Kuka muistaa kun oon kirjoittanut miten meidän elukat ei tuu toimeen keskenään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Menee hullummaksi vaan koko ajan, koira hyökkii kissan kimppuun heti kun silmä välttää (mä en siis voi käydä edes toisessa huoneessa lainkaan ilman että ens laitan eläimet eri huoneisiin, ettei ois turhan helppoa niin molemmat osaa avata ovia).
Ja mun mielestä tuo koiran käytös kissaa kohtaan on tullut nyt agressiivisemmaksi. Mitään riistaviettiä tuolla ei pitäis olla, vaikka sekarotuinen onkin niin tiedän mitä kolmea rotua siinä on taustalla.
Oon nyt tullut siihen tulokseen että ellei tää tilanne pian muutu/rauhoitu niin koira muuttaa uuteen kotiin. Se on mun eikä niin tärkeä lapsille, lapset ei antais mulle ikinä anteeksi jos laittaisin kissan pois. Ja kissa on ollut meillä ensin.

Mua vituttaa jo valmiiksi muutamat lähipiirin kommentit jos koirasta joudun luopumaan ("mitä mää sanoin että kannattaako ottaa koiraa") ja muutenkin kun joidenkin ihmisten asenne on se että koiraa ei saa antaa pois vaikka mikä tulis.
Tää tilanne raastaa niin mun hermoja, ja tota kissaa (joka siis stressaannuksissaan pissailee ajoittain sinne tänne...).

En tiä edes miks kirjoitan tästä nyt tänne, paskaa sataa niskaan kuitenkin. Mutta jos edes jollain ois jotain rakentavaa kommenttia tai sympatiaa tarjolla.

Viimeksi muokattu:
Oletko kysellyt esim koirafoorumeilta vinkkejä, onko mitään enää tehtävissä? Perberistähän tuo on, mutta tuskin sekään ketään iloiseksi tekee, jos ne onnistuvat vahingoittamaan toisiaan.

Minkä ikäinen ja rotuinen koira on kyseessä? Kauanko se on teillä ollut? Miten koira hyökkii kissan kimppuun? Minkälaisissa tilanteissa? Onko ruoka kyseessä? Paimentaminen? Huomio?

Kaikenkaikkiaan sun pitää laittaa kotiisi säännöt (kissaa ei kiusata) ja sitten riittävän selkeästi kertoa se koiralle, olkoon se sitten pentu taikka aikuinen. Pennun kanssa pitää tehdä hommia johdonmukaisesti ja pitkään, vaatii pinnaa myönnän. Aikuinen on siinä mielessä helpompi, että se on aikuinen ja sen pitää kerrasta hyväksyä sun päätös asiasta. Kissan kiusaaminen on kiellettyä ja däts it. Kerro vähän lisää tilanteestasi, jotta osaisin antaa sulle erilaisia "aseita" ratkaista ongelma :)

Koira on 1v, tuli meille 8-viikkoisena ja alkuun kun olivat melkein samankokoisia kissan kanssa annoin niiden leikkiä/painia keskenään (oli varmaan virhe). nyt tuo koira on selkeästi agressiivinen ja retuuttaa kissaa. Tietää ettei saisi siihen koskea ja jos olen (tai mies on) samassa huoneessa niin hillitsee itsensä, mutta heti kun aikuisen silmä välttää hyökkää kissan kimppuun ja mua pelottaa että jompikumpi pian satuttaa tosissaan toista.
Koira on puoliksi dalmatialainen, toinen vanhemmista on saksanpaimenkoira-paimensukuinen lapinkoira.

Ja sekin vielä että ei osaa varoa kissan kimppuun hyökätessään lainkaan vaikka lapsi olisi välissä (meidän pienin on 2v, ja kesällä tulee vauva) :(
Pentuhan tuo vielä on mutta jotenkin tää tilanne on nyt viime viikkoina/kuukausina kehittynyt ihan väärään suuntaan.

Mun mielestäni on vain hyvä, että olet vihdoinkin tulossa jonkinnäköiseen päätökseen asian suhteen. Meinaan, että kyllä sä olet tätä asiaa jo stressannutkin, eli hyvä ettei tarvitse enää kauaa stressata.

Kävin jo mielessi pikapikaa olisiko jollakulla mun tutullani tarjota koiralle hyvä koti, mutta ei taida kukaan olla vuotiasta seropiurosta vailla. Ei ainakaan ihan heti tule mieleen.

• Tykkää
Reactions: Wandii ja as if
OIkean päätöksen teet. :hug:

Jos eläimet on tunteneet jo noin pitkään, tilanne ei varmaan dramaattisesti muutu. Kissa pelkää, koira on jännittynyt ja stressaa varmasti, sinä stressaat, ja tuo on tosi hankalaa koko ajan.

Koira ei siitä kuole, jos se joutuu vaihtamaan kotia. Olen varma, että pystyt sille hyvän kodin löytämään. Tsemppiä! :)

Ps. Eläimen vastuulliseen pitoon kuuluu myös se, että osaa luopua eläimestä, kun tilanne sitä tosissaan vaatii. Ja tämä ei tarkoita vain sairaan koiran lopetusta vaan myös koiran antamista uuteen kotiin.

Mitä kaikkea te teette koiran kanssa ja paljonko saa liikuntaa päivässä? Kuinka paljon saa olla vapaana ja juosta? Kuulostaa ensisijaisesti tekemisen puutteelta... Pentuna otettu koira pitää kissoja laumanjäseninä eikä tosiaan ala niitä liian kovaa retuuttaa. Pitää myös muistaa, että huomio ja ruoka on aiheita joista kilpaillaan. Jos en oo tarkkana, ni mun koira paimentaa kissat kauemmas herkuista, joita edes jollain tasolla voisi kuvitella olevan tulossa.

Mun mielestäni on vain hyvä, että olet vihdoinkin tulossa jonkinnäköiseen päätökseen asian suhteen. Meinaan, että kyllä sä olet tätä asiaa jo stressannutkin, eli hyvä ettei tarvitse enää kauaa stressata.

Kävin jo mielessi pikapikaa olisiko jollakulla mun tutullani tarjota koiralle hyvä koti, mutta ei taida kukaan olla vuotiasta seropiurosta vailla. Ei ainakaan ihan heti tule mieleen.

Niin.
Jos keksit jonkun koiraa kaipaavan niin laita vaikka yksäriä. Aivan ihana tuo muuten on, nätti, lapsirakas ja sisäsiisti. Ja perusjutut osaa, helposti oppis taitavammissa käsissä varmaan muitakin "temppuja".

Kaikki koirassa olevat rodut ovat erittäin toimeliaita ja aktiivisia rotuja, ja ne vaatii paaaaaaaljon töitä ihan joka päivä. Erityisesti pentuna sitä energiaa tuntuu olevan ehtymättömät varat... Dalmatialaiset on alunperin rakennettu juoksemaan hevosvankkureitten vierellä koko päivän vaelluksen ajan ja sakemannit nyt on työkoiria. Lapinkoirista ei ole omaa kokemusta, eli en kommentoi sen enempää sen tarpeista.

• Tykkää
Reactions: as if
Mulla on aiemmin ollut paimenkoiria (collie, sheltti) ja mun mielestä tuo toiminta ei oo paimentamista. Vaan on nyt selkeästi kiukkuinen kissaa kohti hyökkiessään :(

Kun meillä on ruoka kyseessä, niin mun narttu ajaa erittäin raivokkaasti kissat tiehensä. Siis jos en pysy valppaana. Näin voi käydä esim jos teen voikkaria enkä huomaa laittaa koiraa käskyn alle. Sen verran herkkuperse tuo on.

Pentuaikana tämä paimenteli ja komenteli kissoja kääntäen verrannollisesti aktiviteetteihin suhteen. Mitä vähemmän koiran kanssa harrastettiin, sitä enemmän kaikkea urpoilua ilmeni. Siinä kohtaa emäntä/isäntä ei saa olla laiska.

Ehkä teidän tilanteessa sun aika ei nyt riitäkään koiran kasvattamiseen (spk ja dalmis ei nyt ainakaan luonteeltaan niitä kaikkein veltoimpia ole ;) ). Koira on vielä nuori ja löytäessään uuden kodin, jossa on aikaa paneutua koulutukseen juuri nyt, sillä on ihan hyvä tulevaisuus vielä edessään. Kiva olisi jos olisi kristallipallo, josta tietää tulevan ja voi välttää kaikki 'virheet', sitä odotellessa.

Ratkaisuhan tohon täytyy saada. Ja paskaa tulee sitten niskaan, entäs sitten, asia ratkeaa ja elämä jatkuu...

Kaikki koirassa olevat rodut ovat erittäin toimeliaita ja aktiivisia rotuja, ja ne vaatii paaaaaaaljon töitä ihan joka päivä. Erityisesti pentuna sitä energiaa tuntuu olevan ehtymättömät varat... Dalmatialaiset on alunperin rakennettu juoksemaan hevosvankkureitten vierellä koko päivän vaelluksen ajan ja sakemannit nyt on työkoiria. Lapinkoirista ei ole omaa kokemusta, eli en kommentoi sen enempää sen tarpeista.

Jep, tiedossa oli että tää kaveri tulee olemaan oikea duracell. Eikä tuossa toimeliaisuudessa ja energiassa muuten mitään vikaa mutta tuntuu nyt purkavan sitä (kaiken muun lisäksi) ihan väärään kohteeseen. Mua niin säälittää toi kissa, ja koirakin.

Niin ja ruoastaan tuo koira ei oo kovin tarkka, itseasiassa kissa on välillä sen kupillakin käynyt.
Ja koiran kanssa lenkkeillään (minä kävelen, mies juoksee), käydään koirapuistossa ja koitetaan harrastaa jotain älyllistä aktiviteettiakin.

Hyvän koiran tuosta joku kissaton ihminen/perhe saisi.

Miten se on joillekkin niin kauhean vaikea käsittää, että jotkut eläimet ei vain sovi yhteen ja samaan talouteen. Ei ole kovin harvinaista, että koira joutuu vaihtamaan kotia aikuiseksi kasvettuaan, kun se rupeaa haastamaan samassa taloudessa asuvia vanhempia koiria ja tilanne menee vaaralliseksi. Nartut voivat kantaa kaunaa koko ikänsä ja tiedän parikin perhettä, jossa toisilleen kaunaa kantavat koirat asuvat eri osissa taloa, koska kummastakaan ei raskita luopua. Ja se ei ole mitään pikkurähinää, vaan tappomeininki ja lääkärireissu heti kun joutuvat yhteen.
Sama varmasti pätee koiran ja muiden eläinten suhteessa. Ne on eläimiä. Aina ei mikään määrä liikuntaa, huomiota, aktivointua ja koulutusta riitä.

• Tykkää
Reactions: as if ja chrissy
Ja ennenkuin joku ehtii vakuuttaa, että kaikki korjaantuu koulutuksella ja oikeallajohtajuudella, niin voin kertoa, että koirien uudelleen sijoittelua joudutaan tekemään niitten fifien kuin myös huippukoulutettujen palveluskoirien kodeissa ihan yhtä lailla.

Meillä on ihan sama homma, koira jahtaa kissaa. Tulivat molemmat samaan aikaan ja ihan pentuina. Ei kylläkään pure tai muuten vahingoita, ottaa kissan tassujen väliin ja rupee kirpustamaan ja nuolemaan kissaa. Sitten taas kun naapurin kissa tuli meidän pihaan niin sen kimppuun hyökkäs raivolla ja se koitui kissan kohtaloksi :( Loppumaan en saa kissan jahtaamista muuta kuin hetkeksi komentamalla, heti kun kissa juoksentelee talossa alkaa ralli uudelleen.

1.v koira on murkkuikäinen ja vaatii kunnon koulutusta missä koulutuksessa olette käyneet? Keltainen pörssi on täynnä 1-1,5.v nuoria koiria joista luovutaan "allergian" vuoksi eli juuri kriittisessä iässä luovutaan kun pitäisi olla johtajuus asiat kunnossa ja koiraa koulutettukin jonkin verran. Kukaan ei halua raisua kouluttamatonta koiraa parempi pistää monttuun kuin kiertoon.

Yhteistyössä