Kuka maksaa hautajaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Osaako joku auttaa: Jos meillä on miehen kanssa yhteinen tili ,jossa olisi vaikka 10 000€ rahaa ja minä potkaisen tyhjää niin mitä tapahtuu rahoille? Puolet menee miehelle ja minun puolikas eli 5000€ lapsille? Hautajaiskulut vähennetään sitten tuosta mun osuudesta vainajan velkoina niinkö? Siis leski ei maksa hautajaisista sit mitään? Vaan mun lapset joutuu maksamaan kaikki eikä niille hautajaisten jälkeen jää just mitään? Ehkä parempi pitää omat tilit..

Miten isot hautajaiset meinaat pidettävän, että kaikki menee. No kyllähän sen saa uppoamaan kalliilla täyspuuarkulla ja isolla hautakivellä. Suosittelen tekemään hautajaistestamentin, jos tuota pitää miettiä eli kirjaat millaiset hautajaiset haluat.

Kuolinpesä maksaa, jos ei ole sosiaalitapaus, jolloin sossu toimii maksumiehenä, tosin silloin ei voi ihan millaisia vaan hautajaisia pitää. Onko noista yhteisen tilin rahoista sitten suurin osa sinulta?

Aviopuolison kuoltua leski maksaa kaiken niiden varojen mukaan mitä avioparilla oli.
Lopullinen omaisuus jaetaan lesken kuoltua.

Jos kuitenkin aviopari on ollut rahaton niin silloin ennen hautajaisia haetaan avustus sossusta. Ja sillä rahalla järjestetään.
On olemassa ns.sossuarkkuja.

Lasten ei tarvi maksaa hautajaiskuluja varattomalle vanhempaalleen.
Toki jos haluaa niin silloin voi maksaa.

..mutta siis maksetaanko ne hautajaiset tosta 10 000€:sta vai 5000€:sta?? On tämäkin suht hullua omia hautajaisiaan miettiä,varsinkin kun ei siis syytä ole,sairautta tai muuta..

..mutta siis maksetaanko ne hautajaiset tosta 10 000€:sta vai 5000€:sta?? On tämäkin suht hullua omia hautajaisiaan miettiä,varsinkin kun ei siis syytä ole,sairautta tai muuta..
Leski käyttää 10000€ sen summan hautajaisiin kun katsoo sopivaksi.
Loppu siitä jää leskelle.
Sitä loppua rahaa ei jaeta mihinkään.
Lesken kuoltua kulujen jälkeen jäävä osuus jaetaan jos jaettavaa on.

Leski käyttää 10000€ sen summan hautajaisiin kun katsoo sopivaksi.
Loppu siitä jää leskelle.
Sitä loppua rahaa ei jaeta mihinkään.
Lesken kuoltua kulujen jälkeen jäävä osuus jaetaan jos jaettavaa on.
Ja höpö höpö.

Perunkirjaan kirjataan molempien omaisuus kuolinpäivältä. Yhteinen omaisuus jaetaan tasan, mies saa puolet omana osanaan, lapset saa toisen puolen. Puolisolle jää asumisoikeus asuntoon ja lapset eivät voi myydä sitä alta pois, vaikka saisivatkin osan itselleen. Ap kirjoittaa "mun lapsista" eli tulkitsen, etteivät ole yhteisiä, niin omaisuuden jako varmaan suoritetaan tarkasti, välttämättä ne lapset eivät tule jäämään edes tuon puolison luo, vaan menevät toiselle vanhemmalleen.

Suhteellisen vähävaraisen parin kohdalla, joiden yhteiset lapset jää samaan kotiin (ja asuvat vielä vuokralla), voi rahajutut mennäkin suunnilleen noin kuin kirjoittelet. Jos on enempi omaisuutta, niin silloin joutuu lasten osuudesta raportoimaan vähän enemmän viranomaisille ja pitämään huolta siitä omaisuudesta.

Miten niin ei jaeta? Jos vainajalla oli lapsia, niin kyllähän he osuutensa saa!
Jos on tehty testamentti, eikä lapset vaadi lakiosuutta, niin silloin ei saa. Käytännössä sen saa vasta sen toisenkin vanhemman kuoleman jälkeen. Tosin alaikäisten kohdalla edunvalvojan kyllä kuuluu vaatia sitä osuutta. Usein voi olla, että osuuden saa vain paperilla, pesäähän ei ole pakko jakaa, verot kyllä joutuu maksamaan. Vanhusten ja aikuisten lasten kohdalla nuo järjestelyt voi joskus tuntua parhaalta.

Yhteistyössä