Kuka tietää yliopiston opintojen lykkäämisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva opiskelija?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva opiskelija?

Vieras
Opiskelen tällä hetkellä kaksoistutkintoa, eli saan ammattitutkinnon ja yo-tutkinnon.
Ennestään minulla on yksi ammattitutkinto, jonka perusteella minulla on oikeus hakea korkeakouluihin opiskelemaan.

Kaksoistutkinnon jälkeen aion hakea yliopistoon opiskelemaan korkeakoulututkintoa tästä samasta alasta josta nyt saan ammattitutkinnon. Yliopiston pääsykokeet perustuvat pääsykoekirjaan ja erään aineen lukion oppimäärään.

Suunnittelin kokeilevani hakua yliopistoon jo nyt ensi keväänä, olen lukenut pääsykoekirjaa (se on ollut monta vuotta sama, joten todennäköisesti nytkin) ja kevääseen mennessä olen suorittanut lukiokurssit tästä aineesta jota pääsykokeessa tarvitaan ja kirjoittanut sen, mutta ensi lukuvuodelle jäisi vielä kolme kirjoitettavaa ainetta sekä ammattiopintojen viimeiset osiot.

Eli voin hakea yliopistoon ennenkuin olen suorittanut kaksoistutkintoni loppuun, jos menestyn pääsykokeissa, saattaisin hyvinkin päästä sisään vaikka lukiota en olekaan viimeistellyt.

JOS sattuisin pääsemään sisään, onko minun mahdollista lykätä yliopistossa aloitusta, suorittaa loppuun tämä kaksoistutkinto ja pitää jatko-opiskelupaikkaa näin valmiina itselleni seuraavalle vuodelle? Vai olisiko minun pakko keskeyttää kaksoistutkinto ja mennä opiskelemaan yliopistoon?

Haluaisin kokeeksi hakea jo nyt, kerran minulla on siihen oikeus. Jos en pääse sisään niin hakisin sitten seuraavana vuonna uudelleen jolloin saisin pääsykokeen lisäksi pisteitä hyvästä yo-todistuksesta. Nyt aiemmin hakeminen olisi siis ikäänkuin jään kokeileminen kepillä, mutta jos kävisikin niin että pääsisin sisään niin mitäs sitten teen?

Kukaan?

Ja siis ongelma on pähkinänkuoressa että onko mahdollista olla kahdessa koulussa kirjoilla yhtäaikaa? Saanko säilyttää yliopistopaikkani jos lykkään aloitusta viimeistelläkseni aiemmat opinnot?

[QUOTE="vieras";27547422]Voi olla kirjoilla kahdessa koulussa yhtä aikaa. Voit ilmoittautua yliopistoon poissaolevaksi opiskelijaksi.[/QUOTE]

Juuri näin. On sitten kokonaan eri asia, tarvitsetko sinä sitä nyt opiskelemaasi ammattitutkintoa mihinkään, mikäli pääset yliopistoon sisään. Itse olisin kyllä asiaa paremmin tuntematta (ja mikäli ymmärsin tekstisi oikein) sitä mieltä, että et saa siitä ammattitutkinnosta tulevana maisterina mitään sellaista lisäarvoa, jonka vuoksi sinun kannattaisi siihen käyttää aikaasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27547445:
Juuri näin. On sitten kokonaan eri asia, tarvitsetko sinä sitä nyt opiskelemaasi ammattitutkintoa mihinkään, mikäli pääset yliopistoon sisään. Itse olisin kyllä asiaa paremmin tuntematta (ja mikäli ymmärsin tekstisi oikein) sitä mieltä, että et saa siitä ammattitutkinnosta tulevana maisterina mitään sellaista lisäarvoa, jonka vuoksi sinun kannattaisi siihen käyttää aikaasi.

No ammattiopintoja olisi tuossa vaiheessa jäljellä enää puoli vuotta, joten mielelläni hoitaisin loppuun kun kerran aloitin. +sillä tutkinnolla saisin ehkä vähän jalkaa oven rakoon oman alani töihin, kun pätevyys perustason hommiin on ja pikkuhiljaa tulee pätevyyttä vaativimpiin, joku työnantaja ehkä tykkäisi kovastikin jos saisi minut halvalla taloon ja kun on pätevyys "oikeisiin töihin oikealla palkalla" olisin jo talon tavoille oppinut eli eipä hirveänä tarvitsisi perehdytellä :D

Enimmäkseen kuitenkin haluaisin nuo lukio-opinnot ja kirjoitukset hoitaa kunnialla loppuun asti. Jos joskus haluankin sitten vaikka nelikymppisenä vaihtaa alaa, hyvä yo-todistus on ihan hyvä alku. Tai jos sitten en jostain syystä pärjääkään yliopistossa, niin voisin sitten pyrkiä vaikka AMK:hon helpommin.

Mutta suurimmilta osin lähinnä olo on sellainen että "no kun kerran olen aloittanut..."

Kyllä minäkin hoitaisin jo meneillään olevan tutkinnon loppuun. Ei ole järkeä lopettaa kesken jos vain puoli vuotta olisi jäljellä. Ilmottaudut vaan poissaolevaksi yliopistoon ja alotat sitten kun olet saanut sen toisen tutkinnon valmiiksi.

Poissaolevaksi voi ilmoittautua myös vain joko syys- tai kevätlukukaudeksi yliopistoon. Eli jos sulla menee vaikka vain ensi syksy vanhoissa opinnoissa, voit kevääksi ilmoittautua taas läsnäolevaksi yliopistoon ja aloittaa siellä.

Jep, kuten edelliset sanoivat, voit lykätä hyvin vuodella tai aloittaa kesken lukuvuodenkin. Itse varmaan kävisin töissä sen puoli vuotta.. tienaisin ja hankkisin motivaatiota opiskelua varten :)

Itse asiassa opintojen aloituksen lykkääminen on vähän hankalampaa kuin edelliset kirjoittajat väittivät, ainakin virallisesti. Esim. Tampereen yliopiston sivuilla sanotaan näin: "Hyväksytyksi tullut uusi opiskelija voi ensimmäisenä vuonna ilmoittautua poissaolevaksi vain erittäin painavien syiden perusteella (pääsääntöisesti vain vapaaehtoisen asepalveluksen tai asevelvollisuuden suorittaminen, äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaa)." http://www.uta.fi/opiskelijaksi/valintakokeet/paikan_vastaanottaminen.html

Mutta ainahan sä voit ilmoittautua läsnäolevaksi yliopistolle ja olla silti tekemättä opintoja ekaan puoleen vuoteen.

Helpompi on tosiaan ilmoittautua läsnäolevaksi mutta ei tee opintoja. Mulla on tälla hetkellä sellainen tilanne että oon ollut läsnä koko syyslukukauden, mutta en oo oikeasti vielä aloittanut opiskeluja.

Yhteistyössä