Kuka perii jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensimmäinen perillisryhmä:
rintaperilliset ja heidän jälkeläisensä

Toinen perillisryhmä:
perittävän vanhemmat, sisarukset ja näiden jälkeläiset

Kolmas perillisryhmä:
perittävän isovanhemmat, sedät, enot ja tädit

5. Valtio

ok. eräs sukulaismies on suht huonossa kunnossa ja lääkärit ei oo pahemmin toivoa enää antanu... ja sillä ei oo enää oikein ketään, sen vaimokin kuoli viime vuonna... :(

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Ensimmäinen perillisryhmä:
rintaperilliset ja heidän jälkeläisensä

Toinen perillisryhmä:
perittävän vanhemmat, sisarukset ja näiden jälkeläiset

Kolmas perillisryhmä:
perittävän isovanhemmat, sedät, enot ja tädit

5. Valtio

mikäs on neljäs? :)
ei oo enää setiä, enoja tms elossa

Jos on vanhemmat kuolleet, ei lapsia, eikä sisaruksia niin perintö menee kolmannelle perillisryhmälle eli isovanhemmille ja jos ovat kuolleet, niin käytännössä vainajan sedille ja tädeille. Serkut ja pikkuserkut eivät peri. Näiden jälkeen tulee valtio jos ei ole testamenttia.

Semmonen tilanne,että mun isällä on asunto,hän ei ollut naimisissa,eikä tehnyt testamenttia,avaimet on mun siskolla,hänen äiti halua että me saadaan tämä asunto,mutta miten se on mahdollista saada jos ei ole testamenttia?

Alkuperäinen kirjoittaja x:
hänen kannattaisi tehdä testamentti, mutta vähän vaikee tietty sellaista mennä ehdottamaan..

totta... ja en mä sillä kysy että oisin ite sitä perintöä vailla. tuli vaan mieleen.
harmittaa hirveesti kun tiedän että oisivat halunnu lapsia mutta ei onnistunu, elivät sit kaksin. ja ei tuo vanhakaan vielä ole, 55v mutta ärhäkkä syöpä... :'(

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBell:
Semmonen tilanne,että mun isällä on asunto,hän ei ollut naimisissa,eikä tehnyt testamenttia,avaimet on mun siskolla,hänen äiti halua että me saadaan tämä asunto,mutta miten se on mahdollista saada jos ei ole testamenttia?

laki on teidän puolella, peritte isän omaisuuden.

Siis jos on sun isä, niin eikös se nyt ole niin että sinä ja sisaruksesi peritte hänet? tehän olette rintaperillisiä, eihän siihen testamenttia tarvita?

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
mäkin haluan kysyä kuka perii,jos mun isä joka kuoli ei tehnyt testamentti,niin saameko me siskon kanssa hänen asunto? :attn:

joo, tai äitinne jos siis naimisissa.

puoliso ei peri

kyllä yhtälailla lasten kans.

Leski ei peri mitään. Naimississa jo ovat olleet niin leskellä on aviollinen oikeus puoleen omaiseuuteen, mutta se ei ole perimistä.

Annbell, viron lainsäädännöstä ei oo harmainta hajua.