Kuka haluaisi tehdä mulle ruokavalion viikoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kukavaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kukavaan";30562410]Kiitos hyvästä vinkistä, Vamos, mutta mulla ei ole tarvetta pudottaa painoa. :D[/QUOTE]

Laihduttaminen on turhaa - kilot putoaa itsest

No ota sitten luomujuurekset ja luomuperunat (ei vihreitä!) mukaan ruokavalioon:-)
Ja perunamuusiin laitetaan paljon sitä Lidl.n luomuvoita. Rosamunda on paras perunalajike. Siinä on vähiten luontaisia glykoalkaloideja, siksi. Tee pottumuusin jämistä sit teeleipäsiä: sekaan Juustoportin kermaviilipurkki ja mantelijauhoa ja luomukananmunia. Päälle munavoita...

Munakkaisiin luomupersiljaa, joista saa rautaa.
Jotain kaliumia on syötävä joka päivä ja sitä saa myös perunasta. Kaliumin puute on päänsärky ja siitä on huonot seuraukset, jos kuittaa sen kipulääkkeellä. Jos puutosta ei korjata, tulee sydänpysähdys:-(

Kiitos hyvistä vinkeistä. Kaliumin saantia en ole tullut miettineeksikään. Tosin mulla ei ole koskaan päänsärkyä, eikä särkylääkkeitäkään tule käytettyä. Mutta täytyy kiinnittää jatkossa huomiota.

Miksi kalium on tärkeää gluteenittomassa ja sokerittomassa ruokavaliossa?

[QUOTE="Kukavaan";30565431]Kiitos hyvistä vinkeistä. Kaliumin saantia en ole tullut miettineeksikään. Tosin mulla ei ole koskaan päänsärkyä, eikä särkylääkkeitäkään tule käytettyä. Mutta täytyy kiinnittää jatkossa huomiota.

Miksi kalium on tärkeää gluteenittomassa ja sokerittomassa ruokavaliossa?[/QUOTE]

e on kaikessa syömisessä tärkeä. Vähillä hiilareilla monesti jätetään just banaanit ja perunat pois ja niissä sitä kaliumia on. On toki muussakin, mut ei moni syö just niitä;-)

Tuolla se selitetään:
solunetti: Aineiden kuljetus solukalvon läpi

Natriumia saa liian helposti jatkuvasti ja ne kuitenkin ovat "aisapareja"... Niiden tasapaino on tärkeä. Natriumia saa esimerkiksi tahinista (seesaminsiemeniä), joka on aivan ihanaa, mut kerää nestettä. Juustoista saa kans helposti ylimäärän natriumia. Mineraalisuolaan ei pidä sortua, sillä niissä pn paakkuuntumisenestoainetta, joka syanidi on todellakin myrkkyä! Pansuolassa taas on lisäksi lysiinihydrokloridia, mistä tulee migreeni - eikä vain minulle;-)

Mantelijauheesta saa myös kaliumia ja kaakaojauheesta paljonkin... googlaa fineli ja kalium

No eihän kukaan sellaista tietenkään ilmaiseksi tee, mutta mikä estää yrittämästä. :)

Aloitin vuodenvaihteessa kokeilemaan gluteenitonta ja sokeritonta ruokavaliota ja nyt jo raksuttaa tyhjää kun yritän miettiä, että mitä huomenna syötäisiin. Muita ruokarajoitteita ei ole kuin nuo yllä mainitut, mutta en syö kovin mielelläni kanaa enkä punaista lihaa ja maitotuotteista käytän lähinnä vain juustoja.

Aamupalat ovat leipään tottuneelle ehkä suurin haaste: mitä muuta voi syödä kuin kaurapuuroa tai munakasta? Tarvitsen kunnollisen aamupalan, että jaksan lounaaseen asti, eikä puuro pidä kylläisenä paria tuntia pidempään.
Aamupalaksi puuroa mulla on esim pakkasessa omat mustikat ja hatut kerää syksyllä. Leipää en niin itte syö sun mahalaukku tottuu yllättävän vähään noh itsellä just rempallaan. Mut 4päivänä maha on jo koulutettu. Ota viel pussi cashew chili pähkinöitä nam. Omppuja, sit kalakeitto välipalaksi vaik riisipiirakoita munavoilla banaani ja pulla:). Illalliseksi kalaa pähkinää tod yhenpäivän ruoka. Sillonku itte tottunu vähempään saatan syödä päiväs vaan hedelmiä ja kaupan juusto sämpylän ja pähkinöit

[QUOTE="Kukavaan";30562153]Kiitos, Vierras! Ihana olet. :)

Paula, kanan maku ei ole mulle ongelma, eikä paistinpannun puute. En vain pidä broilerin tai muunkaan lihan tehotuotannosta. Mutta ei siitä sen enempää, en katso asiakseni saarnata, koska syön kuitenkin juustoa ja kananmunia.

No sit kannattaa valita luomukana - onhan niitäkin. Toki muukin käy, ei saa olla muuntogeenisellä rehulla ruokittua lihaa. Muutoin minäkin ostan aina luomulihaa, koska siinä ei ole mitään lääkejäämiä. Fosfaattilihaa ei pidä käyttää missään tapauksessa, sillä se fosfaatti (myös juomissa!) aiheuttaa stressiä ja estää ravinteiden imeytymisen.

http://www.mauste-sallinen.fi/images/isot_kuvat/mantelijauhe_800g.jpg

Kaikki jauhot voi korvata mantelijauheella, eikä sitä tarvitse kypsentää edes:)
Luomumantelijauhe on paljon kalliimpaa, mutta tuollakin pärjää ihan hyvin. Säilytä se avattu pussi jääkaapissa. Proteiinia se jauho on.

Leivinjauheet ja soodat saat unohtaa kokonaan. Laita ruokiin Ingmannin luomukermaaa, paljon luomumunia ym, tulee kuohkeaa.

Määrät saat päättää ihan itse ja sen, milloin mitäkin teet.[/QUOTE]
Toi mantelijauho/rouhe on ihan parasta.
Voi syödä sämpylöitäkin kun tekee taikinan siitä!!!(y)

Ei onnistu perinteiset sämpylät siitä mantelijauheesta, kun tarvis olla sitkoa, mut jos nostelee lusikalla silikonivuokiin taikinaa, saattaa tulla syötäviä. Luomuspelttiä voi laittaa sitkoksi, jos ei ole keliakiaa, mut se hiiva itsessään voi olla huono sämpylöissä... Vaikea sanoa, kun on niin monta "muuttujaa" taikinassa:-) .t,paula

Yhteistyössä