Kuka on osallistunut sikiöseulontoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti82

Vieras
Odotan neljättä lastamme rv 9+3 ja soitin nyt neuvolaan ja ilmoitin että haluan osallistua noihin sikiöseulontoihin,ensiviikolla olisi verikoe ja sitten n.rv 12-13 niskapoimu ultra ja viikolla 15 käsittääkseni verikoe.Aiemmissa raskauksissa ei ole ollut tarjolla mahdollisuutta osallistua seulontoihin ja minulle on tehty odotus aikana vaan "normaali"ultra alkuraskaudessa ja rakenne ultra.Rupesin jo nyt miettimään että pitäisikö sitenkään osallistua tuohon...

En ihan tarkkaan tiedä mitä niistä selviää mut soitin just neuvolaan ja sanoin siis että haluan osallistua ja th laittaa lähettteen ultraan ja veri seulaan.Mutta kun nyt rupeaa tuntumaan siltä että en tiedä ollenkaan että haluanko osallistua,pitääköhän terv.hoitaja minua ihan pimeänä jos nyt n.puoli tuntia soiton jälkeen soitan ja sanon että en haluakaan osallistua??

Mä olen osallistunut jokaisen odotukseni aikana sikiöseuloihin. Nähtävästi olen siinä mielessä "onnellisessa asemassa", että meillä on ollut jo yli 10v. siihen mahdollisuus. Meillä siis on olleet aina nuo verikokeet ja rakenneultrat. Vuodesta 2000 asti palveluun on myös kuulunut niskapoimu-ultra. Osallistuminenhan seuloihin on vapaaehtoista. Se riskihän niissä on, että tulosten odottelu tai kohonneet riskit saattavat aiheuttaa ahdistusta ja pelkoja. Itse kuitenkin olen nähnyt asian niin, että enemmän mä murehtisin ja pelkäisin, jos en olisi seuloihin osallistunut. Yhden kerran seulat ovat hälyttäneet.

siis onko teillä kaksi verikoetta?? Meillä oli yksi verikoe, samalla kertaa otettiin sitten vasta-aineet yms. sekä tuo seulonta. Tämä siis viime keväänä.

Verikokeesta ja ultrasta lasketaan todennäköisyys esim. downiin. Ei kai se, että lähete on, vielä pakota sinne menemään? Jos sitten päätätkin jättää menemättä niin sanot sitten neuvolantädille. Meillä sai lähetteen mukaan ekalla neuvolla kerralla (vai tuliko postissa? en muista) ja sillä mentiin sitten sairaalassa ultran jälkeen verikokeeseen.

Mulla oli vaikea raskaus vuonna 96, joka päättyi keskenmenoon. Jouduimme koko ajan ramppaamaan mieheni kanssa erilaisissa tutkimuksissa ja se oli rankkaa, koska ei tietäneet oikein lääkäritkään mikä oli vialla. Osa sanoi, että se onnistuu ok, osa oli negatiivisempi. Nyt mulla oli toinen raskaus vuonna 03, jota taas tutkitiin hyvin tarkasti, kaikki mahdolliset tutkimukset tehtiin ja onneksi saimme terveen lapsen ! Henkisesti on hyvin rankkaa miettiä, että tekeekö abortin, jos on tulossa vammainen tai pahasti sairas lapsi. Itse en olisi jaksanut hoitaa sairasta lasta, se on vaan jokaisen itse päätettävä, että mitä tekee. Monet terveet äidit pystyvät ihan hyvin hoitamaan sairastakin lasta.

Ei sinun ole niihin pakko osallistua, jos tuntuu siltä että olet mielummin ilman. Jos terveydenhoitaja pitää sinua pimeänä, niin hän on ammattitaidoton ja asiaton, ja se on hänen ongelmansa.

Täälläkin nt-ultra on sidottu veriseulaan, eli jos menee ultraääneen niin otetaan myös veriseula, ultran tuloksista ja veriseulasta ja iästä lasketaan todennäköisyyksiä downille, en muista seulottiinko muitakin juttuja. Minä kävin viimeksi veriseulassakin, meillä oli edellisellä lapsella synnynnäinen sairaus ja koin, että jos mahdollista että tietäisin etukäteen ongelmista, niin mielummin tiedän kuin huolehdin niistä koko raskauden. Kyseessä siis ihan normi, äidistä otettava verinäyte.

Seulontoihin osallistuminen ei tarkoita sitä, että raskaus pitää keskeyttää jos on ongelmia tai suuria riskejä. Eli vaikka osallistuu seulontoihin, se ei tarkoita sitä etteikö olisi valmis ottamaan vastaan sen mitä tulee. Ja on paljon sairauksia tai vammoja, joita ei seulonnoissa edes näe, ja downillekin seula tietysti kertoo vain todennäköisyyden, ei mitään varmuutta.

siis missä paikkakunnalla tää seulonta on jo käynnis??? me yritetää 3 lasta ja mahdollisesti raskautuessa haluisin osallistuu seulontaan. Mihin mennessä se oli kaikkialla mahd. päästä??

Osallistuin kahteen ultraan. Ja ihan vapaaehtoisesti =)
Omalta kohdaltani pidin tärkeänä rakenne ultraa missä sydäntä tutkittiin. Eli halusin, että lapsi saisi heti syntymästään hoitoa jos jotain poikkemaa löytyy.

Kuinkahan yleistä on että seulonnoista(niskapoimu ultrasta) saa ns.virheellisen tuloksen?Eli näyttä että kohonnut riski lapsella olla esim down aj sitten ei olekaan?

Kahdessa vika raskauksissa ollut mahdollisuus seulontoihin ja oon osallistunut,ekassa np-ultra ja veriseula,riskiluvuksi tuli 1:5 ja tehtiin sitten vielä istukkapunktiokin.Viimeisessä vaan np-ultra ja veriseula,ei "jääty" siinä kiinni enkä halunnut istukkapunktioon vaikka automaattisesti olisin edellisen raskauden vuoksi päässyt siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti82:
Kuinkahan yleistä on että seulonnoista(niskapoimu ultrasta) saa ns.virheellisen tuloksen?Eli näyttä että kohonnut riski lapsella olla esim down aj sitten ei olekaan?

Nehän kertovat vain todennäköisyyden. Jollain on 1:25 000 ja toisella 1:25. Toisella on 1 mahdollisuus 25:sta saada lapsi jolla on down, toisella 1 mahdollisuus 25 000:sta. Kumpikin voi saada lapsen, jolla ei ole downin syndroomaa, tai lapsen jolla se on.

Se, että jonkin todennäköisyys on yksi miljoonasta, ei tarkoita sitä etteikö se koskaan tapahtuisi, vaan sitä, että se tapahtuu todella harvoin, mutta jonkun kohdalle se kuitenkin osuu.

Niinkuin täällä on jo ketjun aloittajalle tullutkin hyvää tietoa, että missään nimessä seulat/seulatulokset eivät pakota sinua toimimaan "tietyllä tavalla". Seulathan nimenomaan näyttävät vain sen RISKIN eivät ole siis sitä, että lapsella on varmasti esim. down. Itse se päätetään, miten toimitaan. Esim. jos saisit riskiluvuksi vähemmän kuin 1:250 saat mahdollisuuden osallistua istukkabiopsiaan tai lapsivesinäytteen ottoon, joissa tutkitaan lapsen kromosomit. Näihinkään tarkempiin tutkimuksiin ei siis ole pakko mennä, jos ei halua. Niissähän on se pieni keskenmenon riski. Kaikki on vapaaehtoista.

Nämä riskiluvuthan saattavat aiheuttaa paljonkin turhia pelkoja tai ahdistusta. Suurin osa seuloissa "kiinni jääneistä" saavat terveen lapsen. Riskiluvuista olen kuullut, että myös sellaista on tapahtunut, että seula antaa ihan turvallisen luvun ja perheeseen onkin kuitenkin syntynyt down-vauva. Tämä on toki harvinaista.

Mistähän se harhakuva on tullut, että seuloihin PITÄÄ osallistua? Seulat ovat vapaaehtoisia, mutta paljonhan niihin osallistutaan.

Yhteistyössä