Kuivatun tuohen liotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli olen aikeissa tehdä ensimmäisiä tuohitöitäni. Ostin jopa kirjan aiheesta, jotta saisin enemmän tietoa kuin netistä, mutta siinä ei mainittu liotuksesta mitään. Luin yhdeltä sivulta, että kuivatun tuohen taipuisuuden saa palautettua kun sitä liottaa. Kuinka kauan sitä pitäisi liottaa ja kuinka lämpimässä vedessä? Tietääkö kukaan?

Eli olen aikeissa tehdä ensimmäisiä tuohitöitäni. Ostin jopa kirjan aiheesta, jotta saisin enemmän tietoa kuin netistä, mutta siinä ei mainittu liotuksesta mitään. Luin yhdeltä sivulta, että kuivatun tuohen taipuisuuden saa palautettua kun sitä liottaa. Kuinka kauan sitä pitäisi liottaa ja kuinka lämpimässä vedessä? Tietääkö kukaan?
Eiköhän tuokin asia selviä parhaiten kokeilemalla. Eikun tanot vaan likoomaan ja sitten päivittäin kokeilet, miten taipuu.
Tuohen lahoaminen umpivedessä kestää useamman sata vuotta, joten siitä tuskin on pelkoa.

Eiköhän tuokin asia selviä parhaiten kokeilemalla. Eikun tanot vaan likoomaan ja sitten päivittäin kokeilet, miten taipuu.
Tuohen lahoaminen umpivedessä kestää useamman sata vuotta, joten siitä tuskin on pelkoa.
Juu, ajattelin vain, että jos jollain on käytännön kokemusta niin helpointa on kysyä. Mutta kokeilen kyllä jos ei ole tuohen työstäjiä paikalla :) en ole itse kerännyt tuohia vaan ostanut ne, niin vähän pelottaa jos menee piloille.

Juu, ajattelin vain, että jos jollain on käytännön kokemusta niin helpointa on kysyä. Mutta kokeilen kyllä jos ei ole tuohen työstäjiä paikalla en ole itse kerännyt tuohia vaan ostanut ne, niin vähän pelottaa jos menee piloille.
Ei ne mihinkään piloille mene vedessä liottamalla.
Ite oon käyttänyt vain tuoretta tuohta, niin en tiedä.
Ite asiassa ainoo kokemus tuohen liotuksesta on, kun kerran otettiin tokkostuohet näihin aikoihin vuodesta. Eihän se tuohi mihinkään olisi irronnut, mutta pistettiin pölkyt joksikin aikaa kiehuvaan veteen. Sitten lähti hyvin, mutta tässähän on nyt ihan eri asiasta kyse.
Vähän riippuu siitäkin, millaisessa muodossa ne tuohet nyt ovat. Levyjä on hankalanpi käsitellä kuin nauhaa. Toisaalta nauhasta on helppo nipsasta koepätkiä, ettei tarvi koko erää kerralla liottaa.

Yhteistyössä