa olla pikkareilla), mut sit taas jatketaan reissun jälkeen

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Kuinka kauan teillä on tätä harjoiteltu? Jospa pitäisit pienen tauon, kun neitiä selkeesti suututtaa se, kun hän ei osaakaan vielä. Ainakin meillä tauko oli paikallaan, kun lapsi alkoi itse vaatia vaippaa.

Itse haluaisin tietää miten yövaipasta pääsee eroon..? Meillä on 3-vuotias poika joka muuten on kyllä kuiva, mutta öisin tulee lähes aina pissat vaippaan.

tää varmaan on aika tyhmä vinkki mut luin jostain (varmaan tält palstalt tai lehdestä) et yövaipan voi jättää pois kun se on aamulla kuiva. En kyl tiiä miten saada lapsi itse heräämään yöllä pissahätään... Joillekin 5v yökastelijoille on jotain piippaavia liuskoja tms jotka hälyttää kun ne kastuu, kannattaa varmaan kysyä terveysasemaltalta tai neuvolasta...

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:

tää varmaan on aika tyhmä vinkki mut luin jostain (varmaan tält palstalt tai lehdestä) et yövaipan voi jättää pois kun se on aamulla kuiva. En kyl tiiä miten saada lapsi itse heräämään yöllä pissahätään... Joillekin 5v yökastelijoille on jotain piippaavia liuskoja tms jotka hälyttää kun ne kastuu, kannattaa varmaan kysyä terveysasemaltalta tai neuvolasta...

Ei 3v:n tarvi olla vielä yöllä kuiva (tai siis ei ole mitenkään epänormaalia että kastelee yöllä). Toisaalta mä taas oon lukenu et yövaipan vois jättää pois sitten kun on ollu 3 peräkkäistä kuivaa yötä. Mut tietty jos vuoraa sängyn pyyhkeillä ni voi sen jättää jo aikasemmin, ja herättää lapsi yöllä pissalle

Kuulostaa sille, että ajankohta ei ole teidän neidille otollinen. Käytä vaippoja/harkkahousuja ja potata siinä ohessa, jos haluat jatkaa harjoituksia. Lapselle voi tulla muuten stressi siitä, kun housut kastuu. Minä aikanaan potatin tyttöä aina herätessä, syönnin jälkeen, ulos mennessä, sisään tullessa ja nukkumaan mennessä, koko ajan silti vaipoissa. (Aloitimme pottailun heti istumaan opittuaan.) Kun vaipat alkoivat olla kuivia, jätin ne pois ja otin tarrat käyttöön sillä perusteella, että aina kun pyytää vessaan, niin saa tarran. Pari viikkoa meni ja hereillä ollessa olo oli huoleton ja uloskin arvasi lähteä ilman vaippaa (keskitalvi). Tyttäremme ovat samanikäisiä nytkin ja meillä opittiin kuivaksi tosiaan joulun alla, mutta tyttö oli asiaan kypsä tuolloin ja se ajankohta vaihtelee paljon.

Niin, se yövaippa oli ekaa kertaa poissa meilläkin vasta viime yönä, että ihan heti ei kannata haikailla vaipattomuutta ;)

Sulla on liian kiire, mä rupesin opettamaan tyttöä vasta kolme täytettyään ja heti onnistu, ilman vaikeuksia. Kyllä lapsi suostuu potalle tai pöntölle kun on valmis siihen..

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:

Juu, on se normaalia, mutta mietin vaan, että voiko siihen kuivuuteen mitenkään opettaa vai tuleeko se itsestään sitten kun on tullakseen. Itse kastelin (kuulemma) yöllä sänkyni vielä 5-vuotiaanakin toisinaan.

tillukas: kiitos kommentista.. meil tosiaan on käyty vaihtelevasti pytyllä, tyttö välistä ite hihkasee, et pissa ja juoksee pytylle (tosin se on kerenny tulla jo vaippaan mut kuitenki tunnistaa pissahädän).

Mäki oon tosiaan miettiny et lapsesta tuntuu inhottavalta tuo kun housut kastuu (vaik aina sanonki ettei se haittaa, vaihdetaan uudet).

Alkuperäinen kirjoittaja :
Sulla on liian kiire, mä rupesin opettamaan tyttöä vasta kolme täytettyään ja heti onnistu, ilman vaikeuksia. Kyllä lapsi suostuu potalle tai pöntölle kun on valmis siihen..

ei mul mikään kiire ole.. aattelin vain et nyt kesällä ku on vähemmän vaatteita ois hyvä opetella.. ja ku meille syntyy talvella vauva, ni ois yks vaipallinen vähempänä.

Pytylle kyl suostuu (aamulla tai menee sinne vapaehtoisesti), mut ei "tykkää siitä" et roudaan sitä sinne niin tihiään, ku on ilman vaippaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ei mul mikään kiire ole.. aattelin vain et nyt kesällä ku on vähemmän vaatteita ois hyvä opetella.. ja ku meille syntyy talvella vauva, ni ois yks vaipallinen vähempänä.

Pytylle kyl suostuu (aamulla tai menee sinne vapaehtoisesti), mut ei "tykkää siitä" et roudaan sitä sinne niin tihiään, ku on ilman vaippaa.

Ei kai nyt kukaan tykkää, että koko ajan roudataan vessaan...
Auttaisko, jos hommaisit parit harkkahousut (ei haittaa niin paljoa jos lirahtaa) ja käyttäisit "luontevissa" väleissä vessassa (esim. ennen syöntiiä, pihalle menoa, pihalta tultua, jne.)

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei kai nyt kukaan tykkää, että koko ajan roudataan vessaan...
Auttaisko, jos hommaisit parit harkkahousut (ei haittaa niin paljoa jos lirahtaa) ja käyttäisit "luontevissa" väleissä vessassa (esim. ennen syöntiiä, pihalle menoa, pihalta tultua, jne.)

meil on muutamat harkkahousut ja tyttö ei jostain syystä tykkää niistä (oon silti niitä kuitenki välistä laittanu). Käydään juuriki herättyä, aamupalan jälkeen ennen ruokaa jne. oon käyttäny aika tihheesti siksiki ku tyttö ei tunnista sitä pissahätää eikä taho malttaa pissata rakkoa tyhjäksi, vaik on käyny pissalla ni saattaa 5-10min päästä olla housut märkänä

Yhteistyössä