Kuka on syypää, jos ihminen tekee itsemurhan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Selailin aikanikuluksi sivuja aika pitkälle ja yhden ketjun lopussa löytyi tällainen OT pohdiskelu...:

Onko edes olemassa itsemurhia ilman tuollaista narsistista manipuloivaa äitiä/isää/puolisoa/muuta lähiympäristöä?

Miksi siitä ei puhuta? syytellään sitä joka ei jaksa enää?

hyvä kysymys

Niin on.

Se on heikko ja itsekäs, joka ei jaksa ainaista alistamista, haukkumista, vähättelyä... Ja ne ovat uhreja, jotka sen toisen elämän ovat täysin sietämättömäksi tehneet.

Mitä mieltä olette?

No, eikö meistä jokainen ole jollain tavalla ympäristönsä muovaama? Toisia elämä kohtelee kaltoin enemmän, toisia vähemmän. Heikoimmat sortuu elon tiellä.

Tietysti se joka sen murhan tekee eli ihan itse on syypää omaan itsemurhaansa.

Ja miksikö?

No kai sitä toisen murhaajallakin voi olla paha olla, elämä kolhinut jne. mutta niin on vaan vastuussa omista tekemisistään silti itse, vaikka kuinka elämä kolhisi. Miksi itsensä murhaamisessa asia olisi toisin..?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Kukako tietty joka sen tekee.

Eli vaikka ikänsä olisi saanut p*skaa niskaansa, se pitäisi vain niellä ja olla kuin ei olisikaan?

Tai toisinpäin; ihmistä, esim lastaan (kuten tuossa ketjussa oli ollut, mistä nuo kopioin), saa kohdella aivan kuinka huonosti tahansa ja se on hänen oma vikansa, ellei sitä kestä?

No syypää voi olla itsemurhan tekijä, mutta täytyyhän jokaisesta tapauksesta löytyä osasyyllisiäkin? Jos ei suoranaisesti henkilöitä, niin elämäntilannekin voi olla osasyy tuollaiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eli vaikka ikänsä olisi saanut p*skaa niskaansa, se pitäisi vain niellä ja olla kuin ei olisikaan?

Tai toisinpäin; ihmistä, esim lastaan (kuten tuossa ketjussa oli ollut, mistä nuo kopioin), saa kohdella aivan kuinka huonosti tahansa ja se on hänen oma vikansa, ellei sitä kestä?

Kyllä juuri näin.

Kuule, ei varmaan kukaan. Jos joku haluaa sen tehdä, ei siinä voi kukaan auttaa. Siis jos todella haluaa kuolla. Avunhuutoja on heiltä, jotka uhkailevat sillä. Moni tekijä ei puhu halaistua sanaa aikeestaan.

Lapsuus ym. kokemukset ehkä vaikuttavat, ehkä ei! Mistä sen kukaan tietää?

Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyllä juuri näin.

Toki sillä erotuksella, ettei toista saa ikinä kohdalla miten sattuu. Eli kohtelija on vastuussa omista teoistaan tietyisti myös.

Ja miksikö?

No kai sitä toisen murhaajallakin voi olla paha olla, elämä kolhinut jne. mutta niin on vaan vastuussa omista tekemisistään silti itse, vaikka kuinka elämä kolhisi. Miksi itsensä murhaamisessa asia olisi toisin..?

Koska siinä kajotaan toiseen immeiseen kun murhatan joku muu, itsemurhan tekevä ei vahingoita fyysisesti kuin itteään.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Ja miksikö?

Koska siinä kajotaan toiseen immeiseen kun murhatan joku muu, itsemurhan tekevä ei vahingoita fyysisesti kuin itteään.

Mutta miksi itsemurhan tekijä olisi sitten "syytön"?

Onhan hän syyllinen oman elämänsä riistämiseen, eikä se miksikään muutu, vaikka joku olisi sanonut ilkeesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
alistaja on syypää alistamiseen, haukkuja haukkumiseen, itsemurhan tekijä itsemurhaan

Koodi osasi laittaa asian fiksusti.

Näin se on.

Kukaan ei voi ottaa vastuuta toisen tekemisistään, ei vaikka olisikin toiminut itse kuinka väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Ja miksikö?

Mutta miksi itsemurhan tekijä olisi sitten "syytön"?

Onhan hän syyllinen oman elämänsä riistämiseen, eikä se miksikään muutu, vaikka joku olisi sanonut ilkeesti.

Niin... Ei varmaan olekkaan syytön hänkään. Oikeassa olet.

Mutta onko lähipiiri/muut ihmiset sitten aina TÄYSIN SYYTTÖMIÄ?

kyllähän se on kun oman käden kautta ottaa niin päätöshän on loppupeleissä hengenottajan :(
sääli jos ei ole "osannut" taikka pystynyt apua hakemaan sitä ennen.. tai ei ole nähnty ulospääsyä vaikeaan tilanteeseen..

Sanotaan näin että mikäli läheiseni itsensä tappaisi niin hänen syynsähän se olisi. Toisaalta taas jos mitään pientäkään vinkkiä jaksamattomuudesta/masiksesta yms. olis edesmenneeltä kuultu tai huomattu on tilanne toinen. Siinä tapauksessa kyllä syyttäisin itseäni puuttumattomuudesta ja olisin aikankin osasyyllinen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Sanotaan näin että mikäli läheiseni itsensä tappaisi niin hänen syynsähän se olisi. Toisaalta taas jos mitään pientäkään vinkkiä jaksamattomuudesta/masiksesta yms. olis edesmenneeltä kuultu tai huomattu on tilanne toinen. Siinä tapauksessa kyllä syyttäisin itseäni puuttumattomuudesta ja olisin aikankin osasyyllinen.

Et silti voi itseäsi syyllistää. Ammattiauttajatkaan eivät välttämättä pysty estämään itsemurhia.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
alistaja on syypää alistamiseen, haukkuja haukkumiseen, itsemurhan tekijä itsemurhaan

Koodi osasi laittaa asian fiksusti.

Näin se on.

Kukaan ei voi ottaa vastuuta toisen tekemisistään, ei vaikka olisikin toiminut itse kuinka väärin.

Hyvin tiivistetty.

Toinen kysymys:

Lähes poikkeuksetta silitellään omaisten päitä ja sanotaan "et olisi voinut mitään tehdä, ei se ollut sinun syytäsi". Näinkö myös jos ihminen on jo pyytänyt apua, mutta sitä ei annettu, on pyytänyt tätä kyseistä 'omaistaan' lopettamaan, mutta ei lopettanut ja sitten ei jaksa enää ja tappaa itsensä...?

Yhteistyössä