Mä käsittäisin tuon kolme hoitoa niin, että se tarkoittaa kolmea IVF- tai ICSI-hoitoa. PASsia ei mun mielestä lasketa kokonaiseksi hoidoksi, vaan hoito on IVF tai ICSI alusta asti, ja PAS on sitten tavallaan näiden hoitojen "jatkoa".
Meille on tehty 3 ICSIä yksityisellä, ja neljättä suunnitellaan. Kaksi ekaa hoitoa ei tuottaneet tulosta, kolmannesta raskauduin mutta raskaus meni kesken. Pakkaseen meillä ei ole koskaan jäänyt mitään Lääkärimme sanoi, että hänen mielestään meille kyllä ilman muuta korvataan lisääkin hoitoja, koska olen kuitenkin tullut raskaaksi eli meillä on mahdollisuus onnistua. Mutta emme välttämättä saa enää sitä suorakorvausta, vaan ensin pitää itse maksaa kaikki ja hakea jälkeenpäin korvaus Kelalta. Lääkäri kirjoittaa Kelalle puoltavan lausunnon, jossa hän perustelee miksi hoitoja kohdallamme kannattaa jatkaa.
Sitä en sitten tiedä, mikä olisi tilanne jos kaikki kolme hoitoa olisivat olleet tuloksettomia? kai lääkäri siinäkin tapauksessa voi perustella, että hoitoja silti kannattaa jatkaa.
Onnistuneen hoidon jälkeen saa sitten ilmeisesti automaattisesti kolme uutta hoitoa suorakorvauksella. Onnistuneeksi hoidoksi kuulemma lasketaan vain syntynyt lapsi, eli keskenmenoon päättynyt raskaus ei sellaiseksi kelpaa.
Tavallaan tuokin kyllä tuntuu mun oikeudentajun mukaan väärältä. Siis meille, joilla ei ole vielä yhtäkään lasta, ei haluta enää myöntää hoitoja että saisimme edes sen yhden! Ja sitten taas niille joilla lapsi/lapsia jo on, maksetaan hoitoja jotta he saavat lisää lapsia!
Totta kai ymmärrän, että jos joku pariskunta todetaan täysin toivottomaksi tapaukseksi, niin sitten hoidot jossain vaiheessa pitää lopettaa tuloksettomina. Mutta ei mun käsittääkseni ketään vielä kolmen hoidon jälkeen voida luokitella toivottomaksi. Näissä hoidoissa on kuitenkin sen verran huonot onnistumisprosentit, ja onnistuminen on niin monesta asiasta - varmaan pitkälti ihan sattumastakin - kiinni.
Olen samaa mieltä, että kyllä tätä asiaa vastaan pitäisi nyt pistää joku protesti! On olemassa lapsettomien yhdistys Simpukka, en tiedä saisiko sieltä mitään apua tähän. Minäkään en voi käsittää, miksi meidän lapsettomien kärsimyksiä pitäisi vielä entisestään lisätä? kyllä tämä on ihan tarpeeksi rankkaa jo muutenkin.