Kuka uskaltaa yrittää raskautua näinä päivinä?(sikataudin)

20.04.2009
52
0
6
mietin että te jotka yritätte/olette yrittäneet tulla raskaaksi,niin miten uskallatte nyt kun sikatauti jyllää?
Pidättäydyttekö sen aikaa kunnes tauti vähenee ja häviää vai uskallatteko raskautua?
Näitä kysymyksiä pohdin,jos siis raskaudun nyt,tauti voi olla vaarallinen minulle sekä sikiölle..kuitenkaan en rokotetta ehdi kai saamaan tai kannattaako sitä otta akaan jos on ihan alussa raskaana..kertokaa mielipiteenne siskot!
hurjan vaikeita päätöksiä tehtävänä...kuinkahan kauan tämä tauti aaltoilee suomenmaalla. :|

Sitä kun ei koskaan voi tietää kauanko tämä tauti jyllää, mikä tulee seuraavaksi, milloin Venäjällä räjähtää ydinvoimala.. Elämä on täynnä riskejä ja jos liikaa kaikkea ajattelee ja punnitsee, ei varmasti ole koskaan hyvä aika raskautua. Ja itse olen raskaana, mutta jos en olisi, niin ei oltaisi yritystä lopetettu tämän takia. Ei ole ollut mitenkään itsestäänselvää tuo raskaaksi tuleminen muutenkaan..

Meillä on raskautumista siirretty sikataudin vuoksi. Syynä se, että en kuulu riskiryhmään, joten en saisi rokotetta kuin vasta ensi vuoden puolella jos silloinkaan. Raskaaksi jos tulisin, niin sen perusteella rokotteen varmaan heti saisin, mutta en halua rokotuttaa itseäni ensimmäisen kolmanneksen aikana, kun on meneillään sikiön herkin kehitysvaihe. Influenssa ekalla kolmannekselle sairastettuna altistaa myös keskenmenolle ja sikiön kehitysvaurioille.

Nämä ovat mielestäni riittävän painavia syitä raskautumisen siirtämiseen. Miksi asettaa itseni tai tulevan vauvan vaaraan, kun ei ole mitenkään pakko sitä just nyt heti tehdä. Odotan siihen, kunnes saan rokotteen tai sairastan taudin varmistetusti.

Mua pikkaisen jännitti kesällä raskautuminen kun silloin sikaflenssusta saatu info oli järkyttävää ainoastaan ja rokotusten sanottiin viipyvän pitkälle syksyyn. Oikeasti ei kyllä ollut hauskaa raskauden alussa. Olin tosi varovainen etten kosketa esim. ensin ostoskärryä ja sitten hiero silmiäni.
Asun vielä seudulla jossa on ihmispaljoutta ja madonnan konserttikin oli tossa ihan parin sadan metrin päässä. Ei tullut mieleenkään mennä sinne.

Sitä en tiennyt kesällä ettei silloin vielä suomessa ollut juurikaan vaaraa. Mutta silti varoituksia oli jo paljon.. siis todella paljon. Ehkä ihan hyvä että opin varomaan muutenkin raskausaikaan tauteja ja pöpöjä.

SIKA

Joulun viettomme alkaa jo toukokuussa,
porsaalla silloin on herkut suussa.
Se lihoo, se kasvaa, se vahvistuu,
ja sitten kun koittaa marraskuu,
niin lapset laulaa: "Joulun tähti on ehdoton."
Sika - se kuulan kalloon saa,
Sika - sen setä teurastaa.
Sika - ja setä verta juo,
Sika - se Joulumielen tuo.

Minä läävässä lojuvaa karjua katsoin
kärsivin ilmein, vellovin vatsoin.
Jouluna sikaa mä muista en,
vain kinkkua vahtaan himoiten.
ja lapset laulaa: "Joulun tähti on ehdoton."
Sika - kun sitä suolataan,
Sika - yhdessä kuolataan.
Sika - ja isi mielellään,
Sika - on vesi kielellään.

Jouluruuhkassa ihminen sokkona ryntää
kadulla adventtisohjoa kyntää.
Joku ihmistä katsoo, kääntää pään,
kun ihminen rypee läävässään.
ja lapset laulaa: "Joulun tähti on ehdoton."
Sika - se kohta paistetaan,
Sika - sen perää maistetaan.
Sika - on sähköuunissa,
Sika - on mutsi duunissa.

Kato, äiti on laittanut kystäkyllä,
sinappihuntu on sialla yllä,
isoveli veitsensä terottaa,
ja luistansa porsaan erottaa.
Lapset laulaa: "Joulun tähti on ehdoton."
Sika - lopulta tappoi sen,
Sika - ympäristö vatsan happoisen.
Sika - voi kuinka isi syö,
Sika - isiltä loppuu vyö.

Joulu täynnä on kinkkua, kylkeä, potkaa,
läskiä, niskaa ja tietenkin votkaa,
kun loppuu aatto ja alkaa yö,
niin ihminen on sitä mitä hän syö.
Sika - la la la laa la laa,
Sika - tra la la laa la laa.
Sika - lala la laa la laa,
Sika - tra la la laa la laa.

Ei siirretä yrittämistä mitenkään tämän takia, vaikka riskit on tiedossa. Yksi ystävä sai keskenmenon "tavallisen" influenssan aikana, ja luultavasti juuri sen takia. Riskejä on siis aina. Itselläkin ollut tuulimunaraskaus, joten... Ei mitään syytä yhden sian takia panikoida.

Yritys päätettiin aloittaa jo, kun sikataudista kuultiin yksittäisinä tapauksina "siellä jossain" toisella puolella maapalloa... Varsinainen yrittäminen alkoi syyskuussa. Riskejä on tosiaan monenlaisia, mutta emme me missään vaiheessa ole ajatelleet yrittämistä siirtää tuon taudin vuoksi. Rokotuksen olen jo saanut, kun hoitoalalla hoidan riskiryhmäläisiä sekä altistun itsekin... Mutta se ei vaikuta mitenkään yrittämiseen tai yrittämättä jättämiseen. Kovasti vain toivon, että mahdollisimman nopeasti tärppäisi :)

Yhteistyössä