Kuka käyttää vielä leipäkonetta, neuvokaa miksi mun leipä ei onnistu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olisko vika rainbown kuivahiivassa? Kokeilin tänään ruisleipäseoksesta (ohje on pussissa) ja leipä ei noussut yhtään, pitääkö se neste muuten lämmittää valmiiksi vai? On niin kauan kun olen tehnyt että olen unohtanut kaikki.

Ei pidä lämmittää, mutta on tosi tarkkaa missä järjestyksessä aineet astiaan laitat. Kuivahiiva pitää tulla päällimmäiseksi ja sen pitää olla "tuoretta" eli avaamattomasta pussista otettua.

Meillä tehdään koneella leipää vähän väliä ja hyvää on :)

ahaa, mut sithän sitää hiivaa menee hukkaan jos otetaan vaan kaksi teelusikallista eikä loppua voi käyttää, olisko parempi käyttää hiivaa jota on pakastettu 15gr paloiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ahaa, mut sithän sitää hiivaa menee hukkaan jos otetaan vaan kaksi teelusikallista eikä loppua voi käyttää, olisko parempi käyttää hiivaa jota on pakastettu 15gr paloiksi?

No voihan sen lopun käyttää ihan normaaliin leipomiseen (ei leipäkoneleipomiseen ) tai sitten tosiaan käyttää tuoretta pakastettua hiivaa :)

Silloin kun konetta käytin, en todellakaan aukonut uutta pussia joka kerta kun joka päivä melkein tuli käytettyä. Taitoin vaan pussin reunan sillai tiiviisti kiinni. Ja ihan hyvin pelitti. Sinne leipäkoneen astiaan ensimmäisenä neste ja siihen keskelle keoksi kuivat aineet niin että päälimmäiseksi tulee kuivahiiva eikä se ole kosketuksissa nesteen kanssa. Ei sillä kai muuten ole merkitystä mutta jos tekee ajastuksella niin sitten tarkempaa.

15g tuoretta hiivaa ei ole sama asia kuin 15g kuivahiivaa. Jos ohjeessa on 2 tl kuivahiivaa, laitat 2 tl.