Kuka tietää uusista Kelan korvaus jutuista???

24.01.2006
391
0
16
Nyt tarvittaisiin apua!!! Jos joku viitsii ja tietää näistä lisää niin olisitko ystävällinen ja vastaisit. Soitin tänään lääkäriin, suunnitelmissa tuonne syksyyn vielä yksi ivf-hoito. Lääkäri kertoi, että Kelalla joku uusi korvaussysteemi eli jos on 3 hoitoa tehty, Kela ei enää korvaa hoitoa eikä lääkkeitä! Aika karua kyllä mielestäni. Se, että lapsettomuudesta kärsiviä muutenkin koitellaan niin sitten viedään vielä viimeisetkin mahdollisuudet hoitoihin. Onko kellä tästä omakohtaista kokemusta?? Kyllä on ollut paha mieli koko loppupäivän ja taisipa kyyneleetkin tulla, kun asiasta kuulin.
Hoidot taitavat sitten meidän kohdalta olla ohi, lopullisesti.

Aihe kiinnostaa minuakin kovasti, koska olen syksyllä menossa neljänteen hoitoon. En ole kuullut ollenkaan tästä, ettei Kela-korvaus kattaisi enää mitään. Toivottavasti näin ei ole.. Luin Väestöliiton lapsettomuusklinikan sivuilta seuraava:

"Suorakorvaus voidaan myöntää alle 40-vuotiaiden naisten kolmeen ensimmäiseen IVF-hoitoon. Muissa tilanteissa asiakkaan on itse haettava korvaus Kelan Kuopion toimistosta hoidon jälkeen. Kun sv-korvauksen yleiset periaatteet täyttyvät, hakemuksen ratkaisemista varten hoitava lääkäri kirjoittaa maksullisen lausunnon Kelaa varten. Kela ei korvaa sterilisaation jälkeisiä hedelmöityshoitoja, ellei sterilisaatiota ole tehty sairauden vuoksi."

Päättelisin tästä niin, että korvauksen vielä saisi kolmenkin ivf:n jälkeen, jos hoitojen syynä on lapsettomuutta aiheuttava sairaus. Tule ihmeessä kertomaan, jos saat asiasta lisätietoa.

Valitettavasti en tiedä vastausta mutta aihe kiinnostaa sattuneesta syystä: kolmas IVF on edessä ja toistaiseksi ollaan yksityisellä, sen jälkeen olin ajatellut, että hakeutuisi ehkä julkiselle, mutta luulisi kaiken järjen mukaan, että siinä on kyse vähän samasta asiasta.

Erittäin mielenkiintoista, miten KELA tulkitsee lapsettomuuden kohdalla tuota "sairaudesta johtuvuutta" tai siis tuota sv-korvauksen yleisten periaatteiden täyttymistä. Kun kuitenkin lapsettomuuden aiheuttajaa ei useimmiten suoranaisesti ja yksiselitteisestei tunneta syystä taikka toisesta, mutta jostakin lääketieteellisestä syystähän se ei onnistu jos se ei onnistu! Olisi nimittäin aika rajua, jos KELA(kin) lähtisi sille linjalle, että "Katsomme lapsettomuutenne johtuvan sattumasta, joten emme korvaa enää 4.IVF.hoitoanne".

Hyvä kun tämä aihe kiinnostaa muitakin, mutta taitaa olla niin "tuoretieto" ettei kellään ole vielä tästä omakohtaista kokemusta. Lääkäri sanoi, että Kela on ottanut tämän käytännön tämän vuoden puolella eikä tämä siis liity mitenkään tuohon ikä-asiaan jossa myös tämä korvaus päättyy. Vaan, että kolmannen epäonnistuneen hoidon jälkeen Kela ei enää korvaa hoitoja. En tiedä luetaanko tähän siis kaikki lapsettomuushoitoihin liittyvät hoidot. Meillä on tehty ivf sekä pas joten kolme kertaa on nyt sitten täynnä. Kela ei kuulemma myöskään enää korvaa lapsettomuushoidoissa käytettäviä lääkkeitä tämän kolmen kerran jälkeen eli ne menee kaikki omasta pussista. Mutta jos olisi esim. synnyttänyt jossain välissä niin se katkaisee tämän kertojen laskemisen ja taas on mahdollista kokeilla se 3 kertaa jonka Kela korvaa. Siis tämä kuulostaa niin käsittämättömältä että ei voi kun itkeä!!! Tietenkin Kela vähentää nykyisin kaikkea korvattavuutta mutta voisihan tässä olla edes joku pienempi korvaus. Tietääkö kukaan onko mitään yhdistystä tms. joka voisi ajaa lapsettomien ihmisten oikeuksia tässä asiassa?? Tässä ei ole mitään järkeä, kun muutenkin joudutaan kärsimään niin nyt sitten vielä tämä. Ei meillä ainakaan ole taloudellisesti enää varaa hoitoihin.

Mä käsittäisin tuon kolme hoitoa niin, että se tarkoittaa kolmea IVF- tai ICSI-hoitoa. PASsia ei mun mielestä lasketa kokonaiseksi hoidoksi, vaan hoito on IVF tai ICSI alusta asti, ja PAS on sitten tavallaan näiden hoitojen "jatkoa".

Meille on tehty 3 ICSIä yksityisellä, ja neljättä suunnitellaan. Kaksi ekaa hoitoa ei tuottaneet tulosta, kolmannesta raskauduin mutta raskaus meni kesken. Pakkaseen meillä ei ole koskaan jäänyt mitään Lääkärimme sanoi, että hänen mielestään meille kyllä ilman muuta korvataan lisääkin hoitoja, koska olen kuitenkin tullut raskaaksi eli meillä on mahdollisuus onnistua. Mutta emme välttämättä saa enää sitä suorakorvausta, vaan ensin pitää itse maksaa kaikki ja hakea jälkeenpäin korvaus Kelalta. Lääkäri kirjoittaa Kelalle puoltavan lausunnon, jossa hän perustelee miksi hoitoja kohdallamme kannattaa jatkaa.

Sitä en sitten tiedä, mikä olisi tilanne jos kaikki kolme hoitoa olisivat olleet tuloksettomia? kai lääkäri siinäkin tapauksessa voi perustella, että hoitoja silti kannattaa jatkaa.

Onnistuneen hoidon jälkeen saa sitten ilmeisesti automaattisesti kolme uutta hoitoa suorakorvauksella. Onnistuneeksi hoidoksi kuulemma lasketaan vain syntynyt lapsi, eli keskenmenoon päättynyt raskaus ei sellaiseksi kelpaa.

Tavallaan tuokin kyllä tuntuu mun oikeudentajun mukaan väärältä. Siis meille, joilla ei ole vielä yhtäkään lasta, ei haluta enää myöntää hoitoja että saisimme edes sen yhden! Ja sitten taas niille joilla lapsi/lapsia jo on, maksetaan hoitoja jotta he saavat lisää lapsia!

Totta kai ymmärrän, että jos joku pariskunta todetaan täysin toivottomaksi tapaukseksi, niin sitten hoidot jossain vaiheessa pitää lopettaa tuloksettomina. Mutta ei mun käsittääkseni ketään vielä kolmen hoidon jälkeen voida luokitella toivottomaksi. Näissä hoidoissa on kuitenkin sen verran huonot onnistumisprosentit, ja onnistuminen on niin monesta asiasta - varmaan pitkälti ihan sattumastakin - kiinni.

Olen samaa mieltä, että kyllä tätä asiaa vastaan pitäisi nyt pistää joku protesti! On olemassa lapsettomien yhdistys Simpukka, en tiedä saisiko sieltä mitään apua tähän. Minäkään en voi käsittää, miksi meidän lapsettomien kärsimyksiä pitäisi vielä entisestään lisätä? kyllä tämä on ihan tarpeeksi rankkaa jo muutenkin.

Kävin tänään kelassa ja he eivät osanneet suoralta kädeltä sanoa mitään asiasta. Lupasivat soitella mutta ainakaan vielä ei ole kuulunut.

Mä en ole edes ulkaltanut katsoa millaisiksi kustannukset nousevat ilman kela korvausta. Meillä syksyllä edessä siieto yksityiselle jos nyt ei tärppää. Meillä siis vika miehessä ja takana yksi biokemiallinen. Mitenköhän toi sitten tulkitaan?

On joo mielenkiintosta - tuli vaan mieleen, että tolla Kelan logiikalla (jos se nyt menee noin kun on arveltu), niin jos (siis tää on ihan vaan teoriaa) siis esim. Siisami heittäisitte kehiin luovutetut Simpat niin oisko sulla siis sitten edessä kolme täysin korvattavaa hoitoa mutta jos jatkatte oman miehen simpoilla, niin sitten ei kolmannen jälkeen enää...?

Jotenkin karu konsepti, että saatte nämä kolme kertaa ja se on siinä: syitä miksi juuri ne kolme kertaa eivät ole toimineet, on vaikka sata! Jotenkin tuntuu vähän hurjalta, että pelkillä tilastoilla tässä sitten pelataan. Ja hmm - siis ilmeisesti inssejä voisi duunailla ennen IVF:iä vaikka kuinka, ja "niitä ei lasketa" mutta sitten kun IVF tehdään niin se on sit siinä, pakko onnistua viimeistään kolmosella. Jaa-a. Miten mä olin ymmärtänyt lääkäreiden puheista, että vielä 4 ekaa kertaa katsotaan ihan normiyrityksiksi ja erityisesti jo on tärpännyt (mutta tullut km) niin toiveita pitäisi olla kyllä vielä olla!

No, ehkä se on niin, että korvaamisessa sinänsä ei ole ongelmaa jatkossakaan jos hoidettava saa lääkärin kommentin, että onko niitä toiveita vielä vaiko eikö. Mutta milläs se todennäköisyysprosentti ja realististen toiveiden määrä sitten objektiivisesti ja varmasti mitataan - noin niinkuin oikeasti?

Kelan täti soitti mulle vihdoin ja viimein ja minä ymmärsin asian siten, että julkisen puolen hoidot eivät vaikuta korvauksiin. Ne eivät meinaan rekisteröidy mihinkään joten näin ollen niitä ei voi huomioida ellei niistä itse kerro (suora lainaus kelan tädiltä).

Yksityisellä puolella kolmannen kerran jälkeen aletaan käyttää harkintaa eli silloin kela korvausta ei voi saada suoraan vaan se pitää erikseen anoa. Tarkempaa selvitystä millä perusteella neljäs kerta julkisella korvataan en saanut. Mulle jäi kuitenkin semmoinen olo että aika helposti se neljäskin hoito vielä korvataan.

Kiitos Siisami, että selvittelit asiaa!! Toivottavasti Kelan käytäntö muotoutuisi sellaiseksi, että tehtäisiin sitten aina myönteinen päätös myös kolmannen hoidon jälkeen, kun lääkäri on tehnyt lausunnon hoitojen jatkumisesta. Kyllä vain taas huomaa sen, miten ihan epäoleellinen juttu (onko hoidossa yksityisellä vai julkisella) asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. En kyllä yhtään ihmettele tätä, kun olen itsekin vähän "byrokraattiammatissa" (en tosin Kelalla vaan kunnalla) ja usein tuntuu siltä, että päätöksiä valmistelevat ihmiset ovat kaukana käytännön työstä eikä heillä ole riittäävää tietämystä, että pystyisivät ottamaan huomioon kaikki asiat.

Yhteistyössä