Kuka näitä asuntoja ostaa (sis. linkin)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ostaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Veikkaan ( täysin veikkaus, en ole ostanut koskaan asuntoa) että ostamalla vähän syrjempää asunnon, jota remppaa itselleen mieleisemmäksi pääsee halvemmalla kuin noissa uudenuutukaisissa kämpissä.

Mä en vaan tajua, mitä luksusta tavallisessa kerrostaloasunnossa Espoossa on, jotta siitä tuollaista hintaa kannattaa maksaa?
Helsingin keskihinta per neliö asunnoille on 4100e nyt Etuoven Markkinapuntarin mukaan. Tuossa Skanskan kohteessa esim kolmiossa neliöhinta on 5128e.

Ja samanlaista hintaa pyydetään muistakin Skanskan kohteista Espoossa.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28270593:
Samaa mieltä, Espoossa ei edes ole yhtään järkevää syytä asua tai siis minä ainakaan en löydä.

Miksi pankit lainaavat summia, joita ihmiset eivät kykene maksamaan??

Kyllä pankit laskevat, että ihminen pystyy lainansa maksamaan. Itse haimme lainalupauksen monesta eri pankista ja jokaisesta saatiin samalle summalle lupaus ja se oli kyllä ihan oikeasti realistinen maksettava. Nyt on uusi rivitaloasunto alla nimenomaan Espoosta :)
Outo perustelu, että "Espoossa ei ole yhtään järkevää syytä asua" :D Eiköhän jokainen näe omassa asuinpaikassaan jotakin järkevää, tuskin muuten sieltä asuntoa ostaisi. Itse pidän Espoosta todella paljon. Olen asunut myös Tampereella, Helsingissä ja monissa pienemmissä paikoissa, enkä viihtynyt niissä lähimainkaan näin hyvin. En lähtisi täältä minnekään. Luontoa ja palveluja oikeassa suhteessa, turvallista lapsille, harrastusmahdollisuuksia, töitä, riittävän varakas kunta, uusi koulu ja päiväkoti lapsille, kaikki toimii :)

[QUOTE="ahaa";28272064]Kyllä pankit laskevat, että ihminen pystyy lainansa maksamaan. Itse haimme lainalupauksen monesta eri pankista ja jokaisesta saatiin samalle summalle lupaus ja se oli kyllä ihan oikeasti realistinen maksettava. Nyt on uusi rivitaloasunto alla nimenomaan Espoosta :)
Outo perustelu, että "Espoossa ei ole yhtään järkevää syytä asua" :D Eiköhän jokainen näe omassa asuinpaikassaan jotakin järkevää, tuskin muuten sieltä asuntoa ostaisi. Itse pidän Espoosta todella paljon. [/QUOTE]

Kyllä mäkin asun Espoossa, enkä pois halua muuttaa. Kyseessä ei ole se, etteiks ihminen saisi lainaa. Mä en vain tajua, missä vaiheessa Espoon uustuotannon hinnat on mennyt samalle tasolle kuin Helsingin keskustan arvoasuntojen hinnat.

Mitä luksusta Espoon uusissa kerrostaloissa on? Niitä kun ei voi kukaan normaalituloinen oikein ostaa.

Paljonko sä maksoit rivaristasi ja minä vuonna ja missäpäin Espoota?

[QUOTE="a.p";28272149]Kyllä mäkin asun Espoossa, enkä pois halua muuttaa. Kyseessä ei ole se, etteiks ihminen saisi lainaa. Mä en vain tajua, missä vaiheessa Espoon uustuotannon hinnat on mennyt samalle tasolle kuin Helsingin keskustan arvoasuntojen hinnat.

Mitä luksusta Espoon uusissa kerrostaloissa on? Niitä kun ei voi kukaan normaalituloinen oikein ostaa.

Paljonko sä maksoit rivaristasi ja minä vuonna ja missäpäin Espoota?[/QUOTE]

Vähän tämäntyyppinen. Ei olla hirveän pitkään asuttu :)
Asunto Oy Espoon Sepelkyyhky B 4 - YIT
Minusta kohtuuhinta verrattuna noihin Skanskan kerrostaloihin! YIT:llä oli ainakin vain suomalaista työvoimaa. Käytiin nimittäin monesti katselemassa tätä asuntoa kesken rakentamisen. Skanskan työvoimasta en tiedä. Meillä ei ole radanvartta tai metroa lähellä (mikä minusta on suorastaan plussaa!= Rauha!) Meri ei ole kaukana ja tosiaan uudet päiväkoti ja koulu löytyy sekä tulossa jossakin vaiheessa kauppakeskus lähelle :) Lapsiperheelle loistopaikka!

[QUOTE="a.p";28271445]Mä en vaan tajua, mitä luksusta tavallisessa kerrostaloasunnossa Espoossa on, jotta siitä tuollaista hintaa kannattaa maksaa?
Helsingin keskihinta per neliö asunnoille on 4100e nyt Etuoven Markkinapuntarin mukaan. Tuossa Skanskan kohteessa esim kolmiossa neliöhinta on 5128e.

Ja samanlaista hintaa pyydetään muistakin Skanskan kohteista Espoossa.[/QUOTE]

Helsingin keskihinta käsittää Mellunmäen, Puotilan, Myllypuron jne kaupunginosat myös. Siis slummialuetta ja vanhat talot.

Skanskan kohden on uudistuotantoa, ilmeisesti ihan kohtuu alueelakin. Nääs, siinä on vähän eroa. Postinumero maksaa.

[QUOTE="ahaa";28272064]Kyllä pankit laskevat, että ihminen pystyy lainansa maksamaan. Itse haimme lainalupauksen monesta eri pankista ja jokaisesta saatiin samalle summalle lupaus ja se oli kyllä ihan oikeasti realistinen maksettava. Nyt on uusi rivitaloasunto alla nimenomaan Espoosta :)
Outo perustelu, että "Espoossa ei ole yhtään järkevää syytä asua" :D Eiköhän jokainen näe omassa asuinpaikassaan jotakin järkevää, tuskin muuten sieltä asuntoa ostaisi. Itse pidän Espoosta todella paljon. Olen asunut myös Tampereella, Helsingissä ja monissa pienemmissä paikoissa, enkä viihtynyt niissä lähimainkaan näin hyvin. En lähtisi täältä minnekään. Luontoa ja palveluja oikeassa suhteessa, turvallista lapsille, harrastusmahdollisuuksia, töitä, riittävän varakas kunta, uusi koulu ja päiväkoti lapsille, kaikki toimii :)[/QUOTE]

Eikös Espoossa asuta vain sen takia, että Helsinkiin on lyhyt matka?? Espoo ei minusta ole edes kaupunki, vaan Helsingin lähiöitä. Kohtahan se Espoo liitetään Helsinkiin ja sitten pääset sanomaan, että asut Helsingin Espoon kaupunginosassa.:D

Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28272968:
Eikös Espoossa asuta vain sen takia, että Helsinkiin on lyhyt matka?? Espoo ei minusta ole edes kaupunki, vaan Helsingin lähiöitä. Kohtahan se Espoo liitetään Helsinkiin ja sitten pääset sanomaan, että asut Helsingin Espoon kaupunginosassa.:D

Ööh, itse en ole Helsingin ja Espoon välisestä lyhyestä matkasta hyötynyt kuin lennoille lähtiessä (jolloin kannattaisikin mieluummin asua vaikka siellä Vantaalla, mutta Vantaasta en pidä muuten). Helsingissä tulee käytyä muutaman hassun kerran vuodessa.
Espoossa juuri pidän siitä, että se koostuu monesta "pikkukaupungista". Suuren kaupungin edut ilman sen haittoja. Passaa meidän perheelle, mutta sinulle ja monelle muulle varmaan sitten ei ja mikäs siinä :)

...ja jos sinulla "äippä vaan" on joku ongelma siinä, että Espoossa ei ihminen voi asua, niin pitäisikö kaikkien 250 000 espoolaisen muuttaa sitten Helsinkiin? Kai me jotain hyvää Espoossa näemme, kun täällä elellään? Jos Helsinkiin olisin halunnut, olisin löytänyt meille sopivia asuntoja jopa halvemmalla kuin Espoosta, joten se siitä Helsingin läheisyydestä.

Niitä ostaa ne, joilla on molemmilla hyvät tulot ja uskallusta ottaa (ja saada) iso laina. Toinen ryhmä on varmasti ne, jotka ovat esim. Saaneet ensiasunnon vanhemmiltaan ja näin pääomaa on kertynyt. Ja yleensäkin niiden sukujen, joissa on vanhaa rahaa, vesat. Tavallinen työssäkäyvä tuskin pääsee kiinni noihinkaan asuntoihin. Rikkaat rikastuu, kiittääkämme kataista ja urpilaista!

Rikkaat rikastuu?

Että kivampi olisi sulle, että kellään ei olisi varaa, kun sulla ei ole?

Voi tätä ihanaa kateutta!

[QUOTE="ahaa";28272589]Vähän tämäntyyppinen. Ei olla hirveän pitkään asuttu :)
Minusta kohtuuhinta verrattuna noihin Skanskan kerrostaloihin! YIT:llä oli ainakin vain suomalaista työvoimaa. Käytiin nimittäin monesti katselemassa tätä asuntoa kesken rakentamisen. Skanskan työvoimasta en tiedä. Meillä ei ole radanvartta tai metroa lähellä (mikä minusta on suorastaan plussaa!= Rauha!) Meri ei ole kaukana ja tosiaan uudet päiväkoti ja koulu löytyy sekä tulossa jossakin vaiheessa kauppakeskus lähelle :) Lapsiperheelle loistopaikka![/QUOTE]

Mäkin tykkään Tillinmäestä tosi paljon. Ei tosiaan kaipaa metroa tai junaa. Itseasiassa pelkään millaiseksi moni alue Espoossa muuttuu, kun metro tulee.
Taidatte siis asua siinä Kreivinmaalla.

[QUOTE="a.p";28274670]Mäkin tykkään Tillinmäestä tosi paljon. Ei tosiaan kaipaa metroa tai junaa. Itseasiassa pelkään millaiseksi moni alue Espoossa muuttuu, kun metro tulee.
Taidatte siis asua siinä Kreivinmaalla.[/QUOTE]

Niin. Ajatella, millaiseksi se Kauniainenkin on muuttunut tässä puolen vuosisadan aikana kun lähijunat ovat sinne huristelleet.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28272968:

En mä ainakaan sen takia asu Espoossa. Onhan Vantaaltakin tai Sipoosta lyhyempikin matka kuin joistain osista Espoosta, mutta en halua niihin muuttaa.
Itseasiassa esim omakotitalot on Helsingissä halvempia kuin Espoossa. Mutta en halua kyllä muuttaa Helsinkiin.

En vain ymmärrä, miten Espoon uudet kerrostalot maksaa saman verran kuin Helsingin keskustan asunnot.

Ymmärtääkseni Espoo liitetään Kirkkonummeen ja Vihtiin ja Vantaa ja Helsinki säilyvät keskenään. Helsinki on pahasti muuttotappio paikkakunta.

[QUOTE="ahaa";28273685]...ja jos sinulla "äippä vaan" on joku ongelma siinä, että Espoossa ei ihminen voi asua, niin pitäisikö kaikkien 250 000 espoolaisen muuttaa sitten Helsinkiin? Kai me jotain hyvää Espoossa näemme, kun täällä elellään? Jos Helsinkiin olisin halunnut, olisin löytänyt meille sopivia asuntoja jopa halvemmalla kuin Espoosta, joten se siitä Helsingin läheisyydestä.[/QUOTE]

Ei minulla hyvänen aika mitään ongelmaa ole, senkun asutte siellä Espoossanne. Ei Helsinkiin mahdu ja et olisi löytänyt halvemmalla Helsingistä mitä Espoosta. Helsingillä on tietenkin omat lähiönsä ja kyllä minusta Espoonkin voi laskea niihin. Koko Espoo on perustettu Helsingin lähelle pääsemiseen, jos se olisi oikea kaupunki niin se olisi perustettu jonnekin vain. Töihin mielellänne ahtaatte Helsinkiin, kun kaikki tapahtuu Helsingissä. Mitä Espoossa muka on ja mitä muuta siellä voi tehdä kuin käydä nukkumassa???

[QUOTE="a.p";28274696]En mä ainakaan sen takia asu Espoossa. Onhan Vantaaltakin tai Sipoosta lyhyempikin matka kuin joistain osista Espoosta, mutta en halua niihin muuttaa.
Itseasiassa esim omakotitalot on Helsingissä halvempia kuin Espoossa. Mutta en halua kyllä muuttaa Helsinkiin.

En vain ymmärrä, miten Espoon uudet kerrostalot maksaa saman verran kuin Helsingin keskustan asunnot.

Ymmärtääkseni Espoo liitetään Kirkkonummeen ja Vihtiin ja Vantaa ja Helsinki säilyvät keskenään. Helsinki on pahasti muuttotappio paikkakunta.[/QUOTE]

???!!!! Helsinki mitenkään ole muuttotappio paikkakunta!!!?? Mitä sinä oikein höpiset?? Espoossa Westend on varmastikin kallista aluetta, siellä asuville on tärkeää HELSINKIIN nopea pääseminen. Paljonko Helsingistä käy töissä väkeä Espoossa??? Helsinkiin pitäisi laittaa maksu Helsingin ulkopuolelta tuleville, Espoolaiset hankkii kaiken tulonsa Helsingistä...

[QUOTE="vieras";28274675]Niin. Ajatella, millaiseksi se Kauniainenkin on muuttunut tässä puolen vuosisadan aikana kun lähijunat ovat sinne huristelleet.[/QUOTE]

No Kauniaisissa ei ole mitään palveluja siinä juna-asemalla, eikä se koskaan ole edes auki, joten siinä ei tule mitään sivuilmiöitä.

Kerro mulle yksi miellyttävä metroasema? Mun mielestä kaikki niistä on kamalia, jossa on lieveilmiöitä. Mä en ainakaan halua asua lähellä metroasemaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28274709:
???!!!! Helsinki mitenkään ole muuttotappio paikkakunta!!!?? Mitä sinä oikein höpiset?? Espoossa Westend on varmastikin kallista aluetta, siellä asuville on tärkeää HELSINKIIN nopea pääseminen. Paljonko Helsingistä käy töissä väkeä Espoossa??? Helsinkiin pitäisi laittaa maksu Helsingin ulkopuolelta tuleville, Espoolaiset hankkii kaiken tulonsa Helsingistä...

Anteeksi, tarkoitin siis että raha pakenee Helsingistä. Pääkaupunkiin muuttavan keskimääräiset veronalaiset tulot olivat vuosina 2000–2009 noin 4?215 euroa pienemmät kuin lähtömuuttajan.
Helsinki kärsi muuttotappiota muille alueen kunnille 41?000 henkeä vuosina 2000–2011. Muuttovoittoa Helsinki saa vain tulottomista ja pienituloisista.
Helsinki on Suomen 15. velkaisin kunta.

Tämän ketjun tarkoituksena ei ole haukkua Helsinkiä, mutta ei se maailman napa ole Helsingissä.

Ei ihmiset tosiaankaan maksa 1 milj. euroa omakotitalosta Westendissä, et pääsevät nopeasti Helsinkiin. Jos heille Helsinkiin pääsy olisi tärkeää, niin ostaisivat vaikka sen kolmion Lauttasaaresta 400 -500 000e:lla.
Useimmat Westendiläiset eivät ole palkansaajia, eivätkä käy töissä.

Ja yllätykseksi voin kertoa, että 50% Espoolaisista on työssä Espoossa tilaston mukaan.

Munkin puolesta toki voitaisiin laittaa ruuhkatullit Helsinkiin meneville. Se auttaisi joukkoliikenteen puolesta.

[QUOTE="vieras";28275584]Laita toki lähdettä tälle väitteellesi.[/QUOTE]

Oma kokemus. Tunnen paljon Westendiläisiä, kun siellä päin asun, mutta yksikään ei käy töissä. Westendissä talot maksaa sen > 1. milj. euroa, joten niitä ei työssäkäyvän palkalla oikein ostella.

Suurin osa Westendistä on omakotitaloja. On siellä toki pari kerrostaloakin, joista saa halvemmalla asunnon.

Yhteistyössä